vraag

Sony XZ2 Compact: geen VoLTE na upgrade Android 10

• 6 januari 2020
  • 30 reacties
  • 2093 x bekeken

Sinds vanmorgen heeft mijn toestel (via Tele2 aangeschaft) Android 10 en na de upgrade verdween het VoLTE icoontje uit de statusbalk. Helaas betekende dat ook dat ik nu onbereikbaar ben, zelf kan ik wel nog bellen via 3G.

4G werkt voor de rest prima, alle instellingen zijn gecheckt, daarna nog opnieuw ingesteld via smsje naar 401, toestel is meermaals herstart. Het probleem moet wel bij Tele2 liggen.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als spontaan na een software upgrade van jouw telefoon volte niet meer werkt is de meest logische fout in jouw toestel. Zeer waarschijnlijk als je de simkaart in een ander toestel stopt werkt volte wel.

Start eens een topic op de Sony website. Die zijn verantwoordelijk voor hun software upgrades.

Tele2 is als verkoper verantwoordelijk, die hebben dat maar verder uit te zoeken met Sony. De consument is daarin geen partij. Dat is zo wettelijk geregeld.

Ik heb bij Tele2 een telefoon gekocht, die heb ik verder niet aangepast en ik heb alleen officiële updates geïnstalleerd. Ik moet met een telefoon kunnen bellen en dit is aan Tele2 om op te lossen.

Reputatie 7
Badge +4

Als jij vind dat de telefoon defect is heb je een punt. Dan kun je gebruik maken van de reparatie service. Alle info staat hier.

Ik zou toch eerst even op Sony fora kijken. Als dit toch een algemeen software probleem zullen meer mensen dit hebben en zal Sony met een bugfix komen. Dat scheelt weer opsturen voor je.

Reputatie 4
Badge

Als jij vind dat de telefoon defect is heb je een punt. Dan kun je gebruik maken van de reparatie service. Alle info staat hier.

Ik zou toch eerst even op Sony fora kijken. Als dit toch een algemeen software probleem zullen meer mensen dit hebben en zal Sony met een bugfix komen. Dat scheelt weer opsturen voor je.

Goede tip van @eric. Hopelijk hoef je het toestel niet op te sturen, @Bananas. Wil je ons op de hoogte houden?

Groetjes, 

Rox

Ik heb op het Sony forum en op Reddit gekeken, er zijn geen klachten over VoLTE na de upgrade. Ik ben nu net wel gebeld, dus ik ben in ieder geval weer (gedeeltelijk) bereikbaar. Ik ga nog wat testen of het betrouwbaar (en over 4G) gaat en laat dat snel weten. Ik heb iig weer hoop :grinning:

Helaas, bij een nieuwe poging verloor ik de 4G verbinding tijdens de oproep en ging hij evengoed niet over. Dus geen VoLTE en terugval op 3G werkte ook maar één keer. Ik zal maar contact zoeken met de telefonische helpdesk en ik ga het van de week nog proberen met een simkaart van Simyo.

Hier hetzelfde probleem lijkt het, sinds de update naar Android 10 op mijn Sony Xperia XZ2 Compact geen VoLTE meer en dus slecht bereikbaar. Net contact gehad met de klantenservice, maar die kunnen (nog) geen oplossing bieden omdat de menu-structuur van Android 10 op dit toestel voor hun nog niet bekend is. 

Heb hier geen simkaart met andere provider beschikbaar, misschien jij wel @Bananas ? Dat zou kunnen bevestigen of het een Tele2 (T-Mobile?) probleem is of een Sony probleem..

Update: telefoon resetten verhelpt het probleem ook niet. Ik wacht nog op de andere simkaart, ik laat weten wat de resultaten zijn zodra ik die heb.

Ik heb de Simyo simkaart en ik ben daarop wel bereikbaar, het is onduidelijk of dat over 4G gaat. Er is geen VoLTE icoon in de statusbalk, maar dat zou ook gewoon een verandering in Android 10 kunnen zijn.

Als workaround laat ik nu de inkomende gesprekken op mijn Tele2-nummer doorschakelen naar het Simyo-nummer. Dat werkt aardig in een dual-sim telefoon, maar is toch verre van ideaal.

PS: een prepaid Simyo simkaart is voor 5 euro te krijgen, net als ééntje van Vodafone (die laatste kan je waarschijnlijk ook vandaag nog in een winkel ophalen en zou bovendien bellen over Wifi moeten ondersteunen)

PPS: doorschakelen is makkelijk in te stellen via Mijn Tele2 (Instellingen > Belinstellingen)

Ik heb het zelfde probleem en mensen op andere fora ook. Toen ik Tele2 belde werd mij verteld dat het een bekend probleem is en het aan Sony ligt aangezien zij over de updates gaan. Ze raadden me aan om Sony eens te bellen. Sony vertelde me dat het aan Tele2 en T-mobile ligt en dat ze aan het onderhandelen??? zijn over een oplossing. Verder konden ze niks voor me betekenen en moest ik t maar afwachten...

Als het met andere providers wel werkt lijkt het me een Tele2 probleem. Of T-Mobile, dat sowieso minder (Sony) telefoons ondersteunt. Als ik “4G bellen” (lijkt erop dat Sony VoLTE niet meer direct noemt?) uitzet ben ik trouwens ook nauwelijks bereikbaar, dus het probleem is niet alleen met VoLTE, maar algehele bereikbaarheid. Ook doorschakelen naar voicemail werkt niet, dus ik heb geen idee of mensen me proberen te bellen. 

@Bananas Mooie workaround, maar dat is ook wat het is, een workaround. Lijkt me dat Tele2/T-Mobile dit moet gaan oplossen, je kunt mensen niet een telefoon verkopen waar je na een jaar niet meer mee kan bellen..

Reputatie 7
Badge +4

Dan had je die software update niet moeten draaien. Kun je terugzetten naar de originele versie? In de tussentijd zal Sony dan wel aan een betere versie werken. De providers kunnen dat niet voor hen oplossen. Ze gaan het netwerk niet aanpassen omdat Sony graag van Android 9 naar 10 wilde zonder degelijke testen uit te voeren.

@eric Vreemde opmerking, meestal wordt juist geadviseerd updates te installeren zodra die worden aangeboden. Terugzetten naar de originele versie kan volgens mij niet via een (voor mij) normale weg. 

Je hebt het over "de providers”, maar het lijkt erop dat het een Tele2/T-Mobile probleem is en geen probleem bij andere providers. Ik vraag me dus af of het aan Sony ligt, maar ik ben dan ook maar een leek. Daarnaast heeft Tele2 deze telefoon toch aangeboden met een abonnement, ligt er daarmee ook niet bij hen een verantwoordelijkheid om te zorgen dat klanten bereikbaar zijn?

Reputatie 7
Badge +2

Uiteindelijk ligt de technische verantwoordelijkheid in dit geval bij de fabrikant / diegene die verantwoordelijk voor de software is. In dit geval, van een toestel die vanuit Tele2 komt is Sony, aangezien Tele2 niet met branded toestellen werkt, in tegenstelling tot T-Mobile bijvoorbeeld die wél branded toestellen levert (voor bepaalde merken tenminste), in de netwerk van Tele2 zou waarschijnlijk niks veranderd zijn anders hadden mensen met andere toestellen daar ook last van. 

Misschien door een fout zit de configuratie voor VoLTE van Tele2 niet in deze update of door een fout is en andere update gedownload dan de updates die bestemd was voor Nederlandse toestellen. 

Echter, Tele2 is de dienst verlener en heeft deze toestel gecertificeerd voor VoLTE, als het na een update niet meer werkt lijkt mij ook de taak van Tele2 om samen met Sony dit verder ter onderzoeken. En zou erg fijn zijn als @Rox van Tele2 deze klacht doorzet naar de technische afdeling. 

Reputatie 7
Badge +1

Zal niet voor het eerst zijn dat er in een nieuwe update bugs zitten die er bij een volgende update uitgehaald moeten worden en dit is dan helaas een heel vervelende bug.

+1, ook hier heb ik sinds de upgrade naar Android 10 op mijn XZ2 Compact geen VOLTE meer met Tele2.

In het hidden menu (*#*#4636#*#*) is de slider om VOLTE in te schakelen nu grijs en niet meer aan te passen. 

Ik heb mijn abonnement bij Tele2 net verlengd omdat dit de enige aanbieder is waarmee ik thuis wel bereik heb. Echter is dit bereik alleen via VOLTE. Ik heb al meerdere mensen gehad die mij berichten dat ik nu opeens niet meer/slecht bereikbaar ben.

@Tele2 het is makkelijk om dit te verwijzen naar de gebruiker. Echter is dit dus een groter probleem dat blijkbaar bij meerdere(mogelijk alle) Sony XZ2 Compact toestellen speelt in combinatie met jullie netwerk. Ik zou het waarderen als jullie hiervoor intern ook onderzoek kunnen verrichten om te achterhalen waarom jullie settings door android niet als VOLTE geschikt netwerk worden geaccepteerd.

Reputatie 7
Badge +4

Zullen ze zeker doen, maar leg je frustratie ook even neer bij de Sony helpdesk. Dat bedrijf zal een fix moeten schrijven in hun software.

+1, ook hier heb ik sinds de upgrade naar Android 10 op mijn XZ2 Compact geen VOLTE meer met Tele2.

In het hidden menu (*#*#4636#*#*) is de slider om VOLTE in te schakelen nu grijs en niet meer aan te passen. 

Ik heb mijn abonnement bij Tele2 net verlengd omdat dit de enige aanbieder is waarmee ik thuis wel bereik heb. Echter is dit bereik alleen via VOLTE. Ik heb al meerdere mensen gehad die mij berichten dat ik nu opeens niet meer/slecht bereikbaar ben.

@Tele2 het is makkelijk om dit te verwijzen naar de gebruiker. Echter is dit dus een groter probleem dat blijkbaar bij meerdere(mogelijk alle) Sony XZ2 Compact toestellen speelt in combinatie met jullie netwerk. Ik zou het waarderen als jullie hiervoor intern ook onderzoek kunnen verrichten om te achterhalen waarom jullie settings door android niet als VOLTE geschikt netwerk worden geaccepteerd.

Dan kun je thuis toch VoWifi gebruiken als tijdelijkse work around.

Dan kun je thuis toch VoWifi gebruiken als tijdelijkse work around.

Als VoWifi ondersteund werd wel. Jammer genoeg is in Android 10 deze optie niet in te schakelen op de XZ2 Compact.

Voor wat het helpt, even twee screenshots van mijn toestel met netwerkdata. Het lijkt erop dat sinds de upgrade naar Android 10 de IMS registratie verloren is gegaan. Wat direct verklaard waarom VOLTE/VoWifi niet meer functioneert.

Na de update van vandaag is er niets veranderd. Nog steeds geen IMS-registratie en dus geen VoLTE. Ik ga nu waarschijnlijk naar Hollandsnieuwe, ik leen eerst een sim-kaart om te checken of dat wel goed werkt.

Reputatie 6
Badge +1

Het zal wel niet aan Android 10 liggen. Vorige week met mijn Huawei p30 lite naar 10 gegaan. Hier blijft het werken. Als je roaming toestaat werkt het dan ook niet? 

Na de update van vandaag is er niets veranderd. Nog steeds geen IMS-registratie en dus geen VoLTE. Ik ga nu waarschijnlijk naar Hollandsnieuwe, ik leen eerst een sim-kaart om te checken of dat wel goed werkt.

Ik ben benieuwd,  houd je ons hiervan op de hoogte?

Hier idem dito, kakzooi, 1e keer na ruim jaar jaar geswitched te zijn van Tele2 Samsung naar Tele2, de Sony Ericsson compact, geupdate naar  Android 10, en tsjakkka, zelfde probleem als jullie allemaal hierboven, droeftoeterzooi.... 

Reputatie 6
Badge +1

Mijn Huawei P30 lite is geen benelux model. Deze komt uit Duitsland, Mediamarkt. Hij werkt prima op Android 10.0.0.167. Volte, Vowifi, G4. Perfect

Kreeg dus gisteren de algemene Sony helpdesk aan de chat, kreeg een siteverwijzing door mbt je toestel weer helemaal te resetten en dan hun update er weer op te zetten...Ja, en wat denk je, weer niet bereikbaar mbt gebeld worden… Kontakt met Tele2 gehad, die zegt - doodleuk -  stuur je mobieltje maar op ter reparatie, ja duh, en dan? Brengt geen zoden aan de dijk. Je krijgt pas andere telefoon 4 maanden vóór je abo afloopt…..

Kan je dit soort praktijken niet bij Kassa oid aankaarten, want waar ligt hier de lat mbt consumentenbescherming??

Reageer