beantwoord

heeft zte modem firewall

• 1 januari 2017
  • 20 reacties
  • 3116 x bekeken

• Aan het warmlopen
  • 2 reacties
Sinds ruim een maand tele2 klant voor vast internet. Het modem is zte H369A. Op de gebruikersinterface van dit modem kan ik geen instellingen ontdekken voor iets van een firewall, portforwarding kan wel.
Biedt dit modem enige vorm van bescherming voor het achterliggende lan ?
Zijn er eventueel meer geavanceerde instellingen die voor de normale login niet zichtbaar zijn ?
icon

Beste antwoord door Gela 3 januari 2017, 19:50

Er zit zeker een Firewall in en die staat, net zoals de V10 van KPN, op hoog en dat is maar goed ook voor de meeste gebruikers.
Voor ons als gebruikers is die voorlopig nog niet bereikbaar.

De configuratie van beide modems verschillen nauwelijks van elkaar. En dit is toch echt eigen ervaring met beide.

Ook de diehards daar bij KPN hebben er problemen mee om hun Ubiquiti EdgeRouter aan te sluiten en wachten met smart op de gegevens om verder te kunnen configureren.

De modems zijn zeker met elkaar vergelijkbaar want ze zijn standaard beide 'afgeknepen'.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

20 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hoi cxtrd,

Ik heb zelf nog niet zoveel kennis van dit modem, omdat hij nog vrij nieuw is, maar ik heb één van onze Goldmembers gevraagd of hij jou verder kan helpen, omdat hij het modem zelf ook heeft.

Groetjes Tom
Reputatie 6
Badge +5
Ja, ik ben benieuwd wat die Goldmember er over te zeggen heeft.
Maar ik (andere Goldmember) zeg ook even wat. :$

Het zal wel zo zijn dat de firewall die er in zit standaard aan staat. Is tegenwoordig
toch wel veel zo, dat er een firewall in zo'n modem/ router zit en dat die standaard
aan staat. En misschien dat je dat niet uit kunt zetten vanuit de gewone user account.

Zal wel bijna dezelfde zijn als de ZTE ZXHN H369A die KPN nu als 'Experia box' gebruikt?
Zal vast niet veel schelen omdat ie op het Vectored VDSL netwerk van KPN zal moeten werken.
En met V-Plus in de toekomst. Wat ie ook al schijnt te kunnen.

Maar lees hier (op het KPN forum) om te zien dat die inderdaad een firewall heeft.
Dus hij bied zeker wel bescherming voor het achterliggend LAN netwerk. 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Elk willekeurig modem heeft een ingebouwde firewall en dele doet NAT dit al, maar dan maar in 1 richting.
Gebruikers buiten jouw netwerk (Internet) weten niet of er apparaten in jouw netwerk bestaan, hoeveel er zijn, en wat voor soort apparaten het zijn. Dit is echter geen garantie, en zeker niet genoeg als beveiliging.
De meest Firewalls kun je vinden op de router om het hele netwerk te beveiligen. Aanvullend kun je een Firewall op jouw computer installeren.

Ps,..een KPN modem is zeker niet te vergelijken met een Tele2 modem, Tele2 kapt veel instellingen af en is daardoor standaard al veilig genoeg,..
Badge +2
Er zit zeker een Firewall in en die staat, net zoals de V10 van KPN, op hoog en dat is maar goed ook voor de meeste gebruikers.
Voor ons als gebruikers is die voorlopig nog niet bereikbaar.

De configuratie van beide modems verschillen nauwelijks van elkaar. En dit is toch echt eigen ervaring met beide.

Ook de diehards daar bij KPN hebben er problemen mee om hun Ubiquiti EdgeRouter aan te sluiten en wachten met smart op de gegevens om verder te kunnen configureren.

De modems zijn zeker met elkaar vergelijkbaar want ze zijn standaard beide 'afgeknepen'.
Reputatie 5
Badge +3
Port-forwarding & UPnP gaat prima bij KPN, bij Tele2 blijft dat een 'dingetje',..
Badge +2
UPnP is niets anders dan automatische Port-forwarding, alleen ongecontroleerd voor alle aangesloten apparaten en dus is het veel beter om dat maar uit te laten zoals daar ook vaak gezegd wordt.
Reputatie 6
Badge +5
...bij Tele2 blijft dat een 'dingetje',.. Dat was bij KPN net zo goed een 'dingetje' hoor. :8
Kun je onder andere zien in die link naar het KPN forum die ik stuurde.
En trouwens, dat ligt vaker aan de insteller dan aan de instellingen. :D

En jij hebt dat modem niet, dus jouw ervaring is het in ieder geval al niet. 🆒
Blij met alle reacties. Kennelijk wel wat losgemaakt, maar als ik het goed begrijp is iedereen het eens over het feit dat er een firewall op draait, maar wat die doet weten we nauwelijks. Ik heb gezien dat port-forwarding en een dmz instellen mogelijk is. Dit doet vermoeden dat standaard veel poorten dichtstaan. Een portscan geef wellicht meer duidelijkheid, maar dat heb ik nog niet gedaan.
Wat ik niet kon vinden (wellicht omdat ik wifi niet aan heb staan) is of de beheersinterface ook vanaf wifi geopend kan worden.. Dat zou wel een zwak punt zijn.
Reputatie 6
Badge +5
Ja precies, er draait zeker weten een firewall op. 🙂
En standaard op zo'n beetje elke modem/ router combo die je van providers in bruikleen krijgt.

En de beheerdersinterface kan waarschijnlijk wel vanaf wifi benaderd worden.
kan bij andere modems in ieder geval ook. 😃 Waarom zou dat een zwak punt zijn?
Als je wifi aan wilt zetten doe je dat toch eerst bekabeld en stel je een goed wachtwoord in
voor je wifi netwerk. Dan hoeft dat toch echt geen probleem te zijn.

En van de beheerdersinterface zelf kun je toch ook het wachtwoord veranderen?
En dus een moeilijkere instellen dan dat er standaard staat.
Ik weet niet of dat bij die dingen ook nog zo is, maar het was heel lang
login= user en wachtwoord=user Nou dan vraag je er nog net niet om. 🆒
Die gebruikersnaam is misschien niet aan te passen maar het wachtwoord wel!
Badge +2
Wat de Firewall doet is simpel gezegd de deur dicht houden en dat doet hij goed ook. Er staat geen poort open tot verdriet van sommige gamers. Standaard staan alle poorten dicht voor de ‘boze’ buitenwereld. Maar ze kunnen wel open met de juiste instellingen in port-forwarding .

Het gebruik van DMZ schakelt de Firewall uit en alle poorten staan open naar het aangesloten apparaat. Dit moet je feitelijk dan ook alleen doen met een eigen router er achter die ook een goede Firewall heeft zodat de veiligheid gewaarborgd blijft.

En de beheersinterface, zoals jij dat noemt kun je ook standaard bereiken via wifi in je eigen netwerk met het wachtwoord user en het is een goede zaak om dat ook te wijzigen in een eigen sterk wachtwoord.
Reputatie 6
Badge +5
En trouwens, ik vroeg er zelf dan ook bijna om. Want op de oude Davolink is het bij mij
altijd user en user geweest om op de beheer pagina's van het modem te komen. :D
Maar wel een goed wachtwoord voor mijn wifi netwerk natuurlijk. :)

Nu bij de Comtrend wel ietsje beter gedaan. 😳
Reputatie 5
Badge +3
...bij Tele2 blijft dat een 'dingetje',.. Dat was bij KPN net zo goed een 'dingetje' hoor. :8
Kun je onder andere zien in die link naar het KPN forum die ik stuurde.
En trouwens, dat ligt vaker aan de insteller dan aan de instellingen. :D

En jij hebt dat modem niet, dus jouw ervaring is het in ieder geval al niet. 🆒

Dat klopt ik heb het modem thuis niet, maar heb er al aardig wat in m'n handen gehad m.b.t. m'n werk,..
Er zijn ook nog mensen die gewoon werken, en dan wat ervaring hier delen snap je? 🆒
Een wifi wachtwoord is voor iemand die dat wil wel te kraken, en naar ik meen is het inbreken op routers geen zeldzaamheid.
In mijn vorige modem (bij online) kon ik wifi toegang tot beheer uitzetten.

Gela schreef : "Het gebruik van DMZ schakelt de Firewall uit en alle poorten staan open naar het aangesloten apparaat."

Naar mijn mening zou het wenselijker zijn als je dat per poort kunt instellen. En dus is het advies van Gela zeer ter harte te nemen. (Dit moet je feitelijk dan ook alleen doen met een eigen router er achter die ook een goede Firewall heeft zodat de veiligheid gewaarborgd blijft.)
Badge +2
Je kunt je wifi ook vrij eenvoudig onzichtbaar maken voor anderen en hem toch gebruiken.

Reputatie 6
Badge +5
Dat klopt ik heb het modem thuis niet, maar heb er al aardig wat in m'n handen gehad m.b.t. m'n werk,..
Er zijn ook nog mensen die gewoon werken, en dan wat ervaring hier delen snap je? 🆒

Ooh, ben jij er zo een. :8 Die na zijn 'gewone' werk er ook nog steeds over moet praten.
Jaaa dan snap ik het zeker hoor. 😃
Maar gelukkig zijn er ook nog andere mensen die wel leuk werk hebben. 🆒

Dat je voor je werk weet hoe je een paar stekkertjes in een modem moet steken
maakt je nog steeds geen ervaringsdeskundige qua gebruik van dat ding trouwens. 😳

En eerder vond je dat (V)VDSL(2) ook maar niks en zei je dat dat nooit wat zou worden.
Kun je natuurlijk niet blijven volhouden als je dat voor je werkgever wel moet aansluiten. :)
Was ook wel een beetje raar met al jouw 'ervaring' hè dat je dat zei.....
Reputatie 5
Badge +3
Ik ga er maar even gemakshalve vanuit dat je hopelijk wel op je gitaar de juiste toon weet te vinden:8, want nu sla je helaas een behoorlijk valse toon aan, beetje jammer dit,..
Ik denk niet dat jij veel over WERK weet mee te praten en zeker niet over werkervaring 😞 mag ik vragen wat je voor 'gewoon' werk dagelijks doet?
Je internet linkjes staan trouwens mijlenver af van wat er werkelijk in de praktijk speelt, op papier kan alles en van horen op straat worden we niet veel wijzer hé,.:8
Blijf jij maar alsjeblieft in de waan van het alleen maar stekkertjes verhaal,,..:D
Ik heb zeer afwisselend:8 werk, en het uitstekend naar m'n zin, ik hoop toch van harte voor jouw hetzelfde,.
Dagelijks ben ik op pad, en wat de stekkertjes betreft die storingen zijn er toch echt meer dan je denkt, klanten hebben vaak geen erg in de lipjes en trekken net zo hard tot het afbreekt, dat toch even gezegd hebbende,.
Voor de rest heb ik geen behoefte om met jouw mijn technische praktische kennis te delen, dat gaat verder dan een bijsluiter lezen, en handje ophouden dus laat maar,..
Zo dit is even mijn flame-reactie na het flamen van jouw, na mijn toch niet zo gekke opmerking dat Tele2 z'n modems verder versobert dan KPN dus qua veiligheid prima.
Nou vooruit,. nog even wat over VDSL2* 100 Mbit/s en Bonding* 200 Mbit/s dat is nog lang niet het product van wat er van verwacht werd,.dus ik ga dat niet voor de lol op zitten hemelen snap je :(
Nog even over bonded vectoring, dit werkt alleen goed onder de 2km, is gewoon even simpel gezegd 2x Vdsl (voorlopig niet bij Tele2 te bestellen)
Al mag je uitgaan van heel veel kinderziektes vanwege de extreem strenge eisen, KPN mag dan de apparatuur in orde hebben, in veel woningen zelf zitten meestal geen twisted pair kabels (en ontbreekt het 2de paartje) en lekken er veel oude grondkabels (daar ga je echt van schrikken hoeveel 'oude meuk' er nog onder de grond zit in de vele oude wijken) dus in die gevallen is het helaas pindakaas, mooier kan ik het niet maken wel praktijk gerichter en realistischer.
Reputatie 6
Badge +5
...Zo dit is even mijn flame-reactie na het flamen van jouw, na mijn toch niet zo gekke opmerking
dat Tele2 z'n modems verder versobert dan KPN dus qua veiligheid prima.

In volgorde lezen is ook al errug moeilijk hè met al dat werken van je. :8
Jij zei eerst: 'Er zijn ook nog mensen die gewoon werken' waarmee je dan blijkbaar wil insinueren
dat iemand anders dat niet heeft. Dus jij begint te 'flamen'. En bij die 'niet zo gekke opmerking'
van je zal toen binnen een uur dat positieve wel bij ge-edit hebben. 🆒
Moet nu eerst al een uur wachten voor ik op je kan reageren anders verander je
je bericht heel kinderachtig in de tussentijd. Ik maak nu gelijk maar een kopie
voor als ik er een melding van wil maken.

En verder wil je dan nu beweren dat ik geen werkervaring heb. En nog meer laag
bij de grondse opmerkingen. Tss...Nou jij weet echt absoluut helemaal niks over mij hoor.
Wat je dan ook maar denkt te weten.

Maar mooi voor je dat je voldoening in je werk hebt en het naar je zin hebt. :$
Neem maar van mij aan dat ik (tegenwoordig als studiomuzikant) heel leuk betaald werk heb hoor.
Was toch wel handig dat ik meerdere instrumenten speel. En ook nog wat van computers weet.

En ook nog steeds als straatmuzikant. Dat laatste mag jij dan minder vinden, maar ik ben
ook niet echt onder de indruk van dat baantje van jou hoor. 😃 En ondanks alle oude meuk
die je tegenkomt zal je het waarschijnlijk toch gewoon moeten aansluiten.

Afijn, dit was wel weer off-topic genoeg. Sorry topic starter. 🙂
Reputatie 5
Badge +3

Ooh, ben jij er zo een. :8 Die na zijn 'gewone' werk er ook nog steeds over moet praten.
Jaaa dan snap ik het zeker hoor. 😃
Maar gelukkig zijn er ook nog andere mensen die wel leuk werk hebben. 🆒

Dat je voor je werk weet hoe je een paar stekkertjes in een modem moet steken
maakt je nog steeds geen ervaringsdeskundige qua gebruik van dat ding trouwens. 😳

En eerder vond je dat (V)VDSL(2) ook maar niks en zei je dat dat nooit wat zou worden.
Kun je natuurlijk niet blijven volhouden als je dat voor je werkgever wel moet aansluiten. :)
Was ook wel een beetje raar met al jouw 'ervaring' hè dat je dat zei.....

Hier begint je "vriendelijke betoog" en ben je vreemd bezig, en je vliegt later in de verdediging, dat zegt meer over jouw dan mij,..
Maar goed dat we dan van mening verschillen dat moet kunnen, dat je mijn mening niet kan zetten is ook van minder belang, maar lees je eigen woorden hierboven nog eens goed terug?
Ik krijg de indruk (maar kan het mis hebben) dat je helaas een flinke 'rugzakje' meedraagt, de manier hoe je reageert hierboven is voor mij veelzeggend, en daar wou ik het bij laten,.

Ontopic i.d.d. hier heeft @cxtrd allemaal geen boodschap aan.
Om op de vraag nog even in het kort terug te komen, de Tele2 modems blinken uit in veiligheid, daar is veel voor te zeggen,.
Voor de klant is dat aan de ene kant wel frustrerend, daar je als user niet echt met bepaalde instellingen makkelijk uit de voeten kan, zeker voor spelcomputers zijn bepaalde instellingen in tegenstelling
tot andere providers zeer lastig in te stellen.
Hier op het forum zijn daar veel topics aan gewijd met wisselende resultaten.
Reputatie 5
Badge +2
Dag mannen,

Een interessante discussie, die zeker gevoerd mag worden (wellicht niet per se in dit topic). Laten we het echter wel inhoudelijk houden. Met modder gooien wordt niemand beter van!
Met deze post wil ik niet nog een discussie uitlokken, dus laten we inderdaad weer on topic verder gaan.

Groetjes,
Jolien
Reputatie 4
Badge +3
Ik ga dit topic nu maar sluiten, aangezien er niemand meer na Jolien durfde te reageren 😛
Mocht je nog vragen hebben, open dan gewoon een nieuw topic door hier te klikken.

Groetjes Tom