beantwoord

Beloofde VDSL snelheid wordt niet gehaald

• 4 november 2016
  • 19 reacties
  • 953 x bekeken

Een aantal weken geleden heb ik besloten om mijn online.nl 50 mbps VDSL aansluiting te vervangen voor een Tele2 VDSL basis internet abonnement. Bij de snelheid postcode check van Tele2 was er een keurige 50 mbps als resultaat. Wat niet vreemd was, gezien de 50 mbps van online.nl aansluiting op dat moment.

De service van Tele2 was perfect (op het ontvangen van een schijnbaar "oud" modem na). Alles op tijd ontvangen, duidelijke instructies en ik ben prima op de hoogte gehouden van elke stap mbt de overgang. Gisteren vond dan de overzetting plaats. Na het aansluiten en een paar speed testen, kwam ik niet verder dan een schamele 30 mbps. Dik 20 mbps minder dan de vorige aansluiting. Een beetje gespeeld met de instellingen en aansluitingen, maar het resultaat was steeds weer 30 mbps. Na het googlen voor een oplossing kwam ik weer terecht op de Tele2 postcode snelheid check.

Tot mijn verbazing zag ik hier plots een max snelheid staan van 30 mbps bij een VDSL aansluiting op mijn adres, in tegenstelling tot de 50 mbps die ik zag bij het afsluiten van het abonnement. Het lijkt erop dat Tele2 in de tussentijd de snelheid omlaag heeft geschroefd, misschien zelfs naar aanleiding van mijn verzoek tot aansluiting. Hoe dan ook niet netjes van Tele2. Volgens https://netco-fpi-info.fourstack.nl is er nog steeds een snelheid mogelijk van 50mbps met VDSL. Waarom Tele2 besluit te knijpen op de eerder beloofde verbinding, is mij onduidelijk.

Laat het nu net zo zijn dat de 14 dagen opzegtermijn voorbij is (vanaf het moment van aanvragen), en ik hierdoor het komende jaar vast zit aan een tragere verbinding dan voorheen. Ik hoop mensen hiermee te waarschuwen, goedkoop blijkt in dit geval helaas DUURkoop te zijn!
icon

Beste antwoord door Tom van Tele2 7 november 2016, 13:33

Hoi Kris2016 (ik heb je gebruikersnaam aangepast omdat er niet "Tele2" in mag staan),

Wat jij ervaart is normaal bij dit type verbinding. De eerste twee weken na installatie zal je snelheid langzaam oplopen, dit komt door Dynamic Line Management (DLM). DLM meet de performance op de lijn over een of twee dagen, en aan de hand van die resultaten wordt er gekeken of de snelheid verhoogd of verlaagd moet worden. Het is hierbij wel belangrijk om de eerste twee weken niet aan het modem te zitten, anders begint het DLM proces weer opnieuw.

Op basis van de gegevens in je profiel heb ik even met je meegekeken en ik zie dat je snelheid inmiddels al hoger is dan de 30 Mbps die je vorige week aangaf.

De informatie op fourstack van KPN en op onze website is overigens een indicatie, er wordt om de zoveel tijd een meting gedaan en de genoemde snelheden kunnen dus variëren.

Ik wil je vragen om de snelheid de komende dagen in de gaten te houden, waarschijnlijk zul je zien dat je steeds verder richting de maximaal haalbare 50 Mbps zult komen.

Groetjes Tom
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

19 reacties

Hier het zelfde probleem. Sinds dag 1 heb ik problemen met mijn internetverbinding.

Tijdens het afsluiten van mijn contract stond er nog dat ik 100MB zou kunnen ontvangen. Maar heb toen voor 50Mb gekozen maar zoals gezegd heb dat nooit kunnen halen. Ik haal rond de 17Mb binnen en dat is het terwijl er eerst 100MB werd gezegd door hun eigen website.

Tot mijn grootte verbazing staat er nu dat er op mijn adres maar 40MB beschikbaar is. Denk dat ze dit hebben aangepast naar aanleiding van al mijn klachten hierover.

Er zijn nu al 4 monteurs langs geweest ( 3 van KPN en 1 van Tele2) en ze hebben het probleem niet kunnen oplossen. Volgens de laatste KPN monteur is er niets mogelijk op mijn adres en die 17Mb is kennelijk het maximaal haalbaar hier. Hij raadde mij aan om het contract op te zeggen wegens het in gebrek blijven van de beloofde snelheid.

Ik heb hierover contact gehad met Tele2 en die gaan mij morgen bellen zodat we kunnen kijken wat voor oplossing er is.

Ik kan niet wachten tot ik hier weg ben en zo snel mogelijk weer bij Ziggo zit. Wat was dat een wereld van verschil (snelheden van boven de 100MB met gemak) en nu zit ik hier met een snelheid van 17MB. Was overgestapt omdat Tele2 goedkoop was maar het bleek zoals het gezegde zegt ''goedkoop is duurkoop''.
Hier het zelfde probleem alleen de upload is wat omhoog gegaan en voor de download lijkt wel lager te zijn dan voor de upgrade , het lijkt lekker omdat de upload wat beter is .. go and fool somebody else Tele2 this is fraud . en ik ben al lid vanaf zonnet en toen versatel en wat nu tele2 moet voorstellen .. dit is een schande ..
Ik wist niet dat meerdere mensen de dupe zijn geworden van dit soort praktijken. Dit soort geniepigheden verwacht je niet van een provider als Tele2. Jammer dat dit nu pas duidelijk wordt. Had ik eerder geweten dat meerdere mensen last hadden van beloften die niet worden nagekomen, was ik ongetwijfeld bij de vorige aansluiting gebleven.

@AndreG graag hoor ik of Tele2 dit telefonisch heeft kunnen oplossen. Ik zal zeker de mogelijkheden onderzoeken, het contract op te zeggen wegens het niet halen van de beloofde snelheid. Nu ben ik toevallig juridisch redelijk onderlegd, en zou het mij niet verbazen dat Tele2 zich hier prima voor heeft ingedekt in de voorwaarden.

Tevens zou het Tele2 sieren hier een reactie op te geven, of in ieder geval in een officieel statement naar buiten brengt dat de beloofde snelheid bij het afsluiten onder voorbehoud.
Reputatie 4
Badge +1
Een aantal weken geleden heb ik besloten om mijn online.nl 50 mbps VDSL aansluiting te vervangen voor een Tele2 VDSL basis internet abonnement. Bij de snelheid postcode check van Tele2 was er een keurige 50 mbps als resultaat. Wat niet vreemd was, gezien de 50 mbps van online.nl aansluiting op dat moment.

De service van Tele2 was perfect (op het ontvangen van een schijnbaar "oud" modem na). Alles op tijd ontvangen, duidelijke instructies en ik ben prima op de hoogte gehouden van elke stap mbt de overgang. Gisteren vond dan de overzetting plaats. Na het aansluiten en een paar speed testen, kwam ik niet verder dan een schamele 30 mbps. Dik 20 mbps minder dan de vorige aansluiting. Een beetje gespeeld met de instellingen en aansluitingen, maar het resultaat was steeds weer 30 mbps. Na het googlen voor een oplossing kwam ik weer terecht op de Tele2 postcode snelheid check.

Tot mijn verbazing zag ik hier plots een max snelheid staan van 30 mbps bij een VDSL aansluiting op mijn adres, in tegenstelling tot de 50 mbps die ik zag bij het afsluiten van het abonnement. Het lijkt erop dat Tele2 in de tussentijd de snelheid omlaag heeft geschroefd, misschien zelfs naar aanleiding van mijn verzoek tot aansluiting. Hoe dan ook niet netjes van Tele2. Volgens https://netco-fpi-info.fourstack.nl is er nog steeds een snelheid

Kan je dan aub de gegevens een posten wat er bij fourstack uitkomt? We moeten ook eens kijken wat nu de werkelijke afstand is tot de centrale of wijkkast.
Als er 50 MB staat moet je ook dicht in de buurt hiervan komen. Ik weet niet of Tele2 dan zomaar de voorwaarden op deze manier kan veranderen. Dat je niet precies die 50 MB zal halen dat zou kunnen maar van 50Mb naar 30MB gaan terwijl je tegen de 50Mb belooft is iets waar je je vragen bij kan stellen. Denk dat dit Tele2 dit niet zomaar kan maken.
Reputatie 4
Badge +1
Hier het zelfde probleem. Sinds dag 1 heb ik problemen met mijn internetverbinding.

Tijdens het afsluiten van mijn contract stond er nog dat ik 100MB zou kunnen ontvangen. Maar heb toen voor 50Mb gekozen maar zoals gezegd heb dat nooit kunnen halen. Ik haal rond de 17Mb binnen en dat is het terwijl er eerst 100MB werd gezegd door hun eigen website.

Tot mijn grootte verbazing staat er nu dat er op mijn adres maar 40MB beschikbaar is. Denk dat ze dit hebben aangepast naar aanleiding van al mijn klachten hierover.

Er zijn nu al 4 monteurs langs geweest ( 3 van KPN en 1 van Tele2) en ze hebben het probleem niet kunnen oplossen. Volgens de laatste KPN monteur is er niets mogelijk op mijn adres en die 17Mb is kennelijk het maximaal haalbaar hier.

Opzeggen zou ik zeggen. 17MB bij een abo tot 50 Mb is onacceptabel. Tele2 moet je dan ook niet aan een contract willen houden. Laat hen dan nu snel ervoor zorgen dat je dicht tegen die 40MB aankomt. Men is weer afhankelijk van KPN en ik heb zo,n vermoeden dat die weer niet met de juiste info is gekomen.
Hoe dan ook die 40 MB zal je nu dicht bij in de buurt moeten komen dat is nu haalbaar. 17 MB mag het nu niet blijven.
Wat zegt fourstack in jouw geval? Kan je eens op deze website kijiken aub? Al kan die info ook wel eens veranderen ik heb het zelf gezien. Het wordt nu eens HEEL HOOG tijd dat er duidelijkheid komt mbt de snelheden en dat klanten niet te maken krijgen dat bepaalde info niet klopt. Die hoort gewoon te kloppen want naar aanleiding van die info maakt een klant ook zijn keuze. KPN moet op fourstack ook juiste info geven. Moet je zien wat een KPN doet die deelt in mijn geval me bij een abo tot 60MB in terwijl ik met 34 MB( bonding) het zou moeten doen. Hoezo mensen dan bij een tot 60 MB indelen terwijl je maar 34 MB kan halen?
Overigens kan KPN in mijn situatie die bonding techniek niet leveren. Ook wat dat aangaat geeft KPN niet de juiste info. Als ik bij Telfort ga kijken zeggen ze weer dat ik 16 MB kan halen terwijl dit toch echt maar 12MB is. Ga ik dan een pakket samenstellen staat er weer aangevinkt dat ik een 50/5 abo kan nemen.
Weet nog goed dat KPN voorheen een abo structuur hadden(DSL) die van 8 MB meteen naar 40 MB ging. Dan is 12 MB dus ook tot 40MB? Zeer onduidelijk allemaal terwijl je gewoon vooraf meteen duidelijk kan zijn wat je maximaal kan halen en niet eerst binnen halen en dat je er als klant vervolgens achter moet komen dat het toch anders ligt.

Tot mijn verbazing zag ik hier plots een max snelheid staan van 30 mbps bij een VDSL aansluiting op mijn adres, in tegenstelling tot de 50 mbps die ik zag bij het afsluiten van het abonnement. Het lijkt erop dat Tele2 in de tussentijd de snelheid omlaag heeft geschroefd, misschien zelfs naar aanleiding van mijn verzoek tot aansluiting. Hoe dan ook niet netjes van Tele2. Volgens https://netco-fpi-info.fourstack.nl is er nog steeds een snelheid

Kan je dan aub de gegevens een posten wat er bij fourstack uitkomt? We moeten ook eens kijken wat nu de werkelijke afstand is tot de centrale of wijkkast.
Als er 50 MB staat moet je ook dicht in de buurt hiervan komen. Ik weet niet of Tele2 dan zomaar de voorwaarden op deze manier kan veranderen. Dat je niet precies die 50 MB zal halen dat zou kunnen maar van 50Mb naar 30MB gaan terwijl je tegen de 50Mb belooft is iets waar je je vragen bij kan stellen. Denk dat dit Tele2 dit niet zomaar kan maken.

Bij deze een screenshot van fourstack. Ik heb bewust de postcode onherkenbaar gemaakt. Tele2 beschikt over de correcte adresgegevens, willen zij dit eventueel natrekken.
Reputatie 4
Badge +1
[quote=KrisTele2][quote=adsl klant]

Bij deze een screenshot van fourstack. Ik heb bewust de postcode onherkenbaar gemaakt. Tele2 beschikt over de correcte adresgegevens, willen zij dit eventueel natrekken.

Als KPN aangeeft dat er 50MB en hoger zelfs op jouw adres leverbaar is waarom komt Tele2 dan met 30 Mb maximaal? Vreemde zaak.
Haalde je bij online dan ook die 50 MB? Als dat zo is dan vind ik het nog opmerkelijker.
Ik zou nog kunnen concluderen dat Tele2 je in eerste aanleg op die 30MB gewezen heeft( is een tot 50MB abo) maar ik geloof je dat er gewoon heeft gestaan dat er 50 MB op jouw adres leverbaar is dat zie ik nu ook staan bij fourstack.
30 MB gaan verkopen bij een tot 50 MB lijkt me ook niet echt wenselijk of je moet hier vooraf heel duidelijk in zijn. Al is dan wederom de vraag waarom KPN claimt wel 50 MB en hoger te kunnen leveren. Mij is wel duidelijk dat mensen wel iets zwart op wit moeten hebben. Dan wil ik het niet alleen via een postcode check hebben maar ook zwart op wit wat er ongeveer verwacht kan worden.
Dat er verscheidene factoren nog een rol spelen en dat je wat lager dan die 50 MB kan halen snap je dan nog wel maar 30 MB bij een tot 50 MB en dan toch verkopen? Kennelijk houdt Tele2 zich niet in alle gevallen ook aan die 60% van 50 MB. Dit is dan ook net kantje boord. Hoe dan ook je moet vooraf eerlijk zijn en niet achteraf weer snelheden gaan aanpassen. Als de info van KPN niet juist wat waarom staat die info van 50 MB dan nog op de KPN site? Ik zou me hier zeer zeker ook niet zomaar bij neerleggen of dit accepteren.
Reputatie 4
Badge +1
Trouwens geeft KPN in mijn situatie ook info waar je je vragen bij kan stellen. Via VDSL kan ik kennelijk 17 MB halen. Maar hoe ziet KPN dit dan? Maar een onstabiele lijn toestaan die hogere uitval kan hebben koste wat kost een VDSL lijn aan willen bieden die nog niet eens in de buurt van een tot 50 of tot 60 MB kan komen?
En waarom geeft KPN dan ook dat ik met bonding 34MB kan halen? Er stond eerst 42 MB dat weet ik zeker en ik kan jullie ook mededelen dat er bij mijn buren eerst andere info uit kwam dan bij mij( fourstack).
Hoezo bonding? Bij een VDSL lijn die me al helemaal niet realistisch lijkt te verwezenlijken laat staan dat je er nog bonding op toe gaat passen.
Info bij fourstack maar welke rechten kan er aan ontlenen?
Klanten verdienen eens DUIDELIJK en EERLIJKE info te krijgen ook als je een abo af gaat nemen zodat je niet overgehaald bent en dat er achteraf in de kleine lettertjes staat dat het toch heel anders ligt. Je wilt ook iets zwart op wit hebben waarbij je als klant kan accepteren dat de snelheid afwijkt maar met tot 60 MB adverteren terwijl er maar 34 MB gehaald zou kunnen worden of tot 50 MB verkopen terwijl er in feite max 30 MB uit te halen is dat vind in niet juist.
Als ik bij Telfort door ga klikken kan ik opeens ook 50/5 afnemen terwijl er kennelijk max 16 MB uit te halen is. Die 16 MB klopt nog niet eens..KPN zegt dan weer max 10(DSL en dus geen VDSL) net zoals Tele2 zelf aangeeft zo rond de 10 komen te liggen. Ik wil gewoon duidelijk en helder kunnen zien wat er verwacht wordt ipv dat je bij een abo tot 50 MB indeelt. En wat is dan de ondergrens?60 % voordat je VDSL gaat verkopen? Of gaat KPN zelfs 17 MB al bij een abo tot 60 MB verkopen want dat staat wel grootst aangeven dat je TOT 60 MB kan halen! Belachelijk als je het mij vraagt en nog steeds niet duidelijk genoeg.
Al met al blijft het vreemd dat online.nl wel in staat is een daadwerkelijke 50 mbps lijn aan te bieden over VDSL en Tele2 hier over de zelfde aansluit lijn niet toe in staat is. Je vraagt je dan toch af waar (en waarom) er geknepen wordt in de verbinding.

Dat je bij het afsluiten van een abonnement valse informatie weerspiegeld krijgt, is niet goed voor een vertrouwensband. Ik kan me niet voorstellen dat je als klantzijnde, bij elke stap in het proces een screenshot maakt als bewijsvoering. Het een en ander mag toch wel op basis van vertrouwen gebeuren.

Misschien zegt het voldoende dat Tele2 tot nog toe zwijgt...
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Kris2016 (ik heb je gebruikersnaam aangepast omdat er niet "Tele2" in mag staan),

Wat jij ervaart is normaal bij dit type verbinding. De eerste twee weken na installatie zal je snelheid langzaam oplopen, dit komt door Dynamic Line Management (DLM). DLM meet de performance op de lijn over een of twee dagen, en aan de hand van die resultaten wordt er gekeken of de snelheid verhoogd of verlaagd moet worden. Het is hierbij wel belangrijk om de eerste twee weken niet aan het modem te zitten, anders begint het DLM proces weer opnieuw.

Op basis van de gegevens in je profiel heb ik even met je meegekeken en ik zie dat je snelheid inmiddels al hoger is dan de 30 Mbps die je vorige week aangaf.

De informatie op fourstack van KPN en op onze website is overigens een indicatie, er wordt om de zoveel tijd een meting gedaan en de genoemde snelheden kunnen dus variëren.

Ik wil je vragen om de snelheid de komende dagen in de gaten te houden, waarschijnlijk zul je zien dat je steeds verder richting de maximaal haalbare 50 Mbps zult komen.

Groetjes Tom
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Tom,

Dat de DLM nu een rol van betekenis speelt kan ik me wel voorstellen. Maar wel vreemd dat TS aangeeft nog een keer een postcode check gedaan te hebben en dat er vervolgens 30 MB uit lijkt te komen.
Ik kan dat niet controleren maar zoiets moet toch niet kunnen bovendien vind ik dat een klantenservice duidelijk moet zijn dat een DLM een factor kan spelen als de snelheid niet gehaald wordt.
Hoe dan ook het kan toch niet zo zijn dat een postcode check eerst 50MB aangeeft en daarna 30MB?
Reputatie 4
Badge +3
Dat de DLM nu een rol van betekenis speelt kan ik me wel voorstellen. Maar wel vreemd dat TS aangeeft nog een keer een postcode check gedaan te hebben en dat er vervolgens 30 MB uit lijkt te komen.
Ik kan dat niet controleren maar zoiets moet toch niet kunnen bovendien vind ik dat een klantenservice duidelijk moet zijn dat een DLM een factor kan spelen als de snelheid niet gehaald wordt.
Hoe dan ook het kan toch niet zo zijn dat een postcode check eerst 50MB aangeeft en daarna 30MB?

Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe vaak die check wordt gedaan, maar het zou kunnen dat er een nieuwe check is gedaan vlak nadat de verbinding bij TS is opgeleverd. Het is dan logisch dat er 30 Mbps wordt aangegeven, omdat het op dat moment de daadwerkelijke snelheid was. Het is dus ook goed mogelijk dat er bij de volgende check geen invloed van DLM meer is en dat de aangegeven snelheid weer hoger is.
Reputatie 4
Badge +1

Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe vaak die check wordt gedaan, maar het zou kunnen dat er een nieuwe check is gedaan vlak nadat de verbinding bij TS is opgeleverd. Het is dan logisch dat er 30 Mbps wordt aangegeven, omdat het op dat moment de daadwerkelijke snelheid was. Het is dus ook goed mogelijk dat er bij de volgende check geen invloed van DLM meer is en dat de aangegeven snelheid weer hoger is.

Dank voor je antwoord Tom. Maar Tele2 kan toch niet bij een postcode check eerst aangeven dat er 50MB op een adres verwacht wordt en een tijd later deze snelheid naar 30 Mbps bijstellen? Tenminste zo heb ik het gelezen.
Dat een speedtest eerst wat lager ligt en daarna hoger komt te liggen(na correctie DLM) kan ik me voorstellen.
Reputatie 7
Badge +4
De te verwachtte snelheid wordt dynamisch door de postcode checker uit het KPN systeem gehaald.
Reputatie 4
Badge +1
De te verwachtte snelheid wordt dynamisch door de postcode checker uit het KPN systeem gehaald.
Dat bedoel ik en daarom zou ik zeggen dat er niet opeens 30 M komen terwijl je je abo aangegaan bent toe die 50 MB aangaf. Dat het vervolgens iets af kan wijken kan ik begrijpen of dat de DLM eerst nog de snelheid wat op kan voeren.

Groetjes Tom

Bedankt voor het antwoord Tom. Ik was niet op de hoogte van het DLM effect. Ik zal de verbinding de komende tijd in de gaten houden. De constatering dat de snelheid inmiddels is toegenomen is echter niet correct. Ik heb de verbinding zojuist gemeten en dit blijft het zelfde als in de beginsituatie (+/- 31 mbps).

Daarbij zou volgens jouw bewering dan ook de postcode check een hogere waarde moeten aangeven, gezien deze check de daadwerkelijke snelheid meet. Volgens jou is de daadwerkelijke snelheid inmiddels verhoogd, de check laat echter nog steeds 30 mbps zien.

Ik ga niet mieren om een aantal mbps verschil. Een "terugstap" van 50 naar 30 mbps, valt echter rauw op m'n dak. Tevens wil ik vermelden dat de "indicatie" van fourstack het altijd bij het juiste eind had, gedurende de online.nl 50 mbps periode. Het zou erg vreemd zijn dat de validiteit hiervan inboet door de tussenkomst van Tele2.

Nogmaals, ik zal de komende twee weken afwachten. Het topic als beantwoord te stempelen is mij betreft nogal voorbarig.
Beste Thamar Siebring,

Zaterdag 12 november is de KPN monteur, volgens afspraak, langs geweest om het een en ander na te lopen. De bevindingen van deze monteur zouden worden gerapporteerd aan Tele2. Naar aanleiding hiervan zou Tele2 vervolgens contact op nemen. Tot op heden is dit nog niet gebeurd, waardoor ik nu zelf een poging tracht.

De KPN monteur heeft bij aankomst geprobeerd om een zogeheten hoofd ISRA punt te vinden, dit is echter niet gelukt. Hierna heeft de monteur middels telefonisch contact, met een KPN service helpdesk, geprobeerd dit hoofd ISRA punt te lokaliseren. Volgende deze helpdesk waren er geen gegevens beschikbaar over de aansluiting op het desbetreffend adres en kon dit niet in kaart worden gebracht. De conclusie van de KPN monteur was dat de oorzaak van de achterblijvende snelheid niet kon worden achterhaald. Volgens de monteur zijn er nu drie mogelijke opties (die tevens zouden worden gecommuniceerd met Tele2):

1 Tele2 zal de input lijn moeten verhogen, om te testen of dit invloed heeft op de op het adres beschikbare snelheid.

2 Tele2 zal opdracht moeten geven aan KPN om het hoofd ISRA punt te lokaliseren en te vernieuwen.

3 Tele2 zal de prijs moeten aanpassen naar de daadwerkelijke snelheid, als de beloofde snelheid bij het afsluiten van het abonnement niet kan worden waargemaakt.

Graag hoor ik het besluit van Tele2, of er inmiddels misschien al besloten is dit aan te pakken en of er nog wellicht alternatieven zijn.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Kris2016,

Wij zullen opnieuw een KPN monteur aan moeten sturen. Ik heb hiervoor intern een verzoek ingediend. Zou je in een privébericht kunnen aangeven op welke tijdstippen je telefonisch bereikbaar bent?

Ik hoor graag van je.

Groetjes Tom
Reputatie 4
Badge +3
Aangezien je niet meer hebt gereageerd, ga ik ervan uit dat ik het topic kan sluiten. Mocht je nog vragen hebben, open dan gewoon een nieuw topic door hier te klikken.