beantwoord

Eigen afstandbediening gebruiken bij Interactieve TV?

• 24 september 2015
  • 12 reacties
  • 3467 x bekeken

Hallo,
Sinds enkele dagen heb ik interactieve tv van Tele2. Functioneert op zich prima 🙂 Alleen teletekst werkt niet zoals het hoort (kan niet bladeren in subpagina's of deze vastzetten). Met mijn eigen afstandbediening kon dit eerder wel.
In de handleiding wordt alleen beschreven hoe de Tele2 afstandbediening in te schakelen. De oorspronkelijke afstandbediening van mijn tv kan ik op enkele knoppen na nauwelijks meer gebruiken. Is er een manier om deze wel weer werkzaam te krijgen? Of is deze totaal ongeschikt voor interactieve tv?
icon

Beste antwoord door Bas2577 24 september 2015, 13:30

Teletekst werkt nu enkel via de Tele2 decoder en de tele2 afstandsbediening en heeft maar enkele basisfuncties, niet te vergelijken met zoals teletekst via de kabel direct op je tv.

De functies in je tv werken met Tele2 niet meer omdat alles via de decoder loopt, wat ook niet echt geavanceerde decoders zijn.

De enigste manier om de functies van de tv weer volop te gebruiken is bijv. met een ci+ module zoals Ziggo/KPN Digitenne/Canal+ etc gebruiken. En dat betekent overstappen.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

12 reacties

Badge +5
Teletekst werkt nu enkel via de Tele2 decoder en de tele2 afstandsbediening en heeft maar enkele basisfuncties, niet te vergelijken met zoals teletekst via de kabel direct op je tv.

De functies in je tv werken met Tele2 niet meer omdat alles via de decoder loopt, wat ook niet echt geavanceerde decoders zijn.

De enigste manier om de functies van de tv weer volop te gebruiken is bijv. met een ci+ module zoals Ziggo/KPN Digitenne/Canal+ etc gebruiken. En dat betekent overstappen.
Dank voor je snelle reactie Bas2577.
Dat is trouwens wel erg jammer, want de functionaliteit van teletekst is zo een stuk minder.
Bij Ziggo interactieve tv werkt teletekst wel naar behoren. Is blijkbaar een stukje functionaliteit dat wel ingebouwd kan worden, maar niet door alle providers wordt toegepast. Helaas.
Badge +5
Dank voor je snelle reactie Bas2577.
Dat is trouwens wel erg jammer, want de functionaliteit van teletekst is zo een stuk minder.
Bij Ziggo interactieve tv werkt teletekst wel naar behoren. Is blijkbaar een stukje functionaliteit dat wel ingebouwd kan worden, maar niet door alle providers wordt toegepast. Helaas.

Ja inderdaad, heb jaren Tele2 gehad en heb nu KPN, maar bij alle providers waarbij je een decoder krijgt zit aan die mogelijkheden vast en gaat er meestal enkel een HDMI kabel naar je tv.
Veel functies van je tv werken dan gewoon niet meer.

Ziggo maakt gebruik van de ingebouwde tuner van je TV dus dan werkt alles wel via je TV.
Ook mijn zeer uitgebreide Samsung TV heeft bepaalde functies die ik niet kan benutten hierdoor omdat ik een decoder bij KPN heb, tja dat is helaas eenmaal zo met deze techniek.
Reputatie 7
Of een universele afstandsbediening (zoals Logitech Harmony) gebruiken. Dan heb je ook alle functies!
Interessant. Kun je met zo'n universele afstandsbediening dan ook weer de teletekstfuncties (zoals bladeren tussen subpagina's) gebruiken?
Badge +5
Of een universele afstandsbediening (zoals Logitech Harmony) gebruiken. Dan heb je ook alle functies!

Heb je niets aan, Teletekst loopt via de decoder en niet via de TV. Dus je hebt dan nog niet de extra functies van je TV voor Teletekst.
Simpelweg omdat de decoder deze niet heeft, enkel basisfuncties van Teletekst.
Badge +5
Interessant. Kun je met zo'n universele afstandsbediening dan ook weer de teletekstfuncties (zoals bladeren tussen subpagina's) gebruiken?

Nee dus. Alleen de functies die de decoder ondersteunt zijn beschikbaar, daar helpt geen universele afstandsbediening voor.
Hiermee kun je alleen de decoder en tv bedienen met 1 Afstandsbediening maar de extra functies blijven weg.
Tjsa, dat schiet dan niet erg op. Volgend jaar (einde contract) maar eens op zoek naar een provider die dit soort functionaliteiten wél goed ondersteunt, want dit voelt toch meer als een technologische stap terug dan als een stap vooruit.
Badge +5
Als de decoder deze extra functies wel zou ondersteunen dan heb je ze weer terug. Helaas voor de Teletekstgebruiker is bij de meeste decoders het aantal functies echt minimaal.

KPN heeft deze extra functies wel op de Afstandsbediening voor teletekst,

https://www.kpn.com/ss/Satellite/a1Q6tU9exLDPJCGXFObyauKF1ievDt8O1ci2xRWEBz4lXhfSnv3i5udxyCXyZ4CMhD/MungoBlobs/attachment/845453-kpn-handleiding-ab-itv-100x290-lr(1).pdf

Bij tele2 zie ik dat niet in de handleiding, alleen starten en vergroten.
misschien tijdens gebruik eens proberen?
Heb het al uitgebreid geprobeerd met de Tele2 afstandbediening. Ook vastzetten van een subpagina (zoals bij KPN met de OK knop) werkt niet. De functie vergroten heb ik overigens niet gevonden.
Badge +5
Tja, dan is het echt nog steeds minimaal bij Tele2. Als Teletext echt belangrijk voor je is dan kun je inderdaad denken aan een overstap.
Ik moet wel zeggen dat de Tele2 dienst net een fractie goedkoper is dan die van KPN (waar je tenminste de subpagina's vast kunt zetten), dus misschien mag ik er ook wel niet meer dan dit van verwachten.