beantwoord

Geen internet op de Ulafone Armor 4

• 30 oktober 2017
  • 16 reacties
  • 538 x bekeken

Ik zit met hetzelfde probleem als Bertbb (Topic; Geen 4g internet op bluboo s8, wel bellen etc) maar dan met een Ulefone Armor 2. Het is prachtig dat er een lijst is met 'bekende merken' maar daarvan is het eigenlijk logisch dat ze werken. Natuurlijk is mijn toestel 4G, natuurlijk zijn de benodigde frequenties aanwezig.
(4G FDD-LTE: 2100/1900/1800/1700/850/2600/900/700/700/850/800(B1/2/3/4/5/7/8/12/17/19/20)
Dat had ik via Facebook al nagevraagd bij Tele2.
Wat ik niet begrijp is dat telefoons bij Tele2 sowieso overschakelen naar 3G bij het bellen èn er dus een lijst is van circa 55 toestellen die geschikt zijn voor Voice over LTE, terwijl daar geen sprake van is. Dat klinkt op z'n minst een tikje tegenstrijdig. Als bellen toch over 3G gaat, zie ik de noodzaak van die geschiktheid niet in.

Blijft de vraag, is Tele2 nu wel of niet geschikt om te internetten op de voornoemde Ulefone? Zo ja, wat gaat er dan fout? Zo nee, tja, dan zijn we natuurlijk uitgepraat en moet ik op zoek naar een andere provider...

Overigens, ook hier geen SMS dat het niet zou werken. Wel een 'Welkom bij Tele2'. En oh ja, ik mag deze eerste maand het internet 'unlimited' leegtrekken.. 😞
icon

Beste antwoord door Rena Chan 30 oktober 2017, 22:07

De IMEI klopt wel kwa nummers, maar de werking daarvan en hoe het opgesteld is gaat totaal buiten de scope 😛 excuses

De instellingen zijn goed, ja bij apn bedoelde ik leeg of op default waardes, alleen ben ik vergeten om de Verificatietype, die moet PAP zijn.

Inderdaad je hebt wat anders, maar is alleen anders genoemd UMTS is wcdma, en je hebt sowieso al 4G dus de instellingen zijn goed.

Dus even vissen wat ik gevonden heb,

Probeer dat maar 🙂
UPDATE - SOLVED:
The settings were OK all the time but the network interfaces were turned off so it didn't work.
The solution was to got to Settings->Data usage and select mobile network interface and enable mobile data there. That's the same screen where we can set mobile data limits.
Trick is factory reset disables that again... Oh well, one down ;-)
https://plus.google.com/+TomaszMiklas/posts/DJNT3kyztJz
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +5
De lijst die jij bekende merken noemt is de 4G ready lijst die toegestaan zijn op het 4G netwerk van Tele2, alles wat daarbuiten valt kan afgesloten worden van de service die Tele2 bied.

Misschien is het wel een configuratie probleem waarom je geen 4G hebt, maar ook al krijg je het dadelijk aan de praat dan ga je hoogstwaarschijnlijk toch zon SMS krijgen dat je binnen twee dagen afgesloten wordt.
Tele2 kan dat namelijk zien dat er op hun netwerk een niet toegestane Smartphone gebruikt wordt.
Als je belt en je Smartphone is niet volte gecertificeerd dan valt deze terug naar het 3G netwerk van T-Mobile.
Maar volgens mij was het nog geen reden om afgesloten te worden, als je geen VoLTE geschikt toestel hebt.
Hij moet wel in de 4G ready lijst staan, dat wel.

De oplossing heb jijzelf eigenlijk al gegeven, overstappen naar een provider die niet zo moeilijk doet.
Wel van te voren goed informeren voordat je zoiets doet, of jou Smartphone compatible is met hun netwerk.
Dank voor je reactie Cypher. Ik vind het een zeer aanmatigende aanname van Tele2 dat telefoons die niet in het lijstje van bekende merken staat, niet 4G zouden zijn.
Een configuratieprobleem is het niet, alle instellingen zijn nagelopen. En als ik op de Facebook pagina reageer en vraag wat het probleem is dat mijn toestel niet in het lijstje staat en ik krijg als antwoord dat het met frequenties te maken heeft en het toestel met 2600 en 800 moet kunnen omgaan, dan voel ik me met die informatie en de kennis die ik van het toestel heb, best wel goed geïnformeerd.

En dat mijn toestel terugvalt naar 3G tijdens het bellen, terwijl Tele2 voor het bellen gebruik maakt van het 3G netwerk van T-Mobile, Ik zie echt het probleem niet. 😉
Reputatie 7
Badge +5
Ik snap je frustratie maar het enigste dat ik voor je kan betekenen is je informatie geven over hoe het werkt.
Kijk je Smartphone ondersteund idd de juiste frequenties die Tele2 gebruikt voor 4G.
De 800 heeft een verdere reikwijdte en de 2600 is voor wasr het erg druk is maar gaat niet zo ver als de 800.
Maar wat de reden precies is waarom het niet werkt en waarom hij niet geaccepteerd wordt weet ik ook niet.
VoLTE is nog niet verplicht, maar in de toekonst zal het wel een vereiste worden.
Jou toestel zal daar dan geen certificaat voor krijgen.
Wat wel verplicht is is dat hij in de 4G ready lijst moet staan.

Maar goed het is wat het is en ik kan je er niet mee helpen, want ik ben namelijk niet van Tele2.
Het enigste dat ik kan is het je uit leggen hoe het werkt.

En geen dank.
Als de indruk ontstond dat ik kwaad op jou was, is dat een misverstand Cypher! 😃
Alleen had Tele2 wat 'zwart-witter' duidelijk mogen maken dat een bepaald toestel domweg verboden is. Ondanks de kwalificaties en de voortschrijdende markt. Want die hou je echt niet tegen. 😉
Reputatie 7
Badge +5
Nee hoor dat gevoel/die indruk had ik ook niet, dat je kwaad op mij was,
Eerder een beetje kwaad op Tele2, daarom dacht ik laat ik het even duidelijk maken dat ik niet van Tele2 ben wat misschien overbodig was en jou die indruk gaf ?

Verder ben ik het wel met je eens.
Reputatie 7
Badge +2
Tele2 hanteert een lijst van 4G toestellen, die is wel uitgebreider dan de VoLTE lijst, maar het is bijna onmogelijk om bij te welke toestellen allemaal nieuw komen. Dagelijks komen nieuw mobieltjes op de markt van onbekenden merken.

Dat gezegd je wordt niet direct van het internet geblokkeerd, je zou eerst een waarschuwing sms krijgen, en je zou dan 6 dagen hebben om een andere toestel te regelen, en als je op 4G zit kans is dat je die sms niet een krijg, ik hen zelf geen gehad toen ik een andere toestel gebruikte.

Het kan zijn dat je toestel toch slecht geconfigureerd is, maar voor dat we dat gaan onderzoeken, heb je een andere 4G telefoon waar je je simkaart kan testen?

Wat krijg je precies? Alleen 3G? Of 4G maar zonder internet toegang?

Jou toestel is dual Sim neem ik aan, heb je op beide Sim-slots geprobeerd? En daar dan de apn instelingen checken, ook de netwerk modus, het zou gsm, wcdma en LTE moeten zijn.

Netwerk selectie moet op automatisch zijn.

Bij de apn kan je beste een nieuwe toevoegen, en de huidige verwijderen.

Als je toch geen verbinding krijg, ga naar de telefoon app en toets
*#*#4636#*#*

Ga naar phone info, en check dat de netwerk ook gsm, wcdma en LTE is, ik heb geen Android telefoon nu tot mijn beschikking, dus moet ik ff uit mijn hoofd doen, maar als je links boven ik de 3 puntjes menu klik, zie je een optie die heet selecteren radio banden, kijk als je daar een optie als Euro of Global ziet. Als niet zo is, dan laat het staan.

Als last resource kun je kiezen voor resetten van je telefoon.

Verder weet ik ook niet, maar begin eerst met proberen van je simkaart in een andere toeste.
Dank voor je reactie Rena Chan.
Ik snap het probleem van het bijhouden van de nieuwe merken. Overigens lijkt me dat core-business van een provider, net zo goed als het bijhouden van de oudere toestellen die niet meer mee kunnen komen. Aan beide kanten voorkom je dat klanten voor verrassingen komen te staan.

Ik heb helaas geen ander toestel om het een en ander te testen (dan was dat al gebeurd). Het toestel wekt de indruk dat alles goed werkt; het 4G symbooltje staat keurig in beeld. Het toestel werkt, bellen, internetten via Wifi, nou ja, alles wat je mag verwachten, behalve het internetten via de simkaart. Ook niet in het andere slot.

Instellingen zijn nagelopen (en doorgesproken met de leverancier) en ik kan geen gekke dingen ontdekken.

Je andere opties loop ik even na.
Reputatie 7
Badge +2
Oké als je 4G ziet, dan kan het weinig fouts aan je telefoon zijn anders dan de apn. Als deze internet.tele2.nl is en de rest op leeg/default dan zit je goed.

Er is een kans dat de probleem aan de kant van Tele2 zit.

Tele2 is een speciaal gevalletje, ze hebben heen 3G netwerk en ze leunen zich op de 800Mhz (band 20) frequentie en tot kort was die frequentie niet aanwezig op bijna geen enkele import telefoon. En wat gebeurt als klanten een mobiel zonder band 20 gaan gebruiken is dat ze via 3G gaan internetten en kort gezegd dat kost geld en kan Tele2 straks de prijzen niet laag houden.

Er is geen magische tool om mobieltjes te goedkeuren, dat moet allemaal handmatig hehdaan worden, het probleem is dar dagelijks komen tientallen nieuwe merken, iedereen (jij ook) kan op Alibaba gaan een ODM vinden die een mooie hardware heb, 10000 stuks van kopen en laten branden op je eigen wil, met je eigen logo en model naam. Om toestellen te herkennen ze de IMEI, en grote fabrikanten gebruiken het zoals bedoelt is, je kunt een telefoon herkennen (exacte model / regio ) via de IMEI, bij een “Chinees” OEM zijn ze erg chaotisch met allerij kleine variaties en het is niet altijd op de goede manier gedaan, je hebt toestellen met andere LTE configuratie met het zelfde model nummer.

Het wordt alles makkelijker wanneer Tele2 alleen maar 4G gaat aanbieden, dan het werkt wel of niet, geen 3G gedoe.
Om met de IMEI te beginnen, een prachtig en goed leesbaar getal van 15 cijfers. Daar zit geen woord Chinees bij. 🙂 (Maar oftie klopt is natuurlijk een tweede.)
Bij de APN settings vond ik geen internet.tele2.nl, dat heb ik nu ingevuld, een herstart gedaan maar ik merk geen verschil. Met de Wifi uit vindt hij nog steeds niks. De rest was trouwens niet leeg, MCC staat op 204, MNC op 02. En de beide protocollen op IPv4.
Bij de 'Phone settings' zie ik 'Voice service', 'In service' en 'Data service', 'Disconnected'. Maar dat wist ik natuurlijk al. Bij 'Roaming' staat 'Not roaming' maar dat klopt op dit moment omdat hij op de Wifi zit.

Bij 'Set Preferred Network Type' staat nu 'LTE/UMTS auto (PRL)'. Iets anders dus dan jij hierboven aangeeft?
Reputatie 7
Badge +2
De IMEI klopt wel kwa nummers, maar de werking daarvan en hoe het opgesteld is gaat totaal buiten de scope 😛 excuses

De instellingen zijn goed, ja bij apn bedoelde ik leeg of op default waardes, alleen ben ik vergeten om de Verificatietype, die moet PAP zijn.

Inderdaad je hebt wat anders, maar is alleen anders genoemd UMTS is wcdma, en je hebt sowieso al 4G dus de instellingen zijn goed.

Dus even vissen wat ik gevonden heb,

Probeer dat maar 🙂
UPDATE - SOLVED:
The settings were OK all the time but the network interfaces were turned off so it didn't work.
The solution was to got to Settings->Data usage and select mobile network interface and enable mobile data there. That's the same screen where we can set mobile data limits.
Trick is factory reset disables that again... Oh well, one down ;-)
https://plus.google.com/+TomaszMiklas/posts/DJNT3kyztJz
PAP?!?😲 PAP!!😀
Ik krijg de indruk dat je het probleem te pakken hebt Rena Chan!! Want nadat ik die invulde en de zaak wilde opslaan kreeg ik nog een klein protestje; ook de 'Name' moest wel ingevuld zijn en daar stond niks, Maar daarna kon ik opslaan, het toestel herstarten en wat gelijk opviel was dat er naast de 'grote '4G' in de balk nu ook heel klein nog een keer '4G' stond, boven het driehoekje van 'Tele2 NL'. En na het uitschakelen van de Wifi kon ik nog steeds het internet op!
De komende dagen nog eens blijven testen op verschillende lokaties, maar ik heb nu goede hoop dat het goed gekomen is. En uiteraard laat ik dat nog weten! DANK!👍🏽
Reputatie 7
Badge +2
Yeeeeeeeey! Finally!!!!

Nou super dat het werkt! Dat pap instellingen gaan we in ieder geval niet meer vergeten he lol 😛

Laat het weten als je overal goede 4G heb, taak van Tele2 nu is je telefoon officieel in de white list zetten 🙂
Reputatie 7
Badge +5
Meneer was zo stellig dat hij juist geconfigureerd was, blijkbaar dus niet.
'Meneer' maakt wel meer foutjes. 😃 (En heet gewoon Theo. 😉 )
Want ik zie nu ook dat ik Armor 4 ingetypt heb en dat moet natuurlijk Armor 2 zijn.

En ja, ik ben nu op een andere lokatie en heb de Wifi daar nog niet opgenomen in m'n lijstje.
En dus staat het kleine '4G' weer bij het driehoekje en het werkt!
Reputatie 7
Badge +5
Nou dat is heel mooi en goed dat Rena je heeft kunnen helpen Theo.
Niets is zo rot als ergens geen gebruik van kunnen maken terwijl je het wel graag wilt.

Veel plezier ermee Theo
Reputatie 4
Badge +3
Yeeeeeeeey! Finally!!!!

Nou super dat het werkt! Dat pap instellingen gaan we in ieder geval niet meer vergeten he lol 😛

Laat het weten als je overal goede 4G heb, taak van Tele2 nu is je telefoon officieel in de white list zetten :-)

Topper!!!