beantwoord

Vragen wlan en overige apparaten

• 15 juni 2019
  • 4 reacties
  • 795 x bekeken

Hallo,

Ik heb al heel wat gezocht maar kan geen concreet antwoord kunnen vinden voor mijn probleem. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen of in de juiste richting kan sturen.

Mijn setup is als volgt:

Tele2 modem ZXHN H369A
eigen router (TPlink)

Ik heb "alles" werkend maar stuit op een probleem waarvan ik mij afvraag of het op te lossen is.
Op het modem (H369A) wil ik gebruik maken van WLAN (5ghz) omdat dit een stabielere oplossing geeft in het hele huis t.o.v. van de wifi van de tplink router.

Achter het modem heb ik mijn eigen router, waar verschillende apparaten via LAN op zijn aangesloten ( PC, TV, android box, versterker, HUE)
Voorheen maakte ik dus ook gebruik van de wifi van deze router, maar wil dat liever niet. Probleem is echter dat ik nu met mijn mobiele apparaten (iphone & ipad) niets meer kan benaderen en bedienen wat achter de router zit. Ik gebruikte mijn telefoon bijvoorbeeld voor bediening van tv, verlichting.

Wanneer ik de instellingen bekijk is een en ander wel duidelijk, denk ik.
Mijn router heb ik in de DMZ gezet van het modem, en alle apparaten kunnen verbinden met internet
Alle mobiele apparaten die verbonden zijn met het modem (wifi) krijgen een ip adres in het bereik 192.168.1.x
Alle apparaten die aan de router hangen krijgen echter een ip in het bereik 192.168.0.x
Volgens mij is dat op zich ook zoals het moet wat betreft veiligheid?

Alles wat via wifi rechtstreeks verbindt met het modem zit dus in een ander netwerk, maar hoe krijg ik het voor elkaar om toch gebruik te maken van de wlan van het modem en toegang te krijgen tot de apparaten achter de router zodat ik ze kan bedienen? En dat op een veilige manier uiteraard?
Moet ik dan "assign public IP" instellen naar mijn router, of verlies ik dan behalve direct toegang tot het modem ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de wifi van het modem?

Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is en dat iemand mij een handje wil / kan helpen
icon

Beste antwoord door Gela 15 juni 2019, 17:36

Dat kan zeker goed gaan want het werkt hier ook goed. Hier staan beide wifi netwerken aan.

Wat je moet doen is beide netwerken een andere SSID naam geven, dan zie je ze terug in je mobiel als 2 of 3 verschillende netwerken en kun je kiezen welke je wilt gebruiken. En 5GHz heeft ook een andere naam dan 2.4GHz.

Als het verder allemaal goed werkt gewoon niets wijzigen maar alleen de netwerknamen van de wifi uit elkaar halen. Het is dan net of naar die van de buren zit te kijken.

Maar pas op: alles wat achter je router zit met Lan moet dus de wifi van de router gebruiken want je hebt nu 2 netwerken in gebruik.

Aanvulling: wil je dat niet dan kun je alle namen hetzelfde maken en eens proberen of dat bij jou werkt.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Badge +2
Dat kan zeker goed gaan want het werkt hier ook goed. Hier staan beide wifi netwerken aan.

Wat je moet doen is beide netwerken een andere SSID naam geven, dan zie je ze terug in je mobiel als 2 of 3 verschillende netwerken en kun je kiezen welke je wilt gebruiken. En 5GHz heeft ook een andere naam dan 2.4GHz.

Als het verder allemaal goed werkt gewoon niets wijzigen maar alleen de netwerknamen van de wifi uit elkaar halen. Het is dan net of naar die van de buren zit te kijken.

Maar pas op: alles wat achter je router zit met Lan moet dus de wifi van de router gebruiken want je hebt nu 2 netwerken in gebruik.

Aanvulling: wil je dat niet dan kun je alle namen hetzelfde maken en eens proberen of dat bij jou werkt.
Hallo Gela,

Dank je voor jouw reactie. Ik had al gehoopt dat jij zou reageren want ik was al op meerdere onderwerpen in dit forum uitgekomen waar jij de helpende hand bood :)

Ik zal het proberen dmv beiden aan te zetten met dezelfde naam, maar als ik je goed begrijp is het niet mogelijk om alleen de wifi van het modem te gebruiken én daarmee toegang tot alles wat achter de router zit te krijgen.
Als dat het geval is dan zal ik binnenkort toch maar een nieuwe router aanschaffen met 5ghz, op zich niet zo’n probleem. De tplink heb ik al best wel een hele tijd, kan wel eens vervangen worden.
Dank!
Badge +2
De technische feiten zijn dat je met 2 accespoints werkt. Zowel van de modem als van de TP-router.
De enige manier om ze met elkaar te verbinden is om alle SSID’s hetzelfde te maken. De apparaten kiezen dan automatisch het sterkste signaal maar dat gaat dan wel op voor het internet naar buiten toe.
Hier heb ik een beveiligingscamera hangen met de LAN achter een ASUS router en met een extra accespoint die Bridge with AP heeft lukte het wel maar ook vaak niet. Het blijft lastig te maken.
Badge +2
Op het modem (H369A) wil ik gebruik maken van WLAN (5ghz) omdat dit een stabielere oplossing geeft in het hele huis t.o.v. van de wifi van de tplink router.
Nog eens rustig na gedacht over jou probleemstelling hier en ik vraag me het volgende af.

Met welke reden heb jij een 2e router in gebruik die duidelijk minder is dan die van de ZTE?

Gezien het feit dat het wifi bereik van de ZTE (vrij logisch want die is 3x3 MiMo op de 5 GHZ band) beter is dan van je eigen router zou het wel eens zinvoller kunnen zijn om een goede Gigabit Switch te gebruiken in plaats van een eigen router.

ZTE weer in de basisinstellingen, router weg en Switch aansluiten daar weer via Lan de apparaten op en klaar ben je. Je hebt dan weer één netwerk in gebruik.