beantwoord

Ik kan geen sms berichten meer ontvangen

  • 15 september 2020
  • 43 reacties
  • 2695 x bekeken

Reputatie 2

Ik kan geen SMS berichten meer ontvangen, alleen versturen.
Ik ben recentelijk nog wel over de grens naar Duitsland geweest, is daardoor wellicht iets verandert?

icon

Beste antwoord door Cas van Tele2 7 oktober 2020, 10:40

Hallo @martheintje en @JaySea,

Bedankt voor jullie reactie! Sorry dat duurde langer dan verwacht, dit is aan mijn aandacht ontglipt. Ik ga meteen uitzoeken wat de uitkomst is van het ticket. Je hoort van mij, beloofd! :muscle:

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

43 reacties

Reputatie 1

Thanks. Ik hoop dat de problemen verder voor je uit blijven.

Zover is het bij mij nooit gekomen dus ik denk dat de portering bij jou wel goed is verlopen dan. Volgens mij heeft het bij jou ook maar 1 dag niet gewerkt toch? Dat is standaard bij portering dat je een dag verminderd bereikbaar bent.

In mijn geval lopen de problemen al 6 maanden.

Twee dagen, als ik dat geweten had, als de helpdesk me dat verteld had dan had ik wel even gewacht natuurlijk. Ook in de mails over de migratie naar het nieuwe netwerk stond dat services hooguit een paar minuten niet zouden kunnen werken. 

Ik hoop dat ze jouw problemen snel oplossen en dat je compensatie krijgt. 

Reputatie 1

Zover is het bij mij nooit gekomen dus ik denk dat de portering bij jou wel goed is verlopen dan. Volgens mij heeft het bij jou ook maar 1 dag niet gewerkt toch? Dat is standaard bij portering dat je een dag verminderd bereikbaar bent.

In mijn geval lopen de problemen al 6 maanden.

Die sms die je ontvangt zijn van dezelfde nummers waarbij het eerst niet werkte?

Ja dat zijn die nummers die eerst niet werkten. Ik ben benieuwd of het blijft werken dan. 

Reputatie 1

Service sms gaan niet altijd via dezelfde servers dus kan dat het af en toe wel werkt. Die sms die je ontvangt zijn van dezelfde nummers waarbij het eerst niet werkte?

Met een nieuwe sim worden eigenlijk voornamelijk de problemen van geheel geen toegang tor het nieuwe netwerk opgelost. Dat Internet sms niet aankomt heeft veel meer te maken dat vaak die diensten geen realtime nummerportering bijhouden.

Ik kan melden dat ik sinds vanmorgen opeens weer SMS kan ontvangen, ook van verificatie services. 

Reputatie 7
Badge +4

Met een nieuwe sim worden eigenlijk voornamelijk de problemen van geheel geen toegang tor het nieuwe netwerk opgelost. Dat Internet sms niet aankomt heeft veel meer te maken dat vaak die diensten geen realtime nummerportering bijhouden.

Reputatie 1

Van alle gevallen die ik hier heb gelezen zijn er 0 opgelost met een nieuwe Sim.

 

Bij mij zijn de problemen dus nooit opgelost, maar dat hoeft niet perse te betekenen dat dit bij jou ook het geval zal zijn.

Nee klopt, ik zal even rustig afwachten. Maar de problemen komen dusdanig overeen met die routing issues die worden omschreven in verschillende topics dat ik me wel zorgen maak. Een medewerker was er echter helemaal van overtuigd dat een nieuwe simkaart gaat helpen, dus we zullen zien. 

Reputatie 1

Ik heb inderdaad contact met Cas gehad. Hij is bezig met het beëindigen van het contract en heeft toegezegd kosten van het abonnement te compenseren. Ik heb daar echter tot dusver nog niets van gezien.

Bij mij zijn de problemen dus nooit opgelost, maar dat hoeft niet perse te betekenen dat dit bij jou ook het geval zal zijn.

Bij mij loopt het sinds augustus en ben ik in het proces van beëindigen contract, maar dat is nog niet rond.

Dat belooft weinig goeds. @Cas van Tele2  heeft ook gewoon stomweg niet meer gereageerd? Of wel op jou persoonlijk? 

Heb je al belangenorganaties betrokken? Ik zou ook even informeren wat je aan schade kan verhalen. Abonnementskosten kan je sowieso terugkrijgen.

Reputatie 1

Bij mij loopt het sinds augustus en ben ik in het proces van beëindigen contract, maar dat is nog niet rond.

Helaas ook simkaart heeft geen effect.

Raar dat de helpdeskmedewerkers nog steeds denken dat dit wel zo is. 

Lost het zich na een tijdje op of sleept dit al weken voort? 

Reputatie 1

Helaas ook simkaart heeft geen effect.

Kan melden dat het probleem nog steeds lijkt te spelen. Vannacht overgezet en sinds vannochtend kan ik geen sms meer ontvangen. 

Helpdeskmedewerker gaf aan dat er veel over gebeld wordt, nieuwe simkaart moet de oplossing zijn. Die komt echter pas over een paar dagen. Ondertussen kan ik niet inloggen op mijn werk.  

Reputatie 1

Precies dat. Het overzetten naar tmobile is misgegaan.

@JaySea Nee, T-Mobile is niet het probleem. Er is iets mis gegaan tijdens het overzetten van Tele2-klanten naar het netwerk van T-Mobile (iets met de SMSC-instellingen, zie mijn vorige bericht). 

Reputatie 1

Lol t-mobile is juist het probleem. Sowieso niet doen. Je bent overgezet op t-mobile en nu werkt het niet meer.

@pp866 zo te zien dacht jij ook aan kpn?

Nee, ik dacht in eerste instantie aan T-Mobile. Maar het prijsverschil is groot dus ik blijf liever bij Tele2 (tenzij dit probleem echt heel lang duurt).

Reputatie 1

@pp866 zo te zien dacht jij ook aan kpn?

@JaySea, nee, we mogen als klanten verwachten dat dit opgelost wordt. Het heeft consequenties voor allerlei belangrijke diensten. Overstappen naar een andere provider is geen optie aangezien alternatieve opties voor onbeperkt internet en bellen minstens 8 Euro per maand duurder zijn.

 

@Cas van Tele2 @Rox van Tele2 @Tele2 ik vraag het nogmaals: hebben jullie een update hierover?

Reputatie 1

Er is een interessante uitleg van gebruiker @Kuro op een andere thread:

 Ik citeer:

“Ik kan je garanderen dat het ‘opnieuw instellen’  van SMS berichten niet werkt. Ik heb een PhD in CS dus ik kan je uitleggen waarom dit niet gaat werken. De manier waarop deze SMS berichten worden gestuurd is via centrale hubs die dit verzorgen, bedrijven zoals ING, etc. versturen alleen een online request met de content and destination, de rest wordt door deze services verzorgd - deze worden zogename “ SMS aggregators” genoemd die geautomatiseerd bulk SMS kan versturen tegen een laag tarief.

Deze aggregators verbinden internationaal via internet netwerken het bericht door naar een lokale destinatie, waarna het bericht lokaal over gezet wordt op het short message service center (SMSC) netwerk en via dat netwerk wordt het geroute naar de provider en via de provider naar de klant. De aggregator betaald hiervoor een laag tarief aan de eigenaar van het netwerk.

Wat hier naar alle waarschijnlijkheid gebeurd is dat de SMSC verbinding nog steeds geroute wordt naar het oude netwerk van tele2, en aangezien de centrale hubs niet onder beheer van tele2 zijn kunnen ze ook geen update uitvoeren. Hierdoor krijg je nooit het bericht op je telefoon krijgt terwijl het wel door de broker is verzonden en ‘aangekomen’ is. Deze SMS berichten zijn dus als het ware verloren.

Waar tele2 hier in totaal heeft gefaald is om een routing op te zetten die berichten op het oude netwerk opvangt en daarna translate naar het nieuwe netwerk zodat ze alsnog, met een delay, aankomen. Wellicht uit onkunde of uit geldbesparing, maar daardoor krijgen betalende klanten dus mogelijk weken lang geen berichten (en berichten gaan verloren) totdat de nieuwe routings geupdate zijn bij alle andere hubs in het SMSC netwerk. Daar bestaan geen garanties voor.

De oplossing die hier wordt geboden, en het contact opnemen met bedrijven zal geen zin hebben omdat dit een routing probleem is. Daarom werkt directe SMSC → SMSC berichten wel, zoals direct het versturen van een SMS bericht vanaf een andere telefoon. Daar kunnen de bedrijven niets aan doen en de brokers niets, alleen de beheerders van de SMSC hubs kunnen daar iets aan doen. Tele2 kan uiteraard ook iets doen, maar het is duidelijk (na ruim 2 weken geen service) dat zij de update gaan afwachten en niet actief een oplossing gaan aanbieden.

De enige opties die je hebt is afwachten tot de routing cache / registry in de hubs zijn vervangen met de nieuwe routings (waarbij tele2 jou niet kan vertellen hoe lang dat gaat duren, dat is technische informatie waar zij geen toegang tot hebben) waarna zij het ‘magisch’ hebben opgelost of overstappen naar een dienst die niet dit soort amateuristische blunders maakt.”

 

@Cas van Tele2 @Rox van Tele2 hebben jullie een update hierover?


 

helaas is de routing bij mij niet alleen bij de smsc fout gegaan, maar ook bij in ieder geval vodaphone. Ik heb al sinds augustus geen sms verkeer meer (sinds dat ik ben overgezet) en verwacht daarom ook niet dat het ooit wordt opgelost.

 

Er is een interessante uitleg van gebruiker @Kuro op een andere thread:

 Ik citeer:

“Ik kan je garanderen dat het ‘opnieuw instellen’  van SMS berichten niet werkt. Ik heb een PhD in CS dus ik kan je uitleggen waarom dit niet gaat werken. De manier waarop deze SMS berichten worden gestuurd is via centrale hubs die dit verzorgen, bedrijven zoals ING, etc. versturen alleen een online request met de content and destination, de rest wordt door deze services verzorgd - deze worden zogename “ SMS aggregators” genoemd die geautomatiseerd bulk SMS kan versturen tegen een laag tarief.

Deze aggregators verbinden internationaal via internet netwerken het bericht door naar een lokale destinatie, waarna het bericht lokaal over gezet wordt op het short message service center (SMSC) netwerk en via dat netwerk wordt het geroute naar de provider en via de provider naar de klant. De aggregator betaald hiervoor een laag tarief aan de eigenaar van het netwerk.

Wat hier naar alle waarschijnlijkheid gebeurd is dat de SMSC verbinding nog steeds geroute wordt naar het oude netwerk van tele2, en aangezien de centrale hubs niet onder beheer van tele2 zijn kunnen ze ook geen update uitvoeren. Hierdoor krijg je nooit het bericht op je telefoon krijgt terwijl het wel door de broker is verzonden en ‘aangekomen’ is. Deze SMS berichten zijn dus als het ware verloren.

Waar tele2 hier in totaal heeft gefaald is om een routing op te zetten die berichten op het oude netwerk opvangt en daarna translate naar het nieuwe netwerk zodat ze alsnog, met een delay, aankomen. Wellicht uit onkunde of uit geldbesparing, maar daardoor krijgen betalende klanten dus mogelijk weken lang geen berichten (en berichten gaan verloren) totdat de nieuwe routings geupdate zijn bij alle andere hubs in het SMSC netwerk. Daar bestaan geen garanties voor.

De oplossing die hier wordt geboden, en het contact opnemen met bedrijven zal geen zin hebben omdat dit een routing probleem is. Daarom werkt directe SMSC → SMSC berichten wel, zoals direct het versturen van een SMS bericht vanaf een andere telefoon. Daar kunnen de bedrijven niets aan doen en de brokers niets, alleen de beheerders van de SMSC hubs kunnen daar iets aan doen. Tele2 kan uiteraard ook iets doen, maar het is duidelijk (na ruim 2 weken geen service) dat zij de update gaan afwachten en niet actief een oplossing gaan aanbieden.

De enige opties die je hebt is afwachten tot de routing cache / registry in de hubs zijn vervangen met de nieuwe routings (waarbij tele2 jou niet kan vertellen hoe lang dat gaat duren, dat is technische informatie waar zij geen toegang tot hebben) waarna zij het ‘magisch’ hebben opgelost of overstappen naar een dienst die niet dit soort amateuristische blunders maakt.”

 

@Cas van Tele2 @Rox van Tele2 hebben jullie een update hierover?

 

Bij mij is ook precies hetzelfde aan de gang. Zit al een tijdje met dit probleem en hoopte dat het met een nieuw toestel verholpen zou worden. Nu al 5x gebeld met tele2 in een week en schiet er niks mee op. Afgelopen zaterdag de "technische dienst" aan de lijn gehad, die konden mij eigenlijk alleen maar vertellen dat ze onderzoek hebben gedaan en het resultaat was dat ze niks konden. Ze zijn nu "bezig" met een onderzoek en zal morgen daar bericht van moeten krijgen, maar ik ben heeeeel erg benieuwd of ik überhaupt wat ga horen. Over 2 weken ga ik verhuizen en kan nu niet eens bij mijn eigen bankzaken. Als ik woensdag niks hoor stap ik deze week nog over!

Reputatie 1

Hopelijk zit je abonnement er bijna op, want Tele2 gaat het niet voor je oplossen.

Ik heb contact gehad, maar het is al een tijdje radio stilte en zijn de problemen helemaal niet opgelost. Ik zou kosteloos moeten kunnen opzeggen, maar ook daar krijg ik geen gehoor meer op. Ik ben bang dat ik mijn tijd zal moeten uitzitten.

@Cas van Tele2