beantwoord

Haperend beeld

• 11 december 2015
  • 18 reacties
  • 455 x bekeken

Sinds ik een TV abonnement van Tele2 heb, heb ik last van een haperend beeld. Ik heb de modems al een aantal keren gereset en ook andere wifi-kanalen geprobeerd, het enige wat ik niet kan veranderen is dat ik een powerplug gebruik.

Zelf denk ik alleen niet dat het hier door komt. Het haperende beeld is namelijk alleen/vooral van toepassing in de avonden. Het internet lijkt het wel goed te blijven doen.

Zijn er nog opties om dit probleem op te lossen?
icon

Beste antwoord door Gela 11 december 2015, 15:15

Ze beweren van wel, maar in de praktijk is dat nooit de echte reden van het haperen. Ik heb met dat soort adapters zoveel experimenten uitgevoerd, dat ik dit met zekerheid kan zeggen. Aangesloten stoorbronnen wel natuurlijk en tevens powerline adapters bij de buren kunnen wel degelijk invloed hebben.

Wat kan dan volgens jou wel de echte reden van het haperen zijn?

Zelf heb ik er de volgende technische theorie over.
Powerplugs kunnen via het stroomnet goed werken maar…

Die werken het beste via een vast en enkelvoudig stopcontact om de eenvoudige reden van de nul en fase verwisseling die kan ontstaan als je een verlengsnoer gebruikt, ofwel de draden kruisen elkaar en de datastroom weet dan even niet meer hoe snel en goed te handelen. Vaak worden er op een verlengsnoer ook nog meerdere apparaten aangesloten en dat belast de datastroom nog verder.

Fase en nul, is bruin en blauwe draad zijn altijd in rechte lijn aangesloten waarbij de fase altijd via de zekering gaat en de nul rechtstreeks overal is doorverbonden. Houd je bruin en blauw direct tegen elkaar aan dan krijg je BOEM. Alleen wisselstroom apparaten en lampen natuurlijk maken de cirkel rond.

De kunst is om de powerplugs zodanig in het stroomnet te positioneren dat de lijnen zo recht en schoon mogelijk zijn om de beste werking te waarborgen. De nieuwere gebruiken nu ook de 3e draad, geel/groen om de datastroom nog verder te kunnen verbeteren.

Om een powerbrug met de buren te voorkomen is het van belang om het juiste zo leeg mogelijke kanaal te kiezen.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

18 reacties

Een herkenbare situatie waarbij het bij mij met name om haperend geluid ging. Ook heb ik power plugs. De boel is hier allemaal nagekeken en het blijkt te liggen aan de bandbreedte. Ik heb nu mijn abbo opgehoogd en het haperen is opgelost.

Vandaar mijn vraag, hoeveel MB's heb je want het zou daaraan kunnen liggen.

Ekiem
Ik heb het internet basis abonnement, maar een hoger abonnement was volgens mij voor mijn straat niet beschikbaar...
Reputatie 6
Badge +5
Het zou toch wel door de powerplugs kunnen komen.
Zou kunnen dus, 100 % zeker zal ik niet zeggen. :D
's Avonds heb je (meer) verlichting en andere apparatuur
aan die zou kunnen storen. Je hebt ze wel rechtstreeks in
een stopcontact en niet via een verlengsnoer?
Aha, ik had internet light en daarnaast t.v en telefoon. Het internet is nu dus internet basis geworden .De t.v haperde toen alles werd omgezet naar HD kwaliteit , hiervoor was er nooit iets aan de hand. De zenders had ik via de instellingen ook terug kunnen zetten waardoor het haperen zou stoppen. Maar ja, met een nieuwe t.v is het wel zo leuk om de boel in HD te kunnen bekijken.
Vandaar het ophogen van het abbo. Heeft gelukkig goed geholpen.

Is er al iemand wezen kijken om de oorzaak van het haperen te achterhalen ?? Ik hen nu 40 MB's , was 20.

Ekiem
Het zou toch wel door de powerplugs kunnen komen.
Zou kunnen dus, 100 % zeker zal ik niet zeggen. :D
's Avonds heb je (meer) verlichting en andere apparatuur
aan die zou kunnen storen. Je hebt ze wel rechtstreeks in
een stopcontact en niet via een verlengsnoer?

Volgens mij heb ik er één via een verlengsnoer, ik ga vanavond even checken! Zou dat ook nog een verschil uit kunnen maken?
Reputatie 3
Ze beweren van wel, maar in de praktijk is dat nooit de echte reden van het haperen. Ik heb met dat soort adapters zoveel experimenten uitgevoerd, dat ik dit met zekerheid kan zeggen. Aangesloten stoorbronnen wel natuurlijk en tevens powerline adapters bij de buren kunnen wel degelijk invloed hebben.
Reputatie 6
Badge +5
Toch zou dat in dit geval wel kunnen dus. 60% kans dan? 50/50?
Ook afhankelijk van wat er verder op dat verlengsnoer zit.
Ook nog een klein beetje afhankelijk van wat voor powerplugs. (Nieuwe van Tele2?)
Badge +2

Die werken het beste via een vast en enkelvoudig stopcontact om de eenvoudige reden van de nul en fase verwisseling die kan ontstaan als je een verlengsnoer gebruikt, ofwel de draden kruisen elkaar en de datastroom weet dan even niet meer hoe snel en goed te handelen. Vaak worden er op een verlengsnoer ook nog meerdere apparaten aangesloten en dat belast de datastroom nog verder.

Fase en nul, is bruin en blauwe draad zijn altijd in rechte lijn aangesloten waarbij de fase altijd via de zekering gaat en de nul rechtstreeks overal is doorverbonden. Houd je bruin en blauw direct tegen elkaar aan dan krijg je BOEM. Alleen wisselstroom apparaten en lampen natuurlijk maken de cirkel rond.

De kunst is om de powerplugs zodanig in het stroomnet te positioneren dat de lijnen zo recht en schoon mogelijk zijn om de beste werking te waarborgen. De nieuwere gebruiken nu ook de 3e draad, geel/groen om de datastroom nog verder te kunnen verbeteren.

Om een powerbrug met de buren te voorkomen is het van belang om het juiste zo leeg mogelijke kanaal te kiezen.
Reputatie 3
Bij mijn tests had ik de beschikking over vele adapters (handig als je ex-collega bij Paradigit werkt) 🆒

Ik kan je zeggen dat de 500 Mb/s en hogere versies inderdaad stabieler zijn, en je bent ook afhankelijk van de aangeleverde stream, die ook aardig roet in het eten kan gooien. Globaal presteren ze goed en gebruiken ze dezelfde chip voor het protocol, echter er zit ook veel verschil in de ingebouwde voeding voor de elektronica, daar wordt bij goedkopere merken wel degelijk bezuinigd! Deze (uiteraard schakelende) voedingen zorgen zelf voor een hoger ruisniveau waardoor de marges kleiner worden. Bij één set mocht zelfs de TV niet dichtbij staan, dan ging het helemaal mis....:P

Verder speelt fase-nul vrijwel geen rol in dit geheel, en zelfs bij verschillende fasegroepen, blijven de snelheden en storingen beperkt.

Aarddraad heeft geen zin, die is bijna nooit aanwezig in normale woonhuizen in woon- en slaapkamer.

Klinkt legitiem. Ik heb een powerplug waar je nog weer een stekker in kan steken, kan ik die wel gewoon gebruiken? Ik neem aan dat de fabrikant daar dan wel rekening mee houdt toch?

Zal het vanavond verder testen..
Ik heb deze powerplug overigens.
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tp-link-tl-pa4020pkit-homeplug-starterset-1304927.html
Reputatie 6
Badge +5
Zoals Gela het beschrijft zou het dus al kunnen helpen door die ene
powerplug andersom in het stopcontact van het verlengsnoer te steken. :D
Zodat de fase op het andere punt van de stekker staat.
Al blijft zonder verlengsnoer wel de voorkeur houden. 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb deze powerplug overigens.
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tp-link-tl-pa4020pkit-homeplug-starterset-1304927.html
Owkeej, in ieder geval 500 Mbps dataoverdracht.
Daar zou het wel goed mee moeten kunnen werken.
Reputatie 3
TP-link niet mijn favoriete.... Ook die aardaansluitinglipjes zijn beroerd. Deze specifieke set heb ik niet getest, maar de 200 Mb versie was niet best. Overigens kun je altijd een aantal apparaten uitschakelen om te kijken of het beter wordt. Zolang modem, decoders en TV maar aanstaan....:)
Maak zelf gebruik van de tele2 power plugs, werken prima.
Reputatie 2
Badge +2
Hey Martijn!

Je bent niet meer teruggekomen in jouw topic. Ik ben benieuwd wat de status is van jouw situatie. Hebben de tips van onze moderators geholpen of ervaar je nog steeds dezelfde problemen?

Ik las dat je een internet basis abonnement hebt. Zou je voor mij een bekabelde snelheidstest willen doen en de resultaten (via een printscreen) plaatsen in jouw topic? http://www.speedtest.net/.

Is het misschien een mogelijkheid om de powerplugs even niet te gebruiken? Zoals Jeroendemuzikant aangeeft, kan het van invloed zijn. Het lijkt me een goed idee om bepaalde scenario's te proberen. Hapert je TV ook zonder het gebruik van powerplugs?

Groet, Ciana
Weinig TV gekeken de laatste tijd, maar volgens mij is het beter geworden nadat ik de powerplug rechtstreeks in de muur heb gedaan! Als het toch nog niet naar wens is, zal ik de speedtest doen! Bedankt!
Reputatie 2
Badge +2
Hey Martijn!

Fijn dat alles weer werkt 😃. Mocht je inderdaad nog hulp nodig hebben, weet je ons te vinden!

Groet, Ciana