Hoge factuur door ongevraagd dataverbruik

• 29 februari 2016
  • 11 reacties
  • 507 x bekeken

Ik heb reeds vele alen hierover contact gehad met Tele2, maar wordt continu afgescheept met standaard mailtjes en reacties. ik heb vorige week betalingen opgeschort en ben best bereid om mijn(normale en terechte) facturen te betalen, mits ik netjes en volledig geantwoord wordt op mijn vragen.

Ik heb nu 3 x telefonisch contact gehad, 2 x een vergoedingsformulier ingevuld en 2 x een klachtenformulier. Daarnaast heb ik mijn klacht nu bij externe partijen neergelegd ter beoordeling en advies.

Mijn klacht komt voort uit het volgende:

Ik heb momenteel een abonnement zonder databundel. Op 26 januari jl heb ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Na het plaatsen van de sim-kaart is deze direct op mobieldata verkeer gesprongen en data gaan downloaden. Na enkele ogenblikken kreeg ik een melding dat ik 15 Mb data had verbruikt. Ik schrok en heb de data verbinding gelijk verbroken en contact gezocht met Tele2. Er werd me verzocht een formulier voor vergoeding in te vullen en dit heb ik gedaan. Aan de hand daarvan werd 15 euro gecrediteerd. Probleem in alle redelijkheid opgelost dacht ik. Toen ik zo'n 2 weken later mijn factuur ontving bleek dat jammer genoeg niet het geval, want er was namelijk geen 15 MB verbruikt maar zo'n 60MB. Wederom contact gezocht met Tele2 en er werd me wederom verteld een formulier in te vullen voor vergoeding. Deze werd echter direct afgewezen omdat men stelt dat mijn vraag reeds beoordeeld was en daarom niet opnieuw in behandeling kon worden genomen.

Daar was/ben ik het niet mee eens en ik vind nog steeds dat er onterecht 45MB data bij mij in rekening is gebracht. Een redelijk vergoeding hiervoor zou zijn als er bv gerekend wordt met ca. 20 cent per MB, maar een euro per MB riekt naar afzetterij/oplichting/misbruik en zet kwaad bloed.

Wederom contact gezocht met tele2, maar weer kon men mij telefonisch niet helpen. Ik moest me maar weer wenden tot een online formulier om (deze keer) een klacht te d deponeren. Dat heb ik dus gedaan. deze klacht bestond uit drie punten. Ten eerste: de slechte bereikbaarheid(alles via online forulieren), ten tweede: de nog opestaande vraag voor creditering van de 45MB mobiele data en ten derde een opmerking over het feit dat ik wenste dat mijn mobiele telefoon direct werd afgesloten van het gebruik van mobiele data.

De reactie hierop betrof slechts 1 punt. Mijn mobiel was nu afgesloten voor mobiele data(ondanks dat men mij eerder had verteld dat tele2 dit niet kon doen, maar dat ik dit zelf moest doen). Mijn klacht werd dus ten dele beantwoord, maar bij lange na niet naar tevredenheid. Ik heb tevens verzocht mij telefonisch te benaderen omdat je in een persoonlijk gesprek meer kunt bereiken dan via die online formulieren en standaard antwoorden van tele2. Dit blijft dus uit en daarom blijft mijn klacht onverminderd staan. Ik word er moedeloos van en heb hier helemaal geen zin in. Ik weiger echter het onterecht in rekening gebrachte bedrag te betalen.

Ik zou graag zien dat mijn klacht inhoudelijk wordt bekeken en dat er wordt besloten de 45 MB te crediteren. Ik zou dat graag bespreken met iemand die daar ook daadwerkelijk ets over kan beslissen.

Mijn klantnummer is 10310847407

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat lezen we hier op het forum als:
U heeft een telefoon abonnement genomen de volgende mogelijkheden:
1) Spraak binnen Nederland
2) Spraak naar het buitenland
3) SMS
4) MMS
5) Data
6) Roaming
7) Premium sms/content

U heeft daarnaast een bundel genomen om een bepaalde hoeveelheid belminuten / sms binnen Nederland elke maand af te nemen.
U heeft daarnaast geen bundel genomen om een bepaalde hoeveelheid data binnen Nederland elke maand af te nemen.
Ook heeft u voor de overige verkeersstromen geen bundels afgenomen.

Dus alles waar u een bundel voor heeft afgenomen wordt uit de bundel gehaald, en als deze op is volgens de afgesproken tarieven in de voorwaarden in rekening gebracht. Omdat u een 0 MB bundel heeft voor internet data geldt dat dit vanaf de 1e MB al in rekening word gebracht volgens de afgesproken tarieven.

Dan neemt U een nieuw toestel in gebruik en vergeet mobiele data uit te zetten. Tele2 stuurt u ook nog een sms bij 15 MB data verbruik , maar u heeft al wat meer data verbruikt..
Dat ze die 15 euro hebben vergoed is al heel soepel en uit coullance. Maar u bent zelf verantwoordelijk voor wat uw toestel verbruikt.
Dag Eric,

Dank voor je reactie op mijn post. Dit schept in ieder geval meer inzicht in de zienswijze die men heeft bij Tele2.

Neemt echter net weg dat het bedrag dat voor Mobiele data wordt gerekend in geen enkele verhouding staat. De EU regels omtrent dataverbruik zijn:

EU-regels
De kosten voor het gebruik van je mobiel in het buitenland worden binnen de EU gereguleerd door het Europees Parlement. Daardoor zijn de kosten voor bellen, sms'en en internetten in het buitenland tot 2014 flink gedaald. Voor 2015 staat er geen verdere daling gepland, voor 2016 weer wel. En eind 2017 moeten de extra roaming kosten helemaal verdwenen zijn. In een ander EU-land betaal je dan hetzelfde als in Nederland.

Buitenlandtarieven binnen de EU:

De kosten vanaf 2015 zijn dan max. €0,24 per MB
Deze tarieven zijn excl. BTW.

Dat is natuurlijk een heel ander bedrag dan dat Tele2 mij momenteel in rekening brengt.

Daarnaast zou het prettig zijn als Tele2 een waarschuwing in hun communicatie zet dat bij het plaatsen van een sim-kaart in een nieuwe telefoon deze automatisch verbinding tracht te maken met het mobiele netwerk van de provider.

Had ik dat geweten was me dit niet overkomen.

Tot slot vind ik een kleine vergoeding op zijn plaats en ook niet onredelijk. Liefst helemaal niets natuurlijk, maar als Tele2 vindt dat ze recht hebben op een vergoeding dan zou dat volgens mij tegen een eerlijk tarief moeten zijn.

het in rekening brengen van 1 euro per MB zal misschien wettelijk niet verboden zijn in Nederland, maar riekt toch op zijn minst naar (bewuste) gebruik making van de mazen in de wet in NL. het resulteert in ieder geval in het feit dat ik 4 x teveel betaal voor per ongeluk gebruikte data en daarnaast resulteert het in een ontevreden klant.
Reputatie 7
Badge +4
Maar om dan facturen niet te betalen is echt vragen om problemen. U moet het echt van coulance hebben, wettelijk heeft u gewoon getekend voor 1 euro / mb buiten de bundel. We hebben het over een contract van 2 jaar geleden... Nu kunt u zelfs geen abonnement zonder data bundel meer kopen bij Tele2. Als u er dan overheen gaat wordt het internet afgesloten, dus kans op meerkosten zijn daarmee ook uitgesloten.
Ik wil best een factuur betalen, maar ik ben het niet eens met de hoogte van het bedrag. Dat vind ik buitenproportioneel.

Ik heb recent mijn abonnement verlengd met 2 jaar, welke pas in mei ingaat en in dat abonnement was het inderdaad niet mogelijk om geen data af te sluiten, dus dat heb ik ook gedaan. Daar zit echter een beveiliging op dat bij het bereiken van je limiet data automatisch wordt uitgeschakeld. Een prima en chique oplossing. Op die manier kom je nooit voor een nare verrassing te staan. Ik neem aan dat die maatregel is genomen door het hoge aantal klachten op dit vlak. Ik zie ze na enig speurwerk overal opduiken.

Neemt niet weg dat ik graag een oplossing wil zoeken. Dat was ook de reden voor mijn klachtenformulier. Het feit dat daar met standaard reacties op wordt geantwoord wekt alleen frustratie en zelf woede op.

Het aangaan van een abonnement met tele2 is een kwestie van vertrouwen in jullie als onderneming. In goed vertrouwen geef ik jullie het recht om geld van mijn rekening af te schrijven. Ik vertrouw er echter op dat jullie redelijk en ter goeder trouw met mij als klant om gaan. Zo voelt het op dit moment niet. De hoge data rekening voelt niet terecht. Op zo'n moment kan ik besluiten om de machtiging in te trekken. Wat dan rest is dat jullie mij een factuur sturen en dat ik die iedere maand moet checken op juistheid en correctheid en pas overschrijf als ik het eens ben met de hoogte er van. In ieder ander geval zullen we dan vele conversaties moeten voeren of op dit forum of via formulieren online of eventueel via de telefoon. Daar zit toch niemand op te wachten?

Ik stel voor dat ik voor de data van 26 januari een factuur krijg a € 17,50 incl. BTW. Dan is voor mij de situatie naar tevredenheid opgelost.
Reputatie 7
Badge +4
Eh.. Dit is een klantenforum van en door klanten.... Soms treden er na een aantal dagen moderators op in de topics, die zijn herkenbaar aan de toevoeging " van tele2", b.v. Maurice van Tele2... (Ik ben ook maar een klant.. (Met 4G en internet abonnement)
haha. Sorry :D

Dacht dat je een medewerker was van Tele2.
Reputatie 6
Badge +5
Hoi dwk1978,
Leuk om je hier tegen te komen op het Forum!
Het is spijtig dat er zulke grote kosten zijn ontstaan.
Ik heb gezien dat je je klantnummer en mobiele nummer hebt ingevuld bij de aanmelding hier op het Forum.
Dat is heel fijn, zo kan ik gelijk het systeem checken.

Ik zie dat er na de datum van je laatste reactie contact is geweest tussen ons.
Het vergoedingsformulier is behandeld zie ik.
Wil je hier nog meer informatie over, dan hoor ik het graag van je.

Vriendelijke groet,
Ben
Dag Ben,

Dank voor je reactie! Wel jammer dat je inhoudelijk weinig uitleg geeft.

Mijn klacht/verzoeken zijn inderdaad behandeld. Iedere keer dat ik dit via jullie online formulieren aangeef krijg ik slechts gedeeltelijke en standaard antwoorden. De meest voorkomende is dat jullie de aanvraag al eens hebben beoordeeld en er daarom niet nog een keer naar willen kijken. Dat is enigszins juist, maar aan de andere kant niet volledig. Ik ben van mening dat de eerste beoordeling te kort geschoten is en dat er daarom een tweede beoordeling plaats dienst te vinden en aan de hand daarvan een redelijke creditering dient plaats te vinden.

Het gaat me niet eens zozeer om het relatief kleine bedrag, maar om het misbruik van vertrouwen. Ik heb in september een soortgelijk akkefietje gehad en dat kostte me toen ook al geld. Ik heb toen aangegeven dat ik geen data op mijn mobiel wenste te kunnen gebruiken. Dat moest ik echter zelf uitzetten werd me toen verteld. De functie om dit uit te zetten op jullie website werkte toen niet. Nu gebeurd het dus toch weer per ongeluk en kan ik weer een te groot bedrag ophoesten voor iets waar ik niet om vraag. Daar baal ik van en dat vind ik niet terecht. Het vreemde bijkomende punt is dat data nu wel door iemand van tele2 is geannuleerd. Daar heb ik bericht van gehad. het kan dus wel.

Ik heb mijn factuur betaald, maar ben het er absoluut niet mee eens. Ik voel me bestolen. Jammer genoeg heb ik net mijn abonnement bij jullie verlengd, maar dat is ook gelijk de laatste keer. Na afloop zal ik naar een andere provider gaan, maar dat zal jullie waarschijnlijk niet veel kunnen schelen.
Reputatie 6
Badge +5
Beste dwk1978,
Bedankt voor je reactie, en ik hoop dat je ook een fijn weekend hebt gehad.
Ik begrijp dat je niet helemaal tevreden bent, maar ik vind het wel super dat je verlengd hebt.

Voor nieuwe abonnementen geldt het volgende:
Wij hebben op dit moment geen abonnementen (met toestel of simonly) waarbij je geen internet kan afnemen. Alle abonnementen geven je toegang tot internet (vanaf 1GB per maand).
Daarnaast, als je databundel op is, valt het internet uit (je kan er niet overheen en er zullen geen datakosten buiten de bundel zijn).
Heb je met deze verlenging een abonnement afgesloten met een databundel?

Je zegt dat door iemand van Tele2 het internet is geannuleerd?
Wat is je toen verteld? Hoe je het kan stopzetten zelf op je mobiele telefoon of is het door ons stopgezet?
Hier hoor ik graag meer over.

Als ik nog meer voor je kan doen, hoor ik het graag.
Groet,
Ben
Dag Ben,

Helaas had ik mijn abonnement vlak voordat dit speelde al verlengd. Daardoor zit ik nog 2 jaar aan jullie vast. Daarna ga ik naar een andere provider.

In september had ik reeds een storing met mijn oude telefoon die toen contact heeft gemaakt met 3g. Daar heb ik een rekening van gehad en daar is een deel van gecrediteerd. Ik heb toen telefonisch aangegeven dat ik wilde dat ik geen mobiele data wenste en er werd me verteld dat dat niet door Tele2 kon worden uitgezet en ik dat alleen zelf uit kon zetten via een optie op de website. Die optie werkte toen niet en ik kreeg de melding ''deze optie is momenteel niet beschikbaar, kom later terug en probeer het opnieuw'' of iets van soortgelijke strekking.

Ik heb er vanaf dat moment altijd goed op gelet dat mijn telefoon geen verbinding maakte met jullie mobiele netwerk. Totdat ik in januari besloot mijn abonnement vast te verlengen omdat mijn telefoon behoorlijk begon te haperen. Hier ging het dus mis. Zonder er om gevraagd te hebben of zonder enige waarschuwing ging de telefoon na plaatsen van de sim direct contact leggen met jullie mobielen netwerk met als gevolg het dataverbruik. Na diverse telefoontjes, online formulieren, etc. Is me slechts 15 euro hiervan gecrediteerd, terwijl het verbruik hoger was. Dat deel zou ook gecrediteerd moeten worden!

In een van mijn latere klachten via jullie online klachtenformulier heb ik aangegeven dat ik geen data meer wenste te verbruiken en naar aanleiding daarvan is het dus niet langer mogelijk om mobiele data te verbruiken. Ik heb dit overigens niet getest, maar het is dus toen wel door Tele2 uitgeschakeld. Iets dat eerder niet mogelijk bleek.

Kortom: ik voel me nog steeds bestolen en vind dat jullie niet correct handelen. Het lijkt er op dat jullie op deze manier bewust geld verdienen. Als ik nu nog kon annuleren zou ik per direct naar een andere provider gaan.
Reputatie 6
Badge +5
Dat vind ik jammer om te horen dwk1978.
Maar uiteraard respecteer ik je keuze als je na deze contractperiode van provider wilt wijzigen.
Mocht je nog iets willen weten omtrent dit abonnement, kan ik je altijd helpen.
Vriendelijke groet,
Ben