Review

Review OPPO Find X5 Pro

  • 28 March 2022
  • 1 reactie
  • 184 x bekeken
Review OPPO Find X5 Pro
Reputatie 1

Een redelijk nieuwe speler op de Nederlandse markt, maar wel meteen al met de zware jongens meedoen. Dat kan je niet van veel merken zeggen, maar OPPO doet het. OPPO opereert in verschillende prijsklassen, van de budget-georiënteerde telefoons tot de absolute flagships.

 

Afgelopen week ben ik met de eindbaas van OPPO’s aanbod op stap geweest, de gloednieuwe Find X5 Pro. Gaat hij het de Galaxy S22’s en iPhone 13’s van deze wereld moeilijk maken?

 


Unboxing

Eén onderdeel waar OPPO meteen al een streepje voor heeft op de concurrentie, is bij de inhoud van de doos. Momenteel is het een trend om minder en minder accessoires bij je telefoon te leveren. OPPO doet hier zeker niet aan mee.

Als je de doos opent, vind je naast het toestel namelijk ook een USB-C kabel met een volvette 80 watt lader. OPPO claimt dat je het toestel binnen een half uur volledig opgeladen kan hebben hiermee. Dat zou natuurlijk niet lukken met je oude lader.

Daarbij vind je ook een siliconen beschermhoes voor je Find X5. Deze beschermhoes is wat aan de dunne kant, maar hij dekt de hoeken van keramische behuizing van het toestel wel goed af. Mocht je wat onhandig zijn met telefoons, dan raad ik je zeker aan om een stevigere hoes aan te schaffen.

Echter, het aanschaffen van zo’n hoes is misschien niet eens nodig. Als je dit toestel voor 3 april 2022 bestelt, stuurt OPPO je gratis een kevlar cover op. Dat is niet het enige, daarnaast krijg je ook nog een OPPO Enco X (draadloze oordopjes), OPPO Watch Free (smartwatch) en een AirVOOC 50 watt draadloze oplader. In totaal krijg je dan voor €406,- aan extra’s, wat dit uiteraard een aantrekkelijke actie maakt.

 

OPPO Find X5 - voor- en achterkant

 

Design

Nu steeds meer telefoons steeds meer op elkaar gaan lijken, is het design wel een ding geworden. Hoe kan je je nog onderscheiden van de rest? OPPO heeft het met het design van de Find X5 Pro goed voor elkaar. Met dit nieuwe model zijn ze overgestapt op een keramische behuizing. Hierdoor voelt het toestel lekker gewichtig in je hand – anderen zouden het zwaar noemen, maar zelf houd ik er wel van, het voelt erg premium. Keramiek zou nog een stuk sterker moeten zijn dan glas. Zelf heb ik dit toestel geen enkele keer laten vallen, maar ik heb in het verleden wel een telefoon met keramische behuizing gehad (Xiaomi Mi Mix 2S) die wel de nodige klappen heeft gevangen en nooit een krasje vertoonde. Je kunt er dus op vertrouwen dat de Find X5 ook wel tegen een stootje kan.

Een ander aspect van het design wat zeker onderscheidend is ten opzichte van de rest, is het camera-eiland. Waar dat bij de meesten een soort platform is waar de camera’s in geïnstalleerd zijn, is dat hier subtiele verhoging die vloeiend overloopt in de rest van de behuizing. Dit heb ik alleen nog gezien bij de voorloper van de X5 Pro, de X3 Pro. OPPO heeft van het camera-eiland dus wel echt iets unieks weten te maken!

 

OPPO Find X5 - voorkant

 

Prestaties

OPPO heeft flink uitgepakt met de X5 Pro in dit opzicht. Het lijkt wel alsof ze alle leveranciers langsgegaan zijn en gezegd hebben: geef ons het allerbeste wat jullie hebben. Zo vinden we binnen een Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1. In normaal Nederlands: de allernieuwste, allersnelste chipset van Qualcomm. Normaal gesproken ben ik een behoorlijk typische telefoongebruiker: sociale media, series kijken en muziek luisteren en foto’s maken. Het toestel heeft tijdens normaal gebruik geen één keer ook maar een beetje het idee gegeven dat hij het moeilijker had. De telefoon blijft goed op temperatuur, lagt nooit en alles voelt altijd supersoepel en snel. Dit is ook mede dankzij het 120Hz-display, wat gewoon scrollen door je feed of door websites een zeer prettige ervaring maakt.

Een 120Hz-modus kan de batterij behoorlijk toetakelen. OPPO heeft hier echter over nagedacht. Als je niet bezig bent met scrollen en gewoon wat aan het lezen of kijken bent, gaat de verversingssnelheid automatisch naar 60Hz of zelfs nog lager. Zo heb je altijd een erg soepel scherm, zonder dat je batterij er te veel last van heeft. Het OLED-scherm is sowieso echt een pareltje, met een diagonaal van 6,7 inch, HDR-ondersteuning en een 3216x1440 resolutie.

 

Krachtpatser

Voor de dagelijkse bezigheden heb je dus power te over met de Find X5, maar hoe zit het als we de kracht wat meer gaan aanspreken? Af en toe speel ik wel eens Mario Kart op m’n telefoon als ik onderweg ben. De OPPO had daar geen seconde moeite mee. Ook met grafisch zwaardere spellen zoals Asphalt 9, PUBG en Call of Duty Mobile heb ik geen moment van lag ervaren. Alle spellen zijn vanzelfsprekend op de hoogste grafische instellingen gespeeld. Qua performance merkte je echt niet dat het toestel het moeilijk had. Het enige wat te merken was, was dat de batterij wat sneller leeg raakte en dat het toestel warmer werd, maar ik heb nog geen toestel in m’n handen gehad die dat niet deed in een dergelijke situatie.

Met 12GB werkgeheugen is dit toestel ook bij uitstek geschikt om te multitasken. Je kan allerlei programma’s tegelijkertijd hebben lopen. Sluit de een af en open de ander weer, en je kunt zo weer verder waar je gebleven was. Afhankelijk van welke batterijstand je gebruikt, kan het toestel nog wel eens apps afsluiten. Echter, als je voor de volledige performance-stand gaat kan je in ieder geval 4 intensieve games tegelijkertijd hebben draaien, en waarschijnlijk wel meer!

Al die power is natuurlijk geweldig, maar hoe zit dat dan met de batterij? Je kan je terecht afvragen of al die kracht niet een negatieve werking heeft op de batterij. Ik ben in mijn gebruik zeker niet vriendelijk geweest voor de batterij, maar toch heb ik altijd ruim een volledige dag kunnen doen met het toestel. Mocht je geen intensieve gebruiker zijn, dan zou je dankzij de enorme 5000mAh batterij misschien wel anderhalf of zelfs twee dagen kunnen doen met één lading. Ben je wel een intensieve gebruiker? Dan redt het toestel een dag ook wel, maar mocht je toch iets tekortkomen, dan kan het toestel dankzij de 80W laadmogelijkheid binnen een half uur weer voor meer dan 90% opgeladen zijn.

 

OPPO Find X5 - front right

 

Camera

Misschien wel de highlight van deze telefoon. OPPO is erg trots op het feit dat ze een partnerschap met Hasselblad zijn aangegaan voor de ontwikkeling van de camera’s op de Find X5 Pro. Voor wie Hasselblad niet kent, zij produceren topklasse camera’s voor professioneel gebruik. Ook zijn er Hasselblad-camera’s gebruikt tijdens het Apollo-programma toen de mens voor het eerst op de maan landde. Niet zomaar een bedrijf dus.

Terug naar de OPPO, daar vinden we een 50MP hoofd- en een 50MP groothoeklens, een 13MP 2x zoom telelens en aan de voorkant een 32MP selfiecamera. Wat we niet vinden, is een macrolens, of een telelens met 5 of 10x zoom-mogelijkheden. OPPO geeft zelf aan dat ze verwachten dat klanten de kwaliteit en nachtperformance van de hoofdcamera’s het belangrijkst vinden. De aandacht is dus daarheen gegaan.

Gelukkig kan ik wel mededelen dat de kwaliteit van de foto’s heel hoog is. Foto’s zijn met alle 3 de lenzen scherp, met kleuren die erg true-to-life zijn. Het is ondertussen wel zo dat elke telefoon in deze prijsklasse zeer goede foto’s maakt bij daglicht. Het wordt pas interessant als we kijken naar de nachtperformance, waar OPPO zegt zich op gefocust te hebben.

Hier kan ik wel zeggen dat de focus zich uitbetaalt heeft. De foto’s in het donker zijn scherp, gedetailleerd en hebben geen last van ruis. Wat ik merkte was dat de kleuren wat beter werden toen ik de nachtmodus gebruikte. Bij de normale modus zijn zwarte delen van de foto heel zwart en kunnen lichtpunten heel licht worden, maar dat wordt wel rechtgetrokken als je de nachtmodus gebruikt. In het donker is de hoofdlens wel duidelijk de beste, daar deze ook de enige is met optische beeldstabilisatie. De andere lenzen hebben geen vorm van stabilisatie.

Mocht de camera voor jou echt een belangrijk punt zijn voor je nieuwe toestel, dan is de Find X5 Pro zeker een goede optie. De nachtfoto’s zijn beter dan die van de iPhone 13 en ietsjes beter dan die van de Samsung S21 Ultra. Echter, qua tele-opties blijft dit toestel wel een klein beetje achter, en het toestel heeft geen macrolens. Afhankelijk van wat je belangrijk vindt in een camera, zijn er voor jou dus mogelijk betere opties.

 

OPPO Find X5 - front left

 

Conclusie

De Find X5 is een goed ontworpen, krachtig, snel toestel dat ook nog eens een erg goede camera heeft. OPPO timmert hard aan de weg om mee te doen met de grote spelers, en het lijkt ze steeds meer te lukken. Natuurlijk is de vergelijking met de Samsung Galaxy S-modellen en iPhones snel gemaakt. Vergeleken met deze toestellen is dit een sterke allrounder: het voelt aan alles premium, hij heeft een zeer goed display, een sterke chip, een goede batterij en oplaadmogelijkheden en een goede camera, verpakt in een uniek ontwerp.

Het enige minpuntje wat ik ervaren heb, zijn de beperkte cameramogelijkheden. Ik had toch graag meer zoomopties en een macrolens gezien, die de Find X3 bijvoorbeeld wel had. Buiten dat is dit een excellente keuze voor €1299,-. Vind jij het deze prijs waard, of ga je voor dat geld toch voor een Samsung S22 of iPhone 13 Pro? Laat het weten in de comments!

 

Heb je nog andere vragen over dit toestel of over een bestelling of abonnement? Ga dan naar de FAQ van de OPPO Find X5!


1 reactie

Reputatie 5
Badge +6

Woehoe, wat een leuke en vooral handige review, @Renato van Tele2

Reageer