VoWiFi (bellen via WiFi) - Tele2

  • 1 May 2018
  • 7 reacties
  • 3622 x bekeken

Reputatie 5
Tele2 biedt de mogelijkheid om via WiFi te bellen wanneer de dekking binnenshuis minder goed is. Op https://tweakers.net/nieuws/138081/tele2-laat-klanten-mobiel-bellen-via-wifiverbinding.html lees je hier meer over.

Zijn hier gebruikers van VoWiFi? Wat is jullie ervaring? Ik vind het persoonlijke een zeer grote toegevoegde waarde, mijn huis is zeer goed geïsoleerd en zodoende kan ik binnenshuis gewoon stabiel bellen zonder dat ik bij een raam hoef te staan.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Yep, hier ook prima resultaten. Hopenlijk worden er snel meer toestellen geactiveerd zodat meer mensen het kunnen ervaren.
Reputatie 7
Werkt prima, maar ik had daarvoor ook al prima bereik binnenshuis.
Reputatie 1
Ik krijg regelmatig te horen dat de verbinding slecht is. Als ik dan boven in beeld kijk zie ik dat VoWiFi geactiveerd is. Als ik WiFi dan uitschakel dan doet hij het opeens wel goed. Het werkt dus nog niet naar behoren
Reputatie 5
Ik krijg regelmatig te horen dat de verbinding slecht is. Als ik dan boven in beeld kijk zie ik dat VoWiFi geactiveerd is. Als ik WiFi dan uitschakel dan doet hij het opeens wel goed.

Als u die problemen ervaart, bent u dan toevallig iets aan het downloaden op een ander apparaat o.i.d?
Ik zou eerst even uitsluiten dat het aan de uw eigen wifi/internet ligt.

U zou even een speedtest.net kunnen doen op uw telefoon verbonden via de wifi.
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.zwanoo.android.speedtest&hl=en
Reputatie 1
De bandbreedte op mijn wifi netwerk is prima. Ik haal makkelijk 70m/bits. Dus daar ligt het denk ik niet aan.
Reputatie 5
De bandbreedte op mijn wifi netwerk is prima. Ik haal makkelijk 70m/bits. Dus daar ligt het denk ik niet aan.

Het gaat niet zozeer om de snelheid van de verbinding, maar mogelijke "Packetloss"
Met de speedtest app van Oakla kunt u zien of u packets verliest.

Mocht dit op orde zijn, dan weet ik het eigenlijk ook niet, wellicht dat een "veteraan" op dit forum nog tips heeft.

Edit-

Ping is ook vrij belangrijk. Als er een uitschieter is naar 500ms ping dan kan het even storen/haperen, of zelfs helemaal de verbinding verliezen als het meerdere uitschieters zijn.
Reputatie 7
Als je wifi verbinding niet aan de eisen voldoet dan kun je niet via wifi bellen... Ik vermoed dat het niet aan je wifi zit maar in ergens anders in de verbinding, VoWiFi klachten komen vaak voor.


Je hebt tegenwoordig te maken met allerijl VoIP verbindingen die niet in elkaar verbonden staan, dus bel je via wifi of 4G naar een andere Tele2 klant die ook via wifi en 4G belt? Dan heb je van einde tot einde een VoIP verbinding, zou daar geen probleem moeten zitten.

Bel je vervolgens een vaste aansluiting, dan gaat het zo... Jou VoIP verbinding wordt geconverteerd naar normaal circuit switched en dan weer naar een andere soort VoIP verbinding bij de andere kant en dan weer naar normale telefoon signaal door de modem... Dat blijft een lastig iets en het is storingsgevoelig.

Als je VoWiFi dan niet nodig hebt, dan misschien uit zetten, anders zou ik een topic aan maken en misschien kan Tele2 een technisch onderzoek doen naar dit probleem, maar klinkt als een typisch VoIP probleem waar de andere kant alleen maar blikkerig geluid of haperingen hoort.

Reageer