Tele2 4G roaming.

  • 1 January 2018
  • 95 reacties
  • 27657 x bekeken

Reputatie 5
Iedereen die wilt weten op welke EU landen Tele2 op 4G kan roamen, dit zijn ze:

Zweden (Thuisland van Tele2), op het Tele2 netwerk .

De Baltische staten Litouwen, Letland, Estland waar je op het Tele2 netwerk zit van deze 3 landen.

Kroatië,op het Tele2 netwerk.

Denemarken, op het TDC netwerk (ook wel bekent als het YouSee merk in Denemarken maar als je gaat roamen is dit nog steeds TDC).

Finland, op het DNA netwerk.

Mocht er nog een provider bijkomen wordt deze er bij gezet.

95 reacties

Reputatie 5
Hoi All,

Ik heb navraag gedaan en hier geen verdere mededelingen over gehad, anders dan al op de website staat.

Fijn weekend,


Arjan

Jammer, niks persoonlijks maar als er volgende zomer nog niks veranderd ga ik misschien wel verder kijken helaas.. toen ik me abbo begin 2017 had afgesloten werd het me dezelfde zomer belooft, 1 van de redenen dat ik toen wel Tele2 had genomen.

Anno 2018 moet er toch wel meer schot inkomen.
Op dit moment in Tsjechie.
Zelfde problemen, nauwelijks 3g voorhanden dus geen verbinding. Dit met mijn zakelijke abonnement van Tele2.
Met de prive abonnementen van Ben en Hollands Nieuwe een perfecte verbinding in Tsjechie op 4g.
Reputatie 1
Ik zit nu in Frankrijk en merk dat ik soms kortstondig op 4G zit (Bouygues). Is er recent wat veranderd of probeert bouygues mij netjes naar 4G te sturen (bandsteering) en wordt ik vervolgens conform de roaming agreement teruggestuurd naar 3G?
Reputatie 7
Badge +12
Je telefoon in een netwerk zal best proberen naar 4G te gaan, daarvoor ontvangt het info uit het netwerk. Omdat voor 4G geen implementatie aan de core zijde (tele2) voor is wordt dat dus "gecancelled", je zal geen data kunnen versturen over 4G. Dit principe kan zich alleen herhalen als je naar een andere LAC (location area) gaat. Zeg maar, een ander set gegroepeerde masten. Als je stabiel binnen een LAC blijft zal de telefoon niet meer proberen naar 4G te gaan.
Reputatie 1
Oké, klinkt logisch. Interessant. Wel gek dat het pas na 6 dagen voor het eerst gebeurde op de camping (waar ik al 6 dagen zit). Had stille hoop dat 4G allicht nu wel kan, maar dat was waarschijnlijk wishfull thinking. Wat me wel opvalt is bij Speedtest dat ik de ene keer gedetecteerd wordt als Tele2 norway, en de andere keer Telia?
Iedereen die wilt weten op welke EU landen Tele2 op 4G kan roamen, dit zijn ze:

Zweden (Thuisland van Tele2), op het Tele2 netwerk .

De Baltische staten Litouwen, Letland, Estland waar je op het Tele2 netwerk zit van deze 3 landen.

Kroatië,op het Tele2 netwerk.

Denemarken, op het TDC netwerk (ook wel bekent als het YouSee merk in Denemarken maar als je gaat roamen is dit nog steeds TDC).

Finland, op het DNA netwerk.

Mocht er nog een provider bijkomen wordt deze er bij gezet.


Hoe is het mogelijk dat Zweedse, Kroatische, Finse, Deense en Baltische Tele2 klanten WEL overal in de EU op 4G worden toegelaten.

Ik neem aan dat als het moederbedrijf over de contracten beschikt die toch in de hele EU geldig zijn en de Nederlandse Tele2 niet nogmaals contracten hoeft af te sluiten?
Reputatie 7

Hoe is het mogelijk dat Zweedse, Kroatische, Finse, Deense en Baltische Tele2 klanten WEL overal in de EU op 4G worden toegelaten.

Ik neem aan dat als het moederbedrijf over de contracten beschikt die toch in de hele EU geldig zijn en de Nederlandse Tele2 niet nogmaals contracten hoeft af te sluiten?


Unlimited bij Tele2 Zweden kost 47€, 15GB kost 28€ vs 25€ voor unlimited en 21€ voor 20GB.

Dat is natuurlijk geen directe verklaring, zitten er andere variabelen in, zoals een roaming akkoord is iets wederzijds, zonder een 3G en 2G netwerk ben je wel een slechte roaming partner.

Komt uit dat je niet kan vergelijken alleen omdat die bedrijven van Tele2 zijn.

Hoe is het mogelijk dat Zweedse, Kroatische, Finse, Deense en Baltische Tele2 klanten WEL overal in de EU op 4G worden toegelaten.

Ik neem aan dat als het moederbedrijf over de contracten beschikt die toch in de hele EU geldig zijn en de Nederlandse Tele2 niet nogmaals contracten hoeft af te sluiten?


Unlimited bij Tele2 Zweden kost 47€, 15GB kost 28€ vs 25€ voor unlimited en 21€ voor 20GB.

Dat is natuurlijk geen directe verklaring, zitten er andere variabelen in, zoals een roaming akkoord is iets wederzijds, zonder een 3G en 2G netwerk ben je wel een slechte roaming partner.

Komt uit dat je niet kan vergelijken alleen omdat die bedrijven van Tele2 zijn.



Zover ik weet gaan bijna alle Europese landen in 2020 hun 3G netwerken uitfaseren. Het niet hebben van een 3G netwerk is dus geen argument bij het afsluiten van roaming contracten.
Bovendien beschikken de meeste abonnees over een 4G toestel.
Het lijkt er meer op dat tele2 wacht op de overname door tmobile om zodoende voor een prikje in het bezit te komen van de 4G contracten van hun nieuwe partner.
Dus hoeven wij als tele2 klant niet voor 2020 4G ondersteuning te verwachten in het buitenland.
Reputatie 7
De providers die 3G gaan uitschakelen houden nog wel 2G aan, en dat is belangrijk voor bellen tijdens roaming want je kan niet via 4G bellen als het roamt, ook niet als je toestel geen VoLTE voor je provider ondersteund.
De providers die 3G gaan uitschakelen houden nog wel 2G aan, en dat is belangrijk voor bellen tijdens roaming want je kan niet via 4G bellen als het roamt, ook niet als je toestel geen VoLTE voor je provider ondersteund.

Bijna alle telefoons ondersteunen 4G bellen.
https://www.tele2.nl/zakelijk/klantenservice/mobiel/volte-oftewel-4g-bellen
Reputatie 7
De providers die 3G gaan uitschakelen houden nog wel 2G aan, en dat is belangrijk voor bellen tijdens roaming want je kan niet via 4G bellen als het roamt, ook niet als je toestel geen VoLTE voor je provider ondersteund.

Bijna alle telefoons ondersteunen 4G bellen.
https://www.tele2.nl/zakelijk/klantenservice/mobiel/volte-oftewel-4g-bellen

Niet tijdens het roamen.
Reputatie 7
Daarnaast bijna alle telefoons?

Ik raad je aan om een bezoekje bij een telefoon zaak... Er is leven buiten Apple, Samsung en Huawei should I say.


Maar inderdaad punt was roamen, er is vooralsnog geen VoLTE roaming, dus partnerschap van Tele2 met andere providers kwa roamen is vrijwel en eenzijdig iets, geen klant van andere operator zou Tele2 als default roaming provider staan want zodra ze gaan bellen moeten ze terug naar T-Mobile, en blijven ze daar dan ook hangen.

Anyways dat is een plausibel uitleg van waarom Tele2 nog geen stappen zet voor 4G roaming, kost geld en zij krijgen niks terug van toeristen die hier hun gsm gebruiken.
Reputatie 7
tja, we zijn in NL natuurlijk gewend om nagenoeg overal 4G te hebben, dus als we het dan even niet hebben dan valt het ons gelijk op: https://www.nu.nl/tech/5458580/nederland-heeft-beste-4g-dekking-van-europa.html
Reputatie 7
That's interesting.... Vooral dat Tele2 en Vodafone de beste bereik geven met KPN en T-Mobile achter.
https://opensignal.com/reports/2018/09/netherlands/state-of-the-mobile-network

Off-tooic: had Nu.nl juist die nujij tijdje geleden niet gesloten door de nutteloze commentaren?

Well it's back

Zou Tele2 een update kunnen geven m.b.t. de status van het aanbieden van 4G in het buitenland? Als inwoner aan de grens en iemand die vaak in Duitsland komt (waar het 3G netwerk bar- en bar-slecht is) ben ik hierbij zeer gebaat.

Ik ben blij dat ik gekozen heb voor een maandelijks op te zeggen abonnement. Navigeren, muziek luisteren of wat dan ook is simpelweg niet te doen op het ultra slome 2G netwerk op de meeste stukken Autobahn. Zelfs geld overboeken van je spaarrekening naar je doorlopende rekening is vaak te veel gevraagd.. Is dit een geld-kwestie (2/3G = lagere snelheid = minder verbruik = minder wholesale kosten voor Tele2) of is er een andere (goede) reden? Ik ben zeer benieuwd!
Reputatie 7
Door de beoogde fusie met T-Mobile hoef je hierover geen update te verwachten voordat het duidelijk is of de fusie doorgaat.
Ik kreeg van de week een mailtje van Tele2 dat de fusie goedgekeurd is. Ik mag nu dus wel een update verwachten? :-)

Ik zou het wel graag willen weten, want als ik volgend jaar nog steeds niet op 4G in b.v. Duitsland dan wordt het wel overstappen op een provider die wel fatsoenlijke roaming afspraken heeft.
Reputatie 7
Badge +12
Alle Tele2 mobiel klanten hebben een email gehad. Daar staat heel duidelijk in. "Voorlopig veranderd er niets". Einde update.

Voorlopig verandert er niets nee, maar ik wil weten wat er daarna verandert 😂 Ik kan nu al verlengen, en slecht internet in het buitenland is een grote ergernis...
Alle Tele2 mobiel klanten hebben een email gehad. Daar staat heel duidelijk in. "Voorlopig veranderd er niets". Einde update.

Er staat ook: "We zien voor Tele2 vooral positieve wijzigingen in de toekomst. Klanten kunnen in de toekomst bijvoorbeeld ook gebruikmaken van het sterke netwerk van T-Mobile voor 4G."

Als ik in Duitsland 4G van T-Mobile kan gebruiken met mijn Tele2 abo dan ben ik blij. Maar zo'n berichtje is weer zo summier dat niet duidelijk is wat daarmee bedoeld wordt.
Reputatie 7
Badge +12
Het is summier omdat de deal wel goedgekeurd is, maar nog niet formeel in mag gaan. Daar staat nu begin januari voor. Daarna mogen ze pas gaan praten. Dat zaken gemixed worden is een kwestie van tijd. Maar ik vermoed dat je voor snelle introductie van 4G roaming toch echt een T-Mobile simkaart moet nemen.
Reputatie 6
Kan ook met andere merken, Youfone, KPN netwerk, maandelijks opzegbaar bijvoorbeeld. Buiten je beperkte kader info ruimhartig verschaffen, heer eric is wel zo eerlijk. Goh ik sta al bijna in de rijmmodus, zeker bijna sinterklaas?
Reputatie 7
@wurtel, wacht nog even af of er meer duidelijkheid komt na de samenvoeging begin 2019. Je hebt nog genoeg tijd om voor de zomer over te stappen indien je dat zou willen.
Wat belachelijk dat Tele-2 na al die tijd nogsteeds geen 4g heeft buiten de bovenstaande landen. Je wordt doodgegooit met SUPER SNEL INTERNET IN HEEL DE EU maar duidelijk aangeven dat je alleen 4g hebt in litouwen etc. ho maar! Daar kom je achter door naar bijvoorbeeld ons buurland en tevens thuisland van nieuwe partner t-mobile te gaan en dan geen 4g hebben of voor je een contract afsluit, uitgebreid onderzoek gaan doen of je wel in een land 4g hebt.
Dit is een zeer goedkope truc om geld te besparen ?
Kut provider zou ik zeggen en ik ben zeer blij dat ik een maandelijks contract heb. Zeg m meteen op
Reputatie 5
Helaas nog geen veranderingen qua roaming, ik merk wel sinds ze in december zijn overgestapt naar een andere roaming afhandelaar dat toen ik in België was mijn telefoon sneller overschakelde, weet niet of dit toeval is of echt daardoor komt.

Hopelijk verandert er wel wat qua roaming binnen nu en een half jaar, er is al 1 jaar niks verandert op dit gebied. Op dit moment is Tele2 de enigste die summier 4G in de eu aanbied.

Reageer