beantwoord

netwerkverbinding tussen laptop en printer visa versa werkt niet goed

• 2 april 2015
  • 19 reacties
  • 8784 x bekeken

Wat moet ik doen om dit goed te laten lopen. Via de USB verbinding functioneert de printer prima, maar als ik via het draadloos netwerk wil werken gaat het fout. De laptop kan dan de printer niet vinden en andersom de printer de laptop niet, terwijl ze beiden aangeven verbonden te zijn met het netwerk. en voldoende signaal geven.
PS. vanaf een I-pad komt draadloos printen wel tot stand.
icon

Beste antwoord door Slagathor 2 april 2015, 16:18

Beste 81krap112, welkom op het forum! Printers zijn soms lastig om mee te verbinden, iedere fabrikant heeft hun eigen manier om het apparaat aan te sluiten, dit veroorzaakt soms wel verwarring. Ik zal je helpen het probleem op te lossen 😉.
Het is mogelijk dat de iPad AirPrint gebruikt om te verbinden, een speciaal protocol van Apple die het verbinden makkelijker maakt.
Ten eerste: wat voor printer heb je en wat voor laptop gebruik je (Windows XP, Vista, 7, 8(.1), 10, Linux, OS 😵?
We gaan het probleem oplossen.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

19 reacties

Beste 81krap112, welkom op het forum! Printers zijn soms lastig om mee te verbinden, iedere fabrikant heeft hun eigen manier om het apparaat aan te sluiten, dit veroorzaakt soms wel verwarring. Ik zal je helpen het probleem op te lossen 😉.
Het is mogelijk dat de iPad AirPrint gebruikt om te verbinden, een speciaal protocol van Apple die het verbinden makkelijker maakt.
Ten eerste: wat voor printer heb je en wat voor laptop gebruik je (Windows XP, Vista, 7, 8(.1), 10, Linux, OS 😵?
Ik heb een HP Photosmart all in one printer serie 5520 en ik gebruik Windows 7
Reputatie 6
Badge +5
Als je met een usb kabel verbonden bent dan moet je als
het goed is ook de wifi instellingen kunnen veranderen.
Ik weet niet hoe dat precies zit in het menu van die printer,
maar je kunt de volgende instellingen gebruiken:
Als ie automatisch wil verbinden dan hoef je alleen de WiFi netwerknaam en het
wachtwoord in te vullen. Anders moet je ook de netwerkinstellingen opgeven:
*IP Adres: 192.168.1.100
(Als 100 al bezet is een andere kiezen. Met 1 handmatig ingesteld apparaat is
dit gewoon een makkelijke om te onthouden 192.168.1.150 zou ook kunnen). :)
*Subnet Mask: 255.255.255.0
*Standaard Gateway: 192.168.1.1
*DNS Server: 192.168.1.1
HP heeft vaak lastige protocollen, vaak beter om de bijgeleverde CD te gebruiken en geen nieuwe drivers downloaden!
Badge +5
En vooral windows update niet de drivers laten updaten, daar gaat het ook heel vaak mis.

De CD gebruiken is inderdaad de beste optie.

Jeroen de muzikant, dank voor je suggestie. Had ik al geprobeerd maar zonder resultaat

Beste Slagathor
'Ik heb een HP Photosmart all in one printer serie 5520 en ik gebruik Windows 7
HP heeft vaak lastige protocollen, vaak beter om de bijgeleverde CD te gebruiken en geen nieuwe drivers downloaden!

Beste Aragorn,

HP heeft alles van de printer online gecheckt en geen abnormaliteiten kunnen vinden en suggereerde cotact op te nemen met tele2. Ook daar kon men niets vinden en die suggereerden het forem in te schakelen.onder het motto: misschien is daar iemand die dit probleem herkent.Vandaar dus mijn vraag naar mogelijke oorzaak.
Badge +5
Ik heb een Vergelijkbare printer maar dan van Canon, en dat is ook regelmatig bonje met wireless. Heb het vermoeden dat het met het modem van Tele2 te maken heeft, die gooien wel meer roet in het eten bij dit soort apparatuur.
Zelfs een vast ip reserveren en toekennen aan de printer werkt niet altijd.

Het probleem zou zo maar over kunnen zijn als je een eigen router voor je thuisnetwerk gebruikt achter het modem en het modem enkel voor internettoegang laat zorgen.
Badge +2
Wat moet ik doen om dit goed te laten lopen. Via de USB verbinding functioneert de printer prima, maar als ik via het draadloos netwerk wil werken gaat het fout. De laptop kan dan de printer niet vinden en andersom de printer de laptop niet, terwijl ze beiden aangeven verbonden te zijn met het netwerk. en voldoende signaal geven.
PS. vanaf een I-pad komt draadloos printen wel tot stand.

Wanneer de I-pad de printer wel kan vinden ligt het dus niet aan de verbinding met de router maar aan ontbrekende software in de laptop. De I-pad gebruikt daar een app voor.

Wat nog te proberen is van de site van http://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/HP-Photosmart-5520-e-All-in-One-Printer-series/5157533/model/5157535#Z7_3054ICK0KGTE30AQO5O3KA30R1
de software op te halen naar de laptop en van daaruit draadloos te installeren op de laptop.

Zo heb ik het gedaan met mijn HP ENVY 120 en het heeft gewerkt. Er zal weinig verschil in die software zitten. En vanuit dat menu kun je dan ook een vast ip adres opgeven.
Nogmaals, gebruik de originele CD ! Meer kan ik er niet over zeggen, het is een bekend probleem. Geen nieuwe drivers, gewoon verwijderen en de oude erop zetten.

De apps zijn veel simpeler dus logisch dat de Ipad wel werkt.
Aragorn
Dank voor het meedenken. Probleem lijkt opgelost. Provider Tele2 had WPS niet geactiveerd in het modem.
Ik heb een Vergelijkbare printer maar dan van Canon, en dat is ook regelmatig bonje met wireless. Heb het vermoeden dat het met het modem van Tele2 te maken heeft, die gooien wel meer roet in het eten bij dit soort apparatuur.
Zelfs een vast ip reserveren en toekennen aan de printer werkt niet altijd.

Het probleem zou zo maar over kunnen zijn als je een eigen router voor je thuisnetwerk gebruikt achter het modem en het modem enkel voor internettoegang laat zorgen.

Bas2577
Dank voor het meedenken. Het probleem lijkt opgelost. Mijn provider Tele2 had WPS niet geactiveerd in het modem.

Jeroendemuzikant

Dank voor het meedenken. Het probleem lijkt opgelost. Mijn provider Tele2 had WPS niet geactiveerd in het modem.

Slagathor,
Reputatie 6
Badge +5
Jeroendemuzikant

Nou, mooi dat het is opgelost. 🙂
Ik wist niet eens dat ze dat activeren. Ik meende dat Tele2 geen
WPS gebruikte. Maar het zal ook wel bij nieuwe(re) modems.
Reputatie 7
Badge +5
Wat ik begrijp heeft hij ergens een verborgen knopje gevonden om zelf de WPS te kunnen activeren.
Zal wel moeten, met een WPS vraag kom je niet verder dan de 1e lijns helpdeskmedewerker , "hebben we niet / doen we niet / ondersteunen we niet"
Badge +2
Optie is aanwezig maar staat standaard uit in de Technicolor modem/router en als je de weg kunt vinden of weet zet je hem even aan.

Reputatie 6
Badge +5
Wat ik begrijp heeft hij ergens een verborgen knopje gevonden om zelf de WPS te kunnen activeren.
Zal wel moeten, met een WPS vraag kom je niet verder dan de 1e lijns helpdeskmedewerker , "hebben we niet / doen we niet / ondersteunen we niet"
Ooow, was dat het! 🙂 Ja tuurlijk, het zal ook wel.
Die helpdesk reacties over WPS kende ik namelijk ook al. :D

Optie is aanwezig maar staat standaard uit in de Technicolor modem/router
en als je de weg kunt vinden of weet zet je hem even aan.
Ik zie het nu ja. De wondere wereld van tele2. Vertel dat de helpdesk ook even! :8