beantwoord

Abonnement binnen bedenk-termijn van 14 dagen opgezegd, toch incasso.

  • 26 August 2019
  • 14 reacties
  • 580 x bekeken

Beste Tele2-medewerker,

Ik heb gereageerd op uw email met daarin de factuur, maar ik betwijfel of u emails gericht aan 'klantenservice@tele2.nl' wel leest. Vandaar dat ik mijn reactie nu ook via deze weg naar u toestuur.

---------

Ik zie dat u het bedrag van ingesloten factuur met nummer NL191******** d.d. 1 augustus 2019 (ontvangen op 20 augustus 2019) op 26 augustus 2019 van mijn bankrekening hebt geïncasseerd met transactie-referentie ARNL************.

Zoals in mijn mail van 20 augustus aangegeven ben ik niet eens met deze factuur. Ik heb deze factuur dus bij deze betaald onder protest en onder voorbehoud van alle rechten.

Hieronder herhaal ik mijn bezwaren tegen deze factuur, zoals eerder vermeld in mijn e-mail van 20 augustus 2019:
———-
Ik ben het niet eens met deze rekening. De kosten kloppen niet, omdat:

Er staan abonnementskosten voor de periode 24-07-2019 t/m 02-08-2019 voor ‘Internet Extra’. Deze abonnementskosten zijn onterecht: U heeft het abonnement niet geleverd, ik heb op het aansluitadres ‘*******************’ nooit werkend internet gehad, ondanks dat ik u in de gelegenheid heb gesteld om dit te herstellen.

Er staan aansluitkosten d.d. 24-07-2019. Deze aansluitkosten zijn onterecht: Op het aansluit-adres ben ik nooit aangesloten geweest. Het modem heeft nooit een signaal ontvangen.

Ik heb u voldoende gelegenheid gegeven om de internetverbinding werkend te krijgen. Op 25 juli is een monteur van Tele2 langs geweest, hij kreeg de internetverbinding niet werkend. Op 27 juli is daarna een KPN monteur langs geweest. Ook hij kreeg de internetverbinding niet werkend. Toen is op 29 juli weer een andere KPN monteur langs geweest. Ook deze monteur kreeg de internetverbinding niet werkend.

U heeft de dienst dus nooit geleverd. Bovendien heb ik binnen de termijn van 14 dagen (koop op afstand) het abonnement geannuleerd. Uw bevestigingsbrief ‘Welkom bij Tele2’ is gedateerd 15 juli 2019. In deze brief vermeld u expliciet deze bedenktermijn van 14 dagen. Op 29 juli 2019 heb ik de bestelling telefonisch geannuleerd. Hiervan heb ik van u via e-mail een bevestiging ontvangen op 29 juli 2019.

————-

Ik verzoek u vriendelijk om mij uiterlijk 15 september 2019 een credit-nota te sturen voor het bedrag van deze factuur (EUR 40,32). Daarnaast verzoek ik u om het geïncasseerde bedrag EUR 40,32 uiterlijk 15 september 2019 over te maken op mijn bankrekening.

Wanneer u het bedrag uiterlijk 15 september 2019 niet hebt overgemaakt op mijn bankrekening, dan zal ik mijn bank opdracht geven de incasso te storneren.

Met vriendelijke groet,

René van Hoek
icon

Beste antwoord door Anton van Tele2 27 August 2019, 13:35

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Tele2 heeft alleen directe telefonische klantenservice. Geen email. Je moet ze dus bellen. Heel goed dat je eerst betaald, anders kom je gelijk in de incasso procedure terecht. Als deze factuur onterecht is volgt er de volgende maand een creditfactuur en uiteindelijk een terugbetaling. Door zelf facturen met elkaar te verrekenen doorkruis je dat proces en zul je het incassobureau dit weer moeten uitleggen.
Reputatie 7
Badge +8
tele2 heeft geen mailadres, dus komt daar ook niets aan. Misschien beter schriftelijk.
Reputatie 3
Badge +5
Hallo René,

Zoals eric en theocoppes al aangeven is het zo dat we geen e-mailadres hebben om met onze klanten te communiceren. Je kunt dit op veel verschillende manieren doen en het forum is er natuurlijk eentje van. Ik begrijp dat we een bedrag hebben geïncasseerd wat in jouw ogen niet terecht is. Ik ga even voor je kijken wat ik vanuit hier kan betekenen.

Zou je me alsjeblieft een privébericht kunnen sturen met de volgende gegevens:

  • Naam
  • Adres
  • Postcode + Woonplaats
  • Geboortedatum
  • Laatste vier cijfers van je IBAN nummer

Gebruik deze link om mij een privébericht te sturen: Privébericht naar Anton.

Bedankt voor je medewerking.
Ik zie je gegevens tegemoet.

Groeten Anton
Tele2 heeft alleen directe telefonische klantenservice. Geen email. Je moet ze dus bellen. Heel goed dat je eerst betaald, anders kom je gelijk in de incasso procedure terecht. Als deze factuur onterecht is volgt er de volgende maand een creditfactuur en uiteindelijk een terugbetaling. Door zelf facturen met elkaar te verrekenen doorkruis je dat proces en zul je het incassobureau dit weer moeten uitleggen.

Dank je voor je reactie. Ik had inderdaad al de indruk dat Tele2 de mails niet leest. Nadeel van bellen is dat je naderhand geen bewijs hebt wat er is gecommuniceerd / afgesproken. In dit soort kwesties lijkt het mij daarom beter om een en ander uitsluitend schriftelijk te communiceren.

Dan een tip voor Tele2: In de automatische reply die je ontvangt wanneer je als klant een e-mail stuurt naar 'klantenservice@tele2.nl' duidelijk aangeven dat de mail niet gelezen wordt, iets in de trant van:

code:
De e-mail die je hebt gestuurd wordt niet gelezen. Je kan Tele2 bereiken door: 1) ...., 2).......


of iets van die strekking. En in plaats van als 'from' / 'reply-to' adres 'klantenservice@tele2.nl' te hanteren, gebruik dan 'noreply@tele2.nl' of iets dergelijks.
Reputatie 7
De bevestigingsbrief is van 25/7, de bestelling ook? De bedenktermijn van 14 dagen geldt vanaf datum van bestelling.
De bevestigingsbrief is van 25/7, de bestelling ook? De bedenktermijn van 14 dagen geldt vanaf datum van bestelling.

De bevestigingsbrief is van 15 juli, de overeenkomst is ingegaan op 14 juli. De bedenktijd van 14 dagen begint te lopen de dag na afsluiten overeenkomst. Dit staat in burgerlijk wetboek 6, artikel 230o. In mijn geval loopt de bedenktijd dus van 15 juli tot en met 29 juli.

Dit heeft Tele2 ook zo bevestigd aan mij. Op dag van aangaan overeenkomst (14 juli) een e-mail ontvangen waarin staat:

code:
Heb je je bedacht?
Dan kun je de bestelling binnen 14 kalenderdagen nadat je de welkomstbrief hebt ontvangen, annuleren


De welkomsbrief (gedateerd 15 juli) ontvangen op 15 juli. Hierin wordt expliciet aangegeven dat de bestelling is te annuleren binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief.

De bevestigingsbrief is van 25/7, de bestelling ook? De bedenktermijn van 14 dagen geldt vanaf datum van bestelling.De bevestigingsbrief is van 15 juli, de overeenkomst is ingegaan op 14 juli. De bedenktijd van 14 dagen begint te lopen de dag na afsluiten overeenkomst. Dit staat in burgerlijk wetboek 6, artikel 230o. In mijn geval loopt de bedenktijd dus van 15 juli tot en met 29 juli.

Dit heeft Tele2 ook zo bevestigd aan mij. Op dag van aangaan overeenkomst (14 juli) een e-mail ontvangen waarin staat:

code:
Heb je je bedacht?
Dan kun je de bestelling binnen 14 kalenderdagen nadat je de welkomstbrief hebt ontvangen, annuleren



De welkomsbrief (gedateerd 15 juli) ontvangen op 15 juli. Hierin wordt expliciet aangegeven dat de bestelling is te annuleren binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief.



Aanvullend: Volgens burgerlijk wetboek 6, artikel 230m, lid 1c gaat de bedenktijd pas lopen vanaf het moment dat (citaat):

code:
c. het geografisch adres waar de handelaar gevestigd is en het telefoonnummer, fax en e-mailadres van de handelaar, indien beschikbaar, alsmede, indien van toepassing, het geografische adres en de identiteit van de handelaar voor wiens rekening hij optreedt;



In de e-mail van 14 juli heeft Tele2 niet haar vestigingsadres vermeld. Wel haar postbus, maar een postbus kan je niet beschouwen als vestigingsadres volgens mij. Daarom ook denk ik dat Tele2 in dit geval de startdatum van 15 juli hanteert.
Reputatie 7
Stuur je gegevens naar Anton, hij is de enige die hier verder kan uitzoeken hoe en wat.

Maar volgens mij klopt iets hier niet... Als de abonnement op 14 juli is aangevraagd, zou de activatie datum nooit 25 juli kunnen zijn... Tijdens aanvraag en activatie zit sowieso 2 weken in, dat is het bedenk termijn + zeker 1 week, de tijd dat KPN neemt om de boel te installeren. Of zit het nu anders bij Tele2?

Wanneer is de bestelling nou gemaakt?
Stuur je gegevens naar Anton, hij is de enige die hier verder kan uitzoeken hoe en wat.

Maar volgens mij klopt iets hier niet... Als de abonnement op 14 juli is aangevraagd, zou de activatie datum nooit 25 juli kunnen zijn... Tijdens aanvraag en activatie zit sowieso 2 weken in, dat is het bedenk termijn + zeker 1 week, de tijd dat KPN neemt om de boel te installeren. Of zit het nu anders bij Tele2?

Wanneer is de bestelling nou gemaakt?

Ik heb Anton de gevraagde gegevens toegestuurd.

Het abonnement is op 14 juli aangevraagd. Initieel verwachte Tele2 ook dat de opleveringstermijn twee weken zou zijn. In mijn geval was het echter eerder. Op 23 juli het modem ontvangen, op 24 juli een e-mail van Tele2 dat de internetverbinding eerder was opgeleverd dan verwacht en dat ik kon starten met het installeren.
Reputatie 7
Badge +8
Grappig, postbus kun je niet beschouwen als vestigingsadres? Je moet dan gps data gebruiken? Maar dat kun je niet gebruiken als adres. Dat weet de post niet te vinden. Emailadres hebben ze niet. Fax ook niet.? Wel telefoon.
Als je er niet uit komt kun je nog altijd naar de geschillencommissie. Moet je wel heel zeker van je zaak zijn.
Grappig, postbus kun je niet beschouwen als vestigingsadres? Je moet dan gps data gebruiken? Maar dat kun je niet gebruiken als adres. Dat weet de post niet te vinden. Emailadres hebben ze niet. Fax ook niet.? Wel telefoon.
Als je er niet uit komt kun je nog altijd naar de geschillencommissie. Moet je wel heel zeker van je zaak zijn.


Artikel 230m van BW6 regelt welke informatie de handelaar (Tele2 in dit geval) aan de consument moet geven alvorens de consument gebonden is aan de overeenkomst. Een van die vereiste is dat de handelaar zijn vestigingsadres vermeld. De definitie van een 'vestigingsadres' is in de handelsregisterwet gedefineerd als:

code:
'een gebouw of complex aan gebouwen waar duurzame uitoefening van de activiteiten van een onderneming of rechtspersoon plaatsvindt'.



Dat is een postbus dus duidelijk niet.

Maar goed, dit valt voor mijn situatie min of meer buiten de scope. Ik heb het abonnement opgezegd binnen de bedenktermijn van 14 kalenderdagen.
Reputatie 3
Badge +5
Bedankt voor de gegevens René. Ik heb alles even goed voor je uitgezocht en ook een oplossing voor je gevonden.

Op 14-07 heb je de aanmelding gedaan en op 24-07 konden wij al eerder leveren dan verwacht. Helaas was er toen nog een technisch probleem en heeft onze technische dienst een monteur aangestuurd. Deze monteur heeft het probleem helaas niet gelijk kunnen oplossen en moest verder onderzoek doen. Op 29-07 heb je toen ons gebeld om het te annuleren. De monteur is toen ook geannuleerd omdat het geen zin meer had om verder onderzoek te doen.

Mijn collega's van de afdeling opzeggingen hebben aangegeven dat het binnen respijt was en hebben je op de vroegst mogelijke datum opgezegd. Dat is 03-08. De factuur voor die maand stond helaas al klaar en die moest eigenlijk tegen gehouden worden door een vergoeding in te voeren. Dat is helaas niet gebeurd. Nu kunnen we twee dingen afspreken.

1: Jij storneert het bedrag bij de bank en stuurt mij dan een bericht wanneer je het terug gestort hebt. Ik zorg er dan voor dat er een verrekening in het systeem komt en dan krijg je er verder niks meer over te horen.
2: We wachten op de creditfactuur die volgende maand komt en dan wordt het bedrag binnen 4 weken terug gestort op je rekening.

Ik hoor het graag van je.

Groeten Anton
Reputatie 7
Badge +8
Kijk, mooi geregeld via het forum! Beter dan via niet bestaand mailadres!
Reputatie 3
Badge +5
Wegens inactiviteit gesloten.