beantwoord

Problemen met aansluiten tv signaal (i.c.m. Powerplugs)

• 13 april 2017
  • 10 reacties
  • 324 x bekeken

Beste heer/mevrouw,

Vorige week is bij mij internet aangesloten. Het modem staat in de meterkast en onze tv staat boven. Via de monteur heb ik een set powerplugs van Tele2 aangeschaft met 2 ingangen voor LAN-kabels bij in iedere plug. Het internet gaat goed over de powerplugs. Echter, zodra ik mijn tv wil verbinden (en dus een LAN-kabel van het modem naar de 2e ingang in de powerplug stop en boven vanuit de tweede uitgang naar de tv-decoder), gooit hij het netwerk eruit..

Ondertussen heb ik al wel een switch aangeschaft, omdat ik sowieso te weinig poorten heb. Maar hoe ga ik dat met het aansluiten van de tv doen?

Met vriendelijke groet,
Tim
icon

Beste antwoord door Gela 13 april 2017, 14:32

Toch maar rechtstreeks een kabel leggen voor de tv of is er nog een alternatief.

Technisch gezien is er nog een mogelijkheid maar dan zul je diep in de materie moeten duiken. Hier is een topic van iemand die het wel gelukt is met 1 kabel.
https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/decoder-via-switch-werkt-wel-60958

Een eigen kabel trekken zou weleens een stuk eenvoudiger kunnen zijn. Maar het is een alternatief.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

Badge +2
Om duidelijk te maken waarom dit niet werkt zoals jij het probeert aan te sluiten is even een klein stukje theorie noodzakelijk.

Internetverbinding en tv signaal werken beide op een eigen vlan (Virtual Local Area Network).

Dit betekend dus dat beide een eigen verbinding, los van elkaar, nodig hebben om te kunnen werken, dit kan met een kabel of met powerplugs zijn. In ieder geval moeten er 2 aansluitingen zijn vanuit de lanpoorten van de modem/router die je daar hebt.

De switch die je hebt mag niet in de verbinding van de modem naar de decoder zitten want er valt niets te switchen hier. Die verbinding is mac adres gerelateerd en werkt alleen op je aangemelde decoder.

Wel kun je die probleemloos gebruiken in je internetverbinding voor de andere apparaten die je wil aansluiten.
Om duidelijk te maken waarom dit niet werkt zoals jij het probeert aan te sluiten is even een klein stukje theorie noodzakelijk.

Internetverbinding en tv signaal werken beide op een eigen vlan (Virtual Local Area Network).

Dit betekend dus dat beide een eigen verbinding, los van elkaar, nodig hebben om te kunnen werken, dit kan met een kabel of met powerplugs zijn. In ieder geval moeten er 2 aansluitingen zijn vanuit de lanpoorten van de modem/router die je daar hebt.

De switch die je hebt mag niet in de verbinding van de modem naar de decoder zitten want er valt niets te switchen hier. Die verbinding is mac adres gerelateerd en werkt alleen op je aangemelde decoder.

Wel kun je die probleemloos gebruiken in je internetverbinding voor de andere apparaten die je wil aansluiten.

Dank voor de uitleg. Het enig wat ik niet snap is, zoals ik bovenstaand uitlegde, dat als ik de twee verschillende poorten van mijn powerplug tegelijk gebruik en ook in het modem vanuit twee verschillende poorten laat komen, de verbinding het helemaal niet meer doet. Heb jij daar een verklaring voor toevallig? Of wordt dat dan gezien als dezelfde lijn, omdat het dezelfde powerplug is en maken de twee lanuitgangen weinig uit?

Zo niet, dan denk ik dat een rechtstreekse kabel naar de tv decoder leggen de enige oplossing is?
Reputatie 5
Badge +2
@Godyourule

In principe wat je nu probeert te doen is dat je twee verschillende internet connecties over 1 kanaal probeert te sturen. Hierdoor slaat alles vast. Want het modem weet dan niet meer welke van de twee connecties hij nou moet uitsturen naar de powerplug en krijgt in principe een black out 😛

In theorie is het wel mogelijk wat je probeert te doen. Alleen heb ik het bij de type die jij hebt niet geprobeerd. Ik heb een handleiding in het verleden gemaakt voor een ander type powerplugs van Tele2 waarbij er in totaal 3 (of meer) waren en waarbij iemand hetzelfde probeerde te doen. Ik heb helaas zelf geen powerplugs thuis liggen of een internet verbinding van tele2 dus ik kan het helaas niet testen voor je.
Badge +2
De set powerplugs die jij daar hebt kan niet van Tele2 komen want die hebben slechts 1 aansluiting, zie hier,
https://www.tele2.nl/thuis/tv-abonnement/verbindingsset/
De set powerplugs die jij daar hebt kan niet van Tele2 komen want die hebben slechts 1 aansluiting, zie hier,
https://www.tele2.nl/thuis/tv-abonnement/verbindingsset/

Het plaatje toont inderdaad één uitgang. Ik heb de verbindingsset direct bij de monteur van (volgensmij) Imtech gekocht. Er staat wel een Tele2 logo op de zijkant, maar de plug ziet er iets anders uit qua body. En hij heeft dus 2 lan-poorten i.p.v. 1. Uit de reactie van BaardDraakje begrijp ik dat er in principe sprake kan zijn van een blackout. Toch maar rechtstreeks een kabel leggen voor de tv of is er nog een alternatief. Dank voor de hulp i.i.g. 🙂!
@Godyourule

In principe wat je nu probeert te doen is dat je twee verschillende internet connecties over 1 kanaal probeert te sturen. Hierdoor slaat alles vast. Want het modem weet dan niet meer welke van de twee connecties hij nou moet uitsturen naar de powerplug en krijgt in principe een black out 😛

In theorie is het wel mogelijk wat je probeert te doen. Alleen heb ik het bij de type die jij hebt niet geprobeerd. Ik heb een handleiding in het verleden gemaakt voor een ander type powerplugs van Tele2 waarbij er in totaal 3 (of meer) waren en waarbij iemand hetzelfde probeerde te doen. Ik heb helaas zelf geen powerplugs thuis liggen of een internet verbinding van tele2 dus ik kan het helaas niet testen voor je.

Begrijpelijk. Wel bedankt voor de reactie! Kan ik in principe concluderen dat het beter is om toch een kabel direct naar de tv te leggen?
Reputatie 5
Badge +2
@godyourule

Als de mogelijkheid er is dan is het zeker een aanrader 🙂 Mocht je toch ergens tegenaan lopen laat het dan even weten!

@Gela

Tele2 had/heeft wel een model powerplugs met 2 LAN poortjes erin. Voor zover ik mij me herriner wordt deze niet meer standaard vanuit Tele2 zelf geleverd. Maar het kan voorkomen dat de monteurs deze nog wel op voorraad hebben liggen en deze dus uitgeven aan klanten.
Badge +2
Toch maar rechtstreeks een kabel leggen voor de tv of is er nog een alternatief.

Technisch gezien is er nog een mogelijkheid maar dan zul je diep in de materie moeten duiken. Hier is een topic van iemand die het wel gelukt is met 1 kabel.
https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/decoder-via-switch-werkt-wel-60958

Een eigen kabel trekken zou weleens een stuk eenvoudiger kunnen zijn. Maar het is een alternatief.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi godyourule,

Hebben de tips die Gela aangegeven heeft je geholpen?
Graag hoor ik van je of ik vanuit Tele2 nog iets voor je kan betekenen.

Groetjes van Jeanette van Tele2
Reputatie 1
Badge +1
Wegens inactiviteit en reactie heb ik het topic nu gesloten