beantwoord

Waiting for IP address...

• 25 maart 2019
  • 4 reacties
  • 421 x bekeken

• Aan het warmlopen
  • 2 reacties
hi,
Sinds 1 maart Tele2 glasvezel, daarvoor jaren lang Tele2 DSL. Nu een probleem met zonnepaneel omvormer en Sonos speaker. Na 2 a 3 dagen, krijgt omvormer geen IP adres toegewezen (wifi) en Sonos reageerd niet meer op Apple Iphone (advies om wifi router te rebooten). Na reboot router gaat dit weer 2 a 3 dagen goed, daarna weer "waiting for IP address"
Is er een aanpassing nodig aan de router?
Bedankt ,Seppo
icon

Beste antwoord door Gela 26 maart 2019, 11:00

DHCP “Dynamic Host Configuration Protocol”. Standaard krijgen je apparaten automatisch een IP adres toegewezen door de DHCP van je router. Hij kijkt welke IP adressen vrij zijn en kent het eerstvolgende IP adres dat vrij is toe aan een apparaat die verbinding met het thuisnetwerk wil maken.

Ook geeft de DHCP server de DNS adressen door aan alle apparaten in het netwerk. DHCP kan dus erg handig zijn: je hoeft zelf niets in te stellen. Maar een nadeel van DHCP is het feit dat het IP adres iedere keer anders is wanneer je een apparaat opnieuw aanzet.

En daar zit, of zat, jou probleem, want wanneer je omvormer of Sonos in ruststand is heeft hij ook geen IP adres nodig en jij op dat moment een laptop of mobiel aanzet dan is dat IP adres weer vergeven door de DHCP. Je omvormer wordt wakker en hé waar is mijn IP adres?

Dat kan dus niet voorkomen als je hem een vast IP adres geeft vandaar de binding. De DHCP doet er dan niets mee want hij ziet “gereserveerd voor” en blijft eraf.

Kort gezegd, alle apparaten die een vaste plek in je thuisnetwerk hebben, en nergens anders komen, die krijgen dus ook een vast IP adres toe gewezen. Daar horen dus geen telefoons of laptops bij want die kunnen immers ook van een ander netwerk gebruik maken.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Wegens inactiviteit van dit topic heb ik het hierbij gesloten.

Groeten Anton
Badge +2
DHCP “Dynamic Host Configuration Protocol”. Standaard krijgen je apparaten automatisch een IP adres toegewezen door de DHCP van je router. Hij kijkt welke IP adressen vrij zijn en kent het eerstvolgende IP adres dat vrij is toe aan een apparaat die verbinding met het thuisnetwerk wil maken.

Ook geeft de DHCP server de DNS adressen door aan alle apparaten in het netwerk. DHCP kan dus erg handig zijn: je hoeft zelf niets in te stellen. Maar een nadeel van DHCP is het feit dat het IP adres iedere keer anders is wanneer je een apparaat opnieuw aanzet.

En daar zit, of zat, jou probleem, want wanneer je omvormer of Sonos in ruststand is heeft hij ook geen IP adres nodig en jij op dat moment een laptop of mobiel aanzet dan is dat IP adres weer vergeven door de DHCP. Je omvormer wordt wakker en hé waar is mijn IP adres?

Dat kan dus niet voorkomen als je hem een vast IP adres geeft vandaar de binding. De DHCP doet er dan niets mee want hij ziet “gereserveerd voor” en blijft eraf.

Kort gezegd, alle apparaten die een vaste plek in je thuisnetwerk hebben, en nergens anders komen, die krijgen dus ook een vast IP adres toe gewezen. Daar horen dus geen telefoons of laptops bij want die kunnen immers ook van een ander netwerk gebruik maken.
hi - bedankt !
Ik heb voor de omvormer en Sonos aangevinkt dat het IP adres behouden moet blijven. Dien ik dat ook te doen voor alle laptops / mobile telefoons die regelmatig onze router bezoeken?
Ik kijk dit even 2 a 3 dagen aan aangezien het problem pas na 2 a 3 dagen terugkeert.
Badge +2
Is er een aanpassing nodig aan de router?
Ja, dat is wel nodig. Zet de ip adressen eens vast van die apparaten. De modem/router staat standaard in DHCP.