Nieuwe campagne tegen internetcriminalitiet

Reputatie 3
Internetcriminaliteit is een groeiend probleem. Uit onderzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid blijkt dat twee derde van de Nederlanders denkt dat de kans toeneemt dat hij/zij de komende jaren zelf met internetcriminaliteit te maken krijgt. Tegelijkertijd weet slechts de helft van de Nederlanders (53%) hoe hij zich tegen online gevaren kan beschermen. Daarom start op maandag 5 maart een campagne die Nederlanders tips geeft om zich beter tegen ransomware en andere online gevaren te wapenen.

Tele2 ondersteunt deze campagne met vier tips om je beter te wapenen tegen internetcriminelen.

Voer updates altijd direct uit
Updates bevatten vaak beveiligingsupdates waardoor je gegevens beter beschermd blijven. Voer daarom altijd direct alle software- en app-updates uit op je computer, tablet en mobiele telefoon.

Leer foute links herkennen
Een nepmail met een foute link erin is een veelgebruikte manier om jouw gegevens te ontfutselen. Als je een nepmail herkent en niet op linkjes en bijlagen klikt, snijd je internetcriminelen de pas af.

Maak regelmatig een back-up
Voorkom dat je foto’s, teksten en andere bestanden op bijvoorbeeld je computer kwijtraakt, omdat deze wordt besmet door een virus, zoals ransomware. Vergeet hierbij de bestanden op je mobiele telefoon en tablet niet.

Gebruik sterke wachtwoorden
Sterke wachtwoorden zijn moeilijk te raden en moeilijk te kraken. Gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts. Met een wachtwoordmanager – een digitale kluis voor je wachtwoorden en gebruikersnamen – heb je altijd al je wachtwoorden bij de hand.

Op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl vind je meer tips ter bescherming tegen online gevaren. Heb jij nog goede tips?

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +1

Voer updates altijd direct uit
Updates bevatten vaak beveiligingsupdates waardoor je gegevens beter beschermd blijven. Voer daarom altijd direct alle software- en app-updates uit op je computer, tablet en mobiele telefoon.

Vind ik ook van belang dat mensen bij het kopen van een mobieltje steeds meer aandacht aan hoe goed en hoe vaak de fabrikant van jou toestel een beveiliging update uitrolt.

We doen steeds meer op ons smartphone, dus dat is zeker belangrijk, elke dag worden nieuwe bugs en exploits gevonden, en sommige toestellen zien nooit een update.

Met je Android toestel kun je die informatie vinden binnen Instellingen > Systeem > Over deze telefoon > Software informatie (menu structuur kan verschillen per fabrikant/versie)

Daar vind je jou huidige Android versie (laatste versie van Google is 8.1) en het meeste belangrijke, de Security patch versie, die komen maandelijks uit.

Als je een telefoon wilt kopen, zijn er een paar fabrikanten die het beter doen.

Dat kun je herkennen aan een paar kenmerken.

Bijvoorbeeld met het AndroidOne programa zorgt dat je altijd een schone Android ervaring heb zonder bloatware en met gegarandeerd en snelle updates, met tenminste updates naar 2 volgende Android versies en regulier Security patches.

https://www.android.com/intl/en_us/one/

Google maakt ook een lijst van toestellen die geschikt zijn voor bedrijven, en een van de eisen is gegarandeerd update naar de volgende Android versie en maximaal 90 dagen tussen veiligheid updates. Wij zijn geen bedrijven, maar we kunnen wel profiteren van de eisen die Google stelt.

Lijst van mobieltjes die deel maken van de Android Enterprise Recommended hier: https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/?&_ga=2.125161539.871593875.1520425774-1917764097.1519933418#!/results/browse-all/2

En ga achter de fabrikant aan als jou toestel al lang geen update meer gehad heeft!
Badge +2
Nog maar kort geleden is het mij overkomen bij het upgraden van een simpele videograbber. Ik had de verkeerde link te pakken en een Trojaans paard werd mijn deel en hij zat me ook nog in de root.

Wat ik heb gedaan om het op te lossen is rigoreus te noemen. Pc met de windowsstick opnieuw opgestart, partities verwijderd, nieuwe gemaakt, geformateerd en weer windows geinstalleerd. Gaat snel, is een ssd disk van Samsung.

Daarna mijn systeembackup weer terug gezet en alles werkte weer als vanouds.

Op de Nas staan de backups van de bestanden, zoals de dokumentenlijst, foto's etc. Die worden wekelijks bijgewerkt en geloof maar dat ik er deze keer heel blij mee was.

Het belang van een goede backup is mij hiermee wel erg duidelijk geworden en niet alleen je bestanden maar ook de systeembackup anders moet je ook alle programmas weer opnieuw installeren.
Het belang van 2 factor authentie wordt nog steeds erg onderschat. Ook bij Tele2 kan nog steeds alleen met gebruikersnaam en wachtwoord ingelogd worden. Het zou wettelijk geregeld moeten zijn dat de aanbieder in dit geval altijd aansprakelijk is en niet de consument

Reageer