beantwoord

UTP kabel voor modem

  • 3 November 2021
  • 3 reacties
  • 196 x bekeken

Hi allen,

Bij een verbouwing is al mijn elektra vernieuwd. Mijn telefoonkabel zat in de voorkamer op de eerste verdieping, zit nu in de meterkast (6 meter bij het oude punt vandaan) maar er zit nu een UTP aansluiting (de standaardinternetkabelbreedte) op. De elektricien heeft dit doorgemeten, het signaal gaat nog door deze kabel. Voor mijn modem (type: ZTE) heb ik echter een DSL aansluiting nodig. Bij mijn oude punt kan ik niet meer, dit ligt onder de vloer.

Kan ik deze UTP kabel gebruiken als basis voor mijn DSL aansluiting? Zo ja, hoe doe ik dat dan het makkelijkst? Zijn hier tussenstukjes voor (van RJ45 naar RJ11 denk ik) of kan ik beter de kabel strippen en dit zelf opnieuw verbinden met een DSL opzetstukje?

Als dit allebei niet werkt, wat is dan de oplossing om mijn modem aan te kunnen sluiten? Ik heb ook een COAX liggen.

Alvast bedankt!

Groeten,

Suzan

icon

Beste antwoord door eric 3 November 2021, 12:18

Bekijk origineel bericht

3 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Dank voor je antwoord. Nog even los van de snelheid/kwaliteit (ik heb nu nog geen idee wat de impact daarvan is omdat ik op dit moment helemaal geen internet heb), hoe sluit ik mijn modem nu het makkelijkst aan op de ethernetkabel?

Dat is dus een kwestie van “hobbyen” het gemakkelijkst is het als je iemand vind die een RJ11 connector tang heeft. Dan kan je de ethernetkabel aders direct in de juiste connector vastmaken.

Dank voor je antwoord. Nog even los van de snelheid/kwaliteit (ik heb nu nog geen idee wat de impact daarvan is omdat ik op dit moment helemaal geen internet heb), hoe sluit ik mijn modem nu het makkelijkst aan op de ethernetkabel?

Reputatie 7
Badge +12

Voor een goede werking van de internetverbinding moet het modem op maximaal 1 meter (met de standaard meegeleverde telefoonkabel) worden aangesloten op het KPN ISRA punt.

Als je het ISRA punt verlengt door het tussenlassen van een stuk Ethernet kabel is er best kans dat de verbinding weer opkomt, maar dat de kwaliteit en dus de snelheid lager is dan kan als het modem direct op het ISRA punt wordt aangesloten.

Vanaf het modem bij het ISRA punt kun je natuurlijk wel de ethernet kabel gebruiken voor een LAN verbinding naar je apparatuur in je huis.

Reageer