vraag

Hoge latency (ms). packet-loss (0%) en aantal-hops(8 tot 11) zijn wel ok

• 11 januari 2020
  • 2 reacties
  • 106 x bekeken

Beste,

Sinds kort ben ik verhuist en heb ik hier opnieuw Tele2 genomen.

Echter na een aantal weken, is mijn latency nog steeds erg traag. (router gereset  & uitgezet 1 avond).

Binnenshuis heb ik met iPerf de verbinding van wifi-laptop naar bekabelde-pc getest (40 t/m 60mbits) wat voldoende is voor wat ik doe. Ook geen packet loss binnenshuis, dus bekabeling en wifi zijn stabiel binnenshuis.

Echter bij een tracert naar hostnet.nl (vanaf bekabeld) krijg ik bij ALLE hops 20 t/m 40 ms. Zelfs de eerste hops, wat meestal 1 tot 5ms moeten zijn, zie ik 20ms en hoger. Alle opeenvolgende hops zijn weer 20 t/m 40ms .

Bij mijn andere woning had ik altijd 5 t/m 10ms naar hostnet.nl . En vandaag weer getest bij een oude buurman, deze heeft nog steeds 5 t/m 10ms naar hostnet.nl .

Ik heb de tests uitgevoerd zonder andere applicaties en apparaten aangesloten te hebben vanaf een bekabelde pc.

Is de router niet voldoende ?  Worden packets expres gequeued ergens (firewall) ?

Ik woon met 20 minuten lopen van de oude woning, nou niet echt veel verderop ofzo.

Alvast bedankt.

Groeten, Oz

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het kan zijn dat jij op lokale wijkcentrale A en je buren op wijkcentrale B bent aangesloten. 20 minuten lopen kan echt betekenen dat de aansluitkabel honderden meters langer zijn en dus een lagere snelheid en daardoor hogere ping tot gevolg heeft.

Het kan zijn dat jij op lokale wijkcentrale A en je buren op wijkcentrale B bent aangesloten. 20 minuten lopen kan echt betekenen dat de aansluitkabel honderden meters langer zijn en dus een lagere snelheid en daardoor hogere ping tot gevolg heeft.

Er zijn 2 kabelverdelers in de buurt, beide 200 meter verwijderd van mijn woning (dus ik weet niet aan welke ik verbonden zit). Ze zijn allebei tussen de 1000m t/m 1100m verwijderd van de dichtstbijzijnde wijkcentrale.

is dit relatief gezien ver of dichtbij ?

Vorige woning was 50m tot kabelverdeler > kabelverdeler 750 naar wijkcentrale.

Maakt die 400 meter echt zoveel uit dan ?

Plus ik weet dus niet zeker aan welke wijkcentrale ik verbonden zit.

Kan iemand van Tele2 dit checken ?

groet, oz

ik gebruik de info op :

https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkasten.php

https://vvdsl.robinflikkema.nl/wijkcentrales.php

Reageer