Eigen router achter ZTE 369A in dmz?

• 11 mei 2018
  • 8 reacties
  • 800 x bekeken

Ik wil heel graag mijn eigen router (draaiende op dd-wrt) plaatsen achter de ZTE geleverd door Tele2. Dit omdat port forwarding niet werkend te krijgen is op deze router, hiervoor had ik KPN (met toevallig dezelfde router alleen meer opties in de firmware) en dat werkte prima. Tele2 hierzelf biedt hierin geen ondersteuning (wat ik belachelijk vind.. zorg voor een goeie firmware op laat ons de apparaat in bridge modus zetten!) dus kom ik maar hier uit in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Modem (tele2)
- Vast IP gegeven aan mijn eigen router (192.168.2.1)
- DMZ opengezet naar datzelfde IP toe
- Assign Public IP naar het mac adres van mijn eigen router

Wanneer ik dit doe en ik typ via mijn pc 192.168.1.1 in dan krijg ik de interface van mijn eigen router te zien, dit was voorheen altijd de ZTE dus stap 1 is gelukt (lijkt me?).

Dan mijn eigen router ( een TL-WDR3600 die draait op dd-wrt)
En hier loop ik op vast denk ik.. Ik weet niet goed wat hier in te vullen? Ik gok dat ik voor static ip moet gaan om vervolgens mijn wan ip in te vullen op het gekoppelde ip (192.168.2.1)? En dan ook het IP zelf mee geef en de DNS invul? Maar dit werkt dus niet en mijn pc verbind wel met de router maar heeft geen internet, ik kan ook niets vinden wat werkt de de mensen op het tele2 forum zijn verschrikkelijk (wanneer het contract voorbij is dan is het dag tele2). Kan iemand mij helpen of vertellen wat ik fout doe?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Dit zijn de keuzes in mijn eigen modem

Als ik voor static ip kies dan krijg ik al deze mogelijkheden

Wat ik heb geprobeerd is om de zte een public ip te laten toewijzen aan het mac adres van mijn eigen router, en op mijn eigen router automatic dhcp geprobeerd als mede met de ingevulde instellingen maar beiden werkten niet.. Daarna hetzelfde maar dan met DMZ aan en met als ip het adres van mijn eigen router maar ook hierbij heb ik geen internet op mijn eigen router en alle aangesloten apparaten.
Badge +2
Wanneer ik dit doe en ik typ via mijn pc 192.168.1.1 in dan krijg ik de interface van mijn eigen router te zien, dit was voorheen altijd de ZTE dus stap 1 is gelukt (lijkt me?).
Dat is dus niet gelukt want de ZTE blijft het ip adres 192.168.1.1 houden. Dat moet je niet wijzigen.

En dat komt omdat je het verkeerde MAC adres gebruikt. je kijkt onder Local Network naar Allocated Address (DHCP) bij de poort waar je router inzit maar je ziet dan het Mac adres van de ZTE. Het MAC adres van je router is hier niet zichtbaar die moet je van je router halen.

Onderin dat menu maak je een DHCP binding aan met de naam van je router en het juiste MAC adres. Dan gaat het werken als je het Quick Internet Setup van je router gebruikt. Dit kun je verder dan probleemloos aanpassen zoals jij dat nodig vindt.
De adresreeks van je netwerk achter de router wordt dan: 192.168.2.1 en verder.

"Assign Public IP naar het mac adres van mijn eigen router" Als je dat hebt gedaan is het niet meer mogelijk om in het menu van de ZTE te komen anders dan met een volledige reset van het modem.

Hier werkt dat helemaal probleemloos.

Edit: tussendoor jou foto's gezien.

[quote=Gela]
Hier werkt dat helemaal probleemloos.

Hoi Gela bedankt voor je reactie! Ik weet vrij zeker dat het mac adres klopt, als ik deze invoer bij een website als https://macvendors.com/ geeft hij ook als Vendor TP-Link aan en dat is het merk van mijn router. Deze heb ik ook in het ZTE modem onder DHCP Binding gekoppeld aan het ip 192.168.1.5.

Als ik assign public IP naar dat mac adres doe kan ik er gewoon weer inkomen als ik met wifi verbinding maak (en kan ik het uitzetten).

Ik weet alleen nou niet of ik je goed begrijp. Ik heb dus het mac adres aan een ip gekoppeld en dan? Moet ik dus wel DMZ gebruiken met dat IP of moet ik alleen assign public IP forwarden naar het MAC adres? (of beiden) En wat stel ik dan in, in mijn eigen router want je hebt het over een quick internet setup maar die heb ik niet.. wat je ziet in de screenshots dat zijn mijn setup opties.

Edit: Zie nu ook jouw aanpassing, maar dat heb ik dus alleen de vervolg stappen gaan blijkbaar mis?
Badge +2
Vergeet eerst maar even dat publieke ip nummer. Kun je later alsnog doen als je dat belangrijk of nodig vindt , voor de eerste configuratie is dat niet nodig want DMZ volstaat.

Klein probleempje is wel dat de dd-wrt software bedoeld is voor de meer doorgewinterde hobbyist, vandaar dat er ook geen Quick setup inzit.

Als ik naar jou wan setup kijk zie ik het ip nummer goed staan en verder begrijp ik er niets van.
Je netwerk setup begint dan op 192.168.1.1 hoe kan dit? En start DHCP vanaf 192.168.1.100?

Begin eens met 192.168.2.1 in de netwerk setup en de dhcp met 192.168.2.1 en kijk of dat verbetering geeft.
Oke dank, het instellen van 192.168.2.1 als eigen netwerk was inderdaad blijkbaar de issue.. (dat en een reboot). Nu heb ik internet maar volgens portscanners is mijn poort waarop ik een server host nog steeds dicht. Ik heb deze juist geforward in dd-wrt (dit al zooo vaak gedaan, hier kan de issue niet zijn). De zte staat nu alleen op DMZ en portforwarding staat hierop uit (want dat is niet nodig vanwege dmz, correct?) Moet ik dan nu nog iets doen met dat publieke ip nummer?
Badge +2
In DMZ heb je met de ZTE weinig meer van doen. De router hierin doet niet meer mee. Alle poorten staan open en de firewall ligt te slapen.

Je kunt het externe ip nummer ook doorzetten naar je router toe, ook de DHCP kun je uit zetten als je weet wat je doet. Keuze is nog de DNS aanpassen en of wifi aan uit.

Heb je dat allemaal goed gedaan dan is de ZTE gewoon niet meer te bereiken via het toetsenbord. Is dat wel zo dan staat er iets niet goed ingesteld.
Hij werkt dan alleen als MO-dulatie DEM-odulatie en verder niets wat betreft dus het internet. De andere vlans gaan gewoon door.

In je eigen router ga je nu alle instellingen doen en daar loop je tegen de DD-WRT software aan. Dat is een release candidate en niet altijd even stabiel. Werkelijk alles moet je hier handmatig invullen en goed weten wat je doet anders kunt je je router naar de milieustraat brengen.

Met die installatie kan ik je niet raden want die gebruik ik niet. Wellicht ben je beter af met de originele software van de router. Maar dat is eigen keuze. Je merkt wel ik ben er geen fan van.
Je kunt het externe ip nummer ook doorzetten naar je router toe, ook de DHCP kun je uit zetten als je weet wat je doet. Keuze is nog de DNS aanpassen en of wifi aan uit.

Wat is het nut hiervan dan? Dat wanneer ik mijn ip intik ik mijn eigen router bereik ipv de tele2?

In het verleden heeft deze router ook op dd-wrt gedraait achter een moden in bridge (ziggo) en daar was het port forwarden heel gemakkelijk en deed ik het precies zoals nu.. Dus je zou moeten zeggen dat het toch ergens anders aan ligt. Maar ik zal straks nog eens goed alles doorlopen. Als ik de DNS uitzet op de ZTE levert dat problemen op? Mijn router heeft tenslotte ook DNS.
Reputatie 5
Badge +3
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.

Als je de tijd hebt, heb ik nog wel een mail gestuurd met een tevredenheidsonderzoek. We zijn zeer benieuwd naar je ervaring op dit forum en de afhandeling van je topic.

Fijne dag en groetjes,
Jasper