beantwoord

fraude link vraagt om je wifi gegevens

  • 10 May 2021
  • 4 reacties
  • 155 x bekeken

Goedemiddag,

Graag wil ik even mijn verhaal kwijt. Misschien dat iemand zich hierin herkent of op deze manier hoop ik mensen te waarschuwen en alert te zijn. Ik heb dit meegemaakt met Marktplaats. Ik ben de verkoper en verkocht iets op Marktplaats. Ene (deed zich voor als) Lynn Burgers en stuurde of ik haar een appje wilde sturen om zo makkelijker te communiceren. Ik deed dit en stuurde een appje. Ook haar profielfoto was samen met man en twee kinderen.(om het nog geloofwaardiger te maken) Toen stuurde ze mij dat ze vaker is opgelicht en stuurde een link of ik dit wilde invullen en daarna zou ze het bedrag overmaken. (Een link via Marktplaats/indentificeren) 

Heel naïef... Maar ik heb dit gedaan. De link geopend en ik moest ter controle mijn wifi invullen, en mijn pasnummer van mijn bankpas. (Achteraf gezien kan je jezelf wel een bord voor je kop slaan) Hoe kun je zo dom zijn? Te goed van vertrouwen op dat moment. Na het invullen van de gegevens kreeg ik een melding via Marktplaats dat deze persoon mogelijk frauduleuze bedoelingen heeft en werd mijn gevoel bevestigd. Gelukkig optijd alles kunnen laten blokkeren en momenteel alles opnieuw laten aanvragen. Alleen dat de fraudeur(s) vragen naar je wifi gegevens is niet heel bekend volgend meerdere tele-2 medewerkers. Misschien dat er nog meer mensen zijn die dit lezen en zich hierin herkennen. 

 

​​

 

icon

Beste antwoord door pipodeclown 11 May 2021, 00:16

Bekijk origineel bericht

4 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Het hebben van het wachtwoord van jouw wifi netwerk heeft alleen waarde voor een fraudeur als hii heel dicht bij jouw huis is en dan toegang tot jouw wifi netwerk kan krijgen. Dan moet hij ook je adresgegevens hebben, maar misschien heb je die voor het ophalen van goederen wel genoemd.

Maar reizende fraudeurs die bij iemand voor de deur proberen in te breken in een lokale computer is eigenlijk bij particulieren niet heel interessant.

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik zou bijna denken dat het jouw buurman is! 

Het hebben van het wachtwoord van jouw wifi netwerk heeft alleen waarde voor een fraudeur als hii heel dicht bij jouw huis is en dan toegang tot jouw wifi netwerk kan krijgen. Dan moet hij ook je adresgegevens hebben, maar misschien heb je die voor het ophalen van goederen wel genoemd.

Maar reizende fraudeurs die bij iemand voor de deur proberen in te breken in een lokale computer is eigenlijk bij particulieren niet heel interessant

 

Nee, gelukkig niet mijn adres doorgegeven.

Naderhand kreeg ik wel een sms bericht van mijn bank met daarop dat er internetbankieren is geïnstalleerd op mijn telefoon. (Door de fraudeur dus!) En als dit niet het geval was, direkt contact op te nemen met de alarmlijn van mijn bank. Enige is dat ze via deze weg mijn adres gegevens misschien nog achterhaald kunnen hebben via mijn bank gegevens. Maar ik ben nu wat gerustgestelder als er gezegd dat ze hier nu niks meer mee kunnen. ( Tenzij het mijn buurman is... )

 

Reputatie 7

Zo lang je maar niet het WiFi wachtwoord hebt gedeeld. Maar ook dan zou ik de SSID even wijzigen,

Reageer