beantwoord

Fax over IP

• 29 juni 2018
  • 5 reacties
  • 1300 x bekeken

• Aan het warmlopen
  • 2 reacties
Hoi - ik heb alleen een internetaansluiting (geen vaste lijn/telefoon) en ben van plan om een printer met fax te kopen. O.m. het merk Brother heeft 4-in-1 printers met wifi die ook via internet kunnen faxen (volgens mij eist dat ondersteuning van het zgn. T.38 protocol..). Mijn vraag is of het technisch mogelijk is met zo´n printer via wifi en alleen over de internetverbinding ook een klassieke fax te versturen (geen internet-fax via email). Zo ja, wat zou dan het faxnummer zijn?
Ik hoor graag!
icon

Beste antwoord door eric 29 juni 2018, 18:02

Sorry, overheen gelezen. 1) Dus je kunt inderdaad je Tele2 abonnement met een telefoonnummer uitbreiden. Die komt dan beschikbaar op TEL1, die sluit je aan op je fax. 1b) Er wordt geen garantie gegeven op fax/alarm/data verkeer via Tel1, het is VOIP 2) Printer alleen via wifi met het modem verbinden kan ook, dan kun je printen en scannen.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je kan op een Tele2 modem prima een fax aansluiten. Daar kan op een consumentenlijn geen apart faxnummer voor aangevraagd worden. Of de fax ontvangen c.q. aankomt is tegenwoordig discutabel. In Nederland wordt alles steeds meer VOIP. Zeker als straks ook nog ISDN-2 ophoud te bestaan zullen veel mensen/bedrijven/instellingen op VOIP overstappen en de interoperability van T38 / fax is niet gegarandeerd.
Ha Eric, dank je wel voor je snelle reactie. Als er geen faxnummer voor kan worden aangevraagd vraag ik me af hoe ik dan een fax kan ontvangen? Over de onzekerheid ivm T38 heb ik gelezen, goed dat je dat nog een keer opmerkt. oh, en faxaansluiting op een Tele2 modem: geen probleem ook zonder kabel (ik zou dat graag via wifi willen doen)? en wat de consumentenlijn betreft zou het voor mij een optie zijn om dat te switchen naar een zakelijke lijn als dat helpt - graag hoor ik met je gedachten. groet!
Reputatie 7
Badge +4
Via wifi kun je geen fax ontvangen. Wifi gebruik je alleen om te scannen of te printen. Je uitgang TEL1 van het tele2 modem gaat in de fax via een rj11 stekkertje en op je fax sluit je weer je telefoon aan. Als er nu op je nummer wordt gebelt zal de fax opnemen en een ringbacktoon laten horen. Tevens luisterd de fax of deze een andere fax hoort. Indien ja, dan zal hij faxtonen gaan uitzenden, indien nee, dan zal hij de telefoon laten overgaan. Allemaal wel erg 2001 he.. daarom zijn de fax to email diensten zo populair geweest.
ha eric, nogmaal bedankt. maar dat maakte onderdeel uit van mijn oorspronkelijke vraag: 1) ik heb geen vaste lijn/telefoon en 2) het idee is om de printer met het modem alleen via wifi te verbinden. kan dat nu of is dat technisch niet mogelijk?
Reputatie 7
Badge +4
Sorry, overheen gelezen. 1) Dus je kunt inderdaad je Tele2 abonnement met een telefoonnummer uitbreiden. Die komt dan beschikbaar op TEL1, die sluit je aan op je fax. 1b) Er wordt geen garantie gegeven op fax/alarm/data verkeer via Tel1, het is VOIP 2) Printer alleen via wifi met het modem verbinden kan ook, dan kun je printen en scannen.