Sticky

Een kennismaking met de ZTE Dualband modem van Tele2

• 4 november 2016
  • 21 reacties
  • 15538 x bekeken

Badge +2
  • Goldmember
  • 1150 reacties
Binnenkort komt dit modem beschikbaar voor ons als klant mits we de juiste infrastructuur en het passende abonnement daar voor hebben.
Dat genoegen heb ik inmiddels gehad en bij de eerste installatie hier werkte hij meteen en volledig plug en play.

In de Doos:
De modem, 2 telefoonkabeltjes rj11 aansluiting met 4 aders (pairbounding?). Verder een cat kabel rj45 met een lengte van 1,50 m. Ook een telefoonstekker is aanwezig.

Hardware:

Hier in beeld het verschil met de Technicolor en de ZTE. Het behoeft geen uitleg dat ik de voetsteun een aanwinst vind. De timmerdoos kan nu in de schuur blijven.
Er is geen USB poort meer aanwezig, bij de Technicolor heeft die ook geen functie, Sommige van ons kunnen het een minpuntje vinden dat de mogelijkheid ontbreekt om een dongel (4G) aan te sluiten.

Aan de voorkant zijn 5 leds aanwezig die een duidelijke functie hebben. De hinderlijk knipperende tv leds die vrij onzinnig waren zijn verdwenen. Op de Technicolor had ik ze hier afgeplakt met zwarte tape.

Op de bovenkant 3 toetsen voor Eco, Wifi en WPS stand. Met de Eco toets kun je Wifi bijvoorbeeld in de nacht uit zetten. De tijdstippen van aan of uit geef je op in het menu. (Scheduled ECO). En WPS moet je ook eerst aanzetten in het menu. Staat standaard uit.

En aan de achterkant de aansluitingen met led verlichting waardoor je direct kunt zien of een kabel goed is aangesloten. Hier in bedrijf. Groen is 1,0 Gbps en oranje 100 Mbps.

Een kijkje in het menu:

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

21 reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hoi Gela,

Super dat je dit topic hebt geplaatst! Erg handig dat we alvast een beetje mee kunnen kijken :)

Groetjes, Trinh
wie krijgt die nieuwe modem alleen nieuwe klanten of iedereen?
Reputatie 7
Badge +4
Alleen voor nieuw af te sluiten abonnementen.
heb helaas de oude gekregen beetje jmmer
Reputatie 7
Badge +5
Het Modem ziet er leuk uit Gela, maar is hij wat meer plug and pray (lees play) geworden.
Zoals het inpluggen van bv een spelconsole, of andere hardware.

Of blijft deze dan ook op strict staan, of een NAT type 3 verbinding?
Moet je dan nog steeds je Modem configureren, of er een externe Router aanhangen om dit voor elkaar te krijgen?

En hoe zit het met het Wifi gedeelte in dit Modem, is deze krachtig genoeg etc?
Mooie beschrijving die ik nu gebruik als kapstok voor een opmerking over het ZTE modem.

Heb het modem ontvangen nadat ik ben overgegaan op VDSL.

Het voorgaande ADSL modem van Tele2 had twee werkende telefoonaansluitingen.

Als feedback voor Tele2:
De 2e telefoonaansluiting (rj11) op het modem is niet geregistreerd. In de set-up is deze aansluiting ook niet door de gebruiker te registreren en daarmee helaas onbruikbaar.

Is jammer als je een huisaansluiting voor een tweede toestel hebt of bijvoorbeeld een uitbellend alarm.

Gebeld met klantenservice. De 2e aansluiting activeren ze alleen voor zakelijke klanten... Gaan die tegenwoordig nog faxen dan?

Waarom zo moeilijk? Vind het een vreemde keuze van Tele2 in de configuratie-opties van de ZTE.

Verwacht dat de klantenservice juist met meer problemen te maken krijgt omdat mensen hierdoor splitters in telefoonlijnen moeten hangen.

Hoop dat Tele2 deze keuze aanpast.
Badge +2
Nu je mijn topic gebruikt als kapstok neem ik maar even de moeite om mijn jas er ook aan op te hangen.:)

Van alle voorgaande modems die ik in de loop der tijd van Tele2 ontvangen heb, te beginnen met de Davolink, is er niet één geweest waar 2 werkende telefoonaansluitingen op zijn geweest.
Voor zover mij bekend wordt dat ook niet gedaan bij particuliere aansluitingen en volgens mij heeft dit ook een goede reden.

Van de, maar even grosso modo, 350.000 gebruikers met een vaste aansluiting heeft nog ongeveer 62.000 daarvan een vaste telefoonaansluiting en dat aantal zal met de almaar groeiende mobiele markt steeds verder afnemen. Dus zou het een onverstandige keuze zijn om verder te investeren in de vaste telefoniemarkt. Die loopt immers snel terug, nog afgezien van het feit dat je alle gebruikers op hogere kosten zet, ook die helemaal geen vaste telefoon hebben of zelfs maar willen. We krijgen die modems ‘gratis’ maar ze zijn niet gratis.

De 2e aansluiting alleen voor zakelijke klanten vind ik wel begrijpelijk want die hebben een ander abonnement in een andere prijsklasse. En het komt goed uit voor de particulier om daar dan hetzelfde modem voor te gebruiken. Dat moet voordeel opleveren.

Jou argument dat je als particulier een tweede aansluiting nodig kunt hebben voor bijvoorbeeld een uitbellend alarm en tegelijkertijd zeg je dat de zakelijke gebruiker die 2e aan faxen zou besteden?
Dit terwijl die zakelijke gebruiker nou juist eerder een alarm zou (moeten) aansluiten of een tweede lijn nodig heeft dan een particuliere afnemer.
Ik zal het kort houden Gela, want je commentaar schiet volledig voorbij aan het doel van de opmerking - en dat is jammer.
Het is geen tweede telefoonlijn maar een aansluiting voor een tweede toestel. Bij mijn voorgaande Tele2 modem (Comtrend 2) werkte deze tweede aansluiting gewoon. Fysiek is de aansluiting aanwezig op de ZTE (hoezo kosten?) maar er is gekozen deze niet door de gebruiker te laten configureren.
Bij aanbieder KPN heet dezelfde ZTE hardware "Experiabox" en is de 2e telefoonaansluiting wel aan te zetten.
Ik ga niet in op je verdere redeneringen. Lees mijn stukje nog eens met aandacht over.
Reputatie 7
Badge +4
Ik sluit me aan bij jouw redenering Gela. Dit is al veel eerder door Tele2 ingezien. Een aantal jaren geleden is de tweede telefoonpoort voor consumenten buiten gebruik genomen. Dit waren allemaal "gratis" diensten en er zijn natuurlijk wel kosten. Denk aan een nummer van OPTA, een licentie op een centraal bel platform, een voicemailbox. Maar belangrijkste is natuurlijk dat het bijna niet gebruikt wordt. Een alarm of faxlijn via een ingebouwde ATA op een VOIP verbinding? Is niet echt aan te bevelen. IP alarm of een extra analoge lijn geeft veel meer zekerheid op een alarm of het goed kunnen versturen van een fax.
Reputatie 5
Badge +3
@DoorDoor dan kan dit zomaar de oplossing zijn:
Prik de RJ11 connector in de tel 1 en hoppa twee aansluitingen,.

Reputatie 7
Badge +4
Zo praktisch Help2014!
Reputatie 6
Badge +5
Netjes hoor.. netjes 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Wat voor typenummer heeft dat ding eigenlijk.

*Edit: Never mind. Al gevonden. 🙂
Badge +2
Goed zo. Staat inderdaad hier bovenin op de eerste foto van "een kijkje in het menu".:)

En helemaal is het: ZXHN H369A , maar je hebt er weinig aan want van die software zit er niet veel meer in. Het is voorals nog vrij stevig ingekort om geen ongelukken te veroorzaken door foute kliks. Ook UPnP is er uit gehaald.

Maar hij werkt verder verdraaid goed en doet wat hij doen moet. Goede verbinding geven.

Hier staat het orgineel: http://setuprouter.com/router/zte/h369a/screenshots.htm
Reputatie 6
Badge +5
Ooowjaaa verrek. Ik had die sceenshots van jou wel bekeken.
Maar daar had ik overheen gekeken :)

Was ook juist voor info voor die persoon waar ik naar link waarvan ik
ook later pas zag dat het wel in zijn topic start stond. 😃
Badge +5
Dit is gewoon de Experia box V10 die KPN gebruikt alleen dan met Tele2 opdruk en aangepast kastje.

http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/16996/~/kpn-experia-box-v10-aansluitingen,-lampjes-en-knoppen

Logisch, gezien Tele2 het Vectored-VDSL van KPN gebruikt.

heb zelf nog de V9

Wel een vooruitgang kwa modems.
Badge +2
Dit is gewoon de Experia box V10 die KPN gebruikt alleen dan met Tele2 opdruk en aangepast kastje.

Daar kun je toch nog wel de nodige kanttekeningen bij plaatsen. De software zit iets anders in elkaar.

Aan de buitenkant is geen Service-tool knop en de USB poort voor de dongel is er ook niet.

Het menu zit bij Tele2 iets intuïtiever in elkaar, de instellingen zijn logischer gerangschikt bij het onderdeel waar ze gebruikt kunnen worden.
Ook is de instelling UPnP niet meer aanwezig en uiteraard geen Fon mogelijkheid.
Voip gegevens zijn ook niet in te stellen. Alleen poort 1 werkt.

Onderhuids zal de techniek ongetwijfeld dezelfde werking hebben, dat is iets wat ik niet kan beoordelen. En de wifi instellingen is van beide zeker gelijk te noemen wat een groot voordeel is t.o.v. de wat oudere modems die bij beide nog in gebruik zijn zoals jij ook nog de V9 hebt.

Conclusie is dus dat werking op detail verschillen in de instellingen na gelijk is maar de prijstelling voor ons als gebruikers is dat zeker niet.

De proef op de som genomen met de infrastructuur die hier bij mij aanwezig is.

Maximum haalbaar hier is 60 Mbit/s. dat wijzen diverse tests uit.
KPN zegt, je krijgt max. 55 Mbits/s down en 6 Mbits/s up en daar betaal je 40.00 € per maand voor. Even afgezien van de eerste 3 maanden.

Hou dat even vast.

Tele2 zegt, je krijgt maximaal 50 Mbits/s down en 10 M/bits up en daar betaal je 25,00 € per maand voor maar ik krijg in werkelijkheid: Actual Rate(Up/Down) 17840/55332 kbps

Heb je hem nog? 15,00€ per maand is 180,00€ per jaar minder te betalen en een hogere en betere aansluiting.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan.:)
Reputatie 5
Badge +3
Leuk theoretisch verhaal, maar helaas is KPN vele malen stabieler en haalt Tele2 de snelheden waarmee ze adverteren eerder niet dan wel,..
Het tv gebeuren is ook bij Tele2 zeer ondermaats in vergelijking met KPN, de mogelijkheden zijn ook veel minder en logisch daar tele2 goedkoper is, alle waar voor z'n geld is ook in dit geval het meest redelijke,.
KPN is en blijft de 'huisbaas' en die meerprijs uit zich in een betere kwaliteit die ze uiteraard voor hun eigen klanten houden.
Het is echt een fabeltje om ervan uit te gaan dat Tele2 dezelfde kwaliteit voor een mindere prijs aanbied,..
Badge +2
Het is de kracht van Tele2 dat ze ook niet klanten de gelegenheid geeft om hun mening te ventileren over diensten die men levert aan de eigen klanten. En die mening zal begrijpelijk niet altijd positief kunnen zijn want anders was de schrijver ervan zelf wel (nog) klant bij Tele2.

Alleen het komt het vreemd over dat schrijver in deze KPN de ‘hemel’ in prijst, de firma waar hij zijn brood in verdient, en zelf zijn internet via een kabel provider betrekt. Ja, wie is nou echt goed?

Zelf moet ik er niet aan denken om een mening te spuien op een klantenforum van een firma waar ik geen diensten van afneem. En al helemaal niet om te vertellen, telkens weer, hoe slecht ze wel niet zijn. Dat kunnen de eigen klanten toch echt veel beter en die hebben dan ook recht van spreken.
Bij de klanten waar de dienst naar tevredenheid werkt, en dat zijn er heel veel, die hoor of zie je niet, die genieten ervan en sommigen zoals ik laten dat gewoon weten en hebben er voldoening in om de kennis hierover te delen met de andere gebruikers.

Maar dit is allemaal volkomen off topic. De titel van dit topic is:

Een kennismaking met de ZTE Dualband modem van Tele2.

Hier is uitleg gegeven over wat dit modem voor ons als gebruikers van Tele2 allemaal kan en dat hij inderdaad veel overeenkomsten heeft met de V10 van KPN kan vragen om verdere uitleg en daar is antwoord op gegeven.
Mijn verhaal is zeker niet theoretisch zoals jij omschrijft, maar gebaseerd op praktijk en technische ervaring met beide modems.
Reputatie 5
Badge +3
Ik hou me liever op met praktische ervaringen die ik dagelijks meemaak , en of ik nu klant bij tele2 ben geweest is al helemaal niet van toepassing om een mening te geven,..of is dat een must dan?
Op elk ander forum kunnen ook niet klanten hun mening geven, al is dat alleen maar om desbetreffende provider te verkennen,..
Dat je als goldmember een stuk minder kritisch bent is wel duidelijk, ben blij dat ik geheel neutraal mijn eigen mening kan uiten, ook al druist dat tegen jouw mening maar daar ben ik geheel niet van onder de indruk,.
En trouwens als ik iemand hier kan helpen zal ik dat ook niet laten, dus als het goed is het goed, maar als het fout is ook fout, zo simpel is het.
Ik ben i.d.d. een Ziggo klant daar die een betere techniek hanteren, of vertel ik nu wat nieuws,.
En ik verdedig m'n eigen werkgever helemaal niet, maar kan je wel vertellen dat in vergelijking met Tele2 KPN z'n zaakjes een stuk beter en professioneler op de rit heeft staan, prijs/kwaliteit verhaal ook niks nieuws,..
Vergeet even niet dat Tele2 alleen maar gedeeltelijk gebruik maakt van de techniek van KPN,
Je weet helaas niet wat er voor de IS/RA punten voor technieken spelen, ik laat jouw maar in de waan dat die exact hetzelfde zijn, maar dan kom je helaas wel bedrogen uit.
Over dat tevreden klanten zich niet melden m.b.t. een positieve reactie dat is ook uiteraard logisch, dat hier het erg druk is op het forum geeft waarschijnlijk meer stof tot nadenken,..
Ook mijn reactie is niet geheel ontopic, maar dat schijnt af en toe nodig te zijn om een en ander te verduidelijken,..
Badge +2
Inderdaad, volstrekt off topic en geen reactie waardig. Schrijvers topic’s staan overigens nog op nul. Maar goed, we zijn allemaal ergens een keer begonnen.
En een topic starten om informatie delen of een onderwerp te verduidelijken valt ook niet voor iedereen altijd mee.

Want de ZTE dat modem waar het hier overgaat, beste lezers, is een aanwinst voor ons als eenvoudige, maar ook voor de veeleisende gebruikers al dan niet met eigen router erbij, van de vaste lijn naar onze woningen toe.
En hoe die lijn dan ook verder tot stand komt, het zal wel, en wanneer de infrastructuur die KPN naar onze woningen levert in orde en bij de tijd is, dan hebben wij een voortreffelijke verbinding voor een lage prijs.
Wij praten hier vanaf het koppelvlak in DSL of VDSL.

En de technici van Tele2 werken buiten ons gezichtsveld, er continu aan om het transporteren van data zo stabiel mogelijk naar hun klanten te krijgen. Ik heb het genoegen gehad om daar een keer direct bij aanwezig te mogen zijn.