beantwoord

Geen IPv4 route naar Cloudflare DNS 1.1.1.1

  • 12 July 2019
  • 7 reacties
  • 512 x bekeken

Beste Tele2,

Ik heb al een poosje geen route meer naar de DNS service van Cloudflare met IP 1.1.1.1 :

code:
dehakkelaar@laptop:~$ nslookup tele2.nl 1.1.1.1
;; connection timed out; no servers could be reached



code:
dehakkelar@laptop:~$ traceroute -n 1.1.1.1
traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 30 hops max, 60 byte packets
1 10.0.0.1 0.958 ms 1.296 ms 1.557 ms
2 192.168.1.1 1.996 ms 2.000 ms 2.364 ms
3 62.58.240.1 18.190 ms 18.216 ms 18.196 ms
4 * * *
5 * * *
6 * * *
7 * * *
8 * * *
9 * * *
10 * * *
11 * * *
12 * * *
13 * * *
14 * * *
15 * * *
16 * * *
17 * * *
18 * * *
19 * * *
20 * * *
21 * * *
22 * * *
23 * * *
24 * * *
25 * * *
26 * * *
27 * * *
28 * * *
29 * * *
30 * * *



De route naar de redundant DNS server van Cloudflare met IP 1.0.0.1 werkt wel naar behoren:

code:
dehakkelaar@laptop:~$ nslookup tele2.nl 1.0.0.1
Server: 1.0.0.1
Address: 1.0.0.1#53

Non-authoritative answer:
Name: tele2.nl
Address: 82.175.98.45



code:
dehakkelaar@laptop:~$ traceroute -n 1.0.0.1
traceroute to 1.0.0.1 (1.0.0.1), 30 hops max, 60 byte packets
1 10.0.0.1 0.963 ms 1.262 ms 1.448 ms
2 192.168.1.1 2.090 ms 2.065 ms 2.447 ms
3 62.58.240.1 19.502 ms 19.427 ms 19.489 ms
4 212.53.25.201 18.813 ms 19.336 ms 19.009 ms
5 212.53.25.193 19.170 ms 19.146 ms 19.101 ms
6 212.151.190.0 20.014 ms 19.767 ms 19.766 ms
7 130.244.82.55 21.867 ms 21.959 ms 22.612 ms
8 212.151.176.245 22.819 ms 20.263 ms 20.608 ms
9 * * *
10 1.0.0.1 18.608 ms 18.898 ms 18.953 ms



Een nslookup/traceroute op andere apparaten geeft het zelfde resultaat.
Ook heb ik de Tele2 modem (192.168.1.1) en mijn eigen router (10.0.0.1) uitgezet en weer aan.
Vanuit een ander netwerk, niet Tele2, werken de routes naar 1.1.1.1 wel correct:

code:
$ nslookup tele2.nl 1.1.1.1
Server: 1.1.1.1
Address: 1.1.1.1#53

Non-authoritative answer:
Name: tele2.nl
Address: 82.175.98.45



code:
$ traceroute -n 1.1.1.1
traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 30 hops max, 60 byte packets
1 85.17.56.253 8.950 ms * *
2 81.17.33.172 0.384 ms 0.361 ms 0.336 ms
3 80.231.205.17 0.940 ms 0.921 ms 0.881 ms
4 80.231.205.34 1.150 ms 1.166 ms 80.231.205.14 1.211 ms
5 195.219.194.94 1.837 ms 1.818 ms 1.787 ms
6 1.1.1.1 0.816 ms 0.870 ms 0.801 ms



Ik constateerde dit vlak nadat onderstaande storing was opgetreden:

https://blog.cloudflare.com/how-verizon-and-a-bgp-optimizer-knocked-large-parts-of-the-internet-offline-today/

Ik weet niet meer met zekerheid ofdat de route werkte voordat de grote "Verizon and a BGP Optimizer" storing optrad aangezien de redundant DNS IP 1.0.0.1 nog werkte.
Mijn publieke thuis IP is er eentje in de 87.214.41.X range.

Ik heb al twee keer contact opgenomen met het Service telefoon nummer van Tele2 en deze hebben er melding van gemaakt.
Maar terug koppeling naar mij toe wat betreft status/oplossing kon deze niet garanderen.
Daarvoor verwees de Tele2 Service medewerker mij naar dit forum om mogelijk een antwoord te krijgen.

Dus bij deze, doe ik wat fout ?
Zie ik iets over het hoofd ?

Cheers,
deHakkelaar.
icon

Beste antwoord door Jasper van Tele2 22 July 2019, 09:09

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

7 reacties

Reputatie 4
Hallo deHakkelaar,

Je doet niets fout, als ik het vanaf een solcon verbinding test gaat het ook goed.

Tracing route to 1.1.1.1 over a maximum of 30 hops

1 2 ms 2 ms 1 ms x.x.x.x
2 5 ms 5 ms 5 ms 83.247.75.65
3 5 ms 5 ms 5 ms 212.45.33.161
4 6 ms 7 ms 7 ms 212.45.33.185
5 7 ms 7 ms 6 ms 80.249.211.140
6 6 ms 5 ms 6 ms 1.1.1.1

Trace complete.

Probleem ligt toch echt ergens in een foute routering bij Tele2.
Even afwachten tot een Tele2 moderator reageert, die kan het dan doorzetten naar de technische dienst of als die er al mee bezig zijn kijken wat de status is.
Hallo @Malamute,

Ja zo'n vermoeden heb ik ook.
Ik zou graag een traceroute willen los laten vanaf die 62.58.240.1 node ;)

EDIT:

code:
dehakkelaar@laptop ~$ whois 62.58.240.1
[..]
inetnum: 62.58.0.0 - 62.59.255.255
netname: NL-VERSATEL-20000615
[..]
Reputatie 4
Ja, als je daar nu eens op kon inloggen 😀
Ik zou de route tabel wel eens willen zien op zo'n node.
Hallo beste Tele2,

Ik merk dat sinds vandaag of gisteren de routes weer werken:

code:
$ nslookup tele2.nl 1.1.1.1
Server: 1.1.1.1
Address: 1.1.1.1#53

Non-authoritative answer:
Name: tele2.nl
Address: 82.175.98.45


code:
$ traceroute -n 1.1.1.1
traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 30 hops max, 60 byte packets
1 10.0.0.1 0.654 ms 0.548 ms 0.561 ms
2 192.168.1.1 0.842 ms 0.730 ms 0.675 ms
3 62.58.240.1 16.202 ms 16.000 ms 15.871 ms
4 212.53.25.201 16.592 ms 16.481 ms 16.460 ms
5 212.53.25.193 16.635 ms 16.602 ms 16.307 ms
6 212.151.190.0 16.759 ms 17.389 ms 17.023 ms
7 130.244.82.55 19.666 ms 19.874 ms 19.589 ms
8 212.151.176.245 19.799 ms 19.880 ms 19.671 ms
9 * * *
10 1.1.1.1 20.000 ms 19.956 ms 20.071 ms


Mag ik vragen wat er mis was ?
Enige terug koppeling aub ?
Reputatie 5
Helaas is er niet iets met mij gedeeld over mogelijke problemen met de routes. Het kan zijn dat het hoofdkantoor inderdaad achter een probleem kwam en dit opgelost heeft. Maar een inhoudelijke uitleg / oplossing kan ik helaas niet geven
Dat is zeer teleurstellend in de huidige "Information Age".
Reputatie 5
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.

Fijne dag en groetjes,
Jasper