beantwoord

Tapsnake virus

• 9 mei 2015
  • 4 reacties
  • 13710 x bekeken

Vanavond een melding...virus op mijn S5...leek via Samsung te komen. Ik volg de instructies op mijn telefoon.
Krijg een melding dat ik een antivirustoepassing moet downloaden.
Zou gratis zijn...wordt ik doorgelinkt naar Android Mobile Antivirus...en wordt er gevraagd naar mijn telefoon nummer...heb ik gegeven ...de toepassing vroeg daar ook expliciet om ( zag er allemaal erg betrouwbaar uit 😞
Bleek achteraf een Cellyobi melding te zijn en een abonneer service.
Onmiddellijk stop gezet maar de eerste weekkosten (15 euro) ben ik waarschijnlijk kwijt?

Wat een gemene manier...het heet waarschijnlijk niet voor niets Topsnake...

Nu AVG Antivirus geïnstalleerd en deze scans leveren niets op.

Mijn vraag nu:
Is er toch een virus geïnstalleerd of mag ik er vanuit gaan dat AVG dit virus zou zien?!
Wie incasseert deze kosten? Gaat dat via Tele2?
Kan ik deze kosten terug vorderen omdat er duidelijk sprake was van misleiding.
Heeft iemand hier ervaring mee?
icon

Beste antwoord door Velma van Tele2 10 mei 2015, 10:29

Hoi Tapsnake,

Wat vervelend dat dit je is overkomen! Ik kan me voorstellen dat je daar enorm van baalt. Als je je via payinfo hebt afgemeld dan is dat voldoende. Het bedrag wordt via je factuur van Tele2 geïncasseerd, helaas is het bedrag niet terug te vorderen omdat er sprake was van misleiding 😞. Als je nog andere vragen hebt dan hoor ik dat graag.

Groetjes,

Velma
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Badge +5
Is geen virus maar phishing geweest om je dat sms abo op te dringen.
Samsung en andere fabrikanten sturen nooit dergelijke mails of berichten. Ten eerste moeten ze daarvoor jouw gegevens en toestemming hebben.

Via www.payinfo.nl kun je je numer blokkeren voor betaalde services en opzeggen.

Overigens zijn er nog niet echt virussen voor telefoons, maar wel malware.
Avg kan sommige malware verwijderen maar verder is het nutteloos.
In jouw geval ben je in een phishing mail/sms getrapt om je telefoonnummer te ontfutselen en te misbruiken.

Gewoon nooit meer reageren op dergelijke berichten hoe echt ze ook lijken en zeker nooit je telefoonnummer afgeven.
Is geen virus maar malware geweest om je dat sms abo op te dringen.
Samsung en andere fabrikanten sturen nooit dergelijke mails of berichten. Ten eerste moeten ze daarvoor jouw gegevens en toestemming hebben.

Via www.payinfo.nl kun je je numer blokkeren voor betaalde services en opzeggen.

In jouw geval ben je in een phishing mail/sms getrapt om je telefoonnummer te ontfutselen en te misbruiken.

Beste Bas2577,

Dank voor je reactie...ik heb even gekeken bij Payinfo.nl maar daar wordt ook gevraagd een sms'je te sturen , ik ben nu iet wat huiverig voor zulke verzoeken. Bovendien lees ik op het internet dat er meerdere sites zijn waar je je af kunt melden voor zulke abo-diensten.
Ook zou je het kunnen aangeven bij je provider. Heeft het zin om dit bij meerdere te doen of is het registreren bij Payinfo voldoende.
Daarnaast moet ik beter opletten ;-)

Hoe wordt dit bedrag geïncasseerd, gaat dat via Tele2? Ik heb gelukkig nog geen enkele ervaring met deze ongein.
Kan ik het bedrag terug vorderen omdat er sprake is van misleiding?
Reputatie 4
Badge +5
Hoi Tapsnake,

Wat vervelend dat dit je is overkomen! Ik kan me voorstellen dat je daar enorm van baalt. Als je je via payinfo hebt afgemeld dan is dat voldoende. Het bedrag wordt via je factuur van Tele2 geïncasseerd, helaas is het bedrag niet terug te vorderen omdat er sprake was van misleiding 😞. Als je nog andere vragen hebt dan hoor ik dat graag.

Groetjes,

Velma
Badge +5
Is geen virus maar malware geweest om je dat sms abo op te dringen.

Beste Bas2577,

Dank voor je reactie...ik heb even gekeken bij Payinfo.nl maar daar wordt ook gevraagd een sms'je te sturen , ik ben nu iet wat huiverig voor zulke verzoeken. Bovendien lees ik op het internet dat er meerdere sites zijn waar je je af kunt melden voor zulke abo-diensten.
Ook zou je het kunnen aangeven bij je provider. Heeft het zin om dit bij meerdere te doen of is het registreren bij Payinfo voldoende.
Daarnaast moet ik beter opletten ;-)

Payinfo is een officiële dienst opgezet door alle mobiel providers samen om dit soort dingen tegen te gaan, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik sta daar zelf ook aangemeld om die rotzooi te blokkeren.
Andere websites die beweren dit te kunnen moet je niet vertrouwen.