Certificering Nokia 8 en 9

• 4 augustus 2017
  • 12 reacties
  • 789 x bekeken

Het lijkt er op dat de Nokia 9 aangekondigd staat als nieuw te verwachten toestel bij Tele2. Wordt deze dan ook gecertificeerd voor het gebruik van volte? Hoe zit het met de Nokia 8? Ik ben geen fan van Samsung en Apple. Graag wil ik een kale stock Android. Nu gebruik ik de Nexus 5x, helaas nog steeds geen volte...

Jacques

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Waar maak je het uit op dat Nokia 9 door Tele2 verkocht gaat worden? Want dat zou inderdaad betekenen dat ze een commitment hebben van Sony dat dit toestel VoLTE gecertificeerd gaat worden. Maar op de Tele2 site zie ik het niet staan, ook niet bij PRESALE..
Een kale stocj Android zal al helemaal niet VoLTE gecertificeerd gaan worden. Het is wachten op een soort algemene noemer voor de algehele telecommarkt zodat niet elk toestel op elk netwerk gecertificeerd hoeft te worden. Bijvoorbeeld dat Qualcomm chips net als 4G data een bepaalde standaard mee gaan geven voor VoLTE.
hier;
https://www.tele2.nl/blog/verwachte-smartphones-2017/
Reputatie 7
Badge +4
mmm.. Dat klinkt niet als een aankondiging dat Tele2 die gaat verkopen, maar een enthousiast verhaal van ene Jefta over wat er allemaal voor telefoons aankomen...
Zie ook topic over VoLTE voor Oneplus en Willysoft. Misschien kan de moderator daar jouw toestellen ook onder de aandacht brengen.
https://forum.tele2.nl/smartphones-en-instellingen-184/volte-wileyfox-swift-2-66044/index2.html
Dat ga ik doen Eric.

Toch jammer dat als ik Android wil en VOLTE dat ik vast zit aan die vervelende schil van Samsung...of Sony.
Dat is niet wat ik wil. Dan dus Google Pixel (heel duur) of de nieuwe Nokia`s.

Ik begrijp het "gedoe" van certificering ook niet helemaal, is er dan helemaal geen standaard?
Reputatie 7
Badge +2
Just asking,

Maar ik ga er vanuit dat 3G netwerk van T-mobile relatief goed dekking heeft, maakt het zo veel uit?
Oké, telefoon wordt dan misschien niet gefinancierd via tele2, maar ik hoop dat HDM (Nokia) wat reële prijzen gaat vragen voor de high-end mobieltjes.

Door een netwerk storing en te veel tijd, hebben we op kantoor zelfs een ABX (blind) test gedaan met VoLTE en 3G bellen, resultaten zeggen dat wij konden geen verschil horen, het was puur gokken.

Nou, het als je belt dan duurt het schakelen van 4G naar 3G wat langer, vooral bij Samsung, en als je te gelijk internet is je verbinding wat trager, maar dat zijn de enige drawbacks.

De complexiteit van VoLTE heeft veel oorzaken, maar meest belangrijke is dat VoLTE een vrij flexibel standaard is, zo providers kunnen een eigen implementatie kiezen, alles van alleen simpel gesprekken, tot video bellen en data zoals GPS informatie. Daarnaast is het proces van schakelen van LTE naar 3G tijdens een gesprek ook erg ingewikkeld en er zijn weer verschillende implementaties er van.

Providers willen wel zsm iedereen op VoLTE krijgen, niet alleen Tele2, maar ook andere, VoLTE neemt 3 keer minder bandbreedte in beslag dan belen over UMTS.

In landen waar branded telefoons de norm is zoals India en Amerika, daar is VoLTE en VoWiFi super populair, want elke toestel heeft gewoon een aangepaste software (vol met bloatware als je over Android hebt) van de provider.

Maar in Nederland is unlocked/unbranded de norm, muv sommige toestellen die direct door T-Mobile verkocht worden.

De rabbit hole van VoLTE en Android is nog dieper, bij Apple, als je m een iPhone in Australië koopt, zet je een Tele2 simkaart, en je krijgt een software update om VoLTE te actieveren.

Bij Samsung, ze hebben een aangepaste ROM voor elke land, en dat kun je alleen veranderen door middel te flashen.
Zo als je een Galaxy S8 in Duitsland via Amazon koopt, krijg je geen VoLTE.

In het kort, providers moeten de documentatie en specificatie van hun implementatie door nemen met de fabrikant, deze gaat een stukje software opschrijven, dat wordt getest en dan wordt live gezet, in het geval van Android, elke fabrikant kiest voor een andere manier, maar meestal is het net als Samsung, wat niet echt optimaal is.

En nee, er zijn geen plannen om VoLTE te standaardiseren, daarvoor zijn we 3 jaar te laat.

Eidt:

Btw: in een andere topic was de thema, ja maar fabrikant X zegt wel open te zijn om support van VoLTE in Nederland uit te breiden.

We weten gewoon dat het is puur PR talk toch? Implementatie van VoLTE kost geld, en in een market waar fabrikanten niet (erg veel) afhankelijk zijn van providers om te verkopen, waarom gaan ze daar tijd aan besteden?
Reputatie 7
Badge +4
Helemaal waar. Alleen als je VoLTE naar VoLTe belt is er een groot verschil in geluidskwaliteit. Aan 1 kant VoLTE wordt het hoogwaardige geluid teruggecodeerd naar 3G en dan maakt het idd niet zo'n verschil.
Reputatie 7
Badge +2
Zelfs dan hadden we niet altijd direct het verschil gemerkt, maar goed ja dat kan ook per toestel / netwerk variëren.

Maar ik zou zeker niet mijn telefoon keus baseren op VoLTE support, anders kom je niet echt verder, en Tele2 heeft wel een grote lijst, bij KPN heb je de keus alleen tussen Samsung en Apple, bij T-Mo zijn ze nog bezig met testen op iPhones en alleen Vodafone heeft support voor paar andere toestellen voor zoals VoLTE als VoWiFi.
Reputatie 7
Badge +4
mobiele operators upgraden hun interconnects zodat de VoLTE codecs tussen hun netwerken ook ondersteund wordt. Zo wordt het HD voice ervaring ook beschikbaar voor veel meer gesprekken. Vergeet ook niet dat 3G netwerken alleen nog maar minder zullen gaan worden. De 3G operators struikelen over elkaar met meldingen dat ze 3G frequenties inzetten op 4G omdat daar de groei plaatsvind. Het vervelende met een 4G telefoon zonder VoLTE is dat je altijd ook nog 3G nodig hebt. Die zitten op andere (hogere) frequenties en komen indoor niet zo ver als de 800 Mhz. De kans dat je wel streepjes ziet (4G) maar geen gesprek kunt ontvangen / kunt bellen neemt dus toe.

op 4Gmasten.nl zie je ook de maandelijkse vorderingen van alle 4G sites die erbij komen. Kortom, een telefoon schaf je niet aan voor een paar maanden. De markt gaat van 4G, via 4G+ al naar 5G! VoLTE is weliswaar nog nieuw (hoewel Tele2 het al sinds maart 2016 aan klanten aanbiedt), maar met een VoLTE telefoon kun je ook op plekken zonder 4G bellen, maar dus ook op plaatsen zonder 3G dekking 🙂
Het is jammer dat je dus geen vrije toestel keuze hebt als je volte wilt. Het is te hopen dat Tele2 en de toestel fabrikanten zich meer gaan inspannen om tot een standaard te komen. Het overigens ook in het belang van Tele2 dat alle abonnees bellen op volte.
Reputatie 7
Badge +4
Tele2 spant zich zeker in. Kijk maar eens hoeveel toestellen (50) / fabrikanten er al VoLTE gecertificeerd zijn t.o.v. de andere providers! Maar het blijft zoals Rene al zegt nog steeds een business case voor zowel hen als de oosterse fabrikanten.. Ik lees wel op andere fora dat Qualcomm (chipset leverancier) zich ook bezighoud met een soort van standaard voor VoLTE en VoWIFI. Die chips worden in heel veel verschillende toestellen ingebouwd, dus dat zou echt een doorbraak gaan zijn. Als ik wat tijdslijnen tegenkom zal ik ze hier ook posten.
Reputatie 7
Badge +2
Het is wel zo dat providers zoals T-Mobile 3G frequenties inzetten op 4G, maar vooral bij de andere grote providers zal het kompleet uitschakelen van 3G niet zo snel gebeuren, gewoon omdat VoLTE zo problematisch en duur is, capaciteit van 3G wordt wel minder omdat bijna iedereen internet gewoon vi 4G, maar het oude netwerk blijf bestaan tot dat de VoLTE problemen opgelost worden, en zoals het nu uitziet, het meeste reële scenario is LTE zsm de deur uitschoppen als 5G klaar is.

GSMA (organizatie die over regulering van standaards gaat) heeft VoLTE bewust zo vrij gelaten, en terug draaien is zeker moeilijk.

En over Tele2, zij hebben een groot belang dat alle gebruikers overschakelen naar VoLTE, zo als Nokia toestellen populair worden tussen Tele2 gebruikers, dan zou economisch beter zijn om geld te investeren om die toestellen VoLTE ready te maken. (Fabrikanten gaan de kost van ontwikkelen en testen van de VoLTE verbinding niet zelf betalen 😉 )
Het antwoord van Nokia;

Hi Jacques,

Thank you for contacting Nokia Mobile Care Team!

https://www.nokia.com/en_int/phones/nokia-8
In principle, Nokia 8 support Volte and to understand if Tele2NL supports Nokia 8, you have to contact the mobile operator.

If you have more questions please don't hesitate to contact us.

Kind regards,
Nokia Mobile Care Team

Het lijkt mij dat de rol van Tele2 moet hier dus ook groter moet zijn.