Zijn wij onnozel?

• Is lekker bezig
  • 8 reacties
Ik ervaar de nieuwe App als een belediging. Tele2 steekt zijn tong naar me uit als ik de app open, en daarna is de vormgeving gemaakt voor kinderen van 6 jaar.
Hoe kan zoiets gebeuren. De reviews in de Appstore zijn zeer negatief.

Dan bekruipt mij het gevoel dat ik wel eens bij de managementvergadering had willen zitten waar het groene licht is gegeven voor deze roll-out.
Is daar een dominante manager die niemand durft tegen te spreken? Is daar unaniem gekozen voor deze app; dat zou het nog erger maken.

Kortom: hoe kan een bedrijf dat steunt op marketing (en niet op techniek, dat is commodity) dit soort blunders maken?

icon Beste antwoord door eric 13 juli 2018, 08:32

Dat noemen ze bij Tele2 "fun rebel mentaliteit"
https://werkenbij.tele2.nl/afdelingen/brand-corporate-communications/
"
Oh, en dat corporate in onze naam? Staat niet voor ‘corporate mambo jumbo’. Dat nooit. Gewoon klare taal. Met een laagje Fun Rebel identiteit er bovenop. Jij begrijpt het, ik begrijp het. En ik moet er van glimlachen. Dat.
"

Dus verwacht geen U en mijnheer, maar hé en jij.. Of je ervan houdt, dat is aan jou. Maar het is wel anders/onderscheidend.

Bekijk origineel bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

23 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat noemen ze bij Tele2 "fun rebel mentaliteit"
https://werkenbij.tele2.nl/afdelingen/brand-corporate-communications/
"
Oh, en dat corporate in onze naam? Staat niet voor ‘corporate mambo jumbo’. Dat nooit. Gewoon klare taal. Met een laagje Fun Rebel identiteit er bovenop. Jij begrijpt het, ik begrijp het. En ik moet er van glimlachen. Dat.
"

Dus verwacht geen U en mijnheer, maar hé en jij.. Of je ervan houdt, dat is aan jou. Maar het is wel anders/onderscheidend.
Reputatie 5
Badge
Hoi ritsd,

Welkom op het forum van Tele2,

Jammer dat je de app niet leuk vindt, de stijl volgt de stijl die we ook in andere uitingen tonen.
Helaas is het niet mogelijk om al onze klanten tevreden te stellen.
Kwestie van persoonlijke smaak.

In de app heb je de mogelijkheid om feedback te geven,

Fijn weekend alvast,

Arjan
Dag Arjan. Zo makkelijk mag je hier niet mee omgaan. Ik adviseer je eens te kijken naar de 151 reviews in de App-store (Apple) en daar de vernietigende reviews vooral te lezen. Gemiddeld 2.8 op een schaal van 5 is een heel lage score. Een reden om een App snel uit de lucht te halen. Wanneer is de eerstkomende management-meeting? Maandagochtend? Dan zou ik proberen om maandagmiddag de oude App weer in te voeren.

Serieus. Je verwijst naar "de stijl die we in alle uitingen voeren...".
Dat is geen reden, anders dan misschien eens te twijfelen of die stijl dan wel zo goed is. Gaat het om kleuren, look and feel, dan zul je mij niet horen. Dat is irrelevant. Gaat het om afbeelden van een uitgestoken tong naar je klanten, dan zou ik me schamen. Tenzij dat inderdaad jullie visie op de klant is. Wat is dan de volgende stap? Een middelvinger?

Echt: als zoveel klanten negatief reageren, moet je handelen. En snel.
Maandagochtend?
Reputatie 5
Badge
Hoi ritsd,

Nogmaals, ik heb begrepen dat jij het niet leuk vindt,

Deze stijl is door ons gekozen omdat we fun rebel willen zijn,
We nemen alle feedback ter harte, vandaar ook de feedbackknop in de app.
De stijl en opzet van de app zal niet op korte termijn veranderen

Groet,

Arjan
Beste Arjan
Je schijnt het nog steeds niet te begrijpen. Het gaat er niet om wat ik (individueel) vind, het gaat erom wat de reviews zeggen. Een score van 2.8 op een schaal van 5 (met meer dan 150 reviews) en een onevenredig groot aantal negatieve reactie op de vormgeving, zou voor een marketing-organisatie als Tele2 een wake-up call moeten zijn. Dit negeren is een blunder. Niemand stapt over NAAR Tele2 voor de "fun rebel" vormgeving van de App, en ook voor mij is geen reden voor overstap, MAAR: waarom je klantreacties negeren? Omdat jullie bij het koffie-apparaat het allemaal wel fun-rebel vinden?
Marketing is: NAAR JE KLANTEN LUISTEREN!
Ik geef het op.
Reputatie 6
Badge
Op tv zijn heel veel irritante reclames, die klanten niet serieus lijken te nemen. Echter, negatief opvallen is ook opvallen.
Reputatie 7
Badge
Als het de bedoeling is op te vallen dan slaagt Tele2 met deze App met glans. Fun Rebel stijl prima....Beetje kinderachtig en de humor ontgaat me. . De meeste klanten willen echter gewoon een goede functionele App en dat is deze App niet volgens mij en heel veel anderen.
Ook de reviews in de playstore liegen er niet om. Feedback geven mag en kan gelukkig wel, alleen de stijl en de opzet van de App zal er niet door veranderen. Funny 😅
Reputatie 7
Badge +4
Toch wel heel persoonlijk, ik word welkom geheten en daarna wordt direct de meest belangrijke info (voor de meeste gebruikers) getoond, de hoeveelheid minuten en data die nog over is. Als je doorklikt kun je meer details zien, bundels bestellen en de AI robot Watson vragen stellen. Is best wel vooruitstrevend en geeft blijk van durf dat ze niet weer een copy cat van de andere aanbieders zijn met een saaie app.

Reputatie 5
Badge +1
Ik vind hem ook leuk!
Reputatie 7
Badge
theocoppes schreef:

Ik vind hem ook leuk!

Dat mag Theo over smaak valt niet te twisten . De reviews in playstore en in de App store laten echter duidelijk zien wat er volgens heel veel klanten ontbreekt aan de App. Leuk of niet leuk
Reputatie 6
Badge
eric schreef:

Toch wel heel persoonlijk, ik word welkom geheten en daarna wordt direct de meest belangrijke info (voor de meeste gebruikers) getoond, de hoeveelheid minuten en data die nog over is. Als je doorklikt kun je meer details zien, bundels bestellen en de AI robot Watson vragen stellen. Is best wel vooruitstrevend en geeft blijk van durf dat ze niet weer een copy cat van de andere aanbieders zijn met een saaie app.

Het wordt ook wel getoond, alleen is de keuze voor het zien van je verbruik nu het opening scherm met alleen maar tekst of de kinderachtige donut weergave die je moet scrollen. De meeste providers hebben (en Tele2 had) een grafische weergave (dus met grafiekje/plaatje) van je verbruik op één scherm. Die Watson vind ik prima, maar niet voor mijn verbruiksoverzicht. Die andere apps mogen dan saai zijn, maar voor het verbruiksoverzicht heeft het natuurlijk wel een reden dat veel providers dat op een overeenkomstige manier presenteren.
Ik kan me nog herinneren dat in een klantpanel werd getoetst wat je van verschillende vormen van weergave vindt. De huidige weergave stond daar niet bij, dus voel ik me als panel deelnemer ook niet heel serieus genomen.
Reputatie 7
Badge +2
Tenminste in de Playstore is de score nog erg gebaseerd op de oude app, die niet z'n aparte design maar was ook niet erg functioneel. (Was simpel weg slecht).

Anyways, je kunt ook een shortcut naar mijn.tele2.nl maken op je home screen en hoef je die app voor je verbruik inzicht niet te gebruiken.
Reputatie 7
Badge +4
In de google playstore staan +500.000 downloads voor de Tele2 app. Dat zal, net als de reviews wel inclusief de oude app zijn.
Reputatie 7
Badge
eric schreef:

In de google playstore staan +500.000 downloads voor de Tele2 app. Dat zal, net als de reviews wel inclusief de oude app zijn.

Er staat een datum bij de gegeven beoordelingen dus je kunt zelf zien of de mening die gegeven wordt over de oude of de nieuwe App gaat.
Reputatie 6
Badge
In de Appstore kun je de reacties sorteren op datum en kun je precies zien hoe de reacties en waarderingen zijn vanaf het moment van de nieuwe app. De klachten op de oude app zijn overwegend het niet kunnen openen/registreren/foutmelding. Voor de nieuwe app zijn enkele positieve reacties, maar heel veel negatieve reacties op het design.

Ik wil zeker niet bashen, want de nieuwe app werkt prima en loopt bij mij niet vast ofzo, maar ik vind het gewoon een bijzonder onprettige weergave.
Reputatie 7
Badge +2
@pipodeclown in de Playstore kun je dat ook doen, voor de reviews, maar net als in de app store volgens mij wordt de algemene score niet aangepast op je filter resultaat, klopt dat?

Dat is dus gebaseerd op de commentaar van TS dat de app zo laag scoort, Tele2 had eigenlijk een gehele nieuwe app moeten lanceren en niet als een update.

Anyways, hopelijk wordt naar de feedback geluisterd wordt.
Reputatie 6
Badge
Rena Chan schreef:

@pipodeclown in de Playstore kun je dat ook doen, voor de reviews, maar net als in de app store volgens mij wordt de algemene score niet aangepast op je filter resultaat, klopt dat?

Dat is dus gebaseerd op de commentaar van TS dat de app zo laag scoort, Tele2 had eigenlijk een gehele nieuwe app moeten lanceren en niet als een update.

Anyways, hopelijk wordt naar de feedback geluisterd wordt.

Klopt, de waardering is over de hele historie gemeten. Ik kijk zelf echter naar de individuele beoordelingen vanaf de tijd van de nieuwe app. Die zijn niet geweldig. Ik hoop ook dat naar de feedback wordt geluisterd, maar gezien de reactie van @Arjan van Tele2 lijkt dat voorlopig niet te gebeuren.
Wellicht zitten we over een jaar op de T-Mobile app.
Reputatie 5
Badge
Hoi PipodeClown,

We hebben de feedbackknop niet voor niets geplaatst,
We zullen altijd verbeteringen ,suggesties meenemen om de app te verbeteren, alleen denk ik dat aan de look van de app niet veel veranderd word

Een mooie dag gewenst

Arjan
Reputatie 6
Badge
Arjan van Tele2 schreef:

Hoi PipodeClown,

We zullen altijd verbeteringen ,suggesties meenemen om de app te verbeteren, alleen denk ik dat aan de look van de app niet veel veranderd word

Een mooie dag gewenst

Arjan

Hoi Arjan, dat gaf je inderdaad al aan, maar dat is wel waar het meeste commentaar van gebruikers over gaat. Vandaar ook mijn opmerking hierboven.
pipodeclown schreef:

Arjan van Tele2 schreef:

Hoi PipodeClown,

Een mooie dag gewenst

Arjan

Hoi Arjan, dat gaf je inderdaad al aan, maar dat is wel waar het meeste commentaar van gebruikers over gaat. Vandaar ook mijn opmerking hierboven.

Het blijft bizar, ook wel amusant. Marketing begint met het kiezen van je marktsegment en daarop stem je productmangement en (brand)communicatie af.
Voordat je een product uitrolt ga je panellen, bijsturen en luisteren naar je klanten.
Het forum is duidelijk, de reviews zijn duidelijk.
Maar de fun rebels bij het Tele2-koffie apparaat geloven er tegen beter weten nog steeds in.
En Arjan geeft het door. De spookrijder die constateert dat er wel heel veel tegenliggers op zijn weghelft zitten.
Reputatie 7
Badge +2
Vraag ik me wel af als dit niet een soort van marketing strategie is.

Boven werden de irritante reclames benoemd.

Gaan we even kijken, Tele2 zet z'n reclame uit, wordt op internet daarover gesproken en als Tele2 geen Zendtijd meer betaalt voor de reclame komt over paar maanden nog radar met nominaties voor de slechtste reclames, dus worden ze gratis weer uitgezonden, wordt weer online daarover gesproken.... Kijk in de YouTube kanaal van Tele2, de laatste 3 of 4 reclames komen bij z'n 1 miljoen views... Dat is best wel wat.
Reputatie 6
Badge
Rena Chan schreef:

Vraag ik me wel af als dit niet een soort van marketing strategie is.

Boven werden de irritante reclames benoemd.

Gaan we even kijken, Tele2 zet z'n reclame uit, wordt op internet daarover gesproken en als Tele2 geen Zendtijd meer betaalt voor de reclame komt over paar maanden nog radar met nominaties voor de slechtste reclames, dus worden ze gratis weer uitgezonden, wordt weer online daarover gesproken.... Kijk in de YouTube kanaal van Tele2, de laatste 3 of 4 reclames komen bij z'n 1 miljoen views... Dat is best wel wat.

In geval van reclames snap ik dat je wilt opvallen bij de mensen die nog geen klant zijn, maar om met de app gericht de bestaande klanten te irriteren lijkt me een vreemde strategie.