TV decoder reageert vaak nergens op

• 6 december 2018
  • 26 reacties
  • 3091 x bekeken

Beste allemaal,

Ik heb al een tijdje tele2 alles in 1. Tele-2 blijft een redelijk goedkope aanbieder en internet werkt na wat hindernissen in het begin nu eindelijk ook goed.

Ik heb eigenlijk al langer last van het onderstaande probleem, maar wil het nu graag oplossen. Ik heb hiervoor al een keer een andere decoder gehad, omdat weleens spontaan uitviel (dit bleek aan de voeding van te liggen).

Het probleem:
Regelmatig reageert de Televisie decoder niet op de afstandbediening, de afstand maakt niets uit. Ik kan hem gewoon aan en uit zetten met de afstandsbediening, daar reageert hij prima op. Bij het zappen en door de TV-gids / het terugkijk menu reageert de decoder vaak niet op de afstandsbediening. Dit was bij de vorige decoder ook zo. Hierdoor is het erg moeizaam om door de menu's heen te komen. Ik moet dan echt 10 keer drukken voordat de decoder reageert. Behalve de aan uit knop die werkt wonderbaarlijk genoeg wel.

Is dit een bekend probleem bij de decoders en kan hier iets aan gedaan worden?

Groetjes,

Wesley

Ps: De batterijen van de afstandsbediening zijn vol.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

26 reacties

Iemand?
Is bij het veranderen van decoder ook een andere afstandsbediening gebruikt?
Heb je de batterijen al eens vervangen.?
Reputatie 1
Je decoder en afstandsbediening communiceren via infrarood, misschien stoort iets het signaal?

Direct zonlicht op de infrarood ontvanger van de decoder of de afstandsbediening kan problemen veroorzaken.
En sommige kunstmatige lichtbronnen kunnen ook storing veroorzaken

Ps... Dit is een wilde gok
Reputatie 1
Pak de achter camera van je smartphone en film het volgende : zodra je je afstandsbediening gebruikt volume harder zachter doet ect aan uit ga je het infrarood signaal zien op camera.
Je ogen kunnen het niet zien je camera wel
Zo kun je je afstandsbediening uitsluiten of die wel of niet het probleem is

Zie bijlagen
Een foto van een video opname die ik net deed om te laten zien wat ik bedoel
@Dig4tal Smart ☺
Reputatie 1
Ik denk dat het probleem te maken heeft met pairing van de afstandbediening en het apparaat. Er kunnen veel variaties zijn.
Ik wil uitsluiten dat het de afstand bediening is.
Dus als de afstandsbediening het weer niet doet pak je camera en kijk op het moment dat die niet reageert of er wel een IR signaal uit de afstandbediening komt. Als dat wel het geval is namelijk dat die gewoon 'send' dan is de oplossing dichtbij.
Bedankt voor alle reacties,

@WhTurner Dit is ook een nieuwe afstandsbediening, hiervoor was het een ander type. Ik heb nog nooit andere batterijen er in gedaan.

De tv reageert overigens wel gewoon altijd op de afstandbediening als de decoder niet reageert.
Dus ik ga er van uit dat de batterijen niet leeg zijn.

@Dig4tal Goede tip om het infrarood signaal te bekijken. Meestal is het donker als ik thuis ben (winter) dus zonlicht zal het niet zijn. Ik heb wel LED verlichting in huis. Ik zal het de volgende keer ook even proeren zonder dit licht aan te zettena.

Die pairing is dat iets wat ik zelf kan doen?

Ik denk zelf dat het aan de decoder kant ligt, aangezien het volume van de TV wel te regelen is op het moment dat de decoder niet reageert. Het aan en uit zetten van de decoder werkt ook altijd met de afstandbediening, ook als de decoder niet reageert op de rest van het signaal.

Groetjes,
Reputatie 1
Ik weet niet hoe dat met tele 2 apparaten werkt maar kan je niet de afstandbediening en de decoder opnieuw aan elkaar pairen?
Misschien dat iemand van tele2 dat weet?
Reputatie 5
Badge +1
Probeer dit. https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/televisie/afstandsbediening-werkt-niet/
@theocoppes Bedankt, Ga het vanavond gelijk proberen!

Groetjes,
De decoder reageert vandaag redelijk goed hij mist afentoe een klik van de afstandsbediening. Ik zie wel de twee leds oplichten op het moment dat dit gebeurd.

Met de verlichting in huis uit maakt geen verschil. Het is dan best wel donker.

Zodoende dus geprobeerd te resetten. Dit heeft niet geholpen. Het was kort zelfs even erger (dat kan ook toeval zijn).

Edit: toch voor alle zekerheid de batterijen vervangen. Hetzelfde verhaal. De koppeling van de afstandsbediening met de TV vind ik trouwens echt top!

Wat nu?
Hebben jullie dit probleem trouwens ook?
Reputatie 5
Badge +2
Hé wesley_D,

Ik denk dat je op dit moment een van de weinige bent met die specifiek probleem maar ik hoor het graag als er meer mensen zijn die hier last van hebben. Gezien je al veel hebt uitgesloten (IR signaal, opnieuw koppelen van de AB, batterijen e.d.) wil ik voor je kijken wat ik kan doen en heb ik wat informatie van je nodig.

Zou je me een privébericht kunnen sturen met je:

- Naam
- Adres
- Postcode + Woonplaats
- Klantnummer
- Geboortedatum

Dan ga ik kijken wat ik voor je kan doen!

Groet, Kevin
Privé bericht is verstuurd.
Reputatie 5
Badge +2
Bedankt voor je privébericht wesley_D,

Ik zie geen problemen in je verbinding naar het modem toe, je haalt de maximaal haalbare snelheid op je adres van 50mbit download en er zitten geen fouten op de lijn.

Ik wil in dit geval een monteur sturen die alles nog even kan nakijken en op zijn minst ook de decoder preventief zal vervangen, deze kan ik voor je inplannen op werkdagen tussen 08:00 en 13:00 of tussen 12:00 en 18:00. Als je akkoord bent dan hoor ik graag welke dag en tijdstip je voorkeur heeft!

Groet, Kevin
Hallo Kevin,

Ik neem liever geen vrij van werk.
Wat zou de monteur willen nakijken?
Ik kan zelf de decoder makkelijk vervangen, maar ik meen mij te herinneren dat ik het hiervoor ook al had (heb al 3 keer een nieuwe gehad). Zijn er verschillende types?

Groetjes,
Reputatie 5
Badge +2
Hé wesley_D,

Naast het vervangen van de decoder (waar meerdere types van zijn) was het ook mijn intentie is om te controleren of er misschien niet iets over het hoofd gezien wordt wat tot nu toe nog niet als tip is aangeraden. Het is namelijk een vrij specifieke storing die we bijna niet tegen komen. Mijn hoop is dat de monteur een oplossing heeft of kan vinden waar wij tot dusver nog niet aan gedacht hebben.

Groet, Kevin
Wanneer kan hij langskomen?

Ik hoop wel dat het dan ook optreedt. Anders komt hij voor niets.
Reputatie 5
Badge +2
De monteur kan op dit moment nog voor morgen, vrijdag of de werkdagen volgende week tussen 08:00 en 13:00 of tussen 12:00 en 18:00 ingepland worden, zeg maar wat je het beste uit komt!
24 december om 11 uur.
Reputatie 5
Badge +2
Hé wesley_D,

Ik kan geen afspraak maken om exact 11 uur, de mogelijkheden zijn tussen 08:00 en 13:00 of tussen 12:00 en 18:00. Ik heb op dit moment de afspraak alvast voor je gereserveerd/ingeplanned tussen 08:00 en 13:00. Mocht je de afspraak willen aanpassen naar de middag stuur mij dan even een berichtje!

Groet, Kevin
Dat is prima.
De monteur is langs geweest.

De bekabeling en dergelijke lijkt het niet aan te liggen. Voldoende internet snelheid op mijn adres en een stabiele verbinding.

De locatie van de decoder daar had de monteur nog wel een opmerking over. Deze stond vlak bij mijn denon versterker. Hij had het idee dat deze eventueel kon storen op het infrarood van de decoder. Dus hebben we de decoder op een andere locatie neergezet.

Dit maakte niet uit.
Dus de oplossing was een nieuwe decoder (evt het nieuwe type).

Ik heb het oude type opgestuurd gekregen.
Dus die moet ik even uitproberen. Ik kreeg vandaag alleen de foutmelding dat er twee decoders zijn. De ander moet even uit her systeem gehaald worden.

Groetjes,
De foutmelding is verholpen door te bellen met de klantenservice.

De huidige decoder reageert vele malen beter dan de oude!
Het laden duurt soms nog wel even en gister liep hij vast in het terugkijk menu. Toen heb ik de stekker uit jet apparaat getrokken. Na het opstarten was het weer allemaal super traag, toen het apparaat even aan en uit gezet. Hierna reageerde het wel weer beter dan de vorige.

Het is nog niet heel soepel allemaal, hij slaat met enige regelmaat nog wel wat over bij het bedienen met de afstandsbediening. Maar de huidige situatie is vele malen beter. Ik ben benieuwd of het nieuwe type decoder (de monteur gaf mij een ander type nummer) wel helemaal soepel werkt

Bedankt voor de tips.