beantwoord

Data altijd kwijt bij reparatie?

• 7 december 2017
  • 7 reacties
  • 196 x bekeken

Beste mensen,
Nieuw op dit forum heb ik het volgende probleem (en een snelle zoekopdracht gaf me nog geen antwoord in eerdere of andere posts...);

Mijn refurbished iphone6 64G die ik sinds plm 6 maanden heb icm een abo heeft de geest gegeven ;-(
Dwz sinds vorige maand deed de mute-knop het slecht, daar kan ik nog mee leven met de virtuele 'home' knop op het scherm te zetten.
Maar afgelopen maandag is de iphone er helemaal mee opgehouden: eerst afgelopen weekend een keer, toen leek het een reactie op de kou buiten, want de iphone leek te hebben 'gedacht' dattie leeg was, dat was dus eigenlijk niet zo. Ik heb tenminste op verschillende plekken gelezen dat een accu zo wel eens van slag kan zijn door temperatuur. Maar maandag lag 'ie aan de lader en er was niks aan de hand. Stond op plm 80% dus ik laat 'm er nog even aan hangen. Vervolgens moet ik naar m'n werk en doet 'ie he-le-maal niks meer..!
Niet te resetten, ook aan de laptop 'ziet' itunes de telefoon niet.

Nu kom ik bij de kern van mijn vraag: ik wil 'm dus opsturen, maar de juffrouw van Forza die ik al belde kon me niet geruststellen vwb behoud van data. Als het echt alleen de accu is zei ze dat mogelijk data behouden kunnen blijven maar dan moest ik dat bij de reparatie uitdrukkelijk aan geven! Maar evengoed ben ik dan bang dat als het iets anders is, óf als mijn verzoek niet gelezen of gehonoreerd wordt, er hopsakee de standaard procedure op los gelaten wordt en dus een fabrieksinstellingen reset wordt gedaan na reparatie en dus data weg...

Het gaat om veel data, zes maanden foto's bijvoorbeeld... Oké ik voel de vraag al aankomen: waarom icloud backup niet gebruikt? Nou ik ben echt niet paranoide maar als iets niet persé in de cloud hoeft, liever niet. Bovendien kan ik natuurlijk nooit mijn 'hele' 64G backuppen zonder ruimte bij te kopen, én mijn oude iphone 5 die ik al vier jaar heb heeft nooit enig probleem gehad dus ik dacht te kunnen vertrouwen op de kwaliteit die ik van Apple gewend was.

Mijn vraag aan mede-forummers en liefst Tele2 medewerkers op dit forum: kan ik de iphone opsturen ter reparatie met de vraag om data te behouden indien mogelijk? Want ik begreep ook al dat de phone toch eerst naar Dynafix gaat en daar staat vrij stellig op hun website dat data ALTIJD verloren gaat omdat ze verplicht zijn nieuwe software te installeren of zo...

Wie o wie kan mij advies geven?

PS er zijn bedrijven die adverteren met data recovery ook van iphones. In het uiterste geval wil ik best wat uitgeven als ik daarmee mijn data terug krijg, maar iemand een idee wat dat kost? Dan vind ik bovendien dat ik daar niet helemaal alleen voor op hoef te draaien maar ook nog: ben ik dan mijn garantie kwijt bij Tele2/Forza..?
icon

Beste antwoord door eric 7 december 2017, 21:51

Dat is niet voorkomen. Als er software problemen zijn wordt er nieuwe op geplaatst. Als telefoon vervangen wordt omdat oude niet te repareren is krijg je ook geen copy van de data terug.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

7 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Toch, als bijvoorbeeld zo'n accu de phone -al is het maar éven- tot leven kan brengen, zodat ik 'm aan itunes kan hangen om de reserve kopie te kunnen maken...?

Al een nieuw, origineel snoer gekocht? Dat is een must bij een 2de hands toestel.
Reputatie 7
Badge +4
Een leverancier is verplicht een product te repareren als het defect is. Als je zelf geen backup hebt dan is dat vervelend, maar valt niet onder de reparatie plicht.
Nou weer wat wijzer...
Wegens drukte dit even laten liggen, maar zojuist gebeld met zowel Dynafix als Tele2.
En wat is de uitkomst? Welnu, TELEURSTELLING!
Dynafix vermeld inderdaad dat data altijd verloren gaan, en Tele2 is even flexibel als een zwaar eikenhouten deur, namelijk niet!
Mijn voorstel om bij een 'derde partij' reparateur een accu desnoods tijdelijk te vervangen om de data te kunnen redden vind geen doorgang want dan ziet Dynafix dat er al iets aan gedaan is, of dat de iphone open is geweest (hoe zien ze dat trouwens?) maar dat is inderdaad reden om de garantie te laten vervallen. Iedere poging bij de juffrouw van Tele2 om wat flexibiliteit te vragen -zij leek mijn argumentatie best te begrijpen- werd blijkbaar door haar meerderen teruggefloten. Nee ze werken écht alleen met Dynafix en daar moet ik het maar mee doen.
Sorry Tele2 maar dit is echt zéér onflexibel servicegedrag wat dus nimmer in het belang van de klant kan zijn, echt heel triest...
Als mijn abo over anderhalf jaar is afgelopen ga ik snel naar een andere provider! Ondertussen denk ik er nog over dit aan te kaarten bij één of andere klachtencommissie zodat er hopelijk een melding bij een Tele2 hotemetoot terecht komt en ze zich misschien eens achter het oor gaan krabben.
Maar eerlijk gezegd verwacht ik er weinig van 😢
Reputatie 6
Badge +1
Nog even een aanvulling, koop eerst een nieuw origineel oplaadsnoertje. Die gaan heel veel kapot.
Reputatie 6
Badge +1
Right , via iTunes een backup maken. Als het goed is heb je daar ook je iPhone mee geregistreerd bij Apple en de Store.
Daar ben ik dus bang voor... probleem is dat ik als consument/leek natuurlijk nooit kan bepalen of het alleen de accu is... dat hoop ik namelijk want dan zou de data dénk ik te redden zijn.
Heb net trouwens wel ergens een prijs gevonden voor data recovery; €260 voor een smartphone, gloeiende zeg ;-(

Dan zou ik nog bijna overwegen bij de lokale smartphone reparateur voor €49 een nieuwe accu te laten plaatsen, als die mij in ieder geval ook goeie hoop kan geven (of durft te garanderen) dat daarmee de data behouden blijft. Toch, als bijvoorbeeld zo'n accu de phone -al is het maar éven- tot leven kan brengen, zodat ik 'm aan itunes kan hangen om de reserve kopie te kunnen maken...?
Reputatie 7
Badge +4
Dat is niet voorkomen. Als er software problemen zijn wordt er nieuwe op geplaatst. Als telefoon vervangen wordt omdat oude niet te repareren is krijg je ook geen copy van de data terug.