beantwoord

Aansluiten internet in kantoorpand

• 19 februari 2015
  • 24 reacties
  • 1298 x bekeken

Goedemiddag!

Ik ben bezig met het aansluiten van internet in een oud kantoorpand maar het lukt me nog niet helemaal de hoofdaansluiting te vinden.
Ik heb zonet gebeld met de klantenservice en die zeiden dat volgens KPN de hoofdaansluiting in de machinekamer zou zitten.

Nu is er een lift machinekamer, waar inderdaad een klein PTT kastje zit. Zou dit de hoofdaansluiting kunnen zijn? En zo ja, hoe sluit ik de boel hier op aan?

Het ziet er allemaal een stuk anders uit dan dat handige boekje van Tele2 :)

Geen stekker of iets. Ik heb het kastje even opengemaakt. Zie foto's hieronder...

Iemand tips?
icon

Beste antwoord door Timbob 26 februari 2015, 16:47

Newsflash!

Het werkt nog steeds niet :(

Ik heb alle kabelgoten opengetrokken en ben afgestapt van dat Barry beunhaas punt met de 240v kabel waar ik aan zat te prutsen.

Uiteindelijk een bundel kabels gevolgd die recht uit de grond kwamen, daartussen zat een grijze draad die inderdaad splitste naar een blauwe en een rode draad met koperkern.

Ik heb er maar wat leuke foto's hieronder bijgezet :D

De rode en de blauwe draad in het kastje gedaan, ruim een kwartier gewacht, niks.
Kabels omgedraaid, weer een kwartier gewacht.. Niks.

Ik ga maar weer eens met Tele2 bellen 😛
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

24 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dat kan het ISRA punt zijn, lijkt er iig wel op.
Je hebt de blauwe en de rode draad nodig.
Ah mooi! Dat maakt de opties alweer wat overzichtelijk tot 2 keuzes :)

Bedankt! Ik zal het proberen als Tele2 de schakelaar omzet. Dan merken we of het werkt... En anders ben ik weer terug hier 😉
Reputatie 7
Badge +5
Ik zou zeggen, tot nooit weer ziens 😃 (dan is het goed gegaan)
En succes ermee.
Ja, of dan was het toch het stroommeter 😛
Reputatie 7
Badge +5
Ja, of dan was het toch het stroommeter :P

Ha ha ha, dat is een goede 😉
Hoi, ben ik weer :D

Tele2 heeft gister de dienst ingeschakeld, dus ik probeer de boel aan te sluiten. Maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik heb heb even een close up gemaakt van de aansluiting.
Nu geprobeerd die rode en blauwe draad uit het doosje gehaald en daarna in het kastje gestopt... Deed niks.

Daarna de zwarte draden doorgelinkt naar het kastje.. Ook niks..

Anyway, zo ziet het put eruit, welke manier van aansluiten moet ik gebruiken? En welke draden moet ik gebruiken?
Het lijkt er voor zover op dat de zwarte dikke kabel uit de grond komt.
Reputatie 7
Badge +5
Blauw en rood zouden dan gewoon moeten werken, er van uitgaande dat dat je IS/RA punt is.
En de lijn actief is.
Ik heb net de helpdesk nog even gebeld. Die hadden nog wat tips.. Hij staat nu te proberen om verbinding te krijgen. En zo niet, wisselen we rood en blauw om :)

Het ziet er nu zo uit. (Ik heb een extra draadje verbonden aan de rode en blauwe, ipv doorknippen. Zou hetzelfde moeten zijn toch? )

Zo niet, ga ik ze weer bellen. Ze hebben de foto's nu, das wel handig 😉
Badge +2
In de handleiding staan de kleuren verkeerd om bij het meegeleverde witte doosje.
Als je die hebt gevolgd werkt het niet.
Zet rood op rood en blauw, of zwart bij jou op de andere kant, dus groen.
Dan zou het kunnen werken.

Ik heb ze op beide manieren geprobeerd. En steeds 15 minuten aan laten staan, maar tot op heden nog niks.
Badge +2
Je kunt eens proberen of dit werkt. a1 en b1. het lijkt dat a2 de aarde draad is.

Ik zal dat morgen eens proberen. De drie zwarte kabels zijn gelabeld met a, grond en b, goed te zien een paar posts terug.
Reputatie 6
Badge +5
Op a en b zou het eigenlijk wel moeten werken....
Badge +5
Ehmm is jullie niet opgevallen dat de zwarte kabel een geaarde kabel voor 240 volt is, draden zijn dik koperdraad en blauw, bruin en groen/geel oftwel 0, fase en aarde. Kijk maar eens goed naar de draden ze zijn smerig maar de middelste kun je vrij goed zien dat het een aarde draad is.
Dit is geen telefoonkabel en je hebt geluk dat er geen spanning meer op lijkt te staan.

Komt nog bij dat de kabel uit de meter lijkt te komen, daar zit nooit een isra-punt. Deze komt meestal uit een aparte pvc buis met of zonder lasdop erop bij oude panden.

Dit is niet je isra of er is mee gerommeld door een beunhaas. Dit heeft KPN niet aangelegd zo.

Een Israpunt is meeraderig en gebruikt dunne koperdraadjes in meerdere kleuren. en de kabel mantel is blauw of grijs.

Ik zou maar eens bij de kpn gaan navragen waar in het pand de isra moet zitten.
Reputatie 6
Badge +5
Tjonge??? Dan zit daar iets wel heel wonderlijk aangesloten.
Ik zeg denk ik voortaan maar niks meer over kabels
als ik ze niet zelf fysiek kan aanraken. :D

Trouwens in de beginpost had ie gezegd dat er volgens kpn
een aansluiting in de machinekamer moest zitten.
En dit is in de lift-machine kamer. Beneden dan zeker?
Ik neem aan dat het isra punt niet boven zit toch?
Badge +5
Waar die ook zit, die zwarte kabel is het niet.
Zit de isra niet doodgewoon in de kantoorruimte zelf in de vorm van een telefoon contactdoos?
Heb eerder het vermoeden dat de telefoonkabel weggewerkt zit in die platte kabelgoot die ernaast loopt.

En dat een van die 2 telefoonkabels op de allereerste foto daar naartoe loopt.
hehe, oeps... zat ik er toch niet ver naast met m'n opmerking over het stroomnet. 🆒

er zit trouwens geen wit/groen gestreepte kabel tussen hoor. hij splitst in rood blauw wit oranje en een los koperdraadje.

op de eerste foto's gaan er twee telefoonkabels naar dat doosje, daarvan is er 1 een stukje verder doorgeknipt. Die heb ik ondertussen maar weggehaald.

Ik zal nog eens proberen die rode en blauwe draad die uit het snoer komen aan te sluiten op de modem. in beide manieren.. Ik ga zo weer naar die plek toe, dus ik hou jullie op de hoogte.

Wat betreft machinekamer, dat klopt wel. er zit hier ook een schakelpaneel voor de lift en er staat her en der M.K. en machine labels.. Dus als kpn zegt dat het in de machinekamer zit, zou dit de enige machinekamer zijn die ik kan vinden.
Badge +5
Ik zei geen wit groen, maar geel groen.

Ik heb je plaatje even aangepast met een paar pijlen zoals ik het zie. Je ziet duidelijk de tekening bij de pijl naar onderen van de groen geel draad.

Daarom zit dat koperdraadje ook op die groen-gele draad omdat dat aarde is.

Het is maar een vreemde constructie en misschien is het slimmer om een monteur te laten komen.

Kost wel geld bij Tele2 maar voor je het weet hebben we een vervolg op "De Lift" 🆒
Newsflash!

Het werkt nog steeds niet :(

Ik heb alle kabelgoten opengetrokken en ben afgestapt van dat Barry beunhaas punt met de 240v kabel waar ik aan zat te prutsen.

Uiteindelijk een bundel kabels gevolgd die recht uit de grond kwamen, daartussen zat een grijze draad die inderdaad splitste naar een blauwe en een rode draad met koperkern.

Ik heb er maar wat leuke foto's hieronder bijgezet :D

De rode en de blauwe draad in het kastje gedaan, ruim een kwartier gewacht, niks.
Kabels omgedraaid, weer een kwartier gewacht.. Niks.

Ik ga maar weer eens met Tele2 bellen 😛
Badge +5
Is ook wel een warboel van draden zeg, pfew.
Toch op je eerste foto's is het zo dat iemand waarschijnlijk met een electriciteitssnoer een extra telefoonaansluiting elders heeft gecreëerd. Ik zou die kabel loskoppelen en nog eens die rood en blauw bekijken van de andere kabels in die foto. Misschien is het eindpunt van de zwarte kabel wel kortgesloten. Weg ermee. Afknippen.
Reputatie 7
Badge +5
Is ook wel een warboel van draden zeg, pfew.

Daar gaan we weer Bas, jonge jonge wat een warboel :P
En die laatste foto is volgens mij het schakelbord van de lift.
Badge +5
Misschien is meteen de lift via internet bestuurbaar straks 😃
Reputatie 7
Badge +5
Misschien is meteen de lift via internet bestuurbaar straks :D

Dat kan idd wel handig zijn, voor als je bv je schoonmoeder op bezoek krijgt.
Kun je mooi tussen twee verdiepingen in de lift uitzetten 🙂