VoLTE op Xiaomi Redmi 4x global edition miui 8.5

• 13 juni 2018
  • 3 reacties
  • 465 x bekeken

Tele2 stuurt mij een e-mail waarin staat dat ik met mijn toestel niet via 4g kan bellen (VoLTE). En dat dat jammer is. Wat echt jammer is is dat deze bewering onjuist is. Het kan namelijk wel. Daar moet wel een handeling voor verricht worden. Op het miui forum staat wat je moet doen. Het komt er in het kort op neer dat als je dual Sim gebruikt, je even alleen de Tele2 Sim in tray 2 stopt. Dan de volte switch in het menu even aan uit aan en 10 minuten laten liggen. Daarbij is ook een tip dat je een extra apn moet aanmaken. Dat heb ik gedaan maar deze APN wordt na het saven niet zichtbaar. Hoe dan ook, of die 2e tip nu wat deed weet ik niet maar daarna verscheen VoLTE in de statusbalk. Toestel uitschakelen andere Sim in tray 1 stoppen toestel weer aan. Het werkte hierna naar behoren. Sim 1 3G en Sim 2 4g VoLTE in de statusbalk.

http://en.miui.com/thread-428251-1-1.html Post #4 let op het toestel hoeft niet aan te blijven bij het in uitschuiven van de Sim tray zoals hier staat beschreven. toestel uitgeschakeld hebben als je de Sim tray in en uitschuift. En pas weer aan als de tray er weer in zit.

http://en.miui.com/thread-617636-4-1.html post#31

Ik post dit omdat er al eerder vragen over zijn gesteld en Tele2 wederom de wat complexere technische vragen afdoet met een verwijzing naar een lijst met Telefoons waarvan ze zeker weten dat het werkt. Ik snap wel dat een provider niet zit te wachten op tig verschillende chinafoons met klagende mensen maar het is juist ook die groep die Tele 2 aanspreekt vanwege de prijs en de nieuwe techniek. Als chinafoon eigenaar moet je zelf wel Je apparaat aan de praat krijgen en dat leuk vinden om te doen.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ook al ondersteund je toestel VoLTE wil dat niet zeggen dat het werkt op het Tele2 netwerk, dat heeft met het certificaat te maken.
Geen certificaat geen VoLTE via het Tele2 netwerk, vandaar de white list.
Reputatie 7
Badge +2
Voor het bellen via 4G is een speciale apn setting nodig per provider, die IMS Instellingen zijn ingebouwd in de firmware, in Qualcomm toestellen zijn dat mbn files die binnen \system\etc\customization\modem\ zijn.

Nou, ik heb een paar claims gezien van mensen van mensen met een Xiaomi toestel die via VoLTE op de netwerk van Tele2 bellen.

Echter is er een bug op MIUI die laat 4G/VoLTE staan tijdens bellen terwijl je via circuit switch bel, je zou dus je toestel op LTE only moeten instellen, dan een gesprek starten en vervolgens om echt te testen een speed test starten (netwerk snelheid tijdens circuit switch bellen is erg laag).

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, het kan zijn dat Xiaomi ergens vandaan de configuratie van Tele2 heeft gekregen (misschien zelfs per ongeluk in de vendor package) en op die paar toestellen werkt VoLTE nog wel, maar is niet officieel en Xiaomi kan de fout op elke moment herstellen. Dus de mail van Tele2 is niet helemaal fout.
Reputatie 7
Badge +4
Elke simkaart van Tele2 ondersteund VoLTE, de speciale VoLTE APN, waarmee je voorrang krijgt voor die data boven standaard internet data, moet wel in het toestel zijn geprogrammeerd. Er zijn nog wat andere parameters die per IMSI (operator) verschillen. Via softwareupdates wordt dit door toestel fabrikanten naar bestaande handsets gepushed. Je ziet dat er samenwerking nodig is met operator en fabrikant. Daar zullen ook commerciele afspraken bij horen. Kosten voor het testen, minimale afnames van toestellen etc. Er loopt een verzoek van een moderator naar het hoofdkantoor dit eens voor een ander Chinees merk, Oneplus, inzichtelijk te maken. Tot dusver zijn bij Tele2 "alleen" Apple, Samsung, HTC, Hawei, Nokia, Sony, General Mobile, Caterpillar en Microsoft de fabrikanten die tot een dergelijke certificering zijn gekomen.