Eigen router gebruiken voor Tele2 all-in-one

• 6 mei 2019
  • 4 reacties
  • 800 x bekeken

• Aan het warmlopen
  • 2 reacties
Ik heb sinds kort Tele2 all-in-one 50\20. Vergeleken bij en kabelaar als Ziggo werkt het allemaal net even anders en dan wil je graag wat ondersteuning. Helaas merk je als je met support van Tele2 aan de lijn zit dat ze de echt inhoudelijke vragen meteen doorverwijzen naar een monteur. Het zal een verdienmodel zijn.

Afijn, ik zat bij Ziggo en het signaal ging vanaf hun Motorola modem naar mijn TP-Link c2600 router en vanuit daar was de volgende verdeling. En ik probeer het simpel te beschrijven, misschien heeft iemand er iets aan.

PS,
Tele2 gaf aan dat je hun powerplug moet gebruiken maar dat is niet waar. Zover ik het kan overzien kan elke snelle moderne powerplug kan worden gebruikt.

(bekabeld gedeelte):
1 kabel van de router naar de powerplug in de meterkast (TP-link TL-PA8030P KIT). Ik heb 2 kits dus in de woonkamer was een 2e plug met uitgaand signaal zeg maar en op de 1e verdieping de 3e plug. Je kunt volgens mij tot 6 units in het stopcontact prikken.

Bedraad naar woonkamer (TP-Link 1200Mbps powerplug)
- 1 naar de Ziggo Humax tv decoder (dit is nu de Tele2 decoder)
- 1 naar de Onkyo Home cinema set

Bedraad 1e verdieping (TP-Link 1200Mbps powerplug)
- 1 naar de game computer zoon
- 1 naar de tv zoon
- 1 naar de werkkamer

Draadloos (Wifi 2.4 en 5gHz)
- 2.4 gHz voor Zonnepanelen
- 2.4 Ghz voor de printer
- 2.4\5gHz voor telefoons, laptops, tablets enz.
- 5 Ghz voor de LG 4K tv

Dit is allemaal ingesteld met beveiliging\wachtwoorden. Deels gastnetwerk, deels privé netwerk. Hier wil je zo min mogelijk aan zitten want dan moet je alles opnieuw gaan instellen.

Waar je achter komt bij het aansluiten van tele2 tv decoder is dat het niet werkt. De decoder start wel op maar stopt met tekst "Tele2 even wachten". Ik denk dat de decoder wil communiceren en identificeren bij Tele2 en dit niet kan.

Na zoeken ben ik er uit dat als je Qdos gebruikt deze uit moet zodat je IPTV aan kunt zetten voor 1 of 2 poorten in je router software.

Dit betelend dat er vanuit het Tele2 modem een Cat5c kabel naar je router gaat en er 2 cat5c kabels vanuit je router de powerplug in gaan. 1 vanuit je toegewezen IPTV poort en 1 vanuit je standaard internet poort. Dit is een beetje gek maar IPTV is geen gewoon internet protocol en zonder deze internet kabel doet mijn Onkyo receiver het niet via de android app. Misschien kan het slimmer maar dat is me nog niet gelukt

Ik heb als afstandsbediening mijn Logitech Harmony omdat ik hiermee de tv, Onkyo en Tele2 in een keer kan bedienen. De infrarood ontvanger van de Tele2 decoder is wat hopeloos dus met teveel licht werkt het helaas slecht.

Mocht je aanvullingen hebben lees ik ze graag.
Hoop dat sommige hiermee geholpen zijn.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De decoder van Tele2 werkt via een ander VLAN dan de internet toegang. Je zult de decoder dus direct met een kabel (of een eigen set powerplugs) moeten koppelen met het modem.
Reputatie 5
Badge +1
Je bent natuurlijk niet verplicht de homepluggen van tele2 voor de tv te kopen.
Bij mij werken ze al drie jaar zonder storingen. Misschien kan het toch goedkoper.
Ik kan mijn tele2 ontvanger met de afstandsbediening van de lg 4k bedienen.
Boven geschreven werkt, maar als het te ingewikkeld is, kun je ook vanuit het Tele2 modem
- 1 cat5e kabel in je powerplug
- 1 naar je router doen,

werkt het natuurlijk ook maar is het Tele2 modem wel leidend in het verhaal.

Wifi heb ik op het Tele2 modem meteen uit gezet, mijn router heeft veel meer mogelijkheden en power. En twee wifi zenders naast elkaar gaat storen.
Reputatie 5
Badge +3
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.

Fijne dag en groetjes
Jasper