vraag

Bijzonder traag internet

• 14 mei 2020
  • 33 reacties
  • 684 x bekeken

Stond in verkeerde afdeling, daarom (sorry) nogmaals:

Sinds enkele dagen ben ik geconfronteerd met zeer traag internet, Zomaar opeens. Ik heb geen virus of zo.

Mijn abonnement is “tot 20 Mbps” en normaal gesproken zit ik tussen de 10 en de 15 Mbps.

Nu echter rond de 5, of minder. Zie de afbeelding. (Verbinding met kabel).

Wat kan er aan de hand zijn en wat kan ik er aan doen?

5ebce690f2576-Speedtest.jpg

33 reacties

Ik heb net even gekeken (ook ZL)  naar Eindhoven  8.30 en toen ook even Luik gekozen: 8.24 Mb/s.

Mijn snelheid ligt altijd tussen 8 en 9, nu dus ook.

Vraag de klantenservice even een lijnmeting te doen.

Hallo WhTurner,

Kan ik de Klantenservice bereiken zonder te bellen? Want bellen, dat doe ik niet meer.

Reputatie 6
Badge +1

Reputatie 6
Badge +1

Ook via Luik bovenstaande. 

Als je niet wil bellen kan ook een moderator je helpen. Dat gaat wel niet zo snel. 

Reputatie 3
Badge +1

Ik kan vanuit hier een lijnmeting doen om te kijken of het daar aan ligt. Ik heb dan wel even wat gegevens van je nodig. Kun je die in een privébericht naar me toe sturen.

• Volledig adres (inclusief postcode en woonplaats)
  • Geboortedatum
  • Laatste vier cijfers van het IBAN nummer

Privébericht naar Anton

Ik hoor het graag.  

Groeten Anton

Privébericht is verstuurd.

Reputatie 3
Badge +1

Bedankt voor het bericht.

Ik heb allereerst een lijnmeting gedaan. Dat zit allemaal goed. Ik meet totaal geen instabilliteit op de lijn en ook komt er een mooie snelheid van 17,5 Mb/s binnen op het modem.

Als jij nog een andere snelheid meet dan is mijn advies om het modem eens een harde reset te geven. Dat doe je door het kleine weggezonken reset knopje op de achterkint in te drukken met een pen. Ongeveer 10 seconden moet je het inhouden.

Groeten Anton

Hallo Anton,

Deze reset had ik al gedaan.

Ik zal het nogmaals doen, maar ben weinig hoopvol.

Hallo Anton,

Het modem nu weer twee keer gereset en één keer herstart via het knopje.

Het is al lange tijd zo dat ik na iedere modemstart moet controleren of de telefoon het doet. Deze doet het namelijk heel vaak niet (kreeg ik te horen van anderen).

Opvallend dat de telefoon het juist na deze twee harde resets weer niet deed. Kun je daar alstublieft iets over zeggen?

En dan nu de speedtest:

De speedtest van Tele2 is al vele dagen onbereikbaar: “De wachttijd voor de verbinding is verstreken”. Kun je daar alstublieft ook iets over zeggen?

Maar nu komt het: de speedtest van Ookla gaf 1 keer iets van 12 Mbps, maar bij een volgende meting was het weer 4 Mbps.

Hallo Tele2,

Graag nog eens een reactie.

Downloadsnelheid is nu 2,72 Mbps.

De moderator “Anton van Tele2” constateerde dus dat de lijn goed was en raadde een modem reset aan.

Die had ik al gedaan, maar ik deed het nog maar eens, en liet vervolgens weten dat dit niet helpt. (Zie hierboven).

Daarna stilte.

Wat is dit voor vreemde gang van zaken?

Afgelopen november zat ik een week zonder internet.

Toen gebeurde precies hetzelfde: men neemt kennis van het probleem en verder: zoek het maar uit.

Wel elke maand trouw een factuur sturen.

Als de lijn goed is, kan het modem dan de snelheid negatief beïnvloeden?

Reputatie 7
Badge +4

Directe klantenservice is er alleen telefonisch. Moderators werken niet elke dag en een forum is helaas geen chat.

Hallo eric,

Wie heeft gezegd dat dit forum een chat moet zijn

Als een moderator op de hoogte is van een probleem, is het een kleine moeite om even een minimum aan informatie te geven. Gewoon héél even denken aan de klant en zijn probleem.

Waarom noemt men zich anders “van Tele2”?

Omdat jij gewoon “eric” heet, verwacht ik van jou geen probleemoplossend gedrag. Mag wel, natuurlijk.

Trouwens, komt deze “Anton van Tele2” wel nog terug?

De moderator die mij in november een week zonder internet liet zitten, kwam na een week terug, juist toen het internet opeens weer ging functioneren. Een week lang ging ik naar de bibliotheek om elke dag een noodkreet te uiten die echter door helemaal niemand werd beantwoord.

Er werd zelfs niet gezegd: “Bij mij doet het internet het wèl”.

Een “grappige” reactie die je vaak krijgt.

Reputatie 6
Badge +1

Die zogenaamde grappige reactie is om te voorkomen dat je denkt dat iedereen storing heeft en het vanzelf wel goed komt. Niet om grappig te zijn. Sorry als ik je ergens op heb getrapt. 

Hallo theocoppes,

Het valt wel mee. Ik heb jouw bijdrage ongeschonden overleefd.

Ik vroeg mij alleen af waar dit voor nodig was. Maar nu weet ik het dus. Dank voor je toelichting.

Het eerste wat ik altijd doe is het bezoeken van allestoringen.nl. Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden. Gelukkig heb ik nu nog traag internet, want bij een probleem zoals afgelopen november is allestoringen.nl voor mij ook onbereikbaar. Ik heb maar één apparaat: een laptop.

En bibliotheken met internet zijn er nu ook niet.

Reputatie 7
Badge +1

Als je de laptop met kabel hebt verbonden, heb je dan ook de draadloze adapter in Windows gedeactiveerd? Dit om te voorkomen dat er wel een kabel in de laptop zit, maar er nog steeds WiFi wordt gebruikt.

Daarnaast, wat voor type kabel gebruik je? En is de kabel direct tussen de laptop en het modem aangesloten of zit er nog een apparaat (bijvoorbeeld een switch) tussen?

Hallo pipodeclown,

Jazeker, de Wifi adapter is permanent uitgeschakeld. Nog steeds vergeten te testen hoe de internetsnelheid per Wifi is.

De kabel is de kabel die Tele2 meestuurde met het modem. Ik ben wel ooit bij ontvangst van een nieuw modem de bestaande kabel blijven gebruiken.

De kabel zit direct verbonden.

Maar feitelijk: als er iets met de kabel zou zijn, zou de draadloze snelheid normaal moeten zijn, toch?

Test:

Draadloos kom ik bij 6,29 Mbps. Wèl een zeer lage Ping (25).

De Ping liep de laatste dagen steeds in de vele honderden.

Reputatie 7
Badge +1

Heeft je modem 2 LAN poorten? Zou je dan eens de andere willen testen? En als je nog een andere kabel hebt, zou ik dat zeker ook even proberen. Nog even wat open deuren: zijn er geen andere apparaten/gebruikers (telefoons, tv’s, kinderen, buren) die verbonden zijn met jouw internet tijdens de test? Ook geen programma’s op de achtergrond actief op je pc/laptop (bijvoorbeeld torrents)?

Mijn modem heeft zelfs vier LAN-poorten.

Hedenmorgen stond alles nog op WLAN: geen internet na de opstart.

Na heropstart met LAN aan en WLAN uit, nog steeds geen internet.

Modem reset weer nodig, toen wel internet, maar geen telefoon. Nog een keer het modem starten dus en ja: “U bent verbonden”.

Ik blijf mijn twijfels houden over dit modem.

Er lijkt mij niemand verbonden te zijn tijdens de speedtest, tenzij er een zeer mysterieuze hacker in het spel is. Ik heb echter nooit veiligheidsissues, bij geen enkele scan.

Programma’s op de achtergrond zullen er wellicht zijn. Ik verbaas mij altijd over die “achtergrond”, als ik het blauwe harde schijf-lampje druk zie branden direct na de opstart, terwijl ik zelf niets doe. Torrents ken ik eigenlijk alleen van naam.

Ik zal eens een andere LAN-poort proberen, maar dit traagheidsprobleem is zomaar opeens ontstaan. Zonder handelingen mijnerzijds.

Reputatie 7
Badge +1

Helder, als een andere LAN poort en kabel ook niet helpt, dan is het aan @Anton van Tele2 om naar vervolgstappen te kijken. Er zijn dan in ieder geval alvast weer een paar mogelijkheden uitgesloten.

Van poort 2 naar poort 3: downloadsnelheid nu 6,42 Mbps.

Andere kabel heb ik nog niet geprobeerd,

Het zou mij verrassen als ‘Anton van Tele2’ nog terugkeert.

Hij is met zeer stille trom vertrokken.  :relaxed:

Gisteravond luisterde ik gewoon naar de radio. Geen andere computeractiviteit. Opeens stopte het geluid. Ik dacht aan een bufferprobleem, hoewel het WDR 5 was, een zender die nooit hoeft te bufferen.

Maar neen: het internet was uitgevallen.

Hoewel ik geen enkel vertrouwen heb in Microsoft probleemoplossers liet ik die toch maar weer eens lopen.

Resultaat: “Er is een connectiviteitsprobleem met uw Breedband-modem. Trek de stekker uit en wacht minimaal 10 seconden na het uitdoven van alle lampjes. Start het modem daarna opnieuw op. Of doe een reset op de volgens manier...”.

Zoiets was de tekst.

Na een modem reset deed het internet het weer.

Ik kan mij nu nog nauwelijks voorstellen dat er niets aan de hand is met mijn modem.

Reputatie 7
Badge +1

Daar begint het op te lijken. Na het weekend zijn er weer Tele2 moderators op het forum aanwezig en hopelijk is dan ook Anton er weer. Op zaterdag is de klantenservice wel telefonisch bereikbaar.

Telefoneren naar welke klantenservice dan ook heb ik enkele jaren geleden principieel opgegeven. Ik weiger mij sindsdien tegen betaling te gaan ergeren.

Gratis ergeren doe ik nog wel eens, als die mogelijkheid er nog is.

Ik heb gisteren wel een contactformulier ingevuld, gericht aan de Tele2 Klantenservice. (Vermeld dat ik actief was op het forum). Men gaat reageren tussen de 10 en 30 (werk?-)dagen.

Ik begrijp niets van de gang van zaken op dit forum wat de moderatoren betreft.

Waarom gaan zij steeds weg en waarom zijn er dan geen collega’s die de taken overnemen? Een forum kan toch niet zonder moderatoren? Al was het maar om spam en dergelijke.

Een paar jaar geleden had ik hier heel andere ervaringen. Op vele plaatsen heb ik dit forum toen aanbevolen bij gefrustreerde Tele2 klanten.

Dat laat ik nu wijselijk achterwege.:relaxed:

Reputatie 6
Badge +1

Dit forum heeft mij jaren geleden ook geholpen om tot een oplossing te komen. Blijkbaar hebben de moderators ingangen binnen dit bedrijf waardoor er plotseling zaken mogelijk zijn die je zelf telefonisch niet kunt bereiken. En dan blijf je hier hangen en probeer je soms ook iemand te helpen. 

Moderatoren zijn alleen door de week bereikbaar. Hoe het werkt weet niemand. Of ze van thuis werken, of ergens op kantoor een gedeelte van hun tijd hieraan besteden? 

Reageer