beantwoord

Verbindingsproblemen PS4 & Wii U vanwege strikte NAT

• 27 september 2016
  • 10 reacties
  • 2198 x bekeken

Korte versie:

Ik heb verbindingsproblemen vanwege een strikte NAT.
Dit geldt voor mijn PS4 & Wii U.

Lange versie:

Sinds ik bij Tele2 zit, zijn de verbindingsproblemen van mijn spelcomputers slechter geworden, terwijl de latency, de upload & download stukken beter zijn dan toen ik de verbinding gebruikte van ittdesk / Ziggo. Ik maak geen gebruik meer van die gratis verbinding, omdat ik straat vechter vijf wil kunnen spelen met mijn huisgenoot. Dit kon toen niet, omdat we op hetzelfde netwerk zaten en omdat we wel meer eisen hadden aan onze verbinding, hadden we besloten om een eigen internetverbinding aan te schaffen.

Mijn allereerste internetverbinding was bij Tweak, maar omdat deze geen goede snelheid kon leveren op mijn adres is mijn keus uiteindelijk terecht gekomen op Tele2. Het aansluiten van de verbinding ging niet goed, omdat de 'ader' niet zichtbaar was, maar een KPN monteur heeft dat gelukkig op kunnen lossen. Ik maak nu gebruik van een MediaAccess TG789bvn modemrouter, waarvan de draadloze functionaliteit is uitgeschakeld en de UPnP is ingeschakeld. Bij dit modem hoort een internetabonnement van 100 Mbit/s. Dit wordt zo goed als bereikt en de upload is zelfs stukken hoger dan waar ik voor betaal. Ook de latency is goed. Het modem is via 2 van de 4 LAN-poorten verbonden met een router en een als switch ingestelde router.

De router in kwestie is een Asus RT-AC66U.
De als switch gebruikte router is een Linksys 54WRTGC (een heel oud beestje).
Mijn apparatuur is zowel draadloos als bedraad aangesloten op de Asus (vanaf nu router). Mijn huisgenoot gebruikt de Linksys (vanaf nu switch).
Hij heeft een computer met Windows en een HDTV aangesloten op die switch. Zijn Xbox One en zijn Wii U hebben via het nieuwe netwerk nog geen verbinding gehad. De Wii U heb ik zelf getest en die geeft een foutmelding dat er geen verbinding kan worden gelegd met 'andermans apparaat'. Hij overweegt om de verbinding van mij over te nemen als ik verhuis.

Ik heb op mijn router deze apparaten aangesloten (met draad):
Mijn computer (met macOS Sierra)
Mijn versterker (NAD D7050AP)
Mijn PS4
Mijn X-box 360

Diezelfde router ondersteunt ook deze apparaten draadloos:
Mijn Wii U
Mijn iPhone
Mijn HDTV (Oh wacht, nee, dat heb ik nog niet ingesteld, maar dat is dus wel de bedoeling.)
Mijn 3DS

Via het gastnetwerk worden ook nog wat apparaten ondersteunt, maar die zijn niet van mij, worden slechts incidenteel ondersteunt en zijn dus ook verder niet belangrijk voor het verhaal.

De switch heeft geen IP-adres. Deze staat op zolder.
De router heeft als IP-adres: 192.168.2.1 Deze staat op de 1e verdieping.
Het modem heeft als IP-adres 192.168.1.1 Deze staat in de meterkast op de begane grond.
Er zijn door ittdesk verbindingen aangebracht tussen de verschillende verdiepingen, maar ik kan daar maar één draad doorsturen.

De DHCP-server van het modem staat nog steeds aan, omdat ik niet weet hoe ik het uit moet zetten. Dit zou ik wel graag willen, want de router geeft nu een foutmelding:

The WAN IP is not the external IP. External IP-based services will not work.

Mijn inziens ligt daar ook de kern van het probleem. Ik wil gewoon heel graag dat ik het (Technicolor?) modem in bridge kan zetten, zodat mijn router al het werk kan doen, ook al worden dan mogelijk alle verbindingen van mijn huisgenoot onderbroken. Dat maakt namelijk voor nu niet uit, aangezien ik aan het testen ben en als ik verhuis en het internet mee neem, dan kan hij altijd terug naar het gratis internet van ittdesk. Alleen heeft hij nu geproefd aan een fatsoenlijke internetverbinding en wil hij niet meer terug. Jullie hulp gaat bepalen of ik het internet met mij mee neem, ik het opzeg of dat mijn huisgenoot het meeneemt. Helaas is het een jaarcontract waar ik (of hij) aan vast zit, maar vooralsnog heb ik nog (ijdele) hoop dat dit opgelost kan worden.

Ik wil namelijk gewoon fatsoenlijk kunnen gamen en dit kan alleen als de NAT problemen worden opgelost. Aangezien de Wii U technisch een beetje sufjes is, geeft deze niet fatsoenlijk aan waar het probleem zit, maar de PS4 geeft doodleuk aan dat ik niet kan voice chatten via het apparaat. Gelukkig wel met precies dezelfde foutmelding als dat de Wii U geeft op het moment dat je een lobby probeert te joinen. Inmiddels kan ik wel straat vechter vijf spelen, maar is het niet optimaal. Wat kan ik hier aan doen?

In het huis waar ik nu nog woon, kan ik de PS4 niet rechtstreeks aansluiten op het modem. Het is wel gelukt om de PS4 een vast, statisch, IP-adres te geven, namelijk 192.168.2.10. We hebben ook DMZ geprobeerd, zowel op de PS4 als op het modem (Ja, je gaat rare dingen proberen), Port Forwarding ingesteld, vanaf het modem naar de router toe. Ik heb overwogen om de router in bridge modus te zetten, maar ik verwacht dat dit hetzelfde probleem schept als met de switch boven en niets verandert aan de NAT. Voor de goede orde, ik heb nu NAT 3, ik wil 2, maar 1 zou ook nog acceptabel zijn, alhoewel dat wellicht weer veiligheidsproblemen zou geven.

Ik wil op elk moment met elk apparaat alles kunnen doen dat het apparaat zelf toe laat, zonder dat ik steeds iets anders opnieuw hoef in te stellen, aan te sluiten of aan te wijzen. Dit kon ik eerst niet en ik dacht dat dit aan ittdesk lag, maar blijkbaar geeft Tele2 nog ergere problemen dan ittdesk.

Wie kan mij helpen?
In welke kant moet ik zoeken?
Hoe kan ik het een en ander het beste aansluiten als ik verhuis?
Kan ik dan dezelfde configuratie meenemen?
Kan ik dit alles met wat ik nu heb?
Moet ik iets aanschaffen?

Bij voorbaat dank voor alle hulp.:)
icon

Beste antwoord door whaha 30 september 2016, 21:17

Volgens mijn beste vriend is dit wat we gedaan hebben:

Probleemstelling:

Tele2 levert een router die erg beperkt in te stellen is.
Dit zorgt er voor dat de firewall, die overigens niet aan te passen is, een probleem veroorzaakt voor spelcomputers.
Namelijk dat ze een foutmelding krijgen over een te strict NAT (Type 3) en online niet presteren of zelfs helemaal niet een online sessie kunnen beginnen.

Het doel is om de Tele2 router te omzeilen en enkel te gebruiken voor toegang tot de internet verbinding zelf.

Werkwijze kort:

Zet op de Tele2 router de User router in DMZ.
Stel in de User Router de gateway en DNS goed in.
Testen.

DMZ aan zetten:

De Tele2 router noemt dit 'Assign Public IP to Device'.
Hier kan één apparaat in DMZ worden gezet, en dit gebeurd op MAC adres.
Soms komt het voor dat de User router hier niet te selecteren is.
Zorg dan dat wireless uit staat op de Tele2 router.
Herstart de Tele2 router.
Zet wireless indien nodig weer uit.

DMZ instellen.

Zet de user router op DHCP. (Automatic IP)
Wacht op een nieuw adres.
Wanneer een publiek adres verschijnt:

Ga naar de Tele2 router.
Ga naar devices.
Kijk of de User router daar ook een publiek adres heeft.

Schrijf dit adres ergens op.

Ga naar de User Router.
Zet de User router op fixed IP.
vul hier het opgeschreven IP adres in.

Save/Apply en reboot.
Check of het adres er vast in staat.

User router met DMZ instellen:

Ga naar WAN settings.

-Default gateway = gelijk aan User router IP behalve het laatste blok, dat is '1'.
-DNS server = 8.8.8.8
-Secondary DNS server = 4.2.2.3

Nu zullen alle apparaten in het NAT naar verwachting een IP adres krijgen plus de juiste andere instellingen.
Ze zullen via de User router het internet op gaan en naar verwachting geen last meer hebben van een te stricte firewall in het NAT.
Test of dit zo is.

Test de performance en stabiliteit.
Bij de PS4 zal na een verbindingstest NAT type 2 moeten verschijnen i.p.v. type 3.

Ik heb nu een ping van 33 ms. Ik moet even kijken of dit werkt voor de spellen die ik speel.
Bekijk origineel bericht

Heb jij problemen gehad met jouw NAT?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Tele2 geeft geen support op dit soort klantspecifieke zaken. Zij leveren een internetverbinding en een modem/router voor de basis zaken. Gelukkig zijn we op dit forum een dergelijke vraag over playstation eerder tegengekomen en daarom verwijs ik je naar een topic daarover:
https://forum.tele2.nl/randapparatuur-193/netwerkstatus-ivm-playstation-59257
Het is niet alleen mijn PS4, maar ook andere apparatuur in mijn netwerk / bij mij thuis.
Inmiddels ben ik er eindelijk achter gekomen hoe ik mijn Router in DMZ zet, maar dat ga ik morgen, donderdag, even testen. Het idee is dat het modem 'overgeslagen' wordt, zodat mijn router al het werk kan doen, zodat de foutmelding zoals gemeld in mijn onderwerp, verdwijnt.

Bovendien, als ik er uit was gekomen door het forum te doorzoeken, dan had ik niet 2 uur de moeite genomen om mijn onderwerp uit te schrijven.
Oké, nu nog vinden hoe ik in eerder genoemde modem mijn router, bij de DMZ-instelling, kan selecteren... want dat kan ik blijkbaar nu nog niet.

Edit: kan een moderator dit onderwerp verplaatsen naar subforum 'randapparatuur'? Daar wilde ik het eerst in plaatsen, maar dat heb ik uiteindelijk helaas niet gedaan.
Reputatie 5
Badge +3
Bedankt eric voor de tip.

Ik ga het topic verplaatsen en laat het graag nog voor je staan. Wellicht hebben andere forumleden nog advies voor je!
Na veel nachtelijke zoektochten had ik afgelopen avond eindelijk weer de mogelijkheid om een van de opties die ik tegen was gekomen op dit forum uit te proberen. Het gaat om dit onderwerp.

Hierin beschrijft ene Potatolaces hoe je een router in DMZ zet, zodat al je apparatuur achter die router weer beschikt over een NAT type 2. Voor het gemak citeer ik hier zijn instructies, aangezien zijn onderwerp alweer een jaar oud is:

1. Ik heb een extra router aangeschaft via marktplaats (Linksys E2000)
2. Deze router heb ik met een UTP kabel aangesloten op het Technicolor glasvezelmodem (zorg ervoor dat beide apparaten dan aanstaan)
3. Zet in je Technicolor modem de aangesloten router in DMZ.
4. Herstart de router of vernieuw IP-lease.
5. Kijk in je Technicolor modem welke IP-adres je router toegewezen heeft gekregen. (Bij mij 143.177.144.1)
6. Schrijf dit IP-adres op, log in op je router en geef de router dit IP-adres en zorg ervoor dat 'Automatische DHCP' uitstaat maar je een statische IP geeft aan de router. Dit statische IP-adres is het adres wat je opgeschreven hebt.
7. Verander het subnet van je router (bijv. 192.168.2.1 i.p.v. 192.168.1.1 . Deze heeft de Technicolor namelijk al. Als deze gelijk zijn, werkt het niet.)
8. Vul bij DNS in 8.8.8.8 (Primair) en 4.2.2.3 (secundair)
9. Verbind nu de apparaten waarbij je NAT-2 of open ports wilt hebben met je router.
10. Geniet van een open netwerk.

Sommige stappen gaven mijn beste vriend en mij nog best wat problemen, maar aangezien er in het onderwerp waar ik naar verwijs een hoop reacties staan, weet ik niet goed meer welke aanpassingen het beste waren. Ik heb DNS problemen gehad en een gateway die eerst niet goed ingesteld stond.
Het typerende van dit alles is dat hetgeen de router vanaf het begin al meldde, nu opgelost is, want het WAN-IP-adres is nu gelijk aan het externe adres. Misschien is er iemand die de handleiding kan aanvullen of aanpassen? Staan zulke handleidingen op dit forum?

Ik had namelijk nogal het gevoel dat ik in het diepe werd gegooid toen de helpdeskmedewerker zei dat ik mijn antwoord op het forum zou kunnen vinden. Ik werd er niet heel erg hoopvol van, maar door zijn stelligheid heb ik dus de moeite genomen om mijn verhaal op het forum te zetten. Helaas had dat niet het gehoopte resultaat, ondanks dat ik van mening ben dat ik heel veel gegevens heb gegeven, wat beter zou zijn. Natuurlijk snap ik dat op een gemiddelde dag hier tientallen onderwerpen langskomen en dat mensen zoals Eric daar niet altijd even inhoudelijk op kunnen reageren, maar ik had bijna de hoop verloren en baalde flink dat ik met Tele2 in zee gegaan was.

Gelukkig kan ik inmiddels zeggen dat ik over de verbinding meer dan tevreden ben en zelfs iets meer over de service / levering, want tenslotte heeft de helpdeskmedewerker gelijk gekregen. Ik kan zowel met mijn Wii U en mijn PS4 online. Aangezien mijn huisgenoot niet achter mijn router zit heeft hij momenteel het nakijken, maar gelukkig is hij nu op vakantie. Heeft iemand enig idee of ik bovenstaande trukendoos tweemaal toe kan passen? Volgens mij laat het modem slechts één enkele DMZ configuratie toe en hierdoor kan ik mijn instellingen niet kopiëren naar zijn router / switch. Zijn NAT is nog steeds strikt / 3. Over kopiëren gesproken, ik zal morgen (lees: vandaag) maar eens een back-up maken van mijn instellingen, zodat ik die niet kwijt raak tijdens de verhuizing.

Dat wil zeggen dat ik inderdaad mijn verbinding mee neem naar mijn nieuwe adres en dat ik nu zelfs blij ben dat ik deze problemen al heb gehad vóór mijn verhuizing, alhoewel ik me ervan bewust ben dat ik het configureren eind oktober op mijn appartement nog eens dunnetjes over mag doen. Tenzij..., weet iemand of het Tele2 modem zijn instellingen onthoudt als je het verplaatst van het ene fysieke adres naar het andere? Mag ik mijn modem zelf meenemen? Hoe gaat dat precies in zijn werking?

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van al mijn vervolgvragen.
Hallo,

Heb jij glasvezel of kabel? Welke snelheid heb jij gepakt bij Tele2? Ik ben aan het twijfelen voor 50 mbit voor €37 bij hun te pakken. Maar is hun internet goed genoeg voor games op PC? :?
Ik heb kabel, want ik kon geen glasvezel.
Ik heb 100 Mbit/s download en 10 Mbit/s upload gekozen. De eerste haal ik net niet, de tweede ruimschoots.
Het internet is goed genoeg voor gamen, maar zoals je kunt lezen in dit onderwerp, dien je hiervoor zelf heel wat in te stellen, dus weet waar je aan begint...
ok dankjewel voor je reactie! Het is wel erg goedkoop hier, dat lokt me. En als het dan ook met een omweg werkt... tja... Misschien betalen we daar ook het lage bedrag voor?

Ik ben nu aan het twijfelen voor Online.nl €26 euro per maand maarja of dat goed is de vraag!

Ik moet van weinig geld rondkomen en ik zit nu bij Onsbrabandnet voor €52,50 per maand 60mbit, maar ik moet zeggen: PERFECT. De beste provider denk ik je lees ook weinig klachten bij hun. Helaas zit ik met een klein geld bedrag per maand 😞 Als mobiel heb ik KPN €15 daar ga ik ook nog een andere voor zoeken. Ik moet zeggen het is erg lastig! Bijna niet te doen!

Ik kan niet zonder internet dus ik ga eerst goed onderzoek doen zodat ik een beetje hoogte krijg met wat voor provider ik te maken heb.

Vodafone word het hem ook niet ik ging vanmiddag langs hun winkel hier om info te vragen maar hun eigen PC's konden hun eigen website niet openen. Later met een andere browser wel, maar konden nergens op klikken. De jongen heeft toen zijn eigen mobiel gepakt om mij proberen te helpen. Het bleek ook duurder te zijn dan dat de helpdesk via chat zei tegen mij. Dus ik zei tegen de jongen in de winkel: Meneer ik wens u nog een fijne middag.
Na veel nachtelijke zoektochten had ik afgelopen avond eindelijk weer de mogelijkheid om een van de opties die ik tegen was gekomen op dit forum uit te proberen. Het gaat om dit onderwerp.

Hierin beschrijft ene Potatolaces hoe je een router in DMZ zet, zodat al je apparatuur achter die router weer beschikt over een NAT type 2. Voor het gemak citeer ik hier zijn instructies, aangezien zijn onderwerp alweer een jaar oud is:

1. Ik heb een extra router aangeschaft via marktplaats (Linksys E2000)
2. Deze router heb ik met een UTP kabel aangesloten op het Technicolor glasvezelmodem (zorg ervoor dat beide apparaten dan aanstaan)
3. Zet in je Technicolor modem de aangesloten router in DMZ.
4. Herstart de router of vernieuw IP-lease.
5. Kijk in je Technicolor modem welke IP-adres je router toegewezen heeft gekregen. (Bij mij 143.177.144.1)
6. Schrijf dit IP-adres op, log in op je router en geef de router dit IP-adres en zorg ervoor dat 'Automatische DHCP' uitstaat maar je een statische IP geeft aan de router. Dit statische IP-adres is het adres wat je opgeschreven hebt.
7. Verander het subnet van je router (bijv. 192.168.2.1 i.p.v. 192.168.1.1 . Deze heeft de Technicolor namelijk al. Als deze gelijk zijn, werkt het niet.)
8. Vul bij DNS in 8.8.8.8 (Primair) en 4.2.2.3 (secundair)
9. Verbind nu de apparaten waarbij je NAT-2 of open ports wilt hebben met je router.
10. Geniet van een open netwerk.

Sommige stappen gaven mijn beste vriend en mij nog best wat problemen, maar aangezien er in het onderwerp waar ik naar verwijs een hoop reacties staan, weet ik niet goed meer welke aanpassingen het beste waren. Ik heb DNS problemen gehad en een gateway die eerst niet goed ingesteld stond.
Het typerende van dit alles is dat hetgeen de router vanaf het begin al meldde, nu opgelost is, want het WAN-IP-adres is nu gelijk aan het externe adres. Misschien is er iemand die de handleiding kan aanvullen of aanpassen? Staan zulke handleidingen op dit forum?

Je houdt in dit geval altijd een dubbele NAT, aangezien het Technicolor apparaat van Tele2 nog steeds een modem is dat ook routing functionaliteiten aanbied. Doordat je vanuit het modem een kabel trekt naar je eigen router, en deze in de WAN poort inprikt, creëer je achter je eigen router een eigen netwerk. Deze router doet namelijk ook;
- DHCP adressen uitgeven
- een eigen firewall opbouwen

Doordat je in het Technicolor modem/router ingesteld hebt dat het externe IP-adres wordt toegewezen aan jouw eigen router, krijgt deze op de WAN poort het publieke IP-adres. Dit betekent echter nog niet dat dit ook de directe weg naar buiten is, er wordt nog steeds over een intern IP naar het Technicolor modem verkeer gestuurd en vervolgens pas naar buiten.

Je kunt een en ander als volgt oplossen;

optie 1;
- Technicolor modem/router heeft het publieke IP-adres
- Je sluit op de LAN poort van de Technicolor je eigen router aan dmv de LAN poort (hierdoor krijgt je eigen router geen IP-adres op de WAN aansluiting, maar wel een normaal IP-adres, waardoor hij een switch met routing functionaliteiten is)
- In je eigen router schakel je DHCP uit, hierdoor gaat het Technicolor modem/router IP-adressen uitdelen.
- Volgens mij hoef je op dat moment enkel poorten te forwarden in het Technicolor modem/router, aangezien jouw eigen router geen gebruik maakt van de firewall op het apparaat zelf.

optie 2
- Technicolor modem/router heeft het publieke IP-adres
- Je sluit op de LAN poort van de Technicolor je eigen router aan dmv de WAN poort
- DHCP blijft ingeschakeld op je eigen router
- Vervolgens forward je de poorten/diensten op je eigen router
- Stel in het Technicolor modem/router in dat UPnP 'ingeschakeld' is. Hierdoor vindt 'ie vanzelf dat bepaalde diensten verderop in het netwerk zijn gedeeld, en wordt daar bepaald waar deze dienst naartoe leidt (bijvoorbeeld je PS4)

In beide opties kun je er volgens mij voor kiezen om het publieke IP-adres op je eigen router te zetten, maar maakt niks uit voor je snelheid of portforwarding instellingen.

Het blijft een lastige dat het modem van Tele2 niet in 'bridge' mode geschakeld kan worden, hierdoor zou eea een stuk overzichtelijker worden.

Overigens is het niet erg dat er op de WAN poort geen publiek IP-adres wordt getoond, normaal gezien herkent het apparaat wat met de router is verbonden namelijk de weg naar buiten. In jouw geval zal bijvoorbeeld je iPhone (192.168.2.3), een verbinding naar buiten opzetten door;
1. 192.168.2.1
2. 192.168.1.1
3. host van tele2/versatel.

Speel een beetje met de optie 1/2 en voer eens een paar keer zo'n traceroute uit. Je zult zien dat het toch andere resultaten leidt. Hoe minder hops tot aan buiten, hoe lager je ping zal zijn.

Verder is het instellen van een eigen router achter een modem/router best lastig voor een niet IT-kenner. Sterker; het kan risico's met zich meebrengen, door poorten zomaar te openen om eea te 'proberen'. Dat is waarschijnlijk ook waarom tele2 er zelf geen support op geeft.
Volgens mijn beste vriend is dit wat we gedaan hebben:

Probleemstelling:

Tele2 levert een router die erg beperkt in te stellen is.
Dit zorgt er voor dat de firewall, die overigens niet aan te passen is, een probleem veroorzaakt voor spelcomputers.
Namelijk dat ze een foutmelding krijgen over een te strict NAT (Type 3) en online niet presteren of zelfs helemaal niet een online sessie kunnen beginnen.

Het doel is om de Tele2 router te omzeilen en enkel te gebruiken voor toegang tot de internet verbinding zelf.

Werkwijze kort:

Zet op de Tele2 router de User router in DMZ.
Stel in de User Router de gateway en DNS goed in.
Testen.

DMZ aan zetten:

De Tele2 router noemt dit 'Assign Public IP to Device'.
Hier kan één apparaat in DMZ worden gezet, en dit gebeurd op MAC adres.
Soms komt het voor dat de User router hier niet te selecteren is.
Zorg dan dat wireless uit staat op de Tele2 router.
Herstart de Tele2 router.
Zet wireless indien nodig weer uit.

DMZ instellen.

Zet de user router op DHCP. (Automatic IP)
Wacht op een nieuw adres.
Wanneer een publiek adres verschijnt:

Ga naar de Tele2 router.
Ga naar devices.
Kijk of de User router daar ook een publiek adres heeft.

Schrijf dit adres ergens op.

Ga naar de User Router.
Zet de User router op fixed IP.
vul hier het opgeschreven IP adres in.

Save/Apply en reboot.
Check of het adres er vast in staat.

User router met DMZ instellen:

Ga naar WAN settings.

-Default gateway = gelijk aan User router IP behalve het laatste blok, dat is '1'.
-DNS server = 8.8.8.8
-Secondary DNS server = 4.2.2.3

Nu zullen alle apparaten in het NAT naar verwachting een IP adres krijgen plus de juiste andere instellingen.
Ze zullen via de User router het internet op gaan en naar verwachting geen last meer hebben van een te stricte firewall in het NAT.
Test of dit zo is.

Test de performance en stabiliteit.
Bij de PS4 zal na een verbindingstest NAT type 2 moeten verschijnen i.p.v. type 3.

Ik heb nu een ping van 33 ms. Ik moet even kijken of dit werkt voor de spellen die ik speel.
Reputatie 5
Badge +2
Hoi whaha,

Nog bedankt voor je uitgebreide probleembeschrijving en oplossing! Ik heb daarom je topic verplaatst naar 'Tips vanuit de community'.

Groetjes,
Jolien