beantwoord

DHCP Tele2 router vs eigen router | invloed op TV-signaal

• 16 december 2016
  • 10 reacties
  • 409 x bekeken

In een eerder topic heb ik gemeld dat ik problemen had met het laden van de EPG en dat ik geen TV-ontvangst had. Dit werd door een Tele2 medewerker bevestigd en zou 6 werkdagen kunnen duren. Hierover heb ik mijn ongenoegen geuit omdat dit wel erg lang is. In een ander topic aangegeven dat na wat 'gestoei' met de kabels (verwisselen van ethernetkabel eigen router met decoder) het TV-signaal ineens weer werkte.
Wel gaf mijn thuisnetwerk aan geen verbinding te hebben met internet en dat bevestigde naar mijn idee dat de kabel (die dus oorspronkelijk van het Tele2-modem naar de TV-decoder liep) niet goed was.
Gisteren ontdekte ik dat de kabel van mijn eigen router niet eens met de Tele2-router was verbonden (logisch dat dan je thuisnetwerk geen internetverbinding heeft), dus deze weer aangesloten (op poort 1). En ja hoor: weer geen TV-signaal.

Terugdenkend aan het moment dat het Tv-signaal voor het eerst wegviel, heb ik toen op mijn eigen router de DHCP-server uitgezet om zo de functie van beide routers als het ware samen te voegen in een reeks IP-adressen m.a.w. dat de Tele2-router dus 'de lakens uitdeelt' en alle apparaten in het netwerk een IP-adres geeft. Dit leek mij praktischer i.p.v. 'twee' netwerken met elk een eigen ip-reeks.

Nu mijn eigen router is ontkoppeld (en uit staat), werkt het Tv-signaal weer goed. Voordat ik de zaak ga terugdraaien (en alles weer ga aansluiten) wil ik weten of hetgeen hierboven staat beschreven logisch is. Mocht dat zo zijn, dan moet ik de hand in eigen boezem steken en ben ik wellicht zelf de oorzaak geweest van het feit dat er geen Tv-signaal is geweest. En ja, ik weet het: if it ain't broke...
icon

Beste antwoord door Gela 17 december 2016, 14:09

Op de eerste plaats, fijn dat het allemaal werkt zoals jij vindt dat het moet werken.

En 2 routers achter elkaar in het netwerk is hetzelfde als 2 kapiteins op één schip. Dat geeft vrijwel zeker conflicten. Alleen jouw eigen router achter de Technicolor deelt de ip nummers (DHCP) uit naar de aangesloten apparaten.

Vanaf de Technicolor gaat dus alleen één kabel naar de router toe en in het menu van de Technicolor heb je het ip nummer van je eigen router gefixeerd met “always use the same IP address”, is vinkje erin gezet.

Staat de Technicolor ook in DMZ dan stuurt hij dus onverkort alle data naar jouw router toe en die is dan ook verder de baas in het netwerk. De Technicolor fungeert nu alleen als modem en het (beperkte) router gedeelte hiervan doet niet meer mee.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

Badge +2
Welk modem heb je daar van Tele2?
Technicolor TG789bvn
Badge +2
Het kan feitelijk niet zo zijn dat tv en internetsignaal elkaar in de weg zitten, die draaien elk op hun eigen vlan. En bij de Technicolor maakt het niet uit welke kabel in welke lanpoort zit.
Maar hij moet er wel in zitten om te kunnen werken.;)

Gebruik je een eigen router dan doe je er het beste aan om de DMZ functie te gebruiken voor die router zoals in dit topic staat.
https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/eigen-router-achter-modem-plaatsen-zinvol-onzin-52822

Normaal gesproken zou het dan zo goed moeten kunnen werken, zowel tv en telefoon als internet. Of anders is er mis met de Technicolor, maar dat lijkt me eigenlijk niet van toepassing.
Beste Gela, bedankt voor de reactie en tip. Ik heb de situatie in eerste instantie weer teruggedraaid zoals het was: dus 2 netwerken met elk hun eigen IP-reeks. Alle apparaten maken nu verbinding met mijn eigen router (met DHCP aan) die via de WAN-poort is verbonden met een LAN-poort van de Tele2-router. Deze situatie lijkt zoals die is geschetst in de link die eerder gemeld is.
Beste Gela,

ik heb je stappenplan uitgevoerd en alles werkt naar behoren (dank voor de heldere uitleg), maar wat is nu het verschil met mijn beschreven situatie? Voor mijn gevoel is het nl. hetzelfde :?
Badge +2
Op de eerste plaats, fijn dat het allemaal werkt zoals jij vindt dat het moet werken.

En 2 routers achter elkaar in het netwerk is hetzelfde als 2 kapiteins op één schip. Dat geeft vrijwel zeker conflicten. Alleen jouw eigen router achter de Technicolor deelt de ip nummers (DHCP) uit naar de aangesloten apparaten.

Vanaf de Technicolor gaat dus alleen één kabel naar de router toe en in het menu van de Technicolor heb je het ip nummer van je eigen router gefixeerd met “always use the same IP address”, is vinkje erin gezet.

Staat de Technicolor ook in DMZ dan stuurt hij dus onverkort alle data naar jouw router toe en die is dan ook verder de baas in het netwerk. De Technicolor fungeert nu alleen als modem en het (beperkte) router gedeelte hiervan doet niet meer mee.
Ik heb het IP-adres van mijn eigen router in de DMZ geplaatst door het public IP-adres hieraan toe te wijzen. Maakt het dan nog uit voor een range-extender? Die hoef ik daar toch niet in op te nemen? Ik heb even een schermopname bijgevoegd. *** afbeelding verwijderd ***

Klopt dit zo? Wellicht kun je het toelichten. Maar het zal wel goed zijn aangezien het prima werkt zo. Overigens heb ik nooit conflicten gehad met '2 kapiteins op 1 schip', alleen door het uitzetten van DHCP op 'n eigen router en de Technicolor de IP-adressen te laten toewijzen aan alles maakte dat het Tv-signaal niet meer werkte.
Moderator, help! Kan je de afbeelding hierboven verwijderen? Het is de verkeerde!
Badge +2
En daar was ik nou net over aan het schrijven. Ik begrijp daar namelijk niets van. Gelukkig de verkeerde en kon ik nog tekst verwijderen.
Beste Gela,

nogmaals dank voor alle uitleg en sorry voor de verwarring. Inmiddels is mij verder alles duidelijk en besluit hierbij het topic te sluiten.