beantwoord

VOLTE ondersteuning van de Nexus 5X en andere Android toestellen

• 3 februari 2017
  • 3 reacties
  • 537 x bekeken

Ik vroeg mij af wat de rol is van Tele2 bij het implementeren van de VOLTE parameters in de firmware van een fabrikant(Google).
Zelf gebruik ik een Nexus5X die regelmatig updates ontvangt.
Wat is de progressie hier in?

Ik kan mij voorstellen dat het voor Tele2 van belang is om via VOLTE te kunnen bellen.
icon

Beste antwoord door eric 3 februari 2017, 16:48

Per fabrikant/ toestel moet er een certificering plaatsvinden. VOLTE is relatief nieuw en dus verwacht ik dat er veel bugfixing zal plaatsvinden. Niet alle toestelfabrikanten investeren in een dergelijk traject, dat per operator gedaan moet worden. Je kan verwachten dat voor de toestellen die Tele2 op hun site verkoopt ook afgesproken zal zijn dat er VOLTE certificering zal plaatsvinden, voor andere merken dus niet.
Op 4gmasten staat een mooi overzicht van welke merken/modellen bij welke provider zijn gecertificeerd.
http://4gmasten.nl/nieuws/overige-4g-nieuws/467-vodafone-en-tele2-schakelen-volte-in-op-iphone-s
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Per fabrikant/ toestel moet er een certificering plaatsvinden. VOLTE is relatief nieuw en dus verwacht ik dat er veel bugfixing zal plaatsvinden. Niet alle toestelfabrikanten investeren in een dergelijk traject, dat per operator gedaan moet worden. Je kan verwachten dat voor de toestellen die Tele2 op hun site verkoopt ook afgesproken zal zijn dat er VOLTE certificering zal plaatsvinden, voor andere merken dus niet.
Op 4gmasten staat een mooi overzicht van welke merken/modellen bij welke provider zijn gecertificeerd.
http://4gmasten.nl/nieuws/overige-4g-nieuws/467-vodafone-en-tele2-schakelen-volte-in-op-iphone-s
Betekent dat, dat we verplicht zijn om toestellen van de lijst te kopen om VoLTE te gebruiken. Ik heb Lenovo P2 die is al geschikt voor VoLTE en werkt met VoLTE in Italie en Duitsland, maar niet met Tele2 in Nederland. Volgens mij ligt het niet zo zeer aan fabrikant, maar ook grotendeels aan Tele 2 die zijn netwerk gesloten houdt. Anders wat ze beweren dat iedere toestel die geschikt is voor VoLTE kan gebruikt worden en dus consumenten misleiden.
Reputatie 7
Badge +2
Voor elke provider moet er een configuratie aanwezig zijn in de software van de telefoon, alleen toegang hebben op de 4G netwerk is niet voldoende om via VoLTE te bellen.

Hoe dat configuratie op je telefoon terecht komt is afhankelijk van de fabrikant.

Bij Apple is heel simpel, zelfs als je iPhone ergens anders koopt, zodra je je Tele2 simkaart installeert, krijg je een "provider update" en daar zit de ook de onderneming voor VoLTE in.

Bij Samsung hebben nieuwe galaxy's die bedoelt zijn voor de Nederlandse markt (region code PHN) een update gekregen zodat ze ook compatibel zijn met de Tele2 VoLTE netwerk, dat betekent wel als je een Duitse O2 branded S7 heb (dat was mijn geval) dat je met O2 VoLTE kan gebruiken maar niet in Nederland.

En met de P2 is het zelfde verhaal, je claimt dat jou telefoon via LTE kan bellen in Italië en Duitsland, dat is niet zo maar een toeval, de operatoren hebben de telefoon gecertificeerd en Lenovo heeft de benodigde configuratie in de OS geïnstalleerd.

Dat kost tijd, en Lenovo verkoopt nog relatief goed die Moto toestellen in Nederland, maar de andere modellen hebben bijna tot geen markt hier, dus ik zie het niet komen dat Lenovo en Tele2 haast ermee hebben.

En dat kan je zeggen over andere telefoons zoals de (nu ook dode) Nexus lijn, OnePlus, en andere import toestellen.