vraag

Eigen mailserver instellen \ uitgaande port 25

• 3 februari 2020
  • 3 reacties
  • 177 x bekeken

Allen,

Mijn doel is om helemaal los te staan van Google, Amazon, Microsoft, Apple en Facebook en daar hoort in mijn ogen ook een eigen mailserver bij. Op dit moment ben ik bezig om mijn Synology DS215+ in te stellen als eigen mailserver wat bijna helemaal gelukt is.

Ik ben in staat om mail te ontvangen op mijn NAS en mijn telefoon/mailprogramma te verbinden met de mailserver. Ik weet dus dat mijn MX-record, het inkomend verkeer (port 25 inbound) en verbinding met de mailserver (IMAP/SMTP TLS, port 993 en 465) goed staan. Wanneer ik een bericht probeer te verzenden blijft deze hangen op mijn mailserver met onderstaande error

connect to alt2.gmail-smtp-in.l.google.com [2404:6800:4008:c00::1b]:25: Network is unreachable

Dit is een voorbeeld wanneer ik iets naar een gmail-adres probeer te versturen maar het gaat ook mis naar andere mailadressen.

Tot nu toe ben ik tot de conclusie gekomen dat het uitgaande verkeer op port 25 wordt geblokkeerd door de ISP (Tele2). Dit is een bekend anti-spam maatregel. Ik heb al wel een SPF-record ingesteld bij mijn DNS als extra anti-spam maatregel.

Is er iemand die mijn vermoeden kan bevestigen?
Is er iemand die een oplossing weet om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt,

3 reacties

Badge +2

Indien uw internetprovider poort 25 blokkeert, dan kunt u gebruik maken van onze alternatieve mailpoort 587 (gebruik van SSL is noodzakelijk). Deze poort wordt maar zelden geblokkeerd.

Bovenstaand is een copie van wat ik bij exacthost.nl heb gevonden. Probeer dat eens of het werkt.

Mijn mail in Outlook staat ook op die poort, ik heb een eigen domeinnaam in gebruik en dat werkt probleemloos al tijden. Maar je brengt me wel op een idee om de Synology Nas die hier staat ook daarvoor te gebruiken.

Hoi Gelda,

Dankjewel voor je antwoord maar deze oplossing werkt helaas niet. Het probleem ligt niet aan m'n mailclient (outlook) maar aan de mailserver. De volgorde is “Mailclient (Outlook) > Mailserver (Synology) > Internet” waarbij het de probleem in de tweede stap zit.

Badge +2

Het lijkt erop dat je met vraag op het verkeerde Forum zit.

Volgens mij ben beter af op het Synology Forum. Daar heb ik eens rondgekeken voor jou en er staat een volledige uitleg over het inrichten van een Mailserver op. Snuffel daar maar eens. Laat ons hier wel weten of het gelukt is dan.

https://www.synology-forum.nl/mail-server/inrichten-mail-server-(in-opbouw)/

Reageer