Airplay stopt telkens na een poosje

• 26 april 2020
  • 9 reacties
  • 381 x bekeken

Ik heb een Apple AirPort Express (basis model, dat je in het stopcontact steekt) die verbonden is met mijn thuisnetwerk via WiFi. Hij is via de koptelefoonstekker aangesloten op mijn stereo, om daar via AirPlay muziek op te kunnen afspelen.

Dat werkt een poosje (een dag of twee) maar daarna 'zie' ik de AirPort niet meer in AirPlay, en ook niet in de AirPort utility op mijn iMac, hoewel het groene lampje erop wel brandt, wat betekent dat hij op het WiFi netwerk aangesloten is. Ik zie hem ook wel als ik op de MediaAccess TG789bvn inlog.

Rebooten van de AirPort helpt niet, maar ik ben erachter gekomen dat rebooten van de MediaAccess het probleem wel (tijdelijk) oplost, dus ik heb het gevoel dat daar het probleem licht. Heeft iemand suggesties?

De firmware van de Airport is up-to-date, die van de MediaAccess TG789bvn (10.5.6.2) kan ik niet updaten.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

9 reacties

Heb je de AirPlay wel een vast ip adres gegeven in de Technicolor? Wanneer die op automatisch staat wisselt hij van ip in de DHCP en kan de AirPlay hem niet meer vinden.

Heb je de AirPlay wel een vast ip adres gegeven in de Technicolor? Wanneer die op automatisch staat wisselt hij van ip in de DHCP en kan de AirPlay hem niet meer vinden.

Ja, hij heeft een vast IP, maar wel via DHCP. Ik kan het eens proberen met een statisch IP adres, maar je zou toch mogen verwachten dat AirPlay met DHCP overweg kan?

Ik zie bijvoorbeeld wel altijd mijn nieuwe Samsung SmartTV in AirPlay, en die heeft ook geen statisch IP adres...

Reputatie 7
Badge +2

De D in DHCP staat voor dynamisch. Als je geen statisch ip hebt ingesteld, dan is het dynamisch.

In principe wel ja, maar je kunt sommige DHCP servers zo instellen dat hij een apparaat met een bepaald MAC (hardware) adres altijd hetzelfde IP adres toekent.

De MediaAccess heeft die optie, en hij staat standaard aan.

Reputatie 7
Badge +2

Klopt dan heb je 'm een statisch ip gegeven. Vaak is het aan te raden om een vast ip te gebruiken dat buiten de range ligt dat je hebt opgegeven voor de DHCP poule.

Klopt dan heb je 'm een statisch ip gegeven. Vaak is het aan te raden om een vast ip te gebruiken dat buiten de range ligt dat je hebt opgegeven voor de DHCP poule.

Het zijn 2 verschillende opties:

• of je geeft een statisch IP, die nooit verandert. Dan komt DHCP er niet aan te pas, en moet je het IP adres op het apparaat zelf instellen en een adres buiten de DHCP range gebruiken om conflicten te voorkomen
  • of je gebruikt DHCP, dus je apparaat krijgt z’n IP adres (uit de DHCP range) door de DHCP server toegekend, maar je vraagt de DHCP server om altijd hetzelfde IP adres uit de poule te gebruiken.

Ik gebruik de 2e optie:

Reputatie 7
Badge +2

Laat ik allereerst zeggen dat ik geen AirPort heb. Mijn opmerking was gebaseerd op ervaringen et routers, daarin kun je vaak een vast ip toekennen aan een Mac adres en dat ip kan buiten de DHCP poule liggen.

Ik begrijp dat de AirPort hier de ‘slave’ is. Ik zou op de ‘master’ instellen dat er een vast ip toegekend moet worden op basis van het Mac adres en op de slave gewoon ‘DHCP’. Dan voorkom je dat beide een vast ip proberen te forceren.

Laat ik allereerst zeggen dat ik geen AirPort heb. Mijn opmerking was gebaseerd op ervaringen et routers, daarin kun je vaak een vast ip toekennen aan een Mac adres en dat ip kan buiten de DHCP poule liggen.

Ik begrijp dat de AirPort hier de ‘slave’ is. Ik zou op de ‘master’ instellen dat er een vast ip toegekend moet worden op basis van het Mac adres en op de slave gewoon ‘DHCP’. Dan voorkom je dat beide een vast ip proberen te forceren.

Dat is precies wat ik hier doe.

AirPort is (als ‘slave’) ingesteld op IP verkrijgen via DHCP, en de Tele2 router (MediaAccess waarvan ik hierboven screenshot heb gedeeld) kent de AirPort via DHCP een IP adres toe, dat in de huidige configuratie altijd dezelfde is.

Wat ik nu maar een ga proberen is om de AirPort een statisch IP adres (buiten de DHCP poule) toe te kennen. Kijken of dat een verschil maakt, hoewel het met DHCP gewoon zou moeten werken, helemaal als het IP adres niet verandert...

Weet je wat DHCP doet, die kent gewoon een ip adres toe die op dat moment voorhanden/vrij is en geeft de DNS adressen door aan een device in het Netwerk.

Geef je Airplay en statisch ip adres en dan zal het wel goed komen