vraag

100mbit abonnement erg trage downloadsnelheid (3 mbps) maar wel hoge uploadsnelheid (30 mbps) Tele2

• 8 maart 2016
  • 20 reacties
  • 2224 x bekeken

Ik ben sinds kort overgestapt van een 20 mbit abo naar 100 mbit abo.
Dit overstappen heeft heel erg tegen gezeten, omdat er bij Tele2 op dat moment problemen waren met het overzetten van de lijn.
Dit resulteerde al dat ik een week zonder internet, telefoon en TV zat.

Nu is de verbinding in de centrale eindelijk omgezet en heb ik de afgelopen 2 dag kunnen genieten van de snelle lijn.
Vandaag daarentegen is er iets raars, de downloadsnelheid is 3 mbps, maar de uploadsnelheid is 30 mbps...

Router helemaal nagekeken, Eset helemaal uit, dus firewall en antivirus.

Via speedtest keer op keer de volgende resultaten, zie bijlage.

Ik heb mijn eigen TP link op een vast IP in de Tele2 router en via de TP link heb ik mijn eigen thuisnetwerk, onder de 20 mbit en eergisteren en gisteren werkte dit vlekkeloos. Nu blijft de downloadsnelheid traag, ook als ik via de Tele2 router op Wifi ga, welke normaal uit staat om geen signaal jamming te krijgen.
Details:

Laptop op wifi TP Link (DHCP)
TP Link vast IP in Tele2 router: 192.168.1.10
Tele2 router wifi uit, wel benaderbaar uiteraard, maar "via" TP Link: 192.168.1.1
Op Tele2 router via kabel 2 TV decoders.

Details TP Link:
IP: 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0

Via Wifi de laptop, 3 android smartphones en 1 tablet en 1 Chromecast.
Via kabel naar homeplug. Via homeplug naar Samsung smart TV en Iomega NAS.
Via kabel naar printer.

Iemand een idee????

Help!

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

20 reacties

Hmmmmm klagen werkt schijnbaar, want nu ineens doet alles het weer!

Na het nakijken hoever ik bij de centrale verwijderd was en een aflevering Walking Dead 😃 werkt alles weer, zie screens....

Fijne avond!
Reputatie 6
Badge +5
Die afstand klopt dan alleen niks van hoor. :D
Dat is de oude 'ADSL afstand' tot de centrale.
Bij sneller internet met VDSL zit je op een wijkkast dicht bij je
in de buurt aangesloten. Maar mooi dat het weer werkt. 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Op breedbandwinkel kun je als je boven de snelheid gaat staan met de muis
ook zien hoever die straatkast is. Omdat je gegevens in je printscreen staan heb
ik dat effe bekeken. 😃 Maar die kun je gewoonlijk beter niet vermelden.
Maar je zit dus maar 136 meter van een straatkast. :)

Reputatie 4
Badge +1
Op breedbandwinkel kun je als je boven de snelheid gaat staan met de muis
ook zien hoever die straatkast is. Omdat je gegevens in je printscreen staan heb
ik dat effe bekeken. 😃 Maar die kun je gewoonlijk beter niet vermelden.
Maar je zit dus maar 136 meter van een straatkast. :)

Jeroen bedankt! Eindelijk kan ik zien wat de afstand tot de glasvezel is...
Reputatie 5
Badge +3
Hoi radlab,

Wat fijn dat jeroendemuzikant jou heeft geholpen! Dankje :)
Mocht er weer issues zijn dan hoor ik het graag van je.

Een aflevering Walking Dead kan ook wonderen doen, Daryl 🆒

Groet Trinh
Badge +5
Hoezo alles werkt weer?

Je moet 100Mbit hebben maar je speedtest haalt maar 58Mb met een ping van 77.

Mis ik soms iets?

Had toch meer dit moeten zijn en ik heb de dubbele afstand tot de straatkast namelijk 266 meter :

Reputatie 6
Badge +5
Zit jij tegenwoordig niet op een bonding lijn Bas?
Dat is bij Tele2 schijnbaar nog niet beschikbaar.

Als het van 3 Mb weer omhoog is gegaan is dat mooi natuurlijk.
Maar het zou inderdaad nog wel wat beter mogen zijn. Misschien ook een momentopname?
Op 136 meter zou de volle 100/ 30 toch wel binnen mogen komen denk ik.
De upload is wat dat betreft dus wel goed. Maar ping en down niet echt.
En volgens Fourstack moet er inderdaad wel 100 Mb te halen zijn.

Waar ik voor bedankt word door Trinh van Tele2 is me niet helemaal duidelijk.
Ik heb hier verder niks gezegd wat tot een eventuele oplossing kon leiden.
Alleen wat zijn werkelijke afstand tot de straatkast is. 😃
Badge +5
@ Jeroen

Ja ik heb bonding, maar dat maakt niet uit. Per lijn heb ik ongeveer 115 Mb beschikbaar en dus klaar voor 200Mb abo wanneer dat ingevoerd wordt. Op 1 enkele lijn kan ik ook 100Mb halen maar omdat ik bonding heb wordt dit verdeeld over beide lijnen.

Vreemd dat tele2 Bonding nog niet beschikbaar heeft want vectoring en bonding vallen onder die nieuwe contracten met KPN voor 100Mb. Ik denk dat het er wel aanwezig is maar Tele2 dit nog niet op hun technicolor gebruikt met een y-kabel, zal wel wat aanpassingen vragen natuurlijk.

Maar wat mij verbaasde is dat Radlab blij roept dat alles weer werkt, maar zijn speedtest zegt iets anders.
Reputatie 4
Badge +1
@Bas hoe komt die tot 100MB dan tot stand bij Tele2? Hoe kan het dat TS die 100 MB niet haalt?

Begrijp ik het goed dat men dus ook tot 100MB via VDSL2 kan halen?
Reputatie 5
Badge +3
Wat staat er dan bij de ISP van de ookla speedtest?
Badge +5
@Bas hoe komt die tot 100MB dan tot stand bij Tele2? Hoe kan het dat TS die 100 MB niet haalt?

Dat is altijd Vectored. VVDSL is gewoon VDSL2 maar dan met vectoring actief om dergelijke hoge snelheden te kunnen halen. Daarom wordt er op Fourstack ook gewoon VDSL2 genoemd en geen VVDSL. Bonding is niet nodig daarvoor en is ook niet op elk adres mogelijk.

Waarom TS dan niet de max haalt weet ik ook niet, misschien een profiel of configuratiefoutje
DLM kan het niet zijn want Vectoring en ook Bonding werken niet met DLM.

Volgens mij heeft TS via wifi getest aangezien er laptop via wifi staat in zijn post.

De server in Alblasserdam uit de test van TS haalt met gemak boven de 100Mb down en 50 Up
Reputatie 4
Badge +1

Dat is altijd Vectored. VVDSL is gewoon VDSL2 maar dan met vectoring actief om dergelijke hoge snelheden te kunnen halen. Daarom wordt er op Fourstack ook gewoon VDSL2 genoemd en geen VVDSL. Bonding is niet nodig daarvoor en is ook niet op elk adres mogelijk.

Waarom TS dan niet de max haalt weet ik ook niet, misschien een profiel of configuratiefoutje
DLM kan het niet zijn want Vectoring en ook Bonding werken niet met DLM.

Volgens mij heeft TS via wifi getest aangezien er laptop via wifi staat in zijn post.

De server in Alblasserdam uit de test van TS haalt met gemak boven de 100Mb down en 50 Up

Dank voor je reactie. Vectoring is dat wel in elke situatie mogelijk?
Reputatie 6
Badge +5
Maar wat mij verbaasde is dat Radlab blij roept dat alles weer werkt,
maar zijn speedtest zegt iets anders.
Nou ja, het was 3 Mb down.
Hij zal vast alles wat ie wil doen wel weer kunnen met 58,26 Mb down. :D
Maar dat mag zeker nog wel wat verbeteren. Maar misschien is het daarna
ook nog wel verbeterd, we hebben de ts hier verder niet meer gezien.
Misschien komt diegene er nog eens iets over zeggen?
Badge +5

Als de centrale/straatkast deze upgrade heeft gehad en je hebt een modem wat dit ondersteund wel. Bij KPN zijn dat de V9 en V10 modems. Tele2 heeft de Technicolor
Er zullen altijd wel uitzonderingen zijn natuurlijk waar het om een of andere reden niet beschikbaar zal zijn.
Badge +5
Maar wat mij verbaasde is dat Radlab blij roept dat alles weer werkt,
maar zijn speedtest zegt iets anders.
Nou ja, het was 3 Mb down.
Hij zal vast alles wat ie wil doen wel weer kunnen met 58,26 Mb down. :D
Maar dat mag zeker nog wel wat verbeteren. Maar misschien is het daarna
ook nog wel verbeterd, we hebben de ts hier verder niet meer gezien. :)
Misschien komt diegene er nog eens iets over zeggen?

Als TS maar happy is en anders horen we het vanzelf 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Ja precies. 🙂 En wat je zei, het is goed mogelijk dat dit alles op wifi was gemeten.
Zal vast wel weer goed zijn. Ik zou dan nog wel eens een bekabelde speedtest willen zien.
Reputatie 4
Badge +1

Als de centrale/straatkast deze upgrade heeft gehad en je hebt een modem wat dit ondersteund wel. Bij KPN zijn dat de V9 en V10 modems. Tele2 heeft de Technicolor
Er zullen altijd wel uitzonderingen zijn natuurlijk waar het om een of andere reden niet beschikbaar zal zijn.

Interessant dank voor de info. Vraag blijft voor mij of dit dan ook direct voor Tele2 beschikbaar zal zijn en wat de kosten zijn om een straatkast op deze wijze te upgraden en of dit ook in alle gevallen mogelijk is.
Gisteren nog een item op het 8 Uur journaal dat de bewoners in de buitengebieden het heft in eigen hand nemen omdat de kabelaars niet willen investeren. Zie je ook in anderen situaties dat men dan alleen de stads of dorpskernen van glasvezel wilt voorzien en daarbuiten is het weer niet rendabel.
Probleem is ook dat als er bijv maar gedeeltelijk glasvezel ligt( zoals hier) dat dat dan toch als voorzien van glasvezel aangemerkt wordt terwijl dit dus niet juist is. Dan kan je het upgraden van het koper ook vergeten en zoals je weet betaal je op het glasvezel toch wel een andere prijs als glasvezel.

Dank voor je antwoord.
Badge +5
Tele2 (en andere providers)heeft pas contracten hierover met KPN afgesproken en de apparatuur van KPN wordt gebruikt tot aan de woning en Tele2 krijgt virtueel beheer hierover voor hun diensten. Dus ja dat is direct beschikbaar voor Tele2 en andere providers.

KPN bepaald welke straatkasten een upgrade krijgen daar heeft Tele2 niets mee te maken.

Maar goed, dat is voer voor een ander topic 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Tele2 (en andere providers)heeft pas contracten hierover met KPN afgesproken en de apparatuur van KPN wordt gebruikt tot aan de woning en Tele2 krijgt virtueel beheer hierover voor hun diensten. Dus ja dat is direct beschikbaar voor Tele2 en andere providers.

KPN bepaald welke straatkasten een upgrade krijgen daar heeft Tele2 niets mee te maken.

Maar goed, dat is voer voor een ander topic :)

Dank voor je info bas ik heb hier inderdaad mijn vraagtekens bij. Heb al vaker aangegeven dat ik bij KPN kennelijk wel een vele hogere snelheid kan halen dan dat KPN kan leveren. Qua bonding zit je dus ook aan KPN gebonden.
Maar goed ik kom hier nog wel eens op terug of ik maak een apart topic aan of stuur jouw eens een PM.

Hoe het hier gegaan is met de aanleg van glasvezel heeft mij ook behoorlijk gestoord maar ook daar zal ik nu maar niet verder op ingaan ook vaker aangehaald hier op het forum.:cool

Men had zich op de glasvezel gewoon anders op moeten stellen dan had je nu ook een veel grotere dekking gehad en niet tig keer een streefdatum hoeven te verplaatsen om die 30% maar te halen..:@
Maarja niet rendabel hoor/lees ik dan weer..goed ik laat het hier nu maar bij.
Reputatie 5
Badge +3
Iedereen bedankt voor alle informatie :D
Ik ga dit topic sluiten aangezien er geen issues meer zijn!
Groet, Trinh