Heb ik geen 4G telefoon?

• 12 oktober 2018
  • 11 reacties
  • 1027 x bekeken

Onlangs heb ik van Tele2 een sms gekregen met daarin de melding dat ik geen 4G-ready telefoon zou hebben.
Ik heb naar aanleiding daarvan mijn snelheid getest, en deze was naar mijn mening niet persé snel, maar ook weer niet bedroevend langzaam. Ik kom zo rond de 20 Mbps Down en 15 Mps Up.

Maar dat zijn de snelheden die rond mij huis met 4G haal. Toen ik vandaag in op verschillende plekken in Den Haag was zag ik met Ookla Speedtest dat mijn snelheid ron de 1 Mbps Down lag!

Ik heb de klantenservice gebeld en deze bevestigen dat er in hun systeem staat dat ik geen 4G-ready telefoon heb. Ik heb overigens een vrij onbekende telefoon. Het gaat om een AllCall Rio S. Ik heb hieronder even alle gegevens die ik kon vinden rondom de connectiviteit neergezet:

2G: GSM 1800MHz,GSM 1900MHz,GSM 850MHz,GSM 900MHz
3G: WCDMA B1 2100MHz,WCDMA B8 900MHz
Network type: FDD-LTE,GSM,WCDMA
WIFI: 802.11b/g/n wireless internet
Wireless Connectivity: 3G,4G,Bluetooth 4.0,GPS,WiFi
4G LTE: FDD B1 2100MHz,FDD B20 800MHz,FDD B3 1800MHz,FDD B7 2600MHz

Kan iemand uit deze gegevens concluderen of ik daadwerkelijk een nieuwe telefoon moet kopen of dat ik toch 4G kan gebruiken of deze telefoon?

Alvast bedankt,

Jordi

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Je Smartphone is dan wel 4G ready, maar komt niet voor in de lijst die Tele2 hanteert als zijnde 4G ready voor ''het Tele2'' netwerk ook al kan hij de 800 en de 2600MHz aan.
Daar zit het verschil in.
Het heeft met certificaten te maken, die jou toestel niet heeft om geschikt te zijn voor het 4G netwerk van Tele2.

Kijk zelf maar via de onderstaande hyperlink.

https://www.tele2.nl/lightbox/4g-ready-smartphones/
Je Smartphone is dan wel 4G ready maar komt niet voor in de lijst die Tele2 hanteert als zijnde 4G ready voor ''het Tele2'' netwerk ook al kan hij de 800 en de 2600MHz aan.
Daar zit het verschil in.
Het heeft met certificaten te maken die jou toestel niet heeft om geschikt te zijn vor het 4G netwerk van Tele2.

Oke. Ik zit te denken om de OnePlus 6 te kopen. Ik weet dat niemand het zwart op wit kan garanderen, maar zou het mogelijk kunnen zijn om met dat toestel wel hogere snelheden te kunnen behalen?
Reputatie 7
Badge +2
Er zijn verschillende factoren die spelen in ontvangst/snelheid.

Eerst de ondersteunende frequenties, Tele2 zendt 4G uit op band 7 en 20 (2600 en 800Mhz), je telefoon voldoet technisch gezien wel aan die regel.

Dan heb de de modem en antennes in de telefoon zelf, sommige toestellen kunnen met beide frequenties te gelijk verbinding maken, andere kunnen dat niet, de OnePlus 6 bijvoorbeeld kan met tot 5 frequenties te gelijk verbinden, de kwaliteit van de antenne design en modem hebben ook impact in je ervaringen.

Maar ook heb je de beste telefoon wat er is, je bent ook nog afhankelijk van je provider, je deelt een bandbreedte met andere gebruikers, kan zijn gewoon dat bereik in je omgeving gewoon minder ism maar 20/15 op 4G is een prima snelheid toch?

Die 1mbps in den haag is niet zo mooi, waar was dat? Buiten of binnen?
Reputatie 7
Badge +5
Weet je hoe het zit met je snelheden, dat ligt aan heel veel factoren die dat bepalen.
Ben je verbonden met de 800 of de 2600MHz, de 2600 is sneller maar gaat niet zo ver maar penetreert beter.
De 800 is minder snel maar draagt verder.
Waar jij je bevind wat voor weer het is.
Wat staat er allemaal in de weg, hoe straalt de antenne van Tele2 en waar sta jij.

Maar de theoretische snelheden die jij kunt halen met een OndePlus6 staan in de specs van het toestel beschreven, ook de snelheden die je theoretisch via Tele2 krijgt ook (ergens)
Maar om bv dekking etc uit te sluiten kun je bv een 4Gready toestel uit de lijst van Tele2 gebruiken bij je thuis, maakt dat geen verschil heeft het dan zin om een OnePlus6 te kopen?
Maakt het veel verschil dan is een plus een twee en koop je hem, altijd leuk een nieuwe Smartphone.

Theoretisch kun je dus sneller, maar dat is theoretisch.
Nu de praktijk nog, maar goed tips genoeg gehad nu.
Reputatie 7
Badge +2
PS: er is een gehele Tweakers artikel en test over ontvangst en snelheid tussen verschillende telefoons op alle 4 Nederlandse netwerken.

In die test werd ook de combinatie OnePlus 6 met Tele2 getest.

https://tweakers.net/reviews/6381/1/ontvangst-bij-high-end-telefoons-test-van-signaal-en-snelheid-op-4g-netwerken-inleiding.html
Reputatie 7
Badge +5
PS: er is een gehele Tweakers artikel en test over ontvangst en snelheid tussen verschillende telefoons op alle 4 Nederlandse netwerken.

https://tweakers.net/reviews/6381/1/ontvangst-bij-high-end-telefoons-test-van-signaal-en-snelheid-op-4g-netwerken-inleiding.html

Heel handig die link, maar laten ze nu niet in zijn huis getest hebben 😉

Dat artikel had ik ook al eens voorbij zien komen.
Even tussendoor: Mbit/s is toch hetzelfde als Mbps?
Reputatie 7
Badge +5
Megabit per seconde is hetzelfde. internetsnelheden worden altijd als Mbps aangeduid.
Mbit/s wordt gebruikt zodat je het niet verwart met MB {MegaByte)

Kan ik onderstaand bericht gewoon negeren?

Beste klant, je gebruikt nog steeds een toestel dat niet geschikt is voor ons 4G-netwerk. Als je niet gebruik gaat maken van een 4G-toestel, kun je daarom na 2 dagen niet meer mobiel internetten. Kijk op tele2.nl/4G-only voor meer info. Groet, Tele2

Ik heb tenslotte een telefoon die de frequenties ondersteund.
Reputatie 7
Badge +2
Ik zou die bericht niet negeren want dan ben je straks geblokkeerd.
Grote kans dat je toestel niet (goed) ingeschreven is bij GSMA, dat is wat providers gebruiken om toestellen te herkennen en controleren als ze aan die eisen voldoen.

Als je plannen had om die OnePlus te halen misschien is dat nu de tijd, of in ieder geval morgen met Tele2 bellen om opties te bespreken.

Irrelevant/off-topic, maar toch interessant, terwijl in Nederland alleen Tele2 doe zulke checks, en een telefoon die niet is geregistreerd = geblokkeerd, in Brazilië is de agentschap Telecom begonnen met verbieden van niet geregistreerde toestellen voor alle providers in 10 steden
Reputatie 7
Badge +4
Nee, je kan dat niet negeren. Je toestel staat niet op de lijst. Bij het afsluiten van je abonnement is hiervoor gewaarschuwd. Je voldoet nu niet aan de voorwaarden van het abonnement. Over twee dagen wordt de internetverbinding gestopt. Alleen door het gaan gebruiken van een ander toestel kun je dat voorkomen.
https://www.tele2.nl/lightbox/4g-ready-smartphones/