beantwoord

Ik kan geen sms berichten meer ontvangen

  • 15 September 2020
  • 43 reacties
  • 2695 x bekeken

Reputatie 2

Ik kan geen SMS berichten meer ontvangen, alleen versturen.
Ik ben recentelijk nog wel over de grens naar Duitsland geweest, is daardoor wellicht iets verandert?

icon

Beste antwoord door Cas van Tele2 7 October 2020, 10:40

Hallo @martheintje en @JaySea,

Bedankt voor jullie reactie! Sorry dat duurde langer dan verwacht, dit is aan mijn aandacht ontglipt. Ik ga meteen uitzoeken wat de uitkomst is van het ticket. Je hoort van mij, beloofd! :muscle:

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

43 reacties

Reputatie 2

Zojuist ben ik erachter gekomen dat ik alleen smsjes kan ontvangen van personen die gebruik maken van het Tele 2 netwerk. Van mensen die Tele 2 of T-Mobile als provider hebben kan ik wel smsjes ontvangen, toen ik iemand vroeg een smsje te sturen die Hollandsnieuwe als provider heeft kwam het smsje niet aan.

 

Reputatie 7
Badge +4

Laat die persoon dan een klacht indienen bij Hollands nieuwe dat hij jou geen sms kan sturen. Blijkbaar hebben die jouw nummerportering niet goed verwerkt.

Reputatie 2

Dat lijkt me niet de oplossing.. Dit probleem is namelijk ontstaan nadat ik door Tele 2 naar het nieuwe netwerk ben overgezet op 18 augustus. Op dit moment kan ik niks ontvangen van personen of instanties die gebruik maken van een ander netwerk. Ook de klantenservice kan me niet verder helpen, maar ondertussen loopt mijn abonnement met de bijbehorende kosten vrolijk door. Ik verwacht een oplossing vanuit Tele 2 en geen vreemde omweg.

Voorheen werkte alles prima en kreeg ik de smsjes van dezelfde personen/instanties wél gewoon binnen.

Ik heb ook last van dit probleem. De oplossing van Eric vind ik niet echt een oplossing. Hoe moet ik aan mensen vragen of ze een klacht indienen als ik niet eens weet of ze mij een smsje sturen want ik ontvang ze niet.

Daarnaast betaal ik Tele2 voor een bepaalde service en als die service niet goed functioneert verwacht ik van Tele2 dat ze het probleem voor mij oplossen. En niet dat ik iedereen in mijn vriendenlijst een berichtje moet sturen met de vraag of hun een klacht voor mijn probleem willen melden.

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @martheintje,
Welkom op de Community! Je geeft aan dat je geen sms berichten kan ontvangen van andere providers, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik kan mij voorstellen dat je dit snel opgelost wilt zien, let’s fix it!

Ik heb dit probleem meteen voorgelegd aan de experts en die hebben een mogelijk oplossing die je eenvoudig zelf kan uitvoeren. Kan je jouw simkaart uit jouw toestel halen en je toestel herstarten zonder simkaart. Vervolgens zet je jouw toestel weer uit en dan doe je jouw simkaart er weer in. Zet dan jouw toestel weer aan en dan is het hopelijk gefixed. Ik hoor graag of het gelukt is! Als het niet werkt kan je aangeven welk toestel je gebruikt?

Top dat je jouw Community account hebt aangevuld met gegevens, ik kan meteen het systeem induiken als dat nodig is. Mocht je meer vragen hebt dan hoor ik het graag, dan duik ik er meteen voor je in. Ik sta voor je klaar! :muscle:

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb ook last van dit probleem. De oplossing van Eric vind ik niet echt een oplossing. Hoe moet ik aan mensen vragen of ze een klacht indienen als ik niet eens weet of ze mij een smsje sturen want ik ontvang ze niet.

Daarnaast betaal ik Tele2 voor een bepaalde service en als die service niet goed functioneert verwacht ik van Tele2 dat ze het probleem voor mij oplossen. En niet dat ik iedereen in mijn vriendenlijst een berichtje moet sturen met de vraag of hun een klacht voor mijn probleem willen melden.

Hey @dennisp92,

Welkom op de Community! Kan je de oplossing bovenstaande oplossing proberen? Als het niet werkt kan je dan jouw Community account aanvullen met jouw gegevens en welk toestel gebruik jij? Ik hoor graag van je! :thumbsup:

Reputatie 2

Hallo @martheintje,
Welkom op de Community! Je geeft aan dat je geen sms berichten kan ontvangen van andere providers, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik kan mij voorstellen dat je dit snel opgelost wilt zien, let’s fix it!

Ik heb dit probleem meteen voorgelegd aan de experts en die hebben een mogelijk oplossing die je eenvoudig zelf kan uitvoeren. Kan je jouw simkaart uit jouw toestel halen en je toestel herstarten zonder simkaart. Vervolgens zet je jouw toestel weer uit en dan doe je jouw simkaart er weer in. Zet dan jouw toestel weer aan en dan is het hopelijk gefixed. Ik hoor graag of het gelukt is! Als het niet werkt kan je aangeven welk toestel je gebruikt?

Top dat je jouw Community account hebt aangevuld met gegevens, ik kan meteen het systeem induiken als dat nodig is. Mocht je meer vragen hebt dan hoor ik het graag, dan duik ik er meteen voor je in. Ik sta voor je klaar! :muscle:

Hi Cas, bedankt voor je reactie. Ik heb de stappen gevolgd maar dat heeft het probleem helaas niet verholpen, ik krijg nog altijd geen sms berichten binnen vanuit een ander netwerk. De mobiele telefoon die ik gebruik is de Huawei P20 Pro. Zou er echt geen link kunnen zijn met het nieuwe netwerk van Tele 2 waar ik naar overgezet ben? Begin vorige maand kreeg ik namelijk nog wel alle sms berichten binnen.

Ik hoor het graag!

Reputatie 6
Badge +2

Hoi @martheintje,

Bedankt voor jouw snelle reactie! Het kan daar zeker mee te maken hebben, dat sluiten we niet uit. Het stappenplan dat ik stuurde heeft meerdere klanten geholpen, helaas niet bij jou. Wij gaan achter de schermen door met het onderzoek! :muscle:

Reputatie 1

Precies hetzelfde probleem (en ook andere problemen) sinds het overgaan naar het nieuwe netwerk van Tele2.

Er gaat daar wel degelijk iets mis, maar Tele2 wil dit niet erkennen?

Reputatie 2

Precies hetzelfde probleem (en ook andere problemen) sinds het overgaan naar het nieuwe netwerk van Tele2.

Er gaat daar wel degelijk iets mis, maar Tele2 wil dit niet erkennen?

Hi JaySea,

Ik heb inmiddels een sms bericht ontvangen vanuit Tele 2 dat er een nieuwe simkaart onderweg is naar mij. Wanneer ik deze heb ontvangen zal ik je laten weten of mijn problemen verholpen zijn.

Reputatie 2

Inmiddels heb ik mijn nieuwe simkaart ontvangen en op de juiste manier geactiveerd. Het probleem is echter nog niet verholpen, de problematiek is nog altijd aanwezig.. Wat nu? @Cas van Tele2 

Reputatie 2

Nog altijd geen gehoor vanuit @Cas van Tele2 om dit probleem verder te onderzoeken, maar ondertussen factureren ze wel doodleuk door. Ik denk dat overstappen op dit moment mijn beste oplossing is, waardeloos.

Reputatie 1

Ik heb inmiddels ook een nieuwe simkaart waarbij de  problemen niet zijn verholpen. Daarna is het inderdaad radio stilte.

overstappen zou de beste optie zijn, maar ik zit nog aan een contract vast ook al leveren ze geen deugdelijke diensten.

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @martheintje en @JaySea,

Bedankt voor jullie reactie! Sorry dat duurde langer dan verwacht, dit is aan mijn aandacht ontglipt. Ik ga meteen uitzoeken wat de uitkomst is van het ticket. Je hoort van mij, beloofd! :muscle:

Reputatie 1

Bump?

Reputatie 2

@JaySea Is bij jou het probleem inmiddels wel verholpen? Bij mij is het nog altijd hetzelfde verhaal..

Reputatie 1

Nee bij mij ook nog niet

Ik heb ook dit probleem zinds de zogenaamde “netwerk update” van augustus. Ik kan geen SMS-berichten meer ontvangen van verschillende diensten. Dus het lukt me, bijvoorbeeld, niet om mij te identificeren of in te loggen met gebruik van tweestapsverificatie.

Mijn toestel is Oneplus 3 en de SMS-instellingen zijn meer dan één keer gecheckt.

Dat is echt heel irritant Tele2! Is er iemand sowieso met een oplossing bezig of moet ik gewoon naar een andere provider overstappen? 

Reputatie 1

Hopelijk zit je abonnement er bijna op, want Tele2 gaat het niet voor je oplossen.

Ik heb contact gehad, maar het is al een tijdje radio stilte en zijn de problemen helemaal niet opgelost. Ik zou kosteloos moeten kunnen opzeggen, maar ook daar krijg ik geen gehoor meer op. Ik ben bang dat ik mijn tijd zal moeten uitzitten.

@Cas van Tele2 

Bij mij is ook precies hetzelfde aan de gang. Zit al een tijdje met dit probleem en hoopte dat het met een nieuw toestel verholpen zou worden. Nu al 5x gebeld met tele2 in een week en schiet er niks mee op. Afgelopen zaterdag de "technische dienst" aan de lijn gehad, die konden mij eigenlijk alleen maar vertellen dat ze onderzoek hebben gedaan en het resultaat was dat ze niks konden. Ze zijn nu "bezig" met een onderzoek en zal morgen daar bericht van moeten krijgen, maar ik ben heeeeel erg benieuwd of ik überhaupt wat ga horen. Over 2 weken ga ik verhuizen en kan nu niet eens bij mijn eigen bankzaken. Als ik woensdag niks hoor stap ik deze week nog over!

Er is een interessante uitleg van gebruiker @Kuro op een andere thread:

 Ik citeer:

“Ik kan je garanderen dat het ‘opnieuw instellen’  van SMS berichten niet werkt. Ik heb een PhD in CS dus ik kan je uitleggen waarom dit niet gaat werken. De manier waarop deze SMS berichten worden gestuurd is via centrale hubs die dit verzorgen, bedrijven zoals ING, etc. versturen alleen een online request met de content and destination, de rest wordt door deze services verzorgd - deze worden zogename “ SMS aggregators” genoemd die geautomatiseerd bulk SMS kan versturen tegen een laag tarief.

Deze aggregators verbinden internationaal via internet netwerken het bericht door naar een lokale destinatie, waarna het bericht lokaal over gezet wordt op het short message service center (SMSC) netwerk en via dat netwerk wordt het geroute naar de provider en via de provider naar de klant. De aggregator betaald hiervoor een laag tarief aan de eigenaar van het netwerk.

Wat hier naar alle waarschijnlijkheid gebeurd is dat de SMSC verbinding nog steeds geroute wordt naar het oude netwerk van tele2, en aangezien de centrale hubs niet onder beheer van tele2 zijn kunnen ze ook geen update uitvoeren. Hierdoor krijg je nooit het bericht op je telefoon krijgt terwijl het wel door de broker is verzonden en ‘aangekomen’ is. Deze SMS berichten zijn dus als het ware verloren.

Waar tele2 hier in totaal heeft gefaald is om een routing op te zetten die berichten op het oude netwerk opvangt en daarna translate naar het nieuwe netwerk zodat ze alsnog, met een delay, aankomen. Wellicht uit onkunde of uit geldbesparing, maar daardoor krijgen betalende klanten dus mogelijk weken lang geen berichten (en berichten gaan verloren) totdat de nieuwe routings geupdate zijn bij alle andere hubs in het SMSC netwerk. Daar bestaan geen garanties voor.

De oplossing die hier wordt geboden, en het contact opnemen met bedrijven zal geen zin hebben omdat dit een routing probleem is. Daarom werkt directe SMSC → SMSC berichten wel, zoals direct het versturen van een SMS bericht vanaf een andere telefoon. Daar kunnen de bedrijven niets aan doen en de brokers niets, alleen de beheerders van de SMSC hubs kunnen daar iets aan doen. Tele2 kan uiteraard ook iets doen, maar het is duidelijk (na ruim 2 weken geen service) dat zij de update gaan afwachten en niet actief een oplossing gaan aanbieden.

De enige opties die je hebt is afwachten tot de routing cache / registry in de hubs zijn vervangen met de nieuwe routings (waarbij tele2 jou niet kan vertellen hoe lang dat gaat duren, dat is technische informatie waar zij geen toegang tot hebben) waarna zij het ‘magisch’ hebben opgelost of overstappen naar een dienst die niet dit soort amateuristische blunders maakt.”

 

@Cas van Tele2 @Rox van Tele2 hebben jullie een update hierover?

 

Reputatie 1

Er is een interessante uitleg van gebruiker @Kuro op een andere thread:

 Ik citeer:

“Ik kan je garanderen dat het ‘opnieuw instellen’  van SMS berichten niet werkt. Ik heb een PhD in CS dus ik kan je uitleggen waarom dit niet gaat werken. De manier waarop deze SMS berichten worden gestuurd is via centrale hubs die dit verzorgen, bedrijven zoals ING, etc. versturen alleen een online request met de content and destination, de rest wordt door deze services verzorgd - deze worden zogename “ SMS aggregators” genoemd die geautomatiseerd bulk SMS kan versturen tegen een laag tarief.

Deze aggregators verbinden internationaal via internet netwerken het bericht door naar een lokale destinatie, waarna het bericht lokaal over gezet wordt op het short message service center (SMSC) netwerk en via dat netwerk wordt het geroute naar de provider en via de provider naar de klant. De aggregator betaald hiervoor een laag tarief aan de eigenaar van het netwerk.

Wat hier naar alle waarschijnlijkheid gebeurd is dat de SMSC verbinding nog steeds geroute wordt naar het oude netwerk van tele2, en aangezien de centrale hubs niet onder beheer van tele2 zijn kunnen ze ook geen update uitvoeren. Hierdoor krijg je nooit het bericht op je telefoon krijgt terwijl het wel door de broker is verzonden en ‘aangekomen’ is. Deze SMS berichten zijn dus als het ware verloren.

Waar tele2 hier in totaal heeft gefaald is om een routing op te zetten die berichten op het oude netwerk opvangt en daarna translate naar het nieuwe netwerk zodat ze alsnog, met een delay, aankomen. Wellicht uit onkunde of uit geldbesparing, maar daardoor krijgen betalende klanten dus mogelijk weken lang geen berichten (en berichten gaan verloren) totdat de nieuwe routings geupdate zijn bij alle andere hubs in het SMSC netwerk. Daar bestaan geen garanties voor.

De oplossing die hier wordt geboden, en het contact opnemen met bedrijven zal geen zin hebben omdat dit een routing probleem is. Daarom werkt directe SMSC → SMSC berichten wel, zoals direct het versturen van een SMS bericht vanaf een andere telefoon. Daar kunnen de bedrijven niets aan doen en de brokers niets, alleen de beheerders van de SMSC hubs kunnen daar iets aan doen. Tele2 kan uiteraard ook iets doen, maar het is duidelijk (na ruim 2 weken geen service) dat zij de update gaan afwachten en niet actief een oplossing gaan aanbieden.

De enige opties die je hebt is afwachten tot de routing cache / registry in de hubs zijn vervangen met de nieuwe routings (waarbij tele2 jou niet kan vertellen hoe lang dat gaat duren, dat is technische informatie waar zij geen toegang tot hebben) waarna zij het ‘magisch’ hebben opgelost of overstappen naar een dienst die niet dit soort amateuristische blunders maakt.”

 

@Cas van Tele2 @Rox van Tele2 hebben jullie een update hierover?


 

helaas is de routing bij mij niet alleen bij de smsc fout gegaan, maar ook bij in ieder geval vodaphone. Ik heb al sinds augustus geen sms verkeer meer (sinds dat ik ben overgezet) en verwacht daarom ook niet dat het ooit wordt opgelost.

 

@JaySea, nee, we mogen als klanten verwachten dat dit opgelost wordt. Het heeft consequenties voor allerlei belangrijke diensten. Overstappen naar een andere provider is geen optie aangezien alternatieve opties voor onbeperkt internet en bellen minstens 8 Euro per maand duurder zijn.

 

@Cas van Tele2 @Rox van Tele2 @Tele2 ik vraag het nogmaals: hebben jullie een update hierover?

Reputatie 1

@pp866 zo te zien dacht jij ook aan kpn?

@pp866 zo te zien dacht jij ook aan kpn?

Nee, ik dacht in eerste instantie aan T-Mobile. Maar het prijsverschil is groot dus ik blijf liever bij Tele2 (tenzij dit probleem echt heel lang duurt).