beantwoord

Hoge ping tijdens het gamen

• 4 april 2017
  • 8 reacties
  • 940 x bekeken

Hallo,
Ik speel normaal probleemloos online games, maar sinds gisteren krijg ik steeds extreem hoge ping (van 40 springt het soms tot 500) waardoor het spelen onmogelijk wordt. Meestal zakt het terug naar 40 binnen 10 seconden, maar de laatste paar keren dat ik speelde bleef het vast bij de 300. Ik heb de modem gereset en gekeken of er iets anders veel internet gebruikte (wat niet het geval was), maar het probleem bleef. Ik gebruik een kabel voor het gamen en het probleem doet zich voor bij alle games die ik heb geprobeerd. Daarnaast gaven de speedtests steeds een ping van 100 of hoger aan, terwijl het voor gisteren altijd onder de 40 bleef.
Ik vroeg me af hoe ik dit probleem kan oplossen.
icon

Beste antwoord door Ruben van Tele2 14 april 2017, 17:03

Het ziet er op dit moment niet echt naar uit alsof de oorzaak van het probleem in het signaal tussen de wijkcentrale en het modem zit. Wat we zijn tijdens de speedtests is dat de ping niet bijzonder hoog ligt maar deze tijdens het gamen wel. Hierbij zou ik eerder denken aan de verbinding tussen je playstation/pc en de gameservers waarmee je te maken hebt. Het is natuurlijk zo dat die verbinding via ons modem loopt. Het valt mij ook op dat het modem wat jij daar hebt staan een ietwat ouder model is en die ook al lang in je bezit is. Met deze reden lijkt het mij handig om te controleren wat er precies gebeurd op het moment dat we deze voor je omruilen voor een nieuwer model.

Binnen 5 werkdagen krijg je via de post een nieuw modem binnen. Qua installatie kan dat op dezelfde plek waar je huidige modem ook staat, met dezelfde kabeltjes - let er op dat je de nieuwe stroomkabel wel gebruikt. Hou er even rekening mee dat op het moment dat het nieuwe modem is geïnstalleerd en je weer op internet wil komen, met bijvoorbeeld je laptop, dat je eenmalig verbinding dient te maken met het nieuwe netwerk. De informatie hiervoor vind je op het modem zelf. Het oude modem hoeft niet teruggezonden te worden, deze gebruiken we niet meer. Deze kan bewaard of gerecycled worden.

Laat je even weten of het beter werkt nadat je deze hebt geïnstalleerd?
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Reputatie 2
Welkom op het forum,. sevalekin!

Het is in dergelijke gevallen lastig vast te stellen wat de oorzaak van deze problemen precies zou kunnen zijn. Heb je de bekabelde testen rechtstreeks op modem gedaan zonder dat daar een switch of eigen router tussen zit? Misschien kan je ons een aantal van die speedtest resultaten meesturen. Het is ook bijzonder dat het zomaar ontstaat, sinds gister, waarbij je er niet langer last van hebt dan vandaag - dit zou in ieder geval wel een duidelijke oorzaak moeten hebben die we ook moeten kunnen oplossen. Proberen te gamen met hoge latency moet wel een van de irritantste dingen zijn die verder spelen ook compleet onaantrekkelijk maakt. Dat willen wij natuurlijk liever niet veroorzaken dus ik ben benieuwd wat de oplossing gaat zijn.

Kan je de door mij gevraagde informatie meegeven?
Welkom op het forum,. sevalekin!

Het is in dergelijke gevallen lastig vast te stellen wat de oorzaak van deze problemen precies zou kunnen zijn. Heb je de bekabelde testen rechtstreeks op modem gedaan zonder dat daar een switch of eigen router tussen zit? Misschien kan je ons een aantal van die speedtest resultaten meesturen. Het is ook bijzonder dat het zomaar ontstaat, sinds gister, waarbij je er niet langer last van hebt dan vandaag - dit zou in ieder geval wel een duidelijke oorzaak moeten hebben die we ook moeten kunnen oplossen. Proberen te gamen met hoge latency moet wel een van de irritantste dingen zijn die verder spelen ook compleet onaantrekkelijk maakt. Dat willen wij natuurlijk liever niet veroorzaken dus ik ben benieuwd wat de oplossing gaat zijn.

Kan je de door mij gevraagde informatie meegeven?

Ik heb een kabel die vanuit de modem in een ''homeplug'' gaat op de eerste verdieping, op zolder heb ik ook een ''homeplug'' die ik heb aangesloten via een kabel met mijn PC. Ik heb op deze manier de testen gedaan, maar ook met een directe verbinding met de modem, de pingresultaten waren hetzelfde.
Het rare is dat vandaag alles goed ging, tot en met de avond. Toen begon de ping vast te staan op ongeveer 150. Maar toen ik de speedtest deed kreeg ik een ping van onder de 30, ook al had ik 150 ping tijdens een spel een minuut voor de test. Dit heb ik meerdere keren getest, maar elke keer kreeg ik een verschil tussen de spellen en de speedtest. Normaal zou ik denken dat het dan aan de spellen lag, maar dan zou ik ten eerste niet op zowel de PlayStation als mijn PC veel ping hebben (verschillende spellen), daarnaast zou ik gisteren niet op de speedtest 150 ping gekregen hebben. Ik heb alleen maar screenshots van vandaag (dus van de normale speedtest en de hoge ping in het spel).
Ik kreeg vaak hetzelfde resultaat, de foto's die ik heb toegevoegd waren vrij snel achter elkaar genomen.
Reputatie 2
Ik zie helaas geen foto's meegestuurd, zou je die misschien kunnen proberen opnieuw toe te voegen?
Ik zie helaas geen foto's meegestuurd, zou je die misschien kunnen proberen opnieuw toe te voegen?
Oeps, mijn fout! Ik kreeg vandaag overigens weer 40 tot 500 ping tijdens het spelen, de speedtests geven wel hetzelfde resultaat als gisteren. Ik zal proberen nog een screenshot te krijgen van de momenten waarop ik 500 ping had, maar tot nu toe heb ik alleen nog maar deze drie.

De 18ms screenshot was direct na de game met 100+ ping genomen en de 31ms ervoor.
Reputatie 2
Het ziet er op dit moment niet echt naar uit alsof de oorzaak van het probleem in het signaal tussen de wijkcentrale en het modem zit. Wat we zijn tijdens de speedtests is dat de ping niet bijzonder hoog ligt maar deze tijdens het gamen wel. Hierbij zou ik eerder denken aan de verbinding tussen je playstation/pc en de gameservers waarmee je te maken hebt. Het is natuurlijk zo dat die verbinding via ons modem loopt. Het valt mij ook op dat het modem wat jij daar hebt staan een ietwat ouder model is en die ook al lang in je bezit is. Met deze reden lijkt het mij handig om te controleren wat er precies gebeurd op het moment dat we deze voor je omruilen voor een nieuwer model.

Binnen 5 werkdagen krijg je via de post een nieuw modem binnen. Qua installatie kan dat op dezelfde plek waar je huidige modem ook staat, met dezelfde kabeltjes - let er op dat je de nieuwe stroomkabel wel gebruikt. Hou er even rekening mee dat op het moment dat het nieuwe modem is geïnstalleerd en je weer op internet wil komen, met bijvoorbeeld je laptop, dat je eenmalig verbinding dient te maken met het nieuwe netwerk. De informatie hiervoor vind je op het modem zelf. Het oude modem hoeft niet teruggezonden te worden, deze gebruiken we niet meer. Deze kan bewaard of gerecycled worden.

Laat je even weten of het beter werkt nadat je deze hebt geïnstalleerd?
Reputatie 2
@sevalekin - ik ben eigenlijk best benieuwd of het nieuwe modem ook een oplossing heeft geboden. Zou je dat nog even met ons willen delen?
@sevalekin - ik ben eigenlijk best benieuwd of het nieuwe modem ook een oplossing heeft geboden. Zou je dat nog even met ons willen delen?
Ik had de oude modem vervangen en dat heeft inderdaad het probleem opgelost, ik heb nu weer dezelfde ping die ik altijd had. Heel erg bedankt, Ruben!
Reputatie 2
Graag gedaan, sevalekin! Goed om te lezen dat de verbinding weer goed werkt. Mocht je andere vragen hebben dan adviseer ik je om graag een nieuw topic aan te maken. Dit topic sluit ik nu aangezien het is opgelost.