ipv6 werkend krijgen

• 5 februari 2017
  • 2 reacties
  • 1776 x bekeken

Waarom ipv4 en Ipv6?
Er zijn niet genoeg internetnummers voor iedereen. Daarom heeft men in de jaren 90 een oplossing bedacht voor meer adressen. Als je het hele internet wilt kunnen bereiken heb je ipv6 nodig.

Hoe stel ik ipv6 in?
Voor de mensen die bereikbaar willen zijn op het IPv6 internet, hier is hoe ik het gedaan heb.
Ik ga er vanuit dat u een eigen router hebt met OpenWRT linux erop.

1. Koppel het technicolor VDSL modem/router aan de WAN poort van uw eigen router.
2. Log in op het ipv4 adres van het technicolor modem en log in met gebruikersnaam: user en wachtwoord: user
3. Wijs het public ipv4 adres aan uw eigen router toe.

Als u er niet uitkomt zie de tutorial van gela Tutorial
4. Log in op uw eigen router en indien nodig installeer het softwarepakket voor de 6rd functionaliteit
5. Wijzig de WAN6 interface van het WAN VLAN en zet deze op 6rd
6.vul nu de code hieronder in op het scherm dat u krijgt

code:

Local ipv4 address: uw ipv4 adres of leeglaten
Remote ipv4 address: 194.114.142.2
IPv6 prefix: 2a00:
860::
IPv6 prefix length: 28
IPv4 prefix length: 0

7. Test uw ipv6 verbinding met test-ipv6.com
8. Pas uw firewall aan indien nodig

Als het goed is heeft u nu verbinding via IPv6 en heeft u nu meer ip adressen voor uw netwerk dan u ooit in uw leven zult gebruiken. Elke computer op uw netwerk krijgt nu een wereldwijd internet adres. De verbinding loopt wel via tele2 in zweden dus dat kost ongeveer 50ms, maar tot nu toe heb ik nog geen problemen ervaren. Als u liever standaard gebruik maakt van ipv4 kunt u dat in uw browser instellen. Tele2 nederland biedt officieel nog geen ipv6 aan dus voor een betere en wellicht duurdere oplossing zult u naar een andere provider moeten.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

2 reacties

Reputatie 5
Badge +3
De grote providers in Nederland hebben IPv6 ook nog niet nodig, wereldwijd raken de IPv4 adressen wel op.
Voor de standaard gebruiker waarschijnlijk niet interessant, daar je wel meer 'internet' tot je beschikking krijgt.
Met een firmware update kunnen alle providers IPv6 gaan toepassen.
De besturingssystemen vanaf Vista zijn al hierop voorbereid.
XS4ALL gebruikt ze al wel.
@NL103 een prima uitleg :8
Reputatie 2
Dit topic word gesloten door inactiviteit. Bedankt voor de bijdrage!