beantwoord

NL alert niet ontvangen

  • 25 June 2019
  • 8 reacties
  • 447 x bekeken

  • Durft te posten
  • 1 reactie
Hoi,

Zowel op maandag 3 juni 2019 bij het controlebericht als gisteren tijdens de KPN/112 storing heb ik geen NL alerts ontvangen.
Mijn iPhone 7 staat goed ingesteld, ik was beide keren in Amsterdam en beide keren kreeg ik de alert wel op mijn werkmobiel, dus er was bereik.
Ook was ik niet in gesprek en stond mijn mobiel niet op vliegtuigmodus.

Hoe kan ervoor gezorgd worden dat ik de alerts wel ontvang?

Groeten Moira
icon

Beste antwoord door Rena Chan 25 June 2019, 10:13

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Reputatie 4
Aangezien er geen reacties meer zijn ga ik dit topic sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.

Fijne dag! Groet Petra
Reputatie 7
Uit de NOS

"Waarom ontving niet iedereen een NL-Alert?

Het bereik van NL-Alert is geen honderd procent. Het meest recente NL-Alert controlebericht werd ontvangen door 11,7 miljoen Nederlanders (dat is 78 procent van de bevolking van 12 jaar en ouder). Dat heeft verschillende redenen. Allereerst moeten mensen hun telefoon goed ingesteld hebben om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Het kan ook zijn dat een telefoon contact maakt met een zendmast die toevallig geen alert uitzendt. En dan kan er technisch nog iets misgegaan zijn. Maar: het zou niet moeten uitmaken welke provider iemand heeft. Ook KPN-klanten zouden een NL-Alert gisteren gewoon ontvangen moeten hebben.
Het is belangrijk om uit te zoeken of er organisatorisch iets verkeerd ging, vindt Boersma. "Waardoor hebben sommige mensen gisteren wel vijf NL-Alerts ontvangen en anderen niet één? Dat kan een technische oorzaak hebben, maar het lijkt me goed om de vraag mee te nemen of ook hierbij een gebrek aan afstemming een rol heeft gespeeld"


NLalert is in theorie provider onafhankelijk, misschien dat ze nu na gisteren beter gaan kijken wat aan de hand is, waarom zijn er nog mensen die ongeacht hoe vaak ze hun telefoon instellen nooit een NLalert bericht krijgen, of alleen de test berichten krijgen en niet de andere berichten.

Nog een interessante poll van Tweakers.

Celbroadcasting gaat gewoon via de masten van providers, is er iets mis met die mast dan geeft die iig heen signaal door.
Dus zeggen dat de providers er niets aan kunnen doen loopt dan manco.
Reputatie 7
Bijna elke toestel kan cell broadcast ontvangen, iPhones krijgen de instellingen ook automatisch na het plaatsen van een simkaart, TS heeft de instellingen al gecontroleerd en kan niks meer doen dan het melden bij de rijksoverheid. Ooit zullen ze achterkomen waarom sommige mensen geen meldingen krijgen.
Reputatie 7
Badge +8
Volgens mij is het afhankelijk van het merk en type handy, niet van de providers. Hier twee keer Huawei werkt prima. Wordt bij eerst installatie automatisch geïnstalleerd.
Reputatie 7
Dan doen ze dat fout.

Mocht je echt alles goed hebben kwa instellingen, dan zou de rijksoverheid het verder moeten onderzoeken. De provider heeft null inzicht op de data en analytics van het systeem.

In principe vraagt de rijksoverheid gewoon wat gegevens om het verder te onderzoeken.... maar gisteren was een chaos op grote schaal, hier kwam de eerste bericht met 1 uur vertraging maar liefst en mensen met een KPN simkaart hebben volgens mij niks gehad terwijl NL alert provider onafhankelijk moet zijn.

TTele2 zou je niet verder kunnen helpen hier.
Ja ik had eerder al contact gelegd met Tele2, die naar de Rijksoverheid verwezen. Maar de Rijksoverheid zegt weer dat als alle instellingen goed stonden, je met de provider contact op dient te nemen...
Reputatie 7
Z'n 1/3 van alle Nederlanders hebben de controle bericht vorig jaar niet (heb geen cijfers gezien van dit jaar). Waarom is ook een raadsel.

Je provider kun je alleen maar verwijzen naar de website van nlalert on alle instellingen toch weer na te lopen. Rijksoverheid is verantwoordelijk voor het systeem en versturen van berichten.