vraag

ip adressen - vreemd device op netwerk

• 3 maart 2019
  • 14 reacties
  • 509 x bekeken

Wegens zeer traag mobiel internet op zoek naar de oorzaak viel me op dat ik nergens kan zien welke ip adressen er aan ons abonnement zijn toegewezen. Bij ons vroegere abonnement was dat wel zo. Als ik nu onafhankelijk scan welke apparatuur er op mijn netwerk zit, komt er een 'Linus.lan' device op die een heel hoog nummer gebruikt in wat blijkbaar onze ip range is. Wij hebben echter geen linus.lan device. Dit device is niet zichtbaar als ik inlog in de Tele2 router. De router is overigens zo ingesteld dat nieuwe devices moeten worden geweigerd. Waarom kunnen we onze ip range niet zien? Wat doet een linus.lan device op ons netwerk, hoe kon het erin? Hoe krijg ik het eruit?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

14 reacties

Reputatie 2
@lily123 : Hoeveel providers en welke hardware leveranciers ga je allemaal voorleggen aan de Autoriteit en de Consumentenbond? En moet minister-president Rutte eigenlijk ook niet meteen al op de hoogte worden gesteld?
Nogmaals: dit is geen Tele2 kwestie. Maar doe wat je niet laten kan ...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Don_Quichot_(boek)
En laat @Cypher jouw Sancho zijn bij je tochten ...
@lily123 : Je kunt ook overdrijven hoor ... tot op het paranoïde af!
Accepteer nu gewoon dat er NIETS aan de hand is, dit NORMAAL is en dat je volkomen VEILIG bent.
Kortom: doe nix en verander nix!
Case closed ...

Even googlen naar 192.168.1.253 unknown en komen er een paar topics over, op BT modems (Britse providers) komt dit waarschijnlijk door de NAS/printer server in de modem zelf.

Ik vermoed ook dat dit gewoon van de modem firmware komt (die trouwens waarschijnlijk op een Linux kernel draait maar dat is een offtooic discussie).

Wil je toch zeker zijn, modem resetten, en scan doen, blijft die IP aangeven dan is het iets van je modem.

Trouwens dat je wifi wachtwoord leesbaar is vanuit de configuratie scherm is iets standaard op elke wifi AP, en dat de provider toegang hebt tot je modem en dus je configuratie kan lezen en wijzigen is ook de normaalste zaak van de wereld. Maar dat mogen ze alleen doen met de toestemming van de klant.

Bedankt voor uw reactie en aanwijzing.

Ik zocht eerst of er een simpele verklaring was want een reset kost veel tijd met randapparatuur. Reset is de de volgende optie.

In mijn vorige modem bij een andere provider was het wifi wachtwoord van ons huisnetwerk overigens niet leesbaar. Ik vroeg het onlangs aan een fabrikant van homeplugs. Die stelde dat het niet de gewoonte is dat admin users van de isp in je huisnetwerk kunnen komen. Het lijkt mij eerlijk gezegd normaal en gewenst dat je huisnetwerk achter een deur zit, en dat de gebruiker degene is die beslist of en wanneer hij die open zet.

'Trust but check' is zeker geen blijk van achtervolgingswaanzin, zoals u opperde, maar normale zorgvuldigheid met privé- en zakelijke gegevens. Is het misschien een idee als iemand de topic over het leesbare huisnetwerk wachtwoord eens voorlegt aan de Autoriteit Persoonsgegevens en/of de Consumentenbond?
Reputatie 2
@lily123 : Je kunt ook overdrijven hoor ... tot op het paranoïde af!
Accepteer nu gewoon dat er NIETS aan de hand is, dit NORMAAL is en dat je volkomen VEILIG bent.
Kortom: doe nix en verander nix!
Case closed ...
Reputatie 7
Badge +5
Dat is zowat een resume van wat ik allemaal al gezegd heb op de NAS na, pffff daar wordt ik zo moe van.
Reputatie 7
Badge +2
Even googlen naar 192.168.1.253 unknown en komen er een paar topics over, op BT modems (Britse providers) komt dit waarschijnlijk door de NAS/printer server in de modem zelf.

Ik vermoed ook dat dit gewoon van de modem firmware komt (die trouwens waarschijnlijk op een Linux kernel draait maar dat is een offtooic discussie).

Wil je toch zeker zijn, modem resetten, en scan doen, blijft die IP aangeven dan is het iets van je modem.

Trouwens dat je wifi wachtwoord leesbaar is vanuit de configuratie scherm is iets standaard op elke wifi AP, en dat de provider toegang hebt tot je modem en dus je configuratie kan lezen en wijzigen is ook de normaalste zaak van de wereld. Maar dat mogen ze alleen doen met de toestemming van de klant.
Reputatie 7
Badge +5
Sommige Modems kun je zo configureren dat deze ook een gast netwerk uitzend, die is dan geschieden van je LAN uit veiligheids oogpunt.
Dit is ook de laatste tip die ik hier geef want met de andere heb je niet veel gedaan en dan wordt het zinloos om ze te geven.

Succes ermee zal ik dan maar zeggen.
Of TV, internet radio, blueray speler .?
Nee. Geen enkel mij bekend apparaat.
Ik zie alle apparatuur die we in huis hebben vermeld in de scan. We hebben niets in huis met linux operating system. En, zoals gezegd, het modem is niet te benaderen via 192.168.1.253.
Het rare is dat deze verbinding alleen opkomt in een scan. In het modem wordt het niet vermeld.
Als dit inderdaad een tweede ip adres van het Tele2 modem is, dan zou ik dat graag weten.
Het geeft hoe dan ook een onbeschermd gevoel.
Het komt bovenop het onbeschermde gevoel dat het wifi wachtwoord voor Tele2 medewerkers zichtbaar is en leesbaar in de configuratie staat. Zover ik weet is dat niet gebruikelijk en ook niet nodig. Het thuisnetwerk is immers de verantwoordelijkheid van onszelf als klant. We hebben allemaal een voordeur in het huis en die laten we ook niet dag en nacht open staan. Waarom dan wel als het digitaal is?
Het modem is niet te benaderen via 192.168.1.253
Reputatie 7
Badge +5
Daarom vraag ik juist om deze te blokkeren , verlies je functionaliteit dan weet je hoe laat het is.
Daarna een Harde reset om het Modem weer default te zetten mocht dat zo zijn.
Reputatie 2
Wil eerst weten wat 192.168.1.253 is.
En daarna - indien nodig - hoe ik het kan deactiveren zonder vreemde apps.

Vaak is een Modem/Router standaard naast 192.168.1.1. ook via 192.168.1.253 benaderbaar (of 254).
Mocht dat bij jou het geval zijn, kan je dat "vreemde" device dus beter niet deactiveren / verwijderen uit je netwerk ...
Reputatie 5
Badge +1
Of TV, internet radio, blueray speler .?
Reputatie 7
Badge +5
Geen dank.

De App die ik poste doet niets anders dan ik beschreven heb in mijn eerste post, was deze niet betrouwbaar dan had ik hem niet gepost.
Blokkeren moet je dan zelf uitvoeren door in te loggen in je Modem, bv via het mac adres die jij met jou tool niet kon zien en de tool die ik poste doet dat wel.

Je Modem draait op Linux software, het zou goed kunnen dat je Modem dat uitzend..
Ik blokkeerde hem even om te kijken wat dat doet, en heb jij je Modem al eens een Harde reset gegeven om te kijken of het dan verdwijnt?
Er was eerder iemand op dit forum met dit zelfde probleem, dat toen niet werd opgelost.
Het ging om ditzelfde ip adres, dat wel opkomt bij een scan maar niet in de router configuratie. En dat je dus niet vanuit de router kunt verwijderen.

Ik heb een betrouwbare app die de verbonden devices laat zien.
Daarmee kan ik dit linux-lan device ook pingen, waarna honderden uitwisselingen in beeld komen.

Wil eerst weten wat 192.168.1.253 is.
En daarna - indien nodig - hoe ik het kan deactiveren zonder vreemde apps.

Hartelijk dank.
Reputatie 7
Badge +5
Hier is een leuk tooltje die je laat zien welke devices zijn verbonden met je LAN en het MAC adres dat deze gebruiken.
Hij laat ook de LAN ip adressen zien..
Vertrouw je het niet dan kun je filteren op mac adressen/ip adressen en deze zo blokkeren.

https://wum-wifi.nl.aptoide.com

Na het starten van de app druk je rechts boven in de App op het gele rondje, daarna de reclame wegklikken door op het kruisje te drukken (links of rechts boven in)
Daarna scant hij je LAN.