Sony Xperia Z1 problemen

• 16 februari 2017
  • 8 reacties
  • 436 x bekeken

Mijn Sony Xperia Z1 wordt niet herkent als ik deze via de USB kabel aan de PC koppel. Hij laad wel op.
Ik heb meerdere USB poorten geprobeerd en ook andere kabels, maakt geen verschil.
Verder heb ik problemen om de telefoon uit de stand by modus te halen terug naar het actieve scherm met het indrukken van
de aan/uit-knop. Dit doet het toestel vaak niet of pas naar 10/20 seconden. STAMINA mode staat uit.
Als je de aan/uit knop indrukt maakt dit wel een soort "tik" geluid in de telefoon zelf.
Dat hoorde je voorheen niet. Ook als je over het scherm "swiped" gebeurd er niets.
Nu wil ik de telefoon graag aan de PC koppelen om een eventuele software update uit te voeren (alhoewel de telefoon zelf aangeeft dat deze up-to-date is) Misschien dat daarmee de problemen verholpen worden met het activeren van het actieve scherm? Maar dan moet de PC de telefoon in de eerste plaats natuurlijk wel herkennen! Ik heb zowel PC als de Xperia uit- en weer opnieuw ingeschakeld... geen verschil. Ook heb ik gekeken naar de instellingen m.b.t de USB verbindingsmodus (MTP of MSC) ook dit helpt niet.
Tot slot heb ik nog gekeken naar de Opties voor Ontwikkelaars. (Tip gelezen op internet) naar de USB foutopsporing. Ook hier kom ik niet niet verder mee. Wat nu te doen?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Als je verschillende kabels geprobeerd heb, het kan zijn door een drivers fout in je PC, software fout op je telefoon of een hardware fout op je telefoon.

Probeer je telefoon op fastboot mode te zetten, dat doe je zo:

Telefoon uitschakelen
USB kabel op je pc verbinden maar nog niet op je telefoon
Met je telefoon uit, hou je de volume omhoog knopje vast en plug de micro USB kabel aan de telefoon.

In een paar seconden moet de lampje op je telefoon branden (in het blauw of wit dacht ik).

Ik neem het aan dat je Windows heb op je pc, dan zie je ook in je pc dat de systemen klacht over een nieuwe device die geen driver heeft.

Als dat zo is, dan heeft jou telefoon bijna zeker geen hardware probleem, dan kun je kijken naar andere oplossingen, zoals de telefoon drivers van Windows deinstalleren, of je telefoon resetten.

Als je pc niet geageerd als je de telefoon op fastboot aansluit, kan het zijn dat je USB poort niet goed werkt, maar om zeker te zijn zou je toch op een andere pc moeten proberen.

De klepje die normaal gesproken water buiten houdt, kan zorgen dat vocht in de USB aansluiting blijft, en dat kan corrosie veroorzaken.
Hartelijk dank, er gebeurd echter inderdaad niets.
De telefoon gaat gewoon verder met opladen.
PC herkent de telefoon nog steeds niet. (verschijnt niet bij Computer en ook PC companion of Xperia Companion wordt niet opgestart).
Aan de USB aansluiting van de telefoon kan het niet liggen, want die is nota bene gisteren vervangen,
samen met de accu. Maar dit probleem had ik voor die reparatie ook al.
Hoe kan ik de poorten van mijn laptop controleren? Via apparaatbeheer bij Windows (7) krijg ik
de melding dat deze allen naar behoren functioneren...

Na het indrukken van de aan/uit knop duurt het 10 seconden voor het scherm pas actief wordt. Voorheen was dit gelijk. Kan dat liggen aan een andere, nieuwe accu? Want dan ga ik morgen toch echt terug naar de firma die de telefoon gerepareerd heeft!
Reputatie 7
Badge +2
Oké, zo je sluit de kabel met de volume omhoog knopje aangedrukt en de telefoon toont de opladen schermpje?

Dan gaat ie inderdaad niet in fastboot mode, anders zou je de batterij icoontje niet zien.

In theorie als je een andere apparaat zoals een USB stick op je computer aansluiten en je kunt de stick zien op Explorer dan kunnen we zeggen dat de USB poorten op je pc werkt.

Het kan zijn dat door een rare fout ergens dat je telefoon en je pc niet samen willen werken, maar het zou best wel raar zijn.

Het beste is om je telefoon op een andere pc sluiten.

Ik denk zelf dat een software reset (fabrieksinstellingen terugzetten) niet zo veel zin heeft, vooral omdat je nu geen backups op je pc kan maken.

Je zegt dat een nieuwe USB aansluiting op je telefoon zit, deze is op de Z1 gesoldeerd op de moederbord, als ooit vocht binnen is gekomen, dan kan het zijn dat de moederbord ook beschadigd is geraakt, dan zal het alleen vervangen van de connector niet genoeg zijn.

Maar normaal gesproken als dat het geval is, dan zou je telefoon bijna zeker ook niet opladen.

Gaat het laden van de batterij normaal? Dus niet langzamer of zo?

Ik denk dat het beste is om morgen te kijken als je een andere pc kan regelen, doet je telefoon niet, dan kun je proberen om een reset te doen. Als niks werkt, dan zou ik zeggen contact met Sony opnemen voor een reparatie, en zie als je garantie nog geldig is.

Je kan je telefoon naar een andere reparatie winkel brengen... Let wel op dat grotendeels van die reparatie shops alleen maar schermpjes kunnen vervangen en verder hebben ze geen kennis van elektronica.
Ja, zo heb ik de telefoon inderdaad opnieuw aangesloten, maar hij doet alleen opladen. Ik krijg ook geen blauw of wit lampje, gewoon groen van opladen. (telefoon is inmiddels 100% vol).
Andere USB devices (externe HD, usb-stick, muis) doen het wel gewoon op alle poorten, dus het lijkt echt aan de telefoon zelf te liggen. Ik heb ook nog een nieuwe driver geïnstalleerd voor de Z1, van de Sony website gehaald en bij apparaat beheer vervangen. Krijg ik nu een geel driehoekje met uitroepteken (foutcode 10, apparaat start niet op). Telefoon laad wel gewoon op, zelfde snelheid als voorheen, daarin merk ik geen enkel verschil.
Ik zal morgen op mijn werk kijken of de telefoon daar wel herkend wordt door de pc.
En als dat niet werkt ga ik terug naar de reparatiewinkel. Garantie is allang verlopen, daar kan ik naar fluiten, helaas! Dank voor het meedenken Rena Chan!
Reputatie 7
Badge +2
?laat weten wat het was!

Succes
Oké, een dag verder. Inmiddels op mijn werk aanbeland en de Sony Z1 aan verschillende PC's gehangen.
Ook hier wordt de telefoon niet gedetecteerd op de usb poorten. Laad wel op.
Als het scherm stand-by en dus zwart is, en er komt een inkomende
oproep, dan gaat het scherm ook niet aan. Dan kan ik de oproep dus ook niet aannemen.
Verder blijft het scherm zwart als ik op de camera bedieningsknop druk. Dit was voorheen ook niet.
Je hoort de camera wel activeren met een toon, maar het scherm blijft zwart.
Het duurt vanuit de gewone stand-by 8 tot 10 seconden voordat het scherm actief wordt, ipv direct.
Morgen weer terug naar de winkel. Zucht, 110 euro lichter en nog geen fatsoenlijk functionerende telefoon...
Reputatie 7
Badge +4
Is een toestel uit 2012 en wordt niet meer nieuw verkocht. Is dit een 2e hands winkel of zo?
Het toestel gaat inderdaad al wat jaartjes mee. Nee, de winkel waar ik het over heb heeft de reparatie aan usb aansluiting en accu uitgevoerd. Naar garantie kan ik natuurlijk fluiten met zo'n oude telefoon.