beantwoord

VoLTE WileyFox Swift 2

• 15 juli 2017
  • 39 reacties
  • 2391 x bekeken

Reputatie 1
Ik gebruik een 4G-geschikt toestel, nl. de WileyFox Swift 2 Plus. Graag zou ik ook gebruik maken van VoLTE.
Er zijn al apparaten met dezelfde CPU/SoC (Qualcomm Snapdragon 430) die VoLTE op het Tele2-netwerk ondersteunen.
Bij de leverancier van mijn toestel heb ik nagevraagd wat er gedaan moet worden zodat ik ook VoLTE kan gebruiken. Hierop is geantwoord dat als Qualcomm en/of Tele2 bij Wileyfox aangeven hoe VoLTE in hun software (Android 7.1.2 op dit moment) kan worden geïmplementeerd, zij dat zullen doen.

Kunnen jullie hen dit laten weten? Of kan ik hierin een rol spelen?
icon

Beste antwoord door eric 15 juli 2017, 19:55

Een toestel fabrikant moet met elk netwerk waar dit aangezet wordt een certificerings traject door. (lees bug fixing en parameter settings). De chinese fabrikanten leveren via via dan wel toestellen aan europa, maar verder is er weinig op ondersteuning te verwachten. Samsung, Huawei, Sony, Microsoft, HTC en general mobile zijn de merken die dit al wel op het Tele2 netwerk hebben gedaan. Zie ook www.tele2.nl/volte

Bij kpn/voda zijn er zelfs nog minder fabrikanten die certificeren. Zal ook wel een kwestie van geld zijn.
Dus laat Willyfox maar eens Nederland bellen. Het aantal van dat merk toestellen op de Nederlandse markt is zo klein dat de kans op ondersteuning heel klein is. Maar chinezen zijn heel goed in kopieeren, dus wie weet lezen ze even een Samsung toestel uit..
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

39 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Een toestel fabrikant moet met elk netwerk waar dit aangezet wordt een certificerings traject door. (lees bug fixing en parameter settings). De chinese fabrikanten leveren via via dan wel toestellen aan europa, maar verder is er weinig op ondersteuning te verwachten. Samsung, Huawei, Sony, Microsoft, HTC en general mobile zijn de merken die dit al wel op het Tele2 netwerk hebben gedaan. Zie ook www.tele2.nl/volte

Bij kpn/voda zijn er zelfs nog minder fabrikanten die certificeren. Zal ook wel een kwestie van geld zijn.
Dus laat Willyfox maar eens Nederland bellen. Het aantal van dat merk toestellen op de Nederlandse markt is zo klein dat de kans op ondersteuning heel klein is. Maar chinezen zijn heel goed in kopieeren, dus wie weet lezen ze even een Samsung toestel uit..
Reputatie 2
ik vind dat Tele2 de zaken omdraait. Fabrikanten moeten dit en moeten dat....Ik vind dat Tele2 zelf actie moet ondetnemen en ervoor moet zorgen dat toestellen als One plus One en Nokia ook gecertificeerd worden zodat ze kunnen worden opgenomen in het aanbod.
Bij KPN en Vodafone is geen directe noodzaak tot certificeren zij hebben gewoon ook nog een 2 en 3 G netwerk. Bij Tele2 is Volte wel noodzaak omdat het bellen via 4G voor hen de enige mogelijkheid is en goedkoper en omdat ze zo snel mogelijk van het 3G netwerk van T Mobile afwillen/ moeten.
Reputatie 1
Dank voor je reactie Eric.

WileyFox geeft zelf aan dat ze graag bereid zijn deze functionaliteit te leveren c.q. in de software in te bouwen, omdat ze aangeven dat ze zich er van bewust zijn dat ze een doelgroep bedienen die bovengemiddeld geinteresseerd is in techniek.
Dus als Tele2 mij naam, telefoonnummer e/o e-mailadres geeft, dan kan ik bij iemand van WileyFox waarmee ik contact heb, vragen om contact op te nemen.
Uiteindelijk is dit ook in het belang van Tele2, aangezien de kostprijs van een VoLTE-gesprek lager zal zijn dan van een gesprek dat wordt afgehandeld via het netwerk van TMobile. Al zullen voor mijn gevoel belminuten sowieso erg weinig meer kosten tegenwoordig.
Reputatie 7
Badge +4
Tja, ik heb geen idee of moderators dit soort interne mensen kent. Maar als jij al willyfox mensen kent is een oplossing misschien in zicht.
Het is niet alleen de prijs, maar vooral de kwaliteit waarom je met Volte wilt bellen. Ik heb als goldmember mogen helpen begin 2016 met het testen en inmiddels bel ik binnen 2 seconden met heel veel vrienden in HD kwaliteit. Is echt andere koek... dus als je het voor elkaar krijgt wordt je blij!
Reputatie 1
Klopt, heb zelf ook meegedaan met de VoLTE-pilot en daarom zou ik met m'n WileyFox ook graag van deze techniek gebruik maken 😉
Reputatie 2
Tja, ik heb geen idee of moderators dit soort interne mensen kent. Maar als jij al willyfox mensen kent is een oplossing misschien in zicht.
Het is niet alleen de prijs, maar vooral de kwaliteit waarom je met Volte wilt bellen. Ik heb als goldmember mogen helpen begin 2016 met het testen en inmiddels bel ik binnen 2 seconden met heel veel vrienden in HD kwaliteit. Is echt andere koek... dus als je het voor elkaar krijgt wordt je blij!

Hoi Eric

Ik ben het met je eens dat Volte bellen prettig is maar met een goede 3G verbinding vind ik persoonlijk het verschil in kwaliteit niet eens zo groot. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet echt veel bel. Dus of ik anderhalve seconden langer wacht op verbinding maakt me niet veel uit.
Ik snap echter wel dat het voor Tele2 een must is omdat ze nooit de beschikking hebben gehad over een eigen 2 of 3G netwerk.
Ik weet niet hoe de afspraken gemaakt worden over dat certificeren maar zoals jij het stelt" Laat Willeyfox maar eens bellen naar Nederland " lijkt het of Tele2 in deze zelf geen actie onderneemt. Dat vind ik vreemd.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn nog vele merken en toestellen die nog niet gecertificeerd zijn. Ze zullen kijken naar marktaandelen van toestellen als ze de volgorde bekijken. De grote jongens zijn klaar, nu de vele kleintjes nog. Maar Willyfox is wel een hele kleine speler..
Reputatie 1
Vanuit de leverancier bekeken, snap ik dat. Maar hoeveel tijd/geld/moeite kost het een provider? Volgens mij valt dat wel mee toch? De SoC is al getest/gecertificeerd, dus volgens mij is het - even heel simpel gezegd - een kwestie van de juiste parameters enz. doorgeven aan de toestelleveranciers, waarna de fabrikanten e.e.a. kunnen verwerken in hun software.
Ik kan me niet voorstellen dat na Samsung, Sony en Apple (en wellicht nog een paar anderen) General Mobile een veelvoorkomend merk is onder Tele2-klanten.

De grote pluspunten van WileyFox vind ik dat zij 1) toestellen op de markt brengen met een hele goede prijs/kwaliteit verhouding die bovendien ook regelmatig worden voorzien van nieuwe updates en upgrades (de WileyFox van m'n dochter die in 2015 op de markt kwam met Android 5.1 heeft inmiddels een upgrade naar Android 6 en recent Android 7.1 gekregen) en 2) dat zij vragen vanuit de gebruikers series nemen en zich inzetten om deze te implementeren.
Dus aan WileyFox zal het niet liggen! 😀
Reputatie 7
Badge
Er zijn nog vele merken en toestellen die nog niet gecertificeerd zijn. Ze zullen kijken naar marktaandelen van toestellen als ze de volgorde bekijken. De grote jongens zijn klaar, nu de vele kleintjes nog. Maar Willyfox is wel een hele kleine speler..

Ze kijken dus naar marktaandelen zeg je. Ik denk net als Anja de Boer dat ze meer zouden moeten luisteren naar de vragen van de klanten. Sinds Mei wordt een toestelaankoop gezien als een lening. Veel klanten willen geen BKR registratie en kijken dus naar goedkopere toestellen.. Als blijkt dat de goedkopere toestellen voldoen aan de eisen van de klant zullen deze steeds meer de markt veroveren.
Er zal vast meer meespelen bij dat certificeren voor Tele2 maar
intussen lopen er al heel veel mensen met een toestel uit China op zak, over marktaandelen gesproken.
De naam is dus WileyFox
Nu misschien nog klein in vergelijking met de 3 grote maar de Chinezen zijn duidelijk in opkomst.
Reputatie 7
Badge
Klopt, heb zelf ook meegedaan met de VoLTE-pilot en daarom zou ik met m'n WileyFox ook graag van deze techniek gebruik maken ;)

Hoi SamGold,
Uit je vraag begrijp ik dat jouw toestel omdat het geen Volte ondersteund niet voorkomt op de lijst van toegestane toestellen. Kun je dan toch gebruik maken van een Tele2 abo?
Badge
Hi SamGold,

Helaas kan ik dit niet regelen met Willyfox.
Wellicht hebben zij een rechtstreekse ingang met providers en dus ook met Tele2.
Zij kunnen dat dan zelf aangeven.

Wij ondersteunen de frequenties 800 en 2600.

Groetjes, Kim
Reputatie 1

Hoi SamGold,
Uit je vraag begrijp ik dat jouw toestel omdat het geen Volte ondersteund niet voorkomt op de lijst van toegestane toestellen. Kun je dan toch gebruik maken van een Tele2 abo?

Mijn toestel staat inderdaad niet op de lijst van geschikte VoLTE-toestellen, maar ondersteunt verder prima 4G op het Tele2-netwerk (zowel 800 als 2600MHz frequentie).
Hardwarematig is het toestel geschikt voor VoLTE.
Reputatie 1
Hi SamGold,

Wellicht hebben zij een rechtstreekse ingang met providers en dus ook met Tele2.

Groetjes, Kim

Jammer. Kunnen jullie dan wel duidelijk make wat er precies moet gebeuren? Is het mogelijk deze vraag neer te leggen bij één van de VoLTE-techneuten van Tele2? Wat hebben leveranciers nodig om VoLTE te kunnen implementeren? Hoe kunnen ze aan die gegevens komen?
Tele2 heeft er toch ook belang bij dat zoveel mogelijk telefonieverkeer over het eigen netwerk wordt afgehandeld?

Ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar het voelt een beetje als van een kastje naar de muur te worden gestuurd.
Reputatie 7
Badge +4
Misschien dat Willyfox kan aangeven wat er in hun toestel moet worden ingesteld en wat ze al als "standaard" beschouwen? Een lijstje met ik weet al niet wat voor parameters die zijn dus met een certificerings traject per netwerk moeten instellen en in hun software opnemen?
Aan de provider kant is VoLTE a geimplementeerd en kent 1 smaak, of je nu een sim in een Samsung of Apple stopt, dat kun je zonder aanpassingen doen, en per direct ook weer wisselen. Elke sim die Tele2 tegenwoordig uitleverd is direct geschikt voor VoLTE. Je hoeft dit niet apart te bestellen.
Reputatie 7
Badge
Misschien dat Willyfox kan aangeven

Wileyfox is de naam, een naam om te onthouden volgens Tweakers
Reputatie 7
Badge
Misschien dat Willyfox kan aangeven wat er in hun toestel moet worden ingesteld

Volgens mij Eric heb je de vraag van SamGold niet goed gelezen of begrepen. SamGold vraagt om een naam of mailadres of telefoonnummer van iemand die vanuit Tele2 benadert kan worden om eventuele gesprekken te kunnen voeren met iemand van WileyFox die duidelijk wel geïnteresseerd zijn in de certificering.
Reputatie 7
Badge
Hi SamGold,

Groetjes, Kim

Hoi Kim

Natuurlijk kun jij dit niet regelen en dat was de vraag ook niet. Maar er zal toch wel iemand zijn binnen Tele2 die op zijn minst bevoegd en bereid is een gesprek aan te gaan, met een snel groeiend bedrijf uit China die duidelijk geïnteresseerd zijn in Volte ondersteuning op hun toestellen?
Moderators en Goldmembers en andere forumleden kunnen dit inderdaad niet regelen. Tele2 wel
Reputatie 7
Badge

Hoi SamGold,

Mijn toestel staat inderdaad niet op de lijst van geschikte VoLTE-toestellen, maar ondersteunt verder prima 4G op het Tele2-netwerk (zowel 800 als 2600MHz frequentie).
Hardwarematig is het toestel geschikt voor VoLTE.

Ok duidelijk Samgold.
Maar zodra Tele2 geen gebruik meer maakt van het 3G netwerk van TMobile , kun je dus niet meer bellen?
Badge
Mijn excuses dat ik een tijdje niks heb laten horen.
Ik probeer dit intern voor je uit te zoeken.

Als ik meer informatie heb zal ik het laten weten.

Groetjes, Kim
Reputatie 1
Dankje Kim!

Ik wacht met spanning af!
Reputatie 1
Hoi Kim, 'k Mijn excuses dat ik een tijdje niks heb laten horen.
Ik probeer dit intern voor je uit te zoeken.

Als ik meer informatie heb zal ik het laten weten.

Groetjes, Kim

Hoi Kim,

'k Ben erg benieuwd of je al iets wijzer bent geworden bij je collega's 😉
Badge
Helaas nog niet.
Dit is een gecompliceerde vraag waarbij ik je niet teleur wil stellen.
Je hebt zelf al veel moeite gedaan en dat wil ik ook doen.

Ik ga mijn uiterste best doen om komende week met wat meer informatie te komen.

Nu hoop ik natuurlijk dat je nog even kunt wachten op een antwoord.

Voor nu wil ik je wel een heel fijn weekend wensen verder 😃 .

Groetjes, Kim
Reputatie 1
Hoi Kim,

Dank voor je reactie. Kwaliteit gaat voor snelheid wat mij betreft! Ik wacht geduldig af 😉
Ik wil niet het topic kapen, maar ook OnePlus zegt precies hetzelfde.
Zij zijn prima bereid hun toestel geschikt te maken en hebben dat ook al gedaan voor vele netwerken internationaal.
Maar dan moet er dus wel een lijntje worden opgezet tussen Tele2 en OnePlus...
Badge
Heel erg bedankt voor het geduld! Ik heb contact opgenomen en het is een erg ingewikkeld proces helaas.
Het is niet een kwestie van het omzetten van een paar instellingen, maar een heel gecompliceerd proces.

Intern wordt nu druk gekeken of er mogelijkheden zijn met WileyFox.
Er zal gekeken worden of er mogelijkheden zijn om samen te werken met WileyFox, maar hier kan nu nog geen antwoord op gegeven worden.
Mijn collega's zullen alle mogelijkheden van het toestel gaan controleren en contact opnemen met WileyFox als dit nodig is.

Heel erg bedankt voor het meedenken en het voorwerk dat je al gedaan hebt.
helaas moet ik wel aangeven dat dit een proces is dat lang kan/zal duren en dat ik niet kan garanderen dat het zal gaan werken.

@RvdV OnePlus heeft al verschillende modellen die gebruikt kunnen worden met een Tele2 abonnement.
Een actuele lijst daarvan vind je hier.
Als ze andere modellen geschikt willen maken zullen zij dus naar alle waarschijnlijkheid wel een contactpersoon hebben bij ons?!

Groetjes, Kim