Tele2 4G roaming.

  • 1 January 2018
  • 95 reacties
  • 27657 x bekeken

Reputatie 5
Iedereen die wilt weten op welke EU landen Tele2 op 4G kan roamen, dit zijn ze:

Zweden (Thuisland van Tele2), op het Tele2 netwerk .

De Baltische staten Litouwen, Letland, Estland waar je op het Tele2 netwerk zit van deze 3 landen.

Kroatië,op het Tele2 netwerk.

Denemarken, op het TDC netwerk (ook wel bekent als het YouSee merk in Denemarken maar als je gaat roamen is dit nog steeds TDC).

Finland, op het DNA netwerk.

Mocht er nog een provider bijkomen wordt deze er bij gezet.

95 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Zou er niet meer op rekenen. Nu de T-Mobile sims en Tele2 sims van hetzelfde bedrijf komen is het een mooie manier om de goedkope unlimited van Tele2 en de wat duurdere van T-Mobile te differencieren. Tele2 heeft ook nooit beloofd dat 4G roaming onderdeel van het aanbod zou worden. Of het wordt optioneel, zoals bij het andere T-mobile merk BEN. Daar betaal je zelfs een euro bij voor 4G in Nederland.
Reputatie 7
Ik denk inderdaad dat dit onder de Tele2 vlag (voorlopig) niet gaat veranderen. De vraag is of op termijn (+1 jaar na de fusie) het merk Tele2 nog blijft bestaan. Unlimited hoeft dan voor nieuwe klanten niet meer voor EUR 25 aangeboden te worden, dus noodzaak van differentiatie vervalt. Als de Tele2 vlag zou verdwijnen krijg je onder TM vanzelf 4G buitenland (en TM prijzen). Onder de Tele2 vlag zie ik het niet gebeuren.

Los van 4G buitenland, zie ik op dit moment sowieso nog helemaal niets gebeuren als gevolg van de fusie.
Hoe zit het met deze? Indien de 4G roaming niet snel wordt uitgebreid zie ik me genoodzaakt van provider te veranderen. Ik werk in België dus ik roam in principe elke dag.
Reputatie 7
Er lijkt volledige radiostilte te zijn over de gevolgen van de fusie, dus het is niet te zeggen wat er gaat gebeuren en wanneer er meer bekend wordt. Vooralsnog blijven beide merken apart bestaan, dus ga er maar niet vanuit dat het op korte termijn anders zal worden.
Reputatie 5
@pipodeclown Klopt, ik denk dat pas midden/later dit jaar meer bekent gaat worden.
Ik denk wel dat het merk Tele2 nog minimaal 2/3 jaar gaat opereren (zoals de beloftes).

Btw @Arjan van Tele2 of een andere moderator, misschien is het een ideetje als je mede je sim only besteld op de site gelijk weet dat je in de meeste gevallen geen 4G hebt. Veel mensen verkijken er heel snel op, https://www.tele2.nl/mobiel/internet/4g/#faq-kan-ik-in-het-buitenland-op-4g: hier staat het wel alleen is het voor een nieuwe klant niet logisch om dit 123 te vinden.
@pipodeclown Klopt, ik denk dat pas midden/later dit jaar meer bekent gaat worden.
Ik denk wel dat het merk Tele2 nog minimaal 2/3 jaar gaat opereren (zoals de beloftes).

Btw @Arjan van Tele2 of een andere moderator, misschien is het een ideetje als je mede je sim only besteld op de site gelijk weet dat je in de meeste gevallen geen 4G hebt. Veel mensen verkijken er heel snel op, https://www.tele2.nl/mobiel/internet/4g/#faq-kan-ik-in-het-buitenland-op-4g: hier staat het wel alleen is het voor een nieuwe klant niet logisch om dit 123 te vinden.


Het blijft hier angstvallig stil... Kom net weer terug uit Duitsland en vorige week nog in Frankrijk geweest. Wat een drama zeg... Ik ga écht ff kijken welke provider wel in mijn behoeften kan voorzien!
Reputatie 7
Badge +12
Als je 4G roaming wilt dan zul je een abonnement van T-mobile nodig hebben. Dat is precies het prijsverschil tussen Tele2 sims en T-Mobile sims. Als ze allemaal hetzelfde zouden bieden dan koopt niemand meer T-mobile sims 🙂
Reputatie 6
@pipodeclown Klopt, ik denk dat pas midden/later dit jaar meer bekent gaat worden.
Ik denk wel dat het merk Tele2 nog minimaal 2/3 jaar gaat opereren (zoals de beloftes).

Btw @Arjan van Tele2 of een andere moderator, misschien is het een ideetje als je mede je sim only besteld op de site gelijk weet dat je in de meeste gevallen geen 4G hebt. Veel mensen verkijken er heel snel op, https://www.tele2.nl/mobiel/internet/4g/#faq-kan-ik-in-het-buitenland-op-4g: hier staat het wel alleen is het voor een nieuwe klant niet logisch om dit 123 te vinden.


Het blijft hier angstvallig stil... Kom net weer terug uit Duitsland en vorige week nog in Frankrijk geweest. Wat een drama zeg... Ik ga écht ff kijken welke provider wel in mijn behoeften kan voorzien!
@pipodeclown Klopt, ik denk dat pas midden/later dit jaar meer bekent gaat worden.
Ik denk wel dat het merk Tele2 nog minimaal 2/3 jaar gaat opereren (zoals de beloftes).

Btw @Arjan van Tele2 of een andere moderator, misschien is het een ideetje als je mede je sim only besteld op de site gelijk weet dat je in de meeste gevallen geen 4G hebt. Veel mensen verkijken er heel snel op, https://www.tele2.nl/mobiel/internet/4g/#faq-kan-ik-in-het-buitenland-op-4g: hier staat het wel alleen is het voor een nieuwe klant niet logisch om dit 123 te vinden.


Het blijft hier angstvallig stil... Kom net weer terug uit Duitsland en vorige week nog in Frankrijk geweest. Wat een drama zeg... Ik ga écht ff kijken welke provider wel in mijn behoeften kan voorzien!


Velen zijn je voor gegaan. Er zijn zat goedkope aanbieders die wel 4G in de EU aanbieden.
Ik heb sinds Mei een zakelijke abonnement bij Tele2 en daar heb ik spijt van als haar op mijn hoofd.
In Nederland was het al een drama met ontvangst, maar twee weken geleden ben ik naar Portugal gegaan als zakelijke reis.... "dramatisch kan het niet worden"
Op sommigen plaatsen kan ik niet eens bellen en het internet is zo traag dat ik een telefoon heb moeten lenen van een klant om aan vídeo vergadering mee te mogen doen!!!
Dit is het antwoord van tele2 op mijn incident melding:

"Na 4 dagen nog steeds geen 4G internet in Portugal, waardoor ik niet aan Skype vergadering kan deelnemen en bijna geen bijlagen kan openen. Zeer slecht voor mijn onderneming."
Laatst toegevoegde notitie:
"Hallo, Op dit moment is er in Portugal nog geen 4g roaming , u heeft 3g maximaal maar daar kan u prima mee skypen. Er wordt vanuit ons niks geblokt in Portugal U kunt in Portugal op meerdere netwerken , u dient wel via instellingen de sim op handmatig buitenland te zetten (denk er aan dit weer terug te zetten op automatisch als u weer in Nederland aankomt) EU Portugal TMN 35196 26806 SE v v v EU Portugal Vodafone 35191 26801 SE v v v Met vriendelijke groet, Tele2 Zakelijk"

Nu nog gezellig 2 jaar wachten om te kunnen overstappen.....
Reputatie 7
In het buitenland zijn de netwerken niet van dezelfde kwaliteit (lees: dekking) als we in Nederland gewend zijn. Het gemis van 4G roaming maakt dit helaas alleen maar erger. Het is allemaal sterk afhankelijk van waar je je bevindt. Ik was in België en Duitsland en had alleen onderweg in Duitsland op een specifieke plek korte tijd geen internet (wel 3G).
Het is te hopen dat met de fusie van T-Mobile en Tele2 en het samenvoegen van de netwerken ook 4G roaming binnenkort een keer geregeld gaat worden. Dat geeft echter nog steeds geen garantie dat je in het buitenland overal bereikbaar bent.
Voor wat betreft je ervaringen in Nederland kun je uiteraard een dekkingsonderzoek aanvragen. Het probleem wordt dan verholpen óf je wordt vrijgelaten om te vertrekken binnen de contracttermijn.
Reputatie 7
Badge +12
Vanaf 1 augustus kun je geen nieuwe Tele2 zakelijk abonnementen meer afsluiten. Bestaande klanten kunnen hun simbase nog wel uitbreiden. Nieuwe klanten worden direct doorverwezen naar T-mobile ondernemen. Misschien dat ze je nog een aanbod kunnen doen om je huidige abonnement om te zetten naar een T-mobile variant. Is wat duurder, maar dan heb je wel 4G roaming erbij.

Maar we bespreken hier normaal alleen consumentenproducten. De tip van Pipodeclown voor het dekkingsonderzoek geldt voor consumenten. Zakelijk kan dit heel anders zijn, dan zijn de klanten professionals die andere rechten en plichten hebben.
Dat ga ik zeker proberen als ik weer terug in Nederland ben. Bedankt Eric.
Reputatie 7
Klopt, het onderzoek geldt (in ieder geval) voor consumenten. Ik neem aan dat ze je als zakelijke klant ook niet laten zwemmen en ofwel een onderzoek doen of een voorstel om te vertrekken, waarbij een voorstel voor T-Mobile voor de hand ligt. Ben benieuwd hoe het afloopt!
Reputatie 5

Update:

Er zijn geen nieuwe roaming overeenkomste op 4G afgesloten sinds 2018 en ik denk dat deze er door Tele2 niet meer gaan komen. Nu hopen dat T-Mobile Nederland zo snel mogelijk Tele2 Nederland gebruik laat maken van haar 4g roaming afspraken nu de afbouw van 3g in sommige landen in gang is gezet.

Reputatie 6

Of dat dan een gratis ‘upgrade’ voor de Tele2 klant is moeten we nog maar afwachten. Ik denk het niet, zoals altijd moet het uit de lengte óf de breedte komen!!!

Reputatie 5

Of dat dan een gratis ‘upgrade’ voor de Tele2 klant is moeten we nog maar afwachten. Ik denk het niet, zoals altijd moet het uit de lengte óf de breedte komen!!!

Nouja anno 2020 is het toch echt niet meer gek dat 4G in europa wel gemeengoed is geworden? wel in Nederland adverteren met dat 4G het beste is en 3G ouderwets (wat het ook is) maar hoger dan 3G roamen in andere EU landen is niet mogelijk.. Zeker nu 3G in afbouw. Gratis upgrade? anno 2020 is 4g in je buurlanden ontvangen gewoon normaal.

Reputatie 5

https://tweakers.net/nieuws/162520/acm-geeft-providers-4-weken-om-bij-roaming-in-eu-goed-4g-internet-aan-te-bieden.html

ACM-bestuurslid Henk Don zegt wel specifiek dat de aanbieders een lagere internetkwaliteit aanbieden voor roamers binnen de EU dan dat zij thuis gewend zijn. "Daardoor is het bijvoorbeeld niet mogelijk om zonder haperingen Netflix te bekijken in hd-kwaliteit. Als 4g beschikbaar is, moeten klanten die thuis ook 4g hebben, daarvan gebruik kunnen maken." Dat geldt overigens wel alleen voor de plekken waar ook echt goed bereik is. Als er geen goede dekking in een bepaald gebied is hebben de providers geen andere keus dan op 3g of zelfs 2g over te schakelen, zegt de ACM. "Maar uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat aanbieders soms geen 4g bieden terwijl dat wel beschikbaar is."

De ACM zegt dat het de providers heeft aangesproken op hun gedrag. De aanbieders hebben vier weken de tijd om hun beleid op orde te krijgen. Daarna kunnen sancties volgen, zoals boetes. De toezichthouder zegt dat het 'voor de start van de voorjaarsvakantie' wil dat aanbieders beter internet aanbieden in de EU.

Reputatie 6

Ik vraag me af hoe de ACM dat gaat afdwingen aka sanctioneren  bij de low cost providers zoals Tele2.  Als EU providers in de grote landen zoals Frankrijk, Spanje en Duitsland veel geld vragen voor roaming 4G op hun netwerk. Postzegeltje NL is ook al voorzien van goede roaming overeenkomsten voor EU ingezetenen die Nederland bezoeken. Dus op basis van wederkerigheid zal er weinig animo zijn de roaming prijzen te drukken. Dus moet de EU dat afdwingen en niet de ACM.  

Reputatie 5

Ik vraag me af hoe de ACM dat gaat afdwingen aka sanctioneren  bij de low cost providers zoals Tele2.  Als EU providers in de grote landen zoals Frankrijk, Spanje en Duitsland veel geld vragen voor roaming 4G op hun netwerk. Postzegeltje NL is ook al voorzien van goede roaming overeenkomsten voor EU ingezetenen die Nederland bezoeken. Dus op basis van wederkerigheid zal er weinig animo zijn de roaming prijzen te drukken. Dus moet de EU dat afdwingen en niet de ACM.  

Niet met jou eens, Youfone, Simpel, Simyo, Ben, Hollandsnieuwe en Robin mobile (nu budget mobile). Allemaal '’budget'’/lowcost providers die gewoon wel 4G roaming in de EU kunnen leveren aan hun klanten voor een lage prijs.

Reputatie 6

Maar de telco Tele2 heeft een eigen 4G netwerk in NL, die firma's jij noemt zijn slechts doorverkopers op de bestaande netwerken. Bij Youfone moest je trouwens tot voor kort bijbetalen als je 4G ipv 3G wilde. 

Reputatie 7
Badge +12

 

Niet met jou eens, Youfone, Simpel, Simyo, Ben, Hollandsnieuwe en Robin mobile (nu budget mobile). Allemaal '’budget'’/lowcost providers die gewoon wel 4G roaming in de EU kunnen leveren aan hun klanten voor een lage prijs.

Ik kan dat niet zo snel vinden bij deze partijen. Eigenlijk staat er nergens expliciet bij dat 4G roaming gratis is inbegrepen.. Maar die zullen door de ACM over dezelfde kam geschoren worden neem ik aan.

Reputatie 5

 

Niet met jou eens, Youfone, Simpel, Simyo, Ben, Hollandsnieuwe en Robin mobile (nu budget mobile). Allemaal '’budget'’/lowcost providers die gewoon wel 4G roaming in de EU kunnen leveren aan hun klanten voor een lage prijs.

Ik kan dat niet zo snel vinden bij deze partijen. Eigenlijk staat er nergens expliciet bij dat 4G roaming gratis is inbegrepen.. Maar die zullen door de ACM over dezelfde kam geschoren worden neem ik aan.

Maar je hebt bij deze partijen wel 4G in de EU. Je zit te zoeken of 4G roaming inbegrepen moet zitten. Maar je moet het zo lezen, Roam like at home betekend dat je op de zelfde voorwaarde die je thuis heb in het buitenland kan roamen waar 4G een onderdeel van is. 

Reputatie 5

Maar de telco Tele2 heeft een eigen 4G netwerk in NL, die firma's jij noemt zijn slechts doorverkopers op de bestaande netwerken. Bij Youfone moest je trouwens tot voor kort bijbetalen als je 4G ipv 3G wilde. 

Dus, Juist dat zou Tele2 een sterkere positie moeten hebben dan partijen zonder een eigen netwerk lijkt me dan? Dat voor kort bijbetalen is al weer een hele poos geleden hoor..

Reputatie 7

Ik vraag me af hoe de ACM dat gaat afdwingen aka sanctioneren  bij de low cost providers zoals Tele2.  Als EU providers in de grote landen zoals Frankrijk, Spanje en Duitsland veel geld vragen voor roaming 4G op hun netwerk. Postzegeltje NL is ook al voorzien van goede roaming overeenkomsten voor EU ingezetenen die Nederland bezoeken. Dus op basis van wederkerigheid zal er weinig animo zijn de roaming prijzen te drukken. Dus moet de EU dat afdwingen en niet de ACM.  

Die zijn al lang geleden beperkt door EU/EC regelgeving.

Reputatie 5

Ik vraag me af hoe de ACM dat gaat afdwingen aka sanctioneren  bij de low cost providers zoals Tele2.  Als EU providers in de grote landen zoals Frankrijk, Spanje en Duitsland veel geld vragen voor roaming 4G op hun netwerk. Postzegeltje NL is ook al voorzien van goede roaming overeenkomsten voor EU ingezetenen die Nederland bezoeken. Dus op basis van wederkerigheid zal er weinig animo zijn de roaming prijzen te drukken. Dus moet de EU dat afdwingen en niet de ACM.  

Die zijn al lang geleden beperkt door EU/EC regelgeving.

Daarom, ben benieuwd wat een moderator hier over kan zeggen.

@Arjan van Tele2 @Rox van Tele2 @Cas van Tele2 

Reageer