Gebruik van een mifi (Tip voor Tele 2)

• 10 juni 2017
  • 10 reacties
  • 4047 x bekeken

Beste medewerkers van Tele2,

Omdat ik vaak logeer op een logeerhuis en dus niet altijd thuis ben ben ik erg blij dat er nu internet is dat niet meer aan je huisadres is gekoppeld. Ik heb dus mijn ADSL abonnement bij Telfort opgezegd, omdat ik thuis vaak geen gebruik van maak.

Ik heb een Mifi gekocht die de 800 en 2600 band ondersteunt met 4g+ en heb hem op 4g+ only gezet.
Met wat problemen op de 5G wifi band na werkt dit uitstekend en heb ik in het begin veel speedtesten gedaan waardoor ik aan het einde van de dag bijna door de 5 gig heen was. Maar bij normaal gebruik zal ik daar meer dan genoeg aan hebben.

Grote voordeel is, ik hoef thuis geen dure aansluiting meer te hebben en ben op het logeerhuis niet meer afhankelijk van het "zorg instellings" internet met zijn vele beperkingen.

Helaas zie ik ook een paar mogelijke grijze wolken komen aandrijven. Tele 2 erkent (nog geen) mifi apparaten, ook al voldoen ze aan alle netwerk eisen.
Ik heb ook het vermoede dat Tele2 niet erg dol is op dat soort netwerk apparatuur, omdat mensen daar misschien misbruik van zouden kunnen gaan maken.
Voor de duidelijkheid, in mijn verhaal vergelijk ik enkel netwerkapparatuur dat gewoon aan de eisen voldoet.

Wat ik hierbij wil aangeven is dat misbruik niet gebonden is aan het soort netwerk apparatuur, maar aan hoe mensen er gebruik van maken. Het zal er dus niet aan liggen of iemand nou een mifi gebruikt, of een smartphone.

Iemand met een smartphone zal bijvoorbeeld continu films kunnen downloaden, streamen en via tetering/ mobile hotspot redelijk veel gebruikers kunnen toelaten. De techniek daarin staat niet stil.
Iemand die een mifi gebruikt, zal niet perse een veel gebruiker hoeven zijn, maar iemand die gewoon veel reist of weinig thuis is en graag stabiel internet heeft op zijn laptop, en bij thuiskomst de pc ook daarop gebruikt. Kort om, stabiel internet die je overal kan mee nemen zonder aan je thuis adres vast te zitten.

Maar hoe voorkom je misbruik?
Mijn tip, wees niet allergisch voor Mifi's, maar laat het afhangen van het gebruikers gedrag net zoals bij bellen.
Zet bijvoorbeeld in de voorwaarden dat als er regelmatig buitensporig veel data wordt gebruikt of duidelijk is dat er veel mensen gebruik maken van 1 account (bijvoorbeeld meer dan 4 mensen tegelijk) dat er dan maatregelen getroffen kunnen worden.

Pak dus niet het soort netwerk apparatuur aan, maar pak buitensporig gebruik aan.

Ik heb een Huawei mobile wifi E5787 (mifi) die aan jullie netwerk eisen voldoet, maar staat in mijn Tele2 als niet geschikt. Zou dit op de witte lijst kunnen?
Nog even een opmerking, aan data only abonnementen mogen geen 06 nummers gekoppeld zijn. Ik betaal ook voor bellen, dus het is geen data only abonnement. Dus mag hier gewoon een 06 nummer bij zitten, ook al gebruik ik het zelf hooguit voor data. Maar het zal wel handig zijn als dit soort abonnementen in data only vorm voor particulier aangeboden zouden kunnen worden, al doe je dat voor dezelfde totaalprijs als met bellen. Dit schilt weer 06 nummers.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
En als je er ook nog een sms mee kan sturen, dan kun je na de 5GB per dag toch nog 1GB bundels mee bijbestellen.
Reputatie 6
Badge
Hoi Reinvogel! Leuke tip, fijn dat je er een topic over maakt. Over het officiële standpunt kan ik kort zijn: momenteel staan we uitsluitend een selectie van 4G mobiele telefoons toe. Simkaarten met 06-nummers in een mifi is niet de bedoeling en zal ook nooit de bedoeling zijn :)

Persoonlijk lijkt het me echter ook geen slecht idee om met wat kaartjes te komen die niet alleen data only maar ook 4G only zijn. Vanwege de extra regelset die komt met data only (je lijkt hiervan al op de hoogte te zijn) verwacht ik niet dat de plannen die hiervoor zijn het ook maar tot de koelkast halen op dit moment; ons huidige aanbod is al ingewikkelder dan we het graag zouden willen zien.

Uiteindelijk lijkt unlimited mifi me ook perfect aansluiten op onze wens om heel Nederland te verdinken in data ;)

Benieuwd of hier meer meningen over zijn!
Werkt de MiFi router wel icm een 4G abonnement van Tele2? Heb net zo'n ding besteld, zou zonde zijn als het niet blijkt te werken..
Reputatie 7
Badge +4
De abonementen zijn voor mobiele telefoons, onbeperkt bellen en unlimited data. Dat het waarschijnlijk wel in een mifi werkt is de verwachting, er wordt geen garantie op gegeven. Van de ACM mogen ze namelijk aan mifi's en router sims geen 06 nummers uitgeven. Dat moeten 097 nummers zijn. Dat leveren ze in de consumentenmarkt nog niet. Dus als ze actief akkoord geven op data only devices zijn ze in overtreding, dus het zal aan jezelf liggen om dit te proberen..
Het werkt gewoon nog steeds en ben er achter dat omdat je met deze mifi een sms kan sturen, dit dus wel gewoon mag. Nu is het dus niet meer data only maar ook sms. Mooi "Work arrount" dus die sms fucntie.
Nu is het data en sms. Enige wat ik daar niet mee kan is bellen.
Ik kan nu uit ervaring vertellen dat 4g(+) een serieus alternatief is als je natuurlijk een redelijke dekking hebt. De upload is helemaal een pluspunt, die is nog sneller dan het snelste internet van de kabel.
Het probleem waar ik meer tegen aanloop is de wifi, maar dat heeft niets met het netwerk te maken . Op de 5G gebruikt modem de dfs kanalen. Deze mag je enkel binnen gebruiken. Als de modem denkt radar signalen te detecteren, dan knalt de wifi 1 minuut eruit. Dus dan moet ik terug naar de 2,4 band. Helaas moet ik die delen met minstens 80 andere personen, want het is een grote flat. Ondanks dat werkt het nog goed.

Er is wel 1 minpuntje. Ik ben nu bezig de Windows 10 Creators Update te downloaden. Voor de eerste keer moest ik gaan bijvullen. Het leek ook een paar keer fout te gaan. Uiteindelijk heb ik moeten aanvullen tot ongeveer 15000 MB of terwijl 15 gig. Dus wat er is fout gegaan weet ik niet.

Morgen komt mijn laptop aan de beurt. Hoop dat het dan beter gaat.

Dit soort zaken moeten niet te veel gebeuren natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Een van de redenen om 5 Gb per dag te geven en dan met sms/app per 1 GB aan te vullen is het feit dat ze geen mifi's of routers willen hebben. Nu kun je nog een berg smsjes tegelijk sturen, maar houd er rekening mee dat in de voorwaarden staat dat je nadat je bundel op is een sms kan sturen. Zodra ze dat in systemen gefixed hebben zul je dus na elke 1 GB even een smsjes moeten sturen.
Als ze een aabod maken voor mifi's/routers zal dat met een 097 nummer zijn en dan kan ook dat sms bestel gebeuren eraf. De prijs zal dan ook anders zijn denk ik.
Als men echt toekomstgericht gaat denken, dan moet men echt niet meer in soort netwerk apparatuur gaan denken, maar aan gebruikers profielen. (Even buiten het verhaal van 097 nummers, want dat is een ander probleem)

Wat er denk ik is misgegaan is dat Microsoft niet goed kan omgaan met verbindingen die even worden onderbroken en daardoor bepaalde delen van de download verwijderd en opnieuw ophaalt als de verbinding weer actief is. Als dat grote blokken data's zijn dan loopt dit natuurlijk snel op.

Hoe je dat zal kunnen oplossen is bijvoorbeeld iedereen een soort reserve bundel mogelijkheid te geven die je zelf aan en uit kunt zetten en kan aanvullen tot bijvoorbeeld 20 gig. Je koopt dan bijvoorbeeld voor 2,00 4 gig wat bijvoorbeeld 24 maanden lang geldig is, of geldig zolang je abonnement loopt.

Als je weet dat je een groot bestand gaat downloaden, dan zet je de reserve bundel aan. Als de huidige bundel dan op is hoef je geen sms te sturen en gaat het downloaden verder uit de reserve bundel. Zo kom je tegemoet als er behoefde is een grote download binnen te halen, maar blijft de gratis sms (per 1 gig na 5 gig) mogelijkheid ook gewoon bestaan.

Daarnaast zul je mensen die dagelijks heel weinig gebruiken kunnen belonen door een klein deel de reserve bundel aan te vullen, als er bijvoorbeeld meer dan 75 procent van een dag-bundel ongebruikt is. Bijvoorbeeld, heb je op een dag minder dan 1 gig gebruikt, dan wordt je reserve bundel aangevuld een x aantal gig of mb's totdat de bovengrens van bijvoorbeeld 20 gig is bereikt.
Reputatie 7
Badge +4
Functioneel een goed verhaal, nu de business case nog... Misschien zoek je nog een baan. Ik zie bij Tele2 dat er nog vacatures zijn:
http://werkenbij.tele2.nl/vacatures/#?department=Consumer&p=1
Ik geef het aan zoals ik het als klant zie en probeer mee te denken.

Ook smartphone gebruikers willen steeds meer. In de toekomst zul je denkt ik eerst een abonnement kiezen wat bij je past en pas daarna vink je aan of het enkel voor data is, om zo het juiste nummer te krijgen.

Ik denk daarnaast dat het einde van het tijdperk van telefoonnummers ook in het zicht begint te komen. Zal niet lang meer duren of daar zal ook een goed geaccepteerd alternatief voor ontstaan.

Reageer