beantwoord

Gemalto en SIM kaarten

• 23 februari 2015
  • 16 reacties
  • 525 x bekeken

Hey Tele2,

Recent is bekend geworden dat het bedrijf Gemalto onder vuur ligt door de NSA en dat mogelijk de sleutels die op de SIM kaarten staan die door dit bedrijf gemaakt zijn, niet meer geheim zijn.

Ik heb naar aanleiding hiervan twee vragen, en ik neem dit serieus:
- Gebruiken jullie SIM kaarten geproduceerd door Gemalto, zo nee, door welk bedrijf worden jullie SIM kaarten dan gefabriceerd?
- Als jullie kaarten door Gemalto zijn gemaakt, kan ik er samen met jullie voor zorgen dat ik een nieuwe SIM kaart krijg, die recent is geproduceerd (na 20 februari)?

In afwachting op een reactie van Tele2.

Groetjes :-)

Edit: https://tweakers.net/nieuws/101502/nederlandse-providers-doen-onderzoek-naar-nsa-hack-simkaarten.html
icon

Beste antwoord door Lotte van Tele2 26 februari 2015, 10:18

Hoi Destroyer998,

Ik begrijp je vraag en zie dat Jlthkoch en Bombarie je ook al antwoorden hebben gegeven, bedankt daarvoor heren!

In Nederland gebruiken wij geen Gemalto sim kaarten. Andere landen binnen de Tele2 group wel.
De problemen met de Gemalto sim's hebben dus geen invloed op de mobiele klanten van Tele2 in Nederland.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Groetjes, Lotte
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

16 reacties

Reputatie 7
Waarom na 20 februari? Het probleem speelde al vóór 2010!! Is je simkaart van voor 2010 dan?

De meeste simkaarten zijn recenter dan 2010, en daarnaast zal slechts een miniem aantal klanten (if any) interessant zijn voor de VS, dus al zou het al simkaarten van Tele2 betreffen, dan is er nog niet zoveel aan de hand. Dan gaat het dus over enkele klanten.

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/19/vs-en-britten-hackten-data-bij-sim-kaartenproducten-gemalto/

Verder zal Tele2 niet alle informatie (net als die IP-ranges waar je eerder eens om vroeg) openbaar gaan lopen maken.
Waarom na 20 februari? Het probleem speelde al vóór 2010!! Is je simkaart van voor 2010 dan?

De meeste simkaarten zijn recenter dan 2010, en daarnaast zal slechts een miniem aantal klanten (if any) interessant zijn voor de VS, dus al zou het al simkaarten van Tele2 betreffen, dan is er nog niet zoveel aan de hand. Dan gaat het dus over enkele klanten.

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/19/vs-en-britten-hackten-data-bij-sim-kaartenproducten-gemalto/

Verder zal Tele2 niet alle informatie (net als die IP-ranges waar je eerder eens om vroeg) openbaar gaan lopen maken.

De hack is pas sinds 20 februari openbaar. Dit betekend dat in het beste geval, dus als ze er gelijk iets aan hebben kunnen doen, de SIM kaarten van daarna pas veilig zijn.

Het is volgens mij niet aan andere mensen om te beslissen of er voor mij al dan niet iets aan de hand is. Het is een kwestie van vertrouwen, en die is er nu niet meer. Mijn vragen aan Tele2 trachten dat vertrouwen te herstellen. Dat jij hier geen behoefte aan hebt mag, maar dat heeft verder niets met mij te maken.
Reputatie 7
De inbraak is geweest voor 2010. Dat het nu pas bekend is -zonder dat er verder overigens "maatregelen" zijn genomen) dat maakt helemaal niets uit. Men heeft inzage gehad in gegevens van voor 2010. De gegevens van na 2010 heeft men niet in kunnen zien. De simkaarten van na 2010 zijn dus veilig en de simkaarten van voor 2010 ook, tenzij je een terrorist bent o.i.d. en daarnaast zijn er amper nog simkaarten van voor 2010 in omloop.

Dat je je nogal druk maakt om een probleem dat zich al voor 2010 speelde en dat niet op jou betrekking heeft daar gaat Tele2 zich echt niet druk om maken. Verder is jouw simkaart (net als de simkaart van de meeste andere klanten) van ná 2010, dus is er zo-wie-zo al niets aan de hand.

Als jij van mening ligt dat er iets aan de hand is, terwijl er al is uitgelegd dat dit feitelijk niet zo is, dan mag jij dat uiteraard blijven denken, maar dat betekend niet dat Tele2 zich er dan vervolgens iets van aan gaat trekken.
Reputatie 7
Inmiddels is bekend geworden dat de simkaarten van Tele2 niet bij Gemalto vandaan komen. Dus ook om die reden is er niets aan de hand voor klanten van Tele2.
Inmiddels is bekend geworden dat de simkaarten van Tele2 niet bij Gemalto vandaan komen. Dus ook om die reden is er niets aan de hand voor klanten van Tele2.

Dat zou goed nieuws zijn. Heb je misschien een bron voor dit nieuws?
Reputatie 7
Dit heeft Tele2 laten weten. Maar zelfs al waren ze wél afkomstig dan was er dus geen enkel probleem...
Reputatie 7
Badge +5
Laatste update: 24-02-2015 om 12.45
Laatste update: 24-02-2015 om 12.45

Thanks Bombarie, alleen zie ik daar geen inhoudelijke reactie van Tele2, terwijl jlthkoch doet vermoeden, dat die wel bestaat. Ik weet dat Tele2 gebruikt maakt van het T-Mobile netwerk, zouden zij misschien ook de SIM Kaarten op die manier verkrijgen?

Dit heeft Tele2 laten weten. Maar zelfs al waren ze wél afkomstig dan was er dus geen enkel probleem...
Ik denk dat er een misverstand is tussen jou en mij. In de praktijk betekend een zin als dit: "De inbraak vond plaats voor 2010, maar staat beschreven in een geheim GCHQ-document uit dat jaar.", terwijl de publicatie nu pas plaatsvindt, dat de NSA al die tijd toegang gehad kan hebben tot die sleutels. Want, ik kan niet anders dan aannemen dat het bedrijf tot deze openbaring, niet op de hoogte was van deze hack, en er dus niets aan heeft kunnen doen.

Dit betekend dat de NSA al die tijd toegang heeft gehad. Een hack wordt gedaan om toegang te krijgen tot iets. Als ik in 2009 jouw autosleutel heb gekopieerd, dan doet die het vandaag de dag nog steeds, tenzij jij het wist en je sloten hebt kunnen vervangen. Snap je wat ik bedoel?

http://sputniknews.com/military/20150220/1018554007.html
Hierin staat expliciet dat Tele2 WEL deze SIM kaarten gebruikt: "We have several suppliers, and Gemalto is one of them," Tele2 spokesperson told Sputnik via telephone"".

Een inhoudelijke reactie van Tele2 zou op zijn plaats zijn.
Reputatie 7
Die inhoudelijke reactie bestaat wel en zoals gezegd heeft Tele2 dus al aangegeven dat Gemalto geen simkaarten levert aan Tele2. Dus ze verkrijgen (ook niet misschien) geen simkaarten van Gemalto

De inbraak heeft plaatsgevonden voor 2010 en dat is nu bekend geworden. Al het daarna nog zou hebben plaatsgevonden dan zou je dus niet kunnen zeggen dat er voor 2010 is ingebroken. Er zijn niet veel mensen met een simkaart van voor 2010 en zijn bijna alle mensen niet interessant voor de NSA. Een storm (jouw storm!) in een glas water dus!

Wat Tele2 in andere landen doet dat zal allemaal wel, maar wij hebben te maken met Tele2 Nederland. En die heeft Gemalto niet als leverancier.

Omdat er vrijwel niets aan de hand is en het bovendien een zaak betreft die geen betrekking heeft op Tele2 Nederland denk ik dat men wel wat beters te doen heeft. Maar als je persé een reactie van Tele2 wilt dan zou ik dat eens aan ze vragen!
Die inhoudelijke reactie bestaat wel en zoals gezegd heeft Tele2 dus al aangegeven dat Gemalto geen simkaarten levert aan Tele2. Dus ze verkrijgen (ook niet misschien) geen simkaarten van Gemalto
Heb je een bron?

Wat Tele2 in andere landen doet dat zal allemaal wel, maar wij hebben te maken met Tele2 Nederland. En die heeft Gemalto niet als leverancier.
Heb je een bron? Waar haal je al deze fantastische aannames vandaan?

Verder:

De inbraak heeft plaatsgevonden voor 2010 en dat is nu bekend geworden. Al het daarna nog zou hebben plaatsgevonden dan zou je dus niet kunnen zeggen dat er voor 2010 is ingebroken. Er zijn niet veel mensen met een simkaart van voor 2010 en zijn bijna alle mensen niet interessant voor de NSA. Een storm (jouw storm!) in een glas water dus!
Getracht op een ELI5 manier uit te leggen, is duidelijk mislukt, ga er niet verder meer op in.

Omdat er vrijwel niets aan de hand is en het bovendien een zaak betreft die geen betrekking heeft op Tele2 Nederland denk ik dat men wel wat beters te doen heeft. Maar als je persé een reactie van Tele2 wilt dan zou ik dat eens aan ze vragen!
Zie hierboven.

Verder, ben ik oprecht verbaast dat Tele2, een bedrijf, een soort van groupies lijkt te hebben op dit forum die, tegen beter weten in en bewijzen in het oog starend vasthouden aan bepaalde onrealistische standpunten. Maar dit zal wel aan mij liggen.

Queue: Flamewar.
Reputatie 7
Nogmaals: Die bron is er en is jou ook al gegeven (zie link in bericht Bombarie) en verder heeft Tele2 dit ook zelf al aangegeven.

Zoals jou al is uitgelegd is er ook niets aan de hand, zelfs al zou men de kaarten van Gemalto gebruiken. Maar dat is dus niet het geval.

Stop nu dus eens met aandacht vragen voor een probleem dat er niet is of neem contact op met Tele2 voor een inhoudelijke reactie m.b.t. tot dit probleem dat er niet is.
Ik vind helemaal mooi!
Reputatie 3
Badge +5
Hoi Destroyer998,

Ik begrijp je vraag en zie dat Jlthkoch en Bombarie je ook al antwoorden hebben gegeven, bedankt daarvoor heren!

In Nederland gebruiken wij geen Gemalto sim kaarten. Andere landen binnen de Tele2 group wel.
De problemen met de Gemalto sim's hebben dus geen invloed op de mobiele klanten van Tele2 in Nederland.

Groetjes, Lotte
Hoi Destroyer998,

Groetjes, Lotte

Dat is alles wat ik wou weten, thanks!
Reputatie 3
Badge +5
Mooi om te horen,
Fijne dag nog 🙂
Reputatie 7
Die Destroyer zit gewoon nogal om aandacht verlegen, beetje zonde dat we daar tijd in hebben gestoken...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1626311